Jump to content
Annons

Absolut bästa mjukvarureverbet?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

Oftast så är inte perfekta reverb något som finns halft om halft på burk - oavsett hur man definierar 'perfekt'.

Om man käkar en smakmässigt "perfekt" avvägd fläskfilé maträtt, tillagad av en kanon-kock, så är det ganska naturligt att man tänker att "jävlars vilket bra kött han måste ha. Förmodligen kostar väl bara hans stekpanna tusenlappar .. typ". Man tänker att förmodligen är nog köttdjuren uppfödda på perfekta förutsättningar för smakrikt kött, på nåt specialfarm för kändiskockar, och inte på nån Anderssons grisfarm med nätburar och uppfödda på det billigaste grisfodret som grossisten erbjuder. Och tittar man på priset för maträtten - 5 gånger mer än på vanlig restaurang - så tycker man sig plötsligt förstå varför det kostar så pass .. etc etc

Men musik och ljud - liksom så mycket annat i underhållningsbranschen -, och även maträtter, är en väl avvägd och snyggt förpackad illusion.

En perfekt fläskfilé är oftast inte en relativt färdig råprodukt som man bara steker upp och serverar. Och det är samma med reverb. En perfekt maträtt är ofta en väldigt väl avvägd balans av kryddning, tillredning, smaksättning, där allt avpassas efter vart annat. En nypa mer salt, smaka av, nja .. en nypa mer kapris, smaka av .. etc. En nypa salt mindre, en nypa mer peppar, aningens mer sötma i såsen, stek svamp i stekpannan och ta sen bort svampen och lägg i köttet och stek köttet i stekfettet som bär nyans av stekt svamp .. etc.

I händerna på en skicklig kock så anpassar han avsiktligen och med skicklighet alla smaknyanserna för att smälta in i varandra, gränserna raderas ut, och tillsammans bildar en helhet där matgästerna inte upplever de enskilda nyanserna som han jobbat så hårt med, utan bara känner ett intryck, en upplevelse som i sig verkar fulländad.

För mig så funkar reverb ungefär så med. Det är ganska naturligt att man tänker att "det här måste vara ett reverb av guds like", och ger sig ut för att söka rätt på ett sånt själv. Men i grunden handlar det om att locka fram det, genom många små små nyanser i ljudet som tillsammans med allt runtom det ska sammansmälta och forma en helhetlig illusion.

I mycket rockmusikinspelningar så blandas inspelade rumsklanger, missljud, sjungande pukor, med olika kompressions- och expansionstekniker, och tillsammans med ett, två eller tre olika reverbnyanser i olika grad .. i en noga avvägd och gradvis framprövad balans. Och i slutändan så hör t.o.m. ganska erfarna lyssnare bara "ett virvelreverb".

Jättebra beskrivning som borde nitas på förstasidan av forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
Oftast så är inte perfekta reverb något som finns halft om halft på burk - oavsett hur man definierar 'perfekt'.

Om man käkar en smakmässigt "perfekt" avvägd fläskfilé maträtt, tillagad av en kanon-kock, så är det ganska naturligt att man tänker att "jävlars vilket bra kött han måste ha. Förmodligen kostar väl bara hans stekpanna tusenlappar .. typ". Man tänker att förmodligen är nog köttdjuren uppfödda på perfekta förutsättningar för smakrikt kött, på nåt specialfarm för kändiskockar, och inte på nån Anderssons grisfarm med nätburar och uppfödda på det billigaste grisfodret som grossisten erbjuder. Och tittar man på priset för maträtten - 5 gånger mer än på vanlig restaurang - så tycker man sig plötsligt förstå varför det kostar så pass .. etc etc

Men musik och ljud - liksom så mycket annat i underhållningsbranschen -, och även maträtter, är en väl avvägd och snyggt förpackad illusion.

En perfekt fläskfilé är oftast inte en relativt färdig råprodukt som man bara steker upp och serverar. Och det är samma med reverb. En perfekt maträtt är ofta en väldigt väl avvägd balans av kryddning, tillredning, smaksättning, där allt avpassas efter vart annat. En nypa mer salt, smaka av, nja .. en nypa mer kapris, smaka av .. etc. En nypa salt mindre, en nypa mer peppar, aningens mer sötma i såsen, stek svamp i stekpannan och ta sen bort svampen och lägg i köttet och stek köttet i stekfettet som bär nyans av stekt svamp .. etc.

