Jump to content
Annons

Om juridik och låten "Fittan sticker fram"


hackeman

Recommended Posts

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bengan (oregistrerad)

Det blev väl en VÄLDIGT tråkig utväxling på det här. Tror nog inte Hacke gjorde det här annat än för att han tyckte att klippet som sådant var kul. Skall man sedan vara krass och åberopa upphovsrätt hit och dit så har väl

1) Tv4 faktiskt förvanskat Gunillas framfart - materialet är råpitchat.

-Är det okej?

2) Seka publicerat Gunillas låt på sin site och det är ur STIM-synpunkt inte tillåtet, om utifall att den skulle vara STIM-ad. Det borde Seka i så fall veta då hon, alldeles säkert, betalar STIM de pengar som de (och Gunilla) skall ha för varje gång låten laddas ned från Seka.dk. I övrigt har, vad jag förstår, STIM inget med upphovsrätt att göra då de bara bevakar sina medlemmars ekonomiska intressen för respektive låt.

Sedan har jag viss förståelse för att man blir irriterad om det "snos" låtar. Jag blev själv jävligt putt på Olsberg och kompani härförleden pga ett missat "får vi?" men jag tycker det finns en liten skillnad här. Klippet med G får väl ses som VÄLDIGT offentligt vid det här laget. Vilken av de andra sökande till IDOL 2004 har bett ursprungsartisterna om att få göra taskiga tolkningar på deras låtar? Vad gör det mer rätt att Danny Cort gör en mix/tjofräs med Eddie än att Hacke gör en med Gunilla? Se det som att Gunilla får mer utrymme i media. Ingen skall ju ens försöka inbilla mig att hon INTE vill ha det, eller?

Fö tycker jag att forumet det senaste utvecklats åt det tråkigare hållet. Lågt i tak och allmänt otrevligt. Om utifall att någon mot förmodan undrar varför jag håller käft så mycket det går. Den här gången gick det inte. Sorry for that.

Edit: Preposition.

Redigerat av Bengan
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad saken gäller är:

Gunilla skriver texter - alltså är hon textförfattare... sen om ni gillar vissa av hennes texter eller inte är oväsentligt. Det är inte alla som gillar texten till "Brännö Brygga" heller. (eller vilken låt som helst för den delen. Men det borde ni väl ha förstått för länge sedan tycker jag?)

Alltså smak och tycke har ju alltså inget att göra med STIM-ersättningar och rättigheter så där tycker jag att ni är ute och cyklar.

Gunilla skriver musik - jamen jo! (tänka sig) En tjej som -enligt allmänna utbredda uppfattningen bland gubbarna på studio forum (som svarat på min presentation)- måste vara pucko för att hon deltog i IDOL och "sjöng" fittan sticker fram...

Jamen, jag kan bara tycka att det är tragiskt att ni inte verkar förstå vad det handlar om.

Den dagen Hacke gör en cover på en av mina "låtar" (för de är väl inte heller värda att kallas verk nu efter detta inlägg och många andra?) och säger att han är "kompositör" och jag är "medverkande" i låten för att han dessutom haft fräckheten att "låna" min förinspelade sång (som han kanske fått tag på nätet)

så ska jag inte bara stämma skiten ur honom...jag ska ochså ringa upp Gunilla- hård och hårig(och förhoppningsvis fortfarande djävligt pissed över att ha blivit kallad "fitt-gunilla" av en som säger att han bara säger snälla saker om henne)-och vi ska båda knacka på dörren med bollträn i handen.

Och blir han inte golvad av vår kvinnlighet då...ja då finns det ingen räddning för den manliga rasen, så som jag ser det.

/Seka

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl många saker som diskuteras samtidigt (vilket ju är så underbart):

* Är Gunillas låt att betrakta som låt eller bara en sjuk pryl nån gör på TV, typ som när Robionson Robban målade fejset blått och välte ett bord

* Har Hacke varit oärlig när han angett sig själv som ensam kompositör när han samplat ovanstående

* Vad har man i såna fall för legala rättigheter att stämma varann/tjäna kosing till höger och vänster yada yada yada....

* Hur löser man annars såna tvister, med basebollträn? Kanske...

* Och vem VILL synas resp INTE synas och vem tjänar mest/minst på spridningen av en sån här pryl på intörnät?

