Jump to content
Annons

DFH Toontrack Superior 2.0


iGnu

Recommended Posts

Tänkte skriva en liten minirecension då många verkar vara nyfikna på det nya flaggskeppet från Toontrack: Superior Drummer 2.0!

 

Superior 2.0 kommer på 5 DVD och tog ca 2 timmar att installera. Installationen tar 4-20GB beroende på vad man behöver (te.x vispar och grejer). Och man kan givetvis lägga det på en annan hårddisk än den interna.

Prestanda

Det som slog mig först var hur smidigt programmet känns. Man kan börja spela på eltrummorna direkt och inladdningen tar inte särskilt lång tid. Programmet känns lika smidigt som EZDrummer faktiskt! Standard setupen (den ni hörde tidigare) tar ca 580mb av RAM-minnet och när man maxar standardsetupen helt med alla 5 pukor och 11 cymbaler tar det 924 mb. Aktiverar man sedan alla ambiens-mikrofoner tar det 2372 mb. Dock tror jag det är mycket sällan man behöver 11 cymbaler och verkligen ALLA ambiens/distmic-kanaler. Bland fabriksinställningarna finns ”NiceDryKit” som endast tar 369 mb (och då med FÖR många cymbaler). Alltså känns programmet ändå grymt processorsnålt.

Jag kör det på min Macbook Pro 2,5Ghz med 4GB Ram samt Apogee Duet (128 i buffertsize) och har inte haft det minsta problem att spela. Även med fullt kit och alla ambiens-kanaler flyter på bra, verkligen över förväntan.

Så om man vill spela in flera musiker samtidigt (te.x mjukvarusyntar och GuitarRig) och kan nöja sig tillfälligt med typ 4 cymbaler och endast två ambienskanaler så borde det flyta på rätt bra med medhörningen från Logic! Ska testa detta…

Digitaltrummor

Jag har ett Roland TD3KW (9995kr) och tillsammans med Superior 2.0 (2495kr) känns det som ett både bra och prisvärt sätt att spela in trummor med riktigt bra resultat. Det största problemen för trummisens känsla ligger i elkitet. Hihatpedalen på TD3an verkar klydda lite och man får ställa in sin trummodul så känsligheten känns bra. Det positiva är att Superior har rätt mycket inställningar för detta med. Att mappa om sin (ända) cymbalpad till en annan cymbal är lätt fixat i superior så man slipper gräva fram manualen till trummodulen och ändra midinot osv…

Sen kan man även bygga trumkiten som man vill! Med X-drum kan man lägga till trummor hur man vill och från valfritt Toontrack-bibliotek. Så man kan alltså blanda trummor från de olika EZdrummer-biblioteken! Något jag verkligen sett fram emot.

Ljud

Givetvis så låter det ap-bra! Kan inte klaga än så länge! Möjligheterna känns oändliga när man kan enkelt ställa in kitet hur man vill ha det och ställa in läckage på alla kanaler. (bra då vissa pukor får virveln att låta riktigt galet på de högsta anslagsnivåerna :S) Det man verkligen märker kvaliten på är de olika virveltrummorna! Pukorna låter galet bra och cymbalerna låter oerhört äkta. Synd att ens elkit inte har triggers för kantslag på pukorna dock:P

Övrigt

Jag väntade mig nästan att behöva spela in i EZdrummer och sedan lägga in Superior istället men det behövs inte alls! Har man en något segare dator verkar dat faktiskt smidigt att ha ett –inspelningskit- som man vid mix byter till ett ”riktigt kit”, för att sedan bounca ut alla separata spår via den inbyggda Bounce-funktionen.

Presetsen som följer med är hyffsat varierande och vissa tänjer verkligen på gränserna till vad som är användbart☺. Jag finner det mycket lärorikt att gå igenom fabriksinställnigarna och kolla hur de är uppbyggda. Tydligen så kan man spara/ladda diverse olika inställningar te.x vilka trummor, vilken trummix, vilken stämning, vilker läckage osv. separat! Ser dock gärna att de lägger upp fler presets på deras hemsida.

Saker jag saknar/inte gillar

Hitills är jag såld på Superior 2.0! Men ändå finns det vissa saker jag skulle vilja ändra på.

