Jump to content
Annons

fråga om mixning av pukor!


Tuben

Recommended Posts

tja! har en fråga.. skulle hemskt gärna velat ha lite tips på hur ni brukar gör när ni mixar pukorna på trummor! gärna från nån annan som spelar in metal, då det är det jag gör mestadels!

iomed att att jag vill ha en mix med hög volym och ganska mycket kompressor så blir de lätt att den volymen jag vill ha när enbart trummorna går med: baskagge, virvel, över häng' blir alldeles för hög och spricker när trummisen kör ett puk spel i början av låten!! och jag får inte till tyngden i pukorna om jag klipper för mycket i do mlåga registerna...

har ni några tips?

tacksam för svar/Tuben

Redigerat av Tuben
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
tja! har en fråga.. skulle hemskt gärna velat ha lite tips på hur ni brukar gör när ni mixar pukorna på trummor! gärna från nån annan som spelar in metal, då det är det jag gör mestadels!

iomed att att jag vill ha en mix med hög volym och ganska mycket kompressor så blir de lätt att den volymen jag vill ha när enbart trummorna går med: baskagge, virvel, över häng' blir alldeles för hög och spricker när trummisen kör ett puk spel i början av låten!! och jag får inte till tyngden i pukorna om jag klipper för mycket i do mlåga registerna...

har ni några tips?

tacksam för svar/Tuben

Det är så att man inte kan ha för hög volym i mixningen utan att komma till nollan. Bara att dra ned på kanalvolymen och ha kompressorvolymen på samma som utan kompressor. En effekt som är bra ha på är Bittersweet, en gratis transientplug, www.fluxhome.com/download. Den kan hjälpa till att få till än mer den där snärten på pukorna, virveln och kaggen. I övrigt, ja vad ska man säga? Det är bra vrida och vrida tills du får till det där ljudet du är efter. Allt beror på utrustningen som används. Annars kan du ju lägga upp en fil här. Alltid lättare om man hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja! har en fråga.. skulle hemskt gärna velat ha lite tips på hur ni brukar gör när ni mixar pukorna på trummor! gärna från nån annan som spelar in metal, då det är det jag gör mestadels!

iomed att att jag vill ha en mix med hög volym och ganska mycket kompressor så blir de lätt att den volymen jag vill ha när enbart trummorna går med: baskagge, virvel, över häng' blir alldeles för hög och spricker när trummisen kör ett puk spel i början av låten!! och jag får inte till tyngden i pukorna om jag klipper för mycket i do mlåga registerna...

har ni några tips?

tacksam för svar/Tuben

Bara så att jag förstår dig rätt, klipper/gate:ar du varje kanal eller spelar du in med bara ett fåtal micar? Sänk volymen om det klipper eller ändra inställningarna på kompressor/limiter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Diehard: BitterSweet var en väldigt trevlig plug-in. Körde det rakt av på virvel och samtliga pukor. Ska ratta lite mer imorgon på sakerna.

Jag upplevde dock något konstigt dom två första gångerna jag använde det.

Exempel: Jag solar en puka och lägger på BitterSweet. Rattar lite. Lägger det på nått mer, en annan puka till exempel. När jag sen knäpper av solo så att allt ska låta, då låter ingenting alls. Prövar att sola något igen, då står det "Access Violation", sen hänger sig Pro Tools. Hände två gånger i rad. Efter tredje försöket funkar det. Kan varit en tillfällighet att det hakade sig. Pro Tools tar upp väldigt mycket minne. 1 miljon K i minnesanvändning och när det är igång kör cirka 80% av hela processorn.

Men som sagt, BitterSweet var väldigt fint! Vässade verkligen till ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...