Jump to content
Annons

Vad tror ni är enklast?


Niiles

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag har alltid mixat mina låtar i Reason, iaf försökt så gott det går med hjälp av öronen. Men köpte Mixologi tidning från Studio igår och blev sugen på att mixa mina grejjer i Cubase. Saken är den att ska jag helt strunta att mixa i reason och sedan lägga in helt omixade spår för spår i Cubase och börja den långa vandringen där? Kanske blir galet om man lägger för mycket mix i reason och sedan läger på i cubase? + att jag är galet dålig på ratta Master EQ i Reason.

Nån som har något tips om hur ni gör?

Tackar på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där låter nog mer som att hitta ett DAW man trivs att mixa i. Jag kör t.ex reason via rewire till Pro Tools och mixar allt i Pro Tools sedan. Fördelen om du vill mixa utanför reason är att du kan använda dig av andra mjukvaror än de som följer med reason om du skulle känna ett behov för det. Det finns exempelvis gratisalternativ också om du inte vill betala pengar för Cubase eller något annat DAW. Audacity är gratis och jag TROR det har stöd för VST, det kan du ju kolla upp iaf. Annars så följde ju samplitude med studiotidningen för inte så länge sedan, kanske finns något exemplar över som du kan köpa. Anledningen till att jag tar upp lite billigare alternativ är för att det inte ska kosta dig skjortan för att testa ifall detta arbetssätt är något som underlättar för dig, eller om du finner det mer i vägen än på det sätt du gör nu.

MVH

Anders

Tidningen gick fortfarande att köpa http://studio.idg.se/2.1078/1.132650

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte börja den "långa vandringen" med det du har? Tankegångarna i Mixologin är inte bundna till Cubase och tillvägagångssättet är detsamma oavsett program.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte börja den "långa vandringen" med det du har? Tankegångarna i Mixologin är inte bundna till Cubase och tillvägagångssättet är detsamma oavsett program.

Ja det är sant får försöka hårdträna på den där EQ alltså! Har nog läst om mixologin 3 ggr idag haha! Om nån är sugen så vill jag gärna ha lite konstruktiv kritik om mixningen på den här låten som vi håller på o spelar in på nu. Allt är mixat i Reason och är bara instrumental tog bort vocals så ni hör den lite bättre.

http://www.sendspace.com/file/v9hjwt

Vore tacksam för lite info!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Backa på kompressorn. Det är för mycket.

2. Leadsynten och hihaten är väldigt vassa. Sänk diskanten generellt iaf.

3. Automatiserad panorering (med LFO:n) på för många instrument gör att stereofältet snurrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Backa på kompressorn. Det är för mycket.

2. Leadsynten och hihaten är väldigt vassa. Sänk diskanten generellt iaf.

3. Automatiserad panorering (med LFO:n) på för många instrument gör att stereofältet snurrar.

Tack ska genast kika över detta. Ska jag dra ner på ration på kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker alla mastereffekterna i Reason är tokbra. Ur ett kvalitetsperspektiv så skulle jag inte byta ut dessa.

Men ibland vill man göra andra grejer än de som finns i Reason.

Mitt förslag, de delar du inte får till i Resason kör dessa ljud via Rewire i Cubase så kan du mixa dessa med dina pluggar från Cubase.

Bästa av två världar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alla mastereffekterna i Reason är tokbra. Ur ett kvalitetsperspektiv så skulle jag inte byta ut dessa.

Men ibland vill man göra andra grejer än de som finns i Reason.

Mitt förslag, de delar du inte får till i Resason kör dessa ljud via Rewire i Cubase så kan du mixa dessa med dina pluggar från Cubase.

Bästa av två världar.

Saken är att jag har stora problem att få till min EQ på mina låtar. Hur ser din normala setup ut i reason? kör du Compressor och EQ på alla dina instrument? Även trummorna är det compressor på alla olika kanaler som Kick Snare Osv.? Många frågor men det är som jag är vilse på Lost ön just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker alla mastereffekterna i Reason är tokbra. Ur ett kvalitetsperspektiv så skulle jag inte byta ut dessa.

Men ibland vill man göra andra grejer än de som finns i Reason.

Mitt förslag, de delar du inte får till i Resason kör dessa ljud via Rewire i Cubase så kan du mixa dessa med dina pluggar från Cubase.

Bästa av två världar.

Saken är att jag har stora problem att få till min EQ på mina låtar. Hur ser din normala setup ut i reason? kör du Compressor och EQ på alla dina instrument? Även trummorna är det compressor på alla olika kanaler som Kick Snare Osv.? Många frågor men det är som jag är vilse på Lost ön just nu.

