Jump to content
Annons

Ny Förstarkartopp


Discokid

Recommended Posts

Har tankar på att införskaffa en ny Gitarrtopp och tar gärna emot lite tips. Det jag letar efter är en ganska bred förstärkare som låter bra för såväl mjuk indepop som hård metal. Har kollat i alla hast på Marshalls senaste flaggskepp JVM 410 men ej testat den än. Någon som har åsikt om den kanske?

Alla tips är välkommna

Kan ju tillägga att det är i tiotusenkronorsklassen jag hade tänkt mig.

Redigerat av Discokid
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är JVMen du menar så är det en otroligt mångsidig och välljudande stärk. Tänk JCM 2000 TSL med en extra kanal. Frågan är ifall du behöver alla dessa kanaler och vad du ska ha den till. Något jag skulle tänka igenom också är hur pass mycket kräm du behöver i din stärk och om du verkligen kommer att använda alla dessa kanaler och midipresets... Jag bytte själv ner mig från en TSL100 topp till en Mesa Lonestar special för ett år sedan för att:

1. Jag kunde inte få slutsteget att jobba utan att dränka både bassist och trummis

2. Det är rätt otympligt att gigga och ta sig till repan med en separat topp och låda.

3. Jag använde aldrig den där 3e kanalen...

Testa JVMen men även TSLen och DSLen. Alla dessa fungerar för allt från indie till metal, tänk dock på att du vill kunna köra den hårt och då ska du enligt min mening(!), såvida du inte giggar på arenor, hålla dig runt 30-60 rörwatt..

Det blev ett långt inlägg så jag hoppas det var till någon hjälp 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon ny JVM410 lär du nog inte få för 10 000 kronor... Gillar du Marshall-ljudet i allmänhet så är alla JCM2000-förstärkarna vettiga val. Kolla även begagnatmarknaden, finns t ex en gammal modell som heter 6100 (såg t ex en begagnad här: http://www.vendolin.com/Annonce_Detail.asp...nonceid=5446844 ). Den var väl lite för sin tid kan man säga.

Behöver du inte ha tillgång till så vansinnigt många olika ljud vid en live-situation klarar man sig gott på en tvåkanalsförstärkare med en booster eller eq i effektloopen för solohöjning.

Är det däremot så att du faktiskt behöver byta snabbt mellan många olika ljud live så ska du nog kolla på någon digital förstärkare, som t ex Line6 Flextone III. Dom finns förvisso bara som combo (tre varianter), men dom är väldigt prisvärda, låter väldigt bra, och två av dom har möjlighet att koppla in extra högtalare. Vox Valvetronix AD120VT eller AD60VT är också riktigt bra, kompletta med effekter och allt, men har slutat tillverkas av någon anledning. Line6 Spider Valve ska man nog kolla upp också, har fått väldigt bra kritik för sina grundljud (effekterna har inte varit lika välkomna 🙂).

Engl-toppar finns det ju några också. Fireball och Screamer ligger väl i din prisklass, och möjligen Ritchie Blackmore Signature. Den senare är definitivt en av de bästa förstärkare jag har provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, missade prisklassen där.. Håller med om line 6 där. Hade en spider II när de först kom ut och var väldigt nöjd med de hårt distade samt supercleana ljuden i den. Finns ju även en hel del bra metalartister som spelar på line 6 vettor. Ska du spela indiepop tror jag dock du ska ha något med rör i slutsteget. Gärna El84or. De passar ju däremot inge vidare för metal. Bästa tipset i din prisklass är nog som JJRockford nämnde en Line6 Spider Valve (för modulering) eller en DSL/TSL 60watts kombo (för rakt igenom rör) enligt mitt tyckte.

Link to comment
Dela på andra sajter

6100 går väl att styra via midi? Skulle definitivt satsa på ett sådant, då kan du ju även växla effekter samtidigt som kanalbyte, om du skaffar någon rackeffekt t ex, eller andra effekter som styrs via midi.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att köpa en begagnad Boss GT-6 eller GT-8 (GT-6:orna står ofta utsatta för 2-2500 kronor, men du borde kunna pruta rätt bra). GT-6/8 går ju att koppla in både för förstärkaren och i effektloopen _samtidigt_ plus att de ha har midi-utgång, så att du kan byta program på GT-6/8 samtidigt som du byter kanal på förstärkaren.

Edit: Vilket som helst bord i GT-serien duger nog fint egentligen. GT-3 eller GT-5 borde du kunna köpa under tusenlappen. Vill du inte använda effekterna alls så är det ändå ett prisvärt och robust midipedalbord 😐

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...