-Någon automap funktion för diverse elkits-modeller. Programmet automappar iofs men skulle gärna vilja ha någon inställning där man kan välja vilket elkit man har så anslagskänslighets-inställninga och hihat-pedalinställningar ordnas automatiskt. Eller så är man bara lat.

-Hittar ingen inställning för hur muspekaren ändrar på rattarna. Nu måste man dra RUNT ratten med musen istället för att dra vertikalt som jag är van vid. Dock kan man skrolla fram värdet om man bara har musen över själva inställningen.

-Skulle gärna vilja kunna ändra storleken/zooma på plugin-fönstret. Blir rätt smått om man har hög upplösning.

Ljuddemos

Standard

Bleed

Amb

Gate

Comp

Guilliotine

Filtersplit

Slutsats: Jag gillar verkligen Superior 2.0! det var värt väntan och priset känns grymt överkomligt!

Finns det någon sjysst trummlärare i malmö-trakten?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Måste ha fler pads.. har möjlighet med min trummodul att utöka med antingen en puka eller cymbal.. vad hade ni valt? hade nog varit skönare med 2 crash och 1 ride istället för 4 pukor hmmm 😛

Blir för dyrt att byta hela modulen bara för att få fler pads.. undar om man kan köpa till DENNA och kunna koppla den till samma virtuella kit i superior....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul initiativ! Är också bra sugen på att uppdatera från förra versionen, priset känns grymt överkomligt. Hur bra känns möjligheterna för att göra hela trummixen inom pluggen? Jag sitter på PT LE och ibland räcker inte 32 kanaler till, och då upptar oftast trummorna X antal kanaler som man skulle kunna frigöra genom att mixa hela trumpaketet i superior istället.. det som blir svårt att lösa är kanske om man vill ha nått externt reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för recentionen man..

då har man lite mer kött på bena,vad gäller det man kan förvänta sig

när ekonomin tillåter!

shit vad mysigt amb-micken låter,heltannan käaraktär en i 1:an

aja..ska ha iaf!😛

tack för infon!

/Larsson

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Suveränt och bra initiativ iGnu 😛 Är fan helt övertygad att byta till Superior nu från AD. Jaja får väl vänta lite tills jag får råd. Köpte nyss ett uad-kort så.. Men fan vad sugen jag blir 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant recension, DFHS 2 verkar ju helt underbart bra, måste ha!

Vad som gjorde mig lycklig var också att det inte verkar dra lika mycket processor/minne som jag tidigare trott.

Jag vill ju fortfarande använda ett fullt drumkit med åtminstonde 3 puckor och 3-4 cymbaler + Hi hat.

Hoppas detta funkar med en P4 Northwood 2.2GHZ och med 1024 RAMBUS minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen inte den kicken.

Pukorna låter skitbra dock, även rummet, virvlen är väl okej...

Jag fick samma känsla. J-vligt bra bett/grepp i pukorna. Virveln va som föregående sa okej ,men kicken va inte rolig, tyckte inte heller om hi haten av någon anledning. När jag hör detta så känner jag spontant såhär: Det kan inte konkurrera med att spela in trummor akustiskt, men f-n va långt utveklingen har gått egentligen när det gäller att återskapa realistiska trummor.

Det va mina spontana reaktioner iaf när jag lyssnade på filerna.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen inte den kicken.

Pukorna låter skitbra dock, även rummet, virvlen är väl okej...

Jag fick samma känsla. J-vligt bra bett/grepp i pukorna. Virveln va som föregående sa okej ,men kicken va inte rolig, tyckte inte heller om hi haten av någon anledning. När jag hör detta så känner jag spontant såhär: Det kan inte konkurrera med att spela in trummor akustiskt, men f-n va långt utveklingen har gått egentligen när det gäller att återskapa realistiska trummor.

Det va mina spontana reaktioner iaf när jag lyssnade på filerna.

//Anders

Måste vara en smakfråga då jag tycker kicken i S2 är kanon (har inte lyssnat på ljudexemplen i tråden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen inte den kicken.

Pukorna låter skitbra dock, även rummet, virvlen är väl okej...

Jag fick samma känsla. J-vligt bra bett/grepp i pukorna. Virveln va som föregående sa okej ,men kicken va inte rolig, tyckte inte heller om hi haten av någon anledning. När jag hör detta så känner jag spontant såhär: Det kan inte konkurrera med att spela in trummor akustiskt, men f-n va långt utveklingen har gått egentligen när det gäller att återskapa realistiska trummor.