Sen tyckte jag mig se nån manligt/kvinnligt aspekt i det hela också, men det väljer jag att inte låtsas om, då blir det en VÄLDIGT jobbig diskussion 😛 !

Edit: kom på en sak till 😆

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad saken gäller är:

Gunilla skriver tex...

...

Och blir han inte golvad av vår kvinnlighet då...ja då finns det ingen räddning för den manliga rasen, så som jag ser det.

/Seka

Nä... det där tycker jag var onyanserat och väldigt negativt generaliserande mot män i allmänhet.

Synd, för jag tycker att det är riktigt kul när någon (inte bara tjejer utan vem som helst ) vågar sticka ut hakan och göra eller säga saker som går helt emot samhällsnormer.

Men precis som hammagrella var inne på så innehåller den här tråden så många saker som gör den rolig...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjaaa...vad ska jag säga?

Det går ju att misstolka allt som sägs.

Men jag tycker det är bättre att säga att man blir golvad av kvinnlighet än av bollträn. Capisce???

Link to comment
Dela på andra sajter

😛

förresten tyckte jag att det var coolt av gunilla att "sjunga" följande textrader på TV:

av ärlighet får dom ingen ork

nä, det ska lismas och hycklas

det är fult å vara en skit-kåt tjej

Och man förstår att det enda som vacklar vid dessa hårda och håriga ord är gubb-väldet/manliga etablissemanget (läs: det ska lismas å hycklas). Ni andra tycker ju det är kul och roligt och tar inte åt er och blir rädda vid tanken på en kåt tjej kan jag tänka mig...hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Alltså smak och tycke har ju alltså inget att göra med STIM-ersättningar och rättigheter så där tycker jag att ni är ute och cyklar.

Inte alls.

Det finns även objektiva kvalitetskriterier vad gäller Stim-anmälan, och fitt-Gunillas låt skulle inte klara testet.

Gunilla skriver musik - jamen jo! (tänka sig) En tjej som -enligt allmänna utbredda uppfattningen bland gubbarna på studio forum (som svarat på min presentation)- måste vara pucko för att hon deltog i IDOL och "sjöng" fittan sticker fram...

Alltså, ställer man upp i tv och sjunger om sin fitta så får nog fitt-Gunilla räkna med att bli kallad både det ena och det andra.

Eddie Meduza fick ju liksom aldrig heller nån uppskattning hos andra än 12-åringar och byfånar och jag misstänker att den tänkande delen av befolkningen ser på Gunilla på lite samma sätt...

Och blir han inte golvad av vår kvinnlighet då...ja då finns det ingen räddning för den manliga rasen, så som jag ser det.

Din kvinnlighet vet jag inget om, fitt-Gunilla däremot lär få problem med att föra anlagen vidare - åtminstone på traditionellt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man förstår att det enda som vacklar vid dessa hårda och håriga ord är gubb-väldet/manliga etablissemanget (läs: det ska lismas å hycklas). Ni andra tycker ju det är kul och roligt och tar inte åt er och blir rädda vid tanken på en kåt tjej kan jag tänka mig...hehe

----------------

Och blir han inte golvad av vår kvinnlighet då...ja då finns det ingen räddning för den manliga rasen, så som jag ser det.

Åhh vad jag hatar sånt här. Jag är för feminism i alla aspekter, lika lön för lika arbete o.s.v. detsamma för alla sorters diskrimering kön, religion, laglig sexuell läggning etc men jag blir så trött på kvinnor som bara gnäller hela tiden. Det verkar nästan som att du och Gunilla inte blivit hälften så sura om Hacke varit en tjej. Jag kan garantera att De personer som möjligtvis förfasades över de hårda orden till 99% är gamlingar och småbarnsföräldrar och de hade förfasat sig lika mycket ifall det varit en kille som hade sjungit/skrikit kuken sticker fram.

Om det Gunilla gjorde på något sätt var ett försök att protestera mot manssamhället så var det ett kapitalt misslyckande för ingenting kommer någonsin att uppnås av att någon idiot hoppar runt som ett miffo på tv och "sjunger" om en skitkåt tjej. Man kan ju försöka visa på orättvisorna på ett intelligent sätt istället för att göra någon kulturkupp som bara folk i det egna ledet tycker hade någon mening. Tror du att mansamhället förändras av Gunillas uppträdande? Tror du att någonting kommer att ändra sig förutom möjligtvis folks syn på Gunilla?

