Jump to content
Annons

Ett par frågor om 5-strängad Bas


n0m0ney

Recommended Posts

Tjena!

Jag kommer förhoppningsvis inskaffa en bas inom en viss kort framtid, då jag hittils kört på mjukvara, och det fungerar inte så värst bra för mig. 🤪

Jag spelar gitarr normalt vis för den som ville veta 😆

Har först en fråga om 5-strängade basar. Är det en ännu tjockare sträng man satt på de 5-strängade basarna? Som normalt är stämd i? B?

Det står mellan 4-strängad eller 5-strängad.

Då jag har en väldigt begränsad budget får den max kosta 4000 kronor.

Jag spelar till 90% metal, och jag kommer endast använda den i studiosyfte.

Antar att det behövs nämnas att jag spelar i många olika stämningar, allt från Drop A till Standard E.

Skulle behöva råd på vad jag bör skaffa för slags bas. 😛

Rekommendationer uppskattas stort!

Tips vid beg. köp kan också uppskattas om det skiljer sig något från att köpa gitarr!

Förlåt om jag skriver lite luddigt, hjärnan fungerar inte så bra såhär sent 🙂

// Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har först en fråga om 5-strängade basar. Är det en ännu tjockare sträng man satt på de 5-strängade basarna? Som normalt är stämd i? B?

Kör du i standard stämmning så blir det B, ja

Det står mellan 4-strängad eller 5-strängad.

Då jag har en väldigt begränsad budget får den max kosta 4000 kronor.

Jag spelar till 90% metal, och jag kommer endast använda den i studiosyfte.

Antar att det behövs nämnas att jag spelar i många olika stämningar, allt från Drop A till Standard E.

Ska du ändra stämmning mycket och droppa så är det värt en 5 strängad

Skulle behöva råd på vad jag bör skaffa för slags bas. 🤪

Rekommendationer uppskattas stort!

Om jag vart dig skulle jag skulle tittat lite på Ibanez basar, SR305 eller en BTB305

Men det är bara att åka in till din musikaffär och testa

Lycka till!

Redigerat av TwistMe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen!

Okej, SR305:an såg väldigt spännande ut =)

Jag tror nästan jag får sticka in till malmö någon dag för att provspela :rolleyes:

Min sista fråga(förhoppningsvis 😉) är hur man stämmer om man t.ex. droppar till drop A på gitarren? 😉

Hur ser då basen stämning ut?

Ja, jag menar hur man stämmer en 5-strängad bas i allmänhet?

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen!

Nu är det så, att jag kontaktade musikbörsen i Malmö och i Kristianstad(bor i sydöstra skåne), om dom hade någon SR305:a hemma som man kunde få provspela på.

Dom svarade innan idag att dom inte hade någon hemma, men kunde ta hem en för att jag skulle få provspela, dock mot köptvång, vilket jag inte riktigt tyckte om.

Eftersom jag själv har en rätt så billig Ibanez gitarr, och tycker kvalitén är bra för pengarna, tror ni jag vågar köpa den via Thomann utan att prova den innan?

Då på så sätt sparar jag ca 1000 kr, eftersom jag ändå kommer att bli påtvingad hos musikbörsen ändå.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen!

Nu är det så, att jag kontaktade musikbörsen i Malmö och i Kristianstad(bor i sydöstra skåne), om dom hade någon SR305:a hemma som man kunde få provspela på.

Dom svarade innan idag att dom inte hade någon hemma, men kunde ta hem en för att jag skulle få provspela, dock mot köptvång, vilket jag inte riktigt tyckte om.

Eftersom jag själv har en rätt så billig Ibanez gitarr, och tycker kvalitén är bra för pengarna, tror ni jag vågar köpa den via Thomann utan att prova den innan?

Då på så sätt sparar jag ca 1000 kr, eftersom jag ändå kommer att bli påtvingad hos musikbörsen ändå.

MVH Daniel

Det vart lite illa, finns det ingen annan affär i närheten som har den?

Jag har själv en 305a och jag älskar den! Perfekt för metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tjena igen!

Nu är det så, att jag kontaktade musikbörsen i Malmö och i Kristianstad(bor i sydöstra skåne), om dom hade någon SR305:a hemma som man kunde få provspela på.

Dom svarade innan idag att dom inte hade någon hemma, men kunde ta hem en för att jag skulle få provspela, dock mot köptvång, vilket jag inte riktigt tyckte om.

Eftersom jag själv har en rätt så billig Ibanez gitarr, och tycker kvalitén är bra för pengarna, tror ni jag vågar köpa den via Thomann utan att prova den innan?

Då på så sätt sparar jag ca 1000 kr, eftersom jag ändå kommer att bli påtvingad hos musikbörsen ändå.

MVH Daniel

I värsta fall om du inte gillar den kan du ju alltid sälja den här i Sverige för samma pris. Visst det bästa är att testa ett instrument innan. Men ta och kolla upp lite andra basar då som finns här. Kolla beggmarknaden, finns ju en hel att välja på. Och där finns ju inget köptvång. Och vad skulle de göra om man inte köpte basen? Stämma dig?? De kan inte tvinga en att köpa något som man inte gillar eller vill ha. Skulle aldrig sätta min fot där igen med en sån attityd. Men vad ska man säga? Attityden i svenska musikaffärer är inte den bästa. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen! 🙂

TwistMe:

Nej, har kollat med ganska många, och de flesta verkar ha samma attityd som musikbörsen, vilket är väldigt tråkigt :/

DieHard:

Det har du visserligen rätt i DieHard! Eoförsig så köpte jag min Ibanez gitarr utan att prova den innan, och jag har fortfarande kvar den! 🙂 Så jag tror inte jag blir så missnöjd. 🙂

Jag vet faktiskt inte angående stämningen, förmodligen inte. ;D Men jag vågar inte ta chansen 😉

Det får nog bli så att jag köper den via thomann ny och nöjer mig med det. Jag har behov av en bas i min hemmastudio, och just nu verkar SR305:an den bästa vägen för mig att gå.

Jag undrar fortfarande hur stämningen för drop tunings och sånt fungerar hos en 5-strängad bas =)

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer bli hel-nöjd med 305an, tro mig. Och den är snyggare i verkligheten 😉

Jag undrar fortfarande hur stämningen för drop tunings och sånt fungerar hos en 5-strängad bas =)

Berors på hur mycket du ska gå ner. Ska du gå ner till C och under så är det bäst att stämma upp alla strängar och spela på 5e strängen. Det är mycket smidigare med 5strängat och möjligt att om du köper en 4strängat så kommer du ångra att du inte köpte en 5a i framtiden. Och Jag tycker det är lättare att spela på en 5strängad 🙂

Go for it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...