I händerna på en skicklig kock så anpassar han avsiktligen och med skicklighet alla smaknyanserna för att smälta in i varandra, gränserna raderas ut, och tillsammans bildar en helhet där matgästerna inte upplever de enskilda nyanserna som han jobbat så hårt med, utan bara känner ett intryck, en upplevelse som i sig verkar fulländad.

För mig så funkar reverb ungefär så med. Det är ganska naturligt att man tänker att "det här måste vara ett reverb av guds like", och ger sig ut för att söka rätt på ett sånt själv. Men i grunden handlar det om att locka fram det, genom många små små nyanser i ljudet som tillsammans med allt runtom det ska sammansmälta och forma en helhetlig illusion.

I mycket rockmusikinspelningar så blandas inspelade rumsklanger, missljud, sjungande pukor, med olika kompressions- och expansionstekniker, och tillsammans med ett, två eller tre olika reverbnyanser i olika grad .. i en noga avvägd och gradvis framprövad balans. Och i slutändan så hör t.o.m. ganska erfarna lyssnare bara "ett virvelreverb".

Jättebra beskrivning som borde nitas på förstasidan av forumet.

Japp!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att det var i en gammal studio "spår för spår" som någon ljudtekniker något i stil med följande:

"När det kommer till reverb så tar man alltid sitt plåtreverb. har man inget plåtreverb får man ta ett fjäder reverb, har man inte det heller så sätter man på plåtpresets på sitt mjukvarureverb. oavsett vad det är för något."

Hurvida han har rätt eller inte låter jag vara osagt, men sedan jag läste det så kör jag typ alltid CSR plate. ev så skär jag lite bas för att kunna blaska på mycket mer utan att det låter för reverbigt. tycker man kan få ut rätt sjyssta reverb av den såväl som roomworks eller SIR. bara pilla tills det låter bra.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Men musik och ljud - liksom så mycket annat i underhållningsbranschen -, och även maträtter, är en väl avvägd och snyggt förpackad illusion.

För de som inte är en fena på att ratta fläskfilé och kan ta till sig dina liknelser... Det är väl så här du menar..? 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men musik och ljud - liksom så mycket annat i underhållningsbranschen -, och även maträtter, är en väl avvägd och snyggt förpackad illusion.

För de som inte är en fena på att ratta fläskfilé och kan ta till sig dina liknelser... Det är väl så här du menar..? 🙂🙂

Fy fan .. hehe

Så bokstavligt och bokmässigt som han tar matlagningen, så måste det motsvara ett "Lexicon" reverb

haa - haa - haa 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tool (oregistrerad)
Jag var lite bored, så det vart en halv uppsats 😉

Jag måste ha provat allt på marknaden 50 gånger. De enda som finns kvar i min lista och har överlevt år av kompromisslösa krav, som bara levererar och inte kräver en massa skruvande, som låter varmt och naturligt: Waves Trueverb, Steinbergs Roomworks (bra på trummor) och Wizooverb - samt i viss mån Spinaudio Roomverb M2 och Waves IR1 - det sista på grund av sitt utmärkta 1 gb ljudbibliotek.

Altiverb tycker jag är bäst till postproduktion, video, film, radioteater och dylikt. Det är troligen det mest realistiska rumsreverb som finns idag, men rumsklangerna är så framträdande och färgande att det inte är i första hand användbart bara för att skapa lite neutral rymd. Att förmå Altiverb att spotta ur sig en ofärgad svans av precis det ljud man skickade igenom det, de tar tid det. Altiverb bär med sig en stor övertro, men genomför man noggranna side-by-side blindtest med andra impulsreverb så hör man att Altiverb inte står sig så starkt i konkurrensen som den allmänna oponionen predikar. De flesta gör inte såna tester, utan skaffar sig Altiverb baserat på mer hörsägen än testning, och eftersom det faktiskt är ett bra rumsklangsreverb så tycker sig folk få bekräftelse för övertron.