Förresten Seka vad är den manliga "rasen"?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten kommentar till det här spektaklet bara.

Om den här Gunilla inte uppskattade Hackes lilla ploj med hennes låt, varför inte bara ta kontakt med Hacke och säga:

Hörredu! Jag uppskattade inte det där. Kan du vara snäll och ta bort det?

Det brukar räcka. Rättsliga åtgärder? Är inte det sånt som Bert Karlsson håller på med? Det är som att det skulle bli utmätning direkt ifall man missar en räkning en månad. Det verkar som de här tjejerna lider av ett överdivet mansförakt. Ta och slappna av lite istället och stick fram fittan, mjuk och rakad! 😆 (OBS! Försök till lite manlig humor där.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses och gäsp. Seka - det är helt otroligt hur dryg och trögfattad du är!

Att du som rödstrumpa försöker göra det här till en man vs. kvinna grej säger bara hur inskränkt du är och får dig att sjunka ännu lägre.

Det enda du antagligen har tjänat på hela historien är väl lite uppmärksamhet, antar jag.

Visst har jag tjänat (bestaffats med) uppmärksamhet på detta, men det har/hade gett Gunilla minst lika mycket av samma vara. Och det var väl därför hon ställde upp i IDOL2004 från första början?

Hacke tar sin "egenkomponerade musik", tar bort Gunillas ihopklippta samplade röst och -voila -han kan kalla sig "kompositör".

Jag inte behöver ta bort Gunillas samplade röst för att kalla mig kompositör, jag har redan tagit bort hela låtfan och har redan gjort mängder med andra låtar. Denna ploj var dock den sämsta "låt" jag någonsin gjort (vill inte ens kalla det "låt").

Kan du inte göra lite egna låtar istället? det kan väl inte vara så svårt??

Du borde sett att jag "kan göra egna låtar" när du var inne på min hemsida. Kolla t.ex texten i "Om man e man", den är riktad till manshatare och feministsvin som du.

Den stora frågan är väl mest om det som Hacke gör annars när han snickrar ihop musik hemma, kommer att vara lika intressant för den breda massan.

Jag har redan nått den breda massan.

så ska jag inte bara stämma skiten ur honom...jag ska ochså ringa upp Gunilla- hård och hårig(och förhoppningsvis fortfarande djävligt pissed över att ha blivit kallad "fitt-gunilla" av en som säger att han bara säger snälla saker om henne)-och vi ska båda knacka på dörren med bollträn i handen.

Och blir han inte golvad av vår kvinnlighet då...ja då finns det ingen räddning för den manliga rasen, så som jag ser det.

Jag har inte skrivit fitt-Gunilla en endaste gång. Inte förrän nu: Fitt-Gunilla, Fitt-Gunilla, Fitt-Gunilla. Inte heller Fitt-Seka förrän nu: Fitt-Seka, Fitt-Seka, Fitt-Seka. Varsågod, du bad om det.

Och är det någon som har underlag för en stämning är det jag som stämmer dig för olaga hot;

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).

Mao är det någon som inte förstår vad det handlar om är det du. DU är tragisk.

Jag ber om ursäkt för en sak dock; jag skrev i detta inlägg om Gunilla att "korkad är hon knappast, för korkade människor klarar aldrig av att bjuda på sig själva sådär medvetet" och det tar jag tillbaka. Ni har båda bevisat motsatsen nu.

Jag rekommenderar dig att - innan du slänger ur dig nåt plumpt igen - läs detta och mitt förra inlägg om och om igen tills du verkligen förstår vad det står.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Att ni orkar tänker man, lägg ner allihopa och använd forumet till vad det är till för...

Så länge Hackeman inte publicerar verket som en offentlig publikation där han tar betalt för det kan ingen göra nåt åt det.... man får tolka verk hur man vill så länge man inte tar betalt för det i utgiven form och i det fallet ska upphovsmannen underrättas för att få del av ersättningen av verket, har ni aldrig hört en cover utomhus nångån?????