Det va mina spontana reaktioner iaf när jag lyssnade på filerna.

//Anders

Måste vara en smakfråga då jag tycker kicken i S2 är kanon (har inte lyssnat på ljudexemplen i tråden).

Och jag hart bara lyssnat på exemplen i denna tråden 😏 Är det inte alltid en smakfråga då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det beror på iGnu och trumsetet dom har kört på att det behövs ställa in velocityrange. Kan hålla med om att det låter lite hackehackspett om hihaten och att kicken nästan slår igenom skinnet. Tror det det måste justeras lite. Kollar man på videon som jag länkade ( http://www.toontrack.com/videos/Namm_2008_...mo_640x480.html ) så hör man där att bastrumman där är väldigt mjuk om mufflig eller vad man ska kalla det. Likaså hihaten. Sen är ju Hart Dynamics väldigt mycket bättre än Roland. Det är ju synd att dom knappt finns i svergie och att man måste köpa Rolands hysteriskt dåliga ljudmoduler. Triggdelen är ju dock skitbra. Men ljuden är helt oanvändbara. Skulle vara guld om det kom en multitriggenhet med bara midi out. Nåt för toontrack att kanske satsa på? Lite hårdvara 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag hart bara lyssnat på exemplen i denna tråden 😏 Är det inte alltid en smakfråga då? 🙂

Där har vi nog förklaringen.

Säkerligen, och mest troliga förklaringen, att jag inte sitter med programmet själv och kan utforska det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det beror på iGnu och trumsetet dom har kört på att det behövs ställa in velocityrange. Kan hålla med om att det låter lite hackehackspett om hihaten och att kicken nästan slår igenom skinnet. Tror det det måste justeras lite. Kollar man på videon som jag länkade ( http://www.toontrack.com/videos/Namm_2008_...mo_640x480.html ) så hör man där att bastrumman där är väldigt mjuk om mufflig eller vad man ska kalla det. Likaså hihaten. Sen är ju Hart Dynamics väldigt mycket bättre än Roland. Det är ju synd att dom knappt finns i svergie och att man måste köpa Rolands hysteriskt dåliga ljudmoduler. Triggdelen är ju dock skitbra. Men ljuden är helt oanvändbara. Skulle vara guld om det kom en multitriggenhet med bara midi out. Nåt för toontrack att kanske satsa på? Lite hårdvara 🙂

jag tänkte att det i videon är en kombo av det spelade trummljudet & superior, vilket kanske fyller i lite på hihaten

så att det inte blir lika tydligt att den kommer till korta..

eller så skulle den låta lika mjukt & fint på en pad, vad vet jag!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen inte den kicken.

Pukorna låter skitbra dock, även rummet, virvlen är väl okej...

Jag vet inte om man ska hänga upp sig så mycket på hur trummorna låter "solo"...

Hur dom smälter in i resten av mixen är vad som igentligen spelar roll. Det hör jag direkt när jag lyssnar på samplingarna,

att det blir betydligt lättare att få dom att låta snyggt i mixen, förövrigt tycker jag dom låter mer naturligt än t.e.x Ezdrummer, som låter lite väl plastigt, vilket inte alltid är önskvärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck.....

Åter igen, mitt elkit var rätt galet iställt när vi spelade in.. det var inställt för andra pluggar och jag hade maxat både kicken och hihaten.. även gjort nån iställning i hihatpedalen. men har resettat trummodulen nu och det har väl löst sig.

Givetvis måste man ju kalibrera både Superior 2.0 och/till sitt digitalkit. Demosnuttarna i denna tråd var endast för att visa hur det kan låta. Jag säger inte att snuttarna låter spelmässigt eller musikaliskt bra.. för det gör de verkligen inte. Lyssna på demolåtarna på deras hemsida istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

IGnu

Skulle vara intressant att få reda på hur mkt man sparar i minne/cpu,

om man tar bort alla ambientmickar på ett normalt stort trumsett ??

Jag gillar inte den skiten, just därför jag frågar 🙂

Joo, man kan nog spara en hel del cpu/minne om man nöjjer sig med bara 1-2 mickar.