Ibland de övriga andra impulsreverben - t.ex. Voxengo Pristine Space, SIR, Elevayta Space Boy m.fl. - de är neutrala och färgar inte impulsen. Så här kommer det ner till impulserna du använder dig av, och det lönar det sig att vara kritisk utav helsike, för skillnaden mellan privat inspelade impulser och skickligt infångade impulser är som dag och natt - som skillnaden mellan ett skitreverb och ett kanonreverb. Se till att impulsen är inspelad i samma upplösning som din seq använder sig av, och låt bli att ändra något vad beträffar EQ, utklingning etc. Undantagen är Wizooverb och Waves IR1: Wizooverbs impulse funktion färgar ljudet en del, men inte alltid på ett dåligt sätt och wizoo är dessutom väldigt primitivt på impulssidan. Waves IR1 kan däremot ändra vad farao som helst i impulserna. Man kan t.o.m. redigera fram egna impulsreverb ifrån inspelningar med hjälp av IR1. Men det stödjer bara 24 bit upplösning, och har dessutom ett statiskt delay på 11 ms. Det bör man ha i åtanke för att undvika fasmässig förklening av ljudet. Waves IR1s 1 gb impulsbibliotek är enligt min mening betydligt mer användbart för musik än altiverbs.

CSR låter smörigt, fett och lite volvo 240. Man hör reverbet ganska tydligt, och att få till ett naturligt diskantfall är nästan omöjligt. Magix Variverb ligger åt samma håll, fast inte fullt lika mycket - det är varmare. Sen finns det ett gäng reverb som enligt min mening låter ganska plåtigt och ligger efter tiden. Främst Princeton Digital och Lexicon pantheon. Små fascinerande reverb med unika egenskaper är Anwida Spazio - som är väldigt mysigt och varmt - och Smartelectronix Ambience. Inte de bästa allround men ändå charmiga.

Det finns en rad reverb som inte är så bra på att förmedla definition och djup speciellt bra. De låter mer som en lång mjölig svans av ljud där definitionen av avstånd inte längre inte finns med. Sonic flavour R66 är ett sånt reverb, likaså det lite "abstrakta" ArtAcoustic Reverb, Kjaerhus Classic Reverb, silverspikes reverb, och Wavearts masterverb. Sonic Timeworks ReverbX är förvisso lite så med, men är ändå det bästa dedikerade platereverbet jag provat. Plåtreverb ska vara lite så. Bra för evighetsreverb på röster.

Breverb och Sonnox Reverb håller, men inte mer. De är i regel ganska hårda och kalla och liksom många av de övriga reverben kräver de tid och skruvande för att de ska komma i närheten till vad du vill ha ut.

Fundera vad du behöver för något. Du kanske mest gör sånt som inte mår bra av ett kristallklart rum eller en varm diffus känsla eller sånt. Sonnox Oxford Reverb t.ex., låter oftast väldigt bra på orkester inspelningar men suger gammal hästballe på t.ex. elgitarr och rock. Rätt verktyg för rätt jobb.

Tack som fan för ett långt och bra svar! Jag gillar långa och utförliga svar, det känns som att personen ifråga tänker till lite när han skriver. Annars är det ofta spontana oneliners "gör si och så", "då kan du inte ratta ordentligt" som inte hjälper ett skit. Nä, såna här svar gillar jag.

Jag håller också med dig i det mesta, av de jag testat då. Det verkar som många på det här forumet är så okritiska och tror allt handlar om rattande, det går ju aldrig få ett billigt mjukvarureverb att låta lika bra som ett riktigt bra reverb. Med bra reverb behöver man knappt ratta nåt, det ska inte behövas, ett reverb är ju bara något som ska skapa rymdklang och det ska låta så naturligt som möjligt (om man nu inte håller på med nån speciell musik med annat syfte). Ett naturligt, bra, reverb behöver knappt eq:as. Det enda man ska pilla med (tycker jag) är kompressor och möjligtvis expander.

Iallafall... det är virvelreverb jag håller på med och det var därför jag startade denna tråd. Jag hade svårt att få till det med de reverb jag provat. Jag har dock lärt mig lite mer nu och något jag saknade var en bra och korrekt inställd kompressor samt gate/expander. MEN, det låter fortfarande inte riktigt så naturligt och snyggt som jag vill ha det. Det är Altiverb jag kör med nu, och jag håller med dig. Det är bra rumsklang, det låter naturligt, men det passar ändå inte i musiken, inte så jättebra iallafall.

Anledningen till att jag dissat SIR2 är för att de rum som finns med låter inte bra till mitt fall, antingen är de för små eller så är de för stora. "ladda ner nya impulser då" säger folk, men vart fan då? Jag har laddat ner massvis med impulser men samtliga låter skit jämfört med SIR2:s egna, det är ju som natt och dag som du säger. 🤪

Det virvelljud jag är ute efter är detta:

http://hem.passagen.se/krakas/bravirvel.mp3 (efter halva när det är ett metalband som kommer in, deras reverb är totalt jävla perfekt i mixen, hörs tydligt i slutet)

Jag har kommit fram till att det är ett ganska stort rum med rak frekvenskurva (mycket attack i alla register), det låter väldigt naturligt och har nog kort svans (även om de har lagt på expander såklart).

EDIT: Efter att du talade så bra om Waves Trueverb så var jag tvungen att testa det. Jag gjorde det precis. Jag blev, väldigt, negativt överraskad! Jag förstår inte hur du kan tycka det låter bra, det låter lika hemskt som CSR och alla andra fulreverb.

Håller med Joachime, det finns inget generellt "vad som låter bra", allt är en smakfråga beroende på vad som passar till vad. Är du ute efter en virvel som hörs genomgående och är en dominant bit i mixen så ja då kan du behöva nåt som låter naturligt, om det är det du vill ha. Olika reverb passar för olika saker som redan sagts, ska även tillägga att har du inte ett bra grundljud i virveln så får du nog heller inte så snygga reflektioner från reverbet på det. ""Bra låtande" reverb behöver man inte ratta." Här igen gäller vad man är ute efter. (eftersom jag antar att du har en fot i metalvärlden här) Soilwork introducerade ett kind of "nytt" trumsound när dom släppte Figure Number 5 skivan, och den virveln har satt avtryck i rätt många senare inspelningar. För att återigen komma tillbaka till Soilwork så för att inte nämna den näst senaste "Stabbing the Drama". På bägge skivorna har du något man kan fundera över om det är bra eller ej bra reverb, den tidigare skivan är enligt mig ett "dåligt" reverb som mest är tillsmetat för att skapa ett visst sound över det. Inget rent och klingande precis. Men som det låter i mixen. Lika så på Stabbing the drama. Här är bara spekulationer och man kan inte säga att det är ett "dåligt" på rak arm eftersom man inte vet vad som hänt med ljudet i kedjan efter reverbet men reverb är det hursomhelst. Som sagt var många idéer på vad som kan vara orsaken till din syn att se på vad som är bra eller dåligt. Måste dock säga att Waves TrueVerb aldrig vart min favorit, ej heller RoomWorks (nya medföljaren i Cubase) men WaveArts Masterverb 5 (och 3) är något jag inte behövt ratta på spec mkt och har vart mkt nöjd med ljudet i det.

gå in på mitt bands hemsida på www.HEADSTONE1.com ,och lyssna på det soundet. Trummorna är skickade på ett WaveArts Masterverb 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hmm....det pratas mkt om lexicon 480.....och jag håller med om att det är superbra (jobbade en del med det för ett par år sedan) men det kostar ju därefter också....men vad jag inte fattar är.....detta reverb är ju också digitalt....! Det är ju "bara" en dator det också........det borde kunna fungera EXAKT lika bra med ett riktigt fett mjukvarureverb (lexicon själva borde ju ganska lätt kunna göra en sådan plug, fast det kanske inte ligger i deras intresse förståss, då ingen skulle köpa deras hårdvarureverb i såna fall....personligen tycker jagatt med spacedesigner, dreamverb till UAD, samt några andra mjukvarureverb, känner jag inte något behov alls av t.ex ett lexicon 480. Enda skilnaden för min del var nog att när man pillar med hårdvara så....på något sätt är jag beredd att pilla lite mera, och lite noggrannare, och lyssna lite extra noggrant, så att man tack vare det får till ett något bättre resultat....!

Men då Altiverb är Spacedesigner är samma typ av reverb, och det finns ju massa syntetiska impulser att köpa, samt ladda hem gratis, så borde det ju gå att få till lika bra resultat i Altiverb som i Spacedesigner....eller har jag missat nåt med altiverb???

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant inlägg av Opus. Kul att läsa inlägg av någon som verkligen testat mkt och jämfört.

Och vem vill ha ett reverb som suger gammal hästballe?

Eller som jag brukar säga: ett röverb?

Kan dock inte alls hålla med om att Waves Trueverb + Roomworks + Wizoo skulle tillhöra dom bättre

och att Altiverb är överskattat.

Jag tycker precis tvärtom.

Altiverb färgar mkt lite, det låter mkt bra och äkta.

Klart bättre än Spacedesignern som känns mer som att man har en ljudkälla i en dimension och ett reverb i

en annan dimension.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog med föregående talare att får man inte till det med ovan nämnda reverb så tror jag man aldrig får det.

Själv kör jag mindre fancy SIR1 med Lexicon 480 med flera impulser. Tycker det låter hur bra som helst. Och gratis är det.

Ser att du inte får virveln att smälta in i mixen, kanske är det inte reverbet som gör det. Du kanske skall försöka jobba med ett fejkat rumsreverb på hela kitet?

Är nog rädd att du får jobba lite på hantverket. Kanske försöker du åstakomma nåt som inte funkar. Beskriv vad du gör och vill uppnå.

dr loop eller nån annan,kan ni länka lexikon 480 impulser för SIR1 så vore det superbra.

kostar det nåt eller är impulsen gratis ? Skulle gärna vilja ha lite lexikon reverb för sång i min daw.

Ja kanske är dum som frågar men om personen som har startat denna tråd vill ha en bra reverb till trumma varför inte använda sonalkis eller vad dom heter effekterna i superior drummer 2.0.

Här under lägger jag ut lite reverb effekter länkar som jag samlat ihop från denna tråd.

MEN NÅN LÄNKA LEXIKON 480 IMPULSER PLEASE 😆

http://www.audioease.com/Pages/Altiverb/AltiverbMain.html

http://www.audioease.com/IR/index.html ( bra reverb,altiverb)

http://www.uaudio.com/products/software/dreamverb/index.html (bra reverb,dreamverb)

http://www.knufinke.de/sir/index.html (bra reverb, sir )

http://www.knufinke.de/sir/sir2.html (bra reverb,sir2)

noisevault.com

www.echochamber.ch

www.samplicity.com ( reverb impulser för tex sir1)

http://www.pspaudioware.com/indexen.html?u...l;(psp84,delay)

http://www.acusticaudio.net/modules.php?na...ile=nebula3free (nebula 3 free,gratis M effekt)

http://www.acusticaudio.net/ (bra multieffekter och samplers )

http://wavearts.com/products/plugins/masterverb/ (bra reverb för bla trummor,WaveArts Masterverb 5)

http://www.waves.com/content.aspx?id=272 (reverb, trueverb)

http://noisevault.com/nv/index.php?option=...y&Itemid=29 (reverb impuls bibliotek)

http://www.bestservice.de/index.asp/en/856502a213p112p175p26 (sök:Halls of Fame skiva = reverb impulser)

http://www.numericalsound.com/ (reverb impulser tex:"Hollywood Impulse Responses")

http://www.sonictimeworks.com/reverbx.php (reverb,Sonic Timeworks ReverbX)

http://wavearts.com/products/suites/power-suite/ (reverb, Power Suite 5)

http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm (omniverb)

http://www.uaudio.com/products/software/plate140/index.html (reverb, UAD 140 )

http://www.classikstudioreverb.com/Main.html?prod-CSR (reverb, csr)

http://www.waves.com/content.aspx?id=250 (reverb, Waves IR-1)

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns inget reverb som kan ersätta ett äkta.

alltså att spela in det ursprungliga rummet.

jag har allafall aldrig lyckats!

nu är ju detta en tråd om reverb, men jag vill bara flika in lite här angående just denna typ av virvel creel är ute efter.

själv har jag försökt med hur många sätt som helst att få rätt klatsch och reverb i en virvel.

har eftersträvat de virvel exempel du visade. väldigt så.

jag gav hursomhelst upp med reverb och körde på samplingar istället.

steven slate drums.

de krossar allt motstånd och är så jäääkla bra i mixen, (speciellt på de låtar din mp3 fil innehöll).

svinbra inspelat rumsreverb också. och färdigproddat med mäster-equipment.

javet att ordet färdigproddat låter alfons åberg, men dessa funkar verkligen.

man kan editera dry och wet signalerna separat förresten.

bifogade en liten låtskiss jag höll på med förut där jag tyckte jag fick till virveln någorlunda.

jag är ingen hejare på mixa, men jag tycker att det är en hyffsat balanserad mix där virveln inte peaker för mkt, men fortfarande hörs bra med sitt reverb.

stevenslatedrums.com är sidan om du ska kolla in mer demo.

jag vet att jag har skrivit om dessa samplingar förut och låter säkert som nån spionsäljare haha, men jag är bara en riktigt nöjd kund!

haej!

heyhey16.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns inget reverb som kan ersätta ett äkta.

alltså att spela in det ursprungliga rummet.