Och detta är inte nån man/kvinna debatt överhuvudtaget, ert sätt att gå fram, det liknar bara sådant som många överviktiga påstår sig sig uppleva; "alla är emot mig för att jag är tjock" det man är emot är självföraktet inget annat så lägg ner detta NU!

Kör hårt Hackeman.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
har ni aldrig hört en cover utomhus nångån?????

Aldrig utan Stim-rapport. 😆

Allvarligt talat nu,

om Hacke tjänar pengar på låten eller ej spelar ingen roll.

Men jag orkar fan inte tjata om Stim-reglerna ännu en gång: Läs på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
har ni aldrig hört en cover utomhus nångån?????

Aldrig utan Stim-rapport. 😆

Allvarligt talat nu,

om Hacke tjänar pengar på låten eller ej spelar ingen roll.

Men jag orkar fan inte tjata om Stim-reglerna ännu en gång: Läs på!

Så länge du inte tar betalt för musiken så är det inga problem (förtydligande) och du behöver inte inte fördjupa dig men läs gärna på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
har ni aldrig hört en cover utomhus nångån?????

Aldrig utan Stim-rapport. 😆

Allvarligt talat nu,

om Hacke tjänar pengar på låten eller ej spelar ingen roll.

Men jag orkar fan inte tjata om Stim-reglerna ännu en gång: Läs på!

Så länge du inte tar betalt för musiken så är det inga problem (förtydligande) och du behöver inte inte fördjupa dig men läs gärna på!

Grejen är ju den att när det gäller STIM-registrerade låtar så är det ju ens skyldighet att ta betalt för musiken. T.ex. vid offentliga framträdanden (se covers utomhus)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul när musik blir juridik. Det handlar väl ändå om att skapa något. Skit i STIM å skit i fitt-Gunillas upphovsrätt. STIM är bara ett gäng idioter som snor pengar och som lobbar för mjukvarupatent (och dom har ju fått som dom vill) och fan va tråkigt de hade varit om man brydde sig om rättigheter å tjafs.

Hiphopen hade varit jätte dålig och tråkig om man inte kunde sampla. Har ni hört Forss, Bobobo, Amon Tobin? Avalanches (fast dom tror jag har rättigheter till allt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Kanske är det omotiverat att gå på Hacke, men jag blir inte glad när inlägg landar vid påhopp. Oavsett historien. Kan man inte bemöta en åsikt bättre än med påhopp anser vi man gör klokast i att lägga ner. Påhopp resulterar _alltid_ med att någon reagerar illa och trådens stämning dras i botten. I värsta fall med att jag måste stänga den.

Den här tråden har redan ett antal anmälningar på sig från besökare som har reagerat. Och då reagerar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmmmm

Det jag kan skönja i denna diskussion

är avundens gröna avatar i vissa personer

ögon/fingrar.

Håller fullständigt med den person som

skrev att det nog hade räckt med att BE

Hackarn ta bort spåret eftersom den "Drabbade"

inte gillade prylen. Är det Ok att bemöta "HOT"

via forumet. Att dra hot och dyl till Ytan, enl

forumets regler. Kan hålla med om att vissa

inl är litta grova formlerade.

Tycker dock hela tråden stinker gigantisk SKUNK.

Tråden borde inte ha tillkomit överhuvudtaget

om de inblandade hade skött detta på ett "SNYGGT"

sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... Visst, jag låg dubbelvikt av skratt ett bra tag tack vare denna tråd, men det här är löjligt. Jag är inte särskilt aktiv och nöjer mig oftast med att läsa och snappa upp saker och det kan vara ruskigt roligt med omotiverade bråk, men det finns en j---a gräns. Var den gränsen befinner sig har jag ingen som helst aning om men detta har i vilket fall korsat den.

Men det är ju bara min åsikt.

fö tycker jag hackemans lilla "remix" var skitrolig och oskyldig. Och eftersom jag inte är nån tv-fanatiker heller så skulle jag fortfarande idag inte vetat vem denna gunilla är... Ojdå, man kanske inte ska visa att man inte har nåt emot hacke häromkring. kanske får jag besök av en neurotisk (eller två) person med bollträn i högsta hugg. (?)

Ärligt talat, låten är ju borttagen. Nöj er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...