Sedan vet jag inte hur pass bra rumickarna låter med DFHS 2. Med Ezdrummer som jag kör nu, så lät det ju inge vidare,

lät betydligt bättre om man la på Waves Impuls reverb i efterhand.

Vill fortfarande få reda på hur mycket minne man behöver för.

Bass trumma + 3 puckor + 3 cymbaler + hi hat

Hoppas man klarar sig på 1024 mb.

Link to comment
Dela på andra sajter

IGnu

Skulle vara intressant att få reda på hur mkt man sparar i minne/cpu,

om man tar bort alla ambientmickar på ett normalt stort trumsett ??

Jag gillar inte den skiten, just därför jag frågar 🙂

Ska kolla när jag kommer till studion:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att S2.0 kan kliva ur (i mitt fall) Logic och utnyttja datorns kapacitet. Om man sitter med 8 GB eller mer och man kan ladda fullt så vore det kanon.

Kliva ur? du kan ju köra det nästintill fristående med toontrack solo? undrar om det finns någon rambegränsning då..

Link to comment
Dela på andra sajter

IGnu

Skulle vara intressant att få reda på hur mkt man sparar i minne/cpu,

om man tar bort alla ambientmickar på ett normalt stort trumsett ??

Jag gillar inte den skiten, just därför jag frågar 🙂

Ska kolla när jag kommer till studion:)

Tack, det uppskattar jag =)

Använder inga ambientmickar eller rumsmickar,

tycker det sabbar ljudbilden då jag jobbar med uppfacemixning..

Kör bara med 2 ö-h + hh + mick på varje trumma, alldeles tillräckligt för mej..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att S2.0 kan kliva ur (i mitt fall) Logic och utnyttja datorns kapacitet. Om man sitter med 8 GB eller mer och man kan ladda fullt så vore det kanon.

Kliva ur? du kan ju köra det nästintill fristående med toontrack solo? undrar om det finns någon rambegränsning då..

Ja jag vet, det låter lite knas. Men Logic i sig kan bara jobba upp till 2.97 GB Ram oavsett om man sitter på en miljard med ram eller inte. Och när man laddar in ett audioinstrument så tar det av Logic's sk "paxade" minne. Och om man då har ett gäng olika audioinstrument så till slut så kraschar Logic när det kommer till 3GB.

MEN!!! .. nytt för Logic 8, EXS24 kliver utanför logic och går direkt på ramminnet. Lite knasigt förklarat.

Om S2.0 oxå "kliver ur" så vore det ju kanon. Jag menar det är ju inte bara Toontracks produkter som anväder sig av mycket ram. Så det vore ju bra om det kommer mer och mer. Då tvekar jag inte en sekund att slå till på 16 GB på min nästa kommande Mac Pro! 🙂

Edit: Prinskorvar till fingrar!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

i standardutförande med kick, virvel, 3 pukor, 2 crash, 1 ride samt överhäng tar det 271mb i RAM.

Enligt iStatpro använder jag då 10% av proccessorn (totalt för logic, superior, msn, safari och transmission)

Logics system performance står på Bild.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att S2.0 kan kliva ur (i mitt fall) Logic och utnyttja datorns kapacitet. Om man sitter med 8 GB eller mer och man kan ladda fullt så vore det kanon.

Kliva ur? du kan ju köra det nästintill fristående med toontrack solo? undrar om det finns någon rambegränsning då..

Toontrack Solo kraschar om man laddar in mer än drygt 3 GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen inte den kicken.

Pukorna låter skitbra dock, även rummet, virvlen är väl okej...

Jag vet inte om man ska hänga upp sig så mycket på hur trummorna låter "solo"...

Hur dom smälter in i resten av mixen är vad som igentligen spelar roll. Det hör jag direkt när jag lyssnar på samplingarna,

att det blir betydligt lättare att få dom att låta snyggt i mixen, förövrigt tycker jag dom låter mer naturligt än t.e.x Ezdrummer, som låter lite väl plastigt, vilket inte alltid är önskvärt...

Det funkar säkert till andra ändamål men till metal är den aldeles för klen och den påminner för mycket om ezdrummer kicken (*puke*), fast nu har jag ju inte hört dom andra kickarna.

Men jag håller mig såklart till slate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...