Jump to content
Annons

Sampler (.wav) pitchas i pianoroll


1337sweden

Recommended Posts

Annons

Lägg in en sampling per tangent.

Har du bara ett ljud så finns det bara ett ljud att jobba med, ska C5-tonen bli ett E5 så måste den pitchas. Om du istället lägger en C5-fil på C5-tangenten, en D5-fil på D5-tangenten osv så pitchas det inte, då spelas rätt ton upp på rätt tangent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)

skaffa soundfonts! Det tycker jag är det smidigaste sättet att få realistiska ljud av akustiska intrument på, kanske inte alltid låter perfekt men det låter ofta "tillräckligt" bra och är smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa soundfonts! Det tycker jag är det smidigaste sättet att få realistiska ljud av akustiska intrument på, kanske inte alltid låter perfekt men det låter ofta "tillräckligt" bra och är smidigt.

oja, dom e ganska bra också, mixa som tusan så får man riktigt bra ljud sen

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak ja undrat länge hur man fixar det ljudet. när man tar in ett .wav ljud och öppnar pianoroll, då edet bara C5 som får rätt tom.. Alla andras Pitchas.

Hur fixar man det?

Det är så en sampler fungerar. Den höjer/sänker hastigheten på samplingen för att få olika tonerna. 😮

Det är därför vanligt med multi-sampling dvs. flera samplingar av samma instrumentljud.

Sampla tre-fyra toner ifrån varje oktav och mappa i samplern. Bäst av allt (men tungt för datorn) ifall du samplat varje halvton: C1, C#1, D1, D#1, E1 osv.

EDIT: Om så formatet är Soundfont har ingen som helst betydelse.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)

Jag önskar dock att FL soundfont player inte hade så kass envelope generator, den är alldeles för känslig, omöjligt att få stråkarna tillräckligt snabbt upp o volym för snabbare partier :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg in en sampling per tangent.

Har du bara ett ljud så finns det bara ett ljud att jobba med, ska C5-tonen bli ett E5 så måste den pitchas. Om du istället lägger en C5-fil på C5-tangenten, en D5-fil på D5-tangenten osv så pitchas det inte, då spelas rätt ton upp på rätt tangent.

Men det tar ganska mycket datorkraft att göra på det här sättet också. Smartast är om man kan finna ett liknande ljud på en vst

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Lägg in en sampling per tangent.

Har du bara ett ljud så finns det bara ett ljud att jobba med, ska C5-tonen bli ett E5 så måste den pitchas. Om du istället lägger en C5-fil på C5-tangenten, en D5-fil på D5-tangenten osv så pitchas det inte, då spelas rätt ton upp på rätt tangent.

Men det tar ganska mycket datorkraft att göra på det här sättet också. Smartast är om man kan finna ett liknande ljud på en vst

Det tar minne, inte så mycket cpu kraft.

De VSTi som är samplebaserade multisamplar dom också, så det blir liksom same same...

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken plug i fl är det nu som man multi-samplar i?

Har inspelade wav samplar från riktigt piano alla tangenter som låter riktigt bra.

mins att jag provade en gång på min gamla dator och den var så slö att det knastrade som bara den.

Har nu en 3ghz 4gb ram så dags för ytterligare ett experiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken plug i fl är det nu som man multi-samplar i?
Du tänker nog på Direct Wave, men det är bara Direct Wave Player som följer med FL Studio och där kan du inte mappa egna samplingar.

Då måste du köpa till stora Direct Wave. Men då är alla andra VST-samplers (Kontakt, HALion osv.) också att överväga innan köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...