Det tar lång tid att bli bra på att mixa. Om du inte har skaffat mixologin än så gör det. Kör själv cubase och inte reason, men ja lägg compressor på både kicken snaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker alla mastereffekterna i Reason är tokbra. Ur ett kvalitetsperspektiv så skulle jag inte byta ut dessa.

Men ibland vill man göra andra grejer än de som finns i Reason.

Mitt förslag, de delar du inte får till i Resason kör dessa ljud via Rewire i Cubase så kan du mixa dessa med dina pluggar från Cubase.

Bästa av två världar.

Saken är att jag har stora problem att få till min EQ på mina låtar. Hur ser din normala setup ut i reason? kör du Compressor och EQ på alla dina instrument? Även trummorna är det compressor på alla olika kanaler som Kick Snare Osv.? Många frågor men det är som jag är vilse på Lost ön just nu.

Nej låter det bra utan kompressor eller eq så låter det bra helt enkelt.

En grej som jag nästan använder i överkant är Screamer och dess tape kompression. Den gottar till mycket av mina grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker alla mastereffekterna i Reason är tokbra. Ur ett kvalitetsperspektiv så skulle jag inte byta ut dessa.

Men ibland vill man göra andra grejer än de som finns i Reason.

Mitt förslag, de delar du inte får till i Resason kör dessa ljud via Rewire i Cubase så kan du mixa dessa med dina pluggar från Cubase.

Bästa av två världar.

Saken är att jag har stora problem att få till min EQ på mina låtar. Hur ser din normala setup ut i reason? kör du Compressor och EQ på alla dina instrument? Även trummorna är det compressor på alla olika kanaler som Kick Snare Osv.? Många frågor men det är som jag är vilse på Lost ön just nu.

Det tar lång tid att bli bra på att mixa. Om du inte har skaffat mixologin än så gör det. Kör själv cubase och inte reason, men ja lägg compressor på både kicken snaren.

Jovisst det förstår jag! =) Jag håller på o läsa sönder och samman mixologin just nu! Det hade bara vart kul och få lite insyn och hjälp av vad folk kör på sina egna saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns inget rätt eller fel egentligen bara det låter gott.

Men du kan få ett exempel.

På min senaste grej så har jag använt följande på trummorna:

Baskagge: Master EQ (+6db low shelving EQ vid ca 130hz och toppat 7db vid 8kHz, en liten puckel för att få klipp vid 2kHz +14db) och kompressor (Ganska snabb attack och lite långamare release, 4:1 kompression) och som send RV 7000 ett kort rumsreverb.

Virvel: Screamer Dist (rejält distad), som sendar; RV 7000 ett kort reverb rumsreverb samt ett RV-7 gated reverb.

Hihat: inget hihaten förutom ett delay (send) som jag lagt en Screamer tapekompression för att få lite vintage delay.

Och på hela kitet en MClass Maximizer Limiter.

Så kan man göra...

Är inget tips utan just vad du frågade efter, vad använder folk.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget rätt eller fel egentligen bara det låter gott.

Men du kan få ett exempel.

På min senaste grej så har jag använt följande på trummorna:

Baskagge: Master EQ (+6db low shelving EQ vid ca 130hz och toppat 7db vid 8kHz, en liten puckel för att få klipp vid 2kHz +14db) och kompressor (Ganska snabb attack och lite långamare release, 4:1 kompression) och som send RV 7000 ett kort rumsreverb.

Virvel: Screamer Dist (rejält distad), som sendar; RV 7000 ett kort reverb rumsreverb samt ett RV-7 gated reverb.

Hihat: inget hihaten förutom ett delay (send) som jag lagt en Screamer tapekompression för att få lite vintage delay.

Och på hela kitet en MClass Maximizer Limiter.

Så kan man göra...

Är inget tips utan just vad du frågade efter, vad använder folk.

Ballt! får nog testa screamern, aldrig testat den på trummor innan faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det finns inget rätt eller fel egentligen bara det låter gott.

Men du kan få ett exempel.

På min senaste grej så har jag använt följande på trummorna:

Baskagge: Master EQ (+6db low shelving EQ vid ca 130hz och toppat 7db vid 8kHz, en liten puckel för att få klipp vid 2kHz +14db) och kompressor (Ganska snabb attack och lite långamare release, 4:1 kompression) och som send RV 7000 ett kort rumsreverb.

Virvel: Screamer Dist (rejält distad), som sendar; RV 7000 ett kort reverb rumsreverb samt ett RV-7 gated reverb.

Hihat: inget hihaten förutom ett delay (send) som jag lagt en Screamer tapekompression för att få lite vintage delay.

Och på hela kitet en MClass Maximizer Limiter.

Så kan man göra...

Är inget tips utan just vad du frågade efter, vad använder folk.

Ballt! får nog testa screamern, aldrig testat den på trummor innan faktiskt 🙂

Testa lägga Screamern med tape kompression på hela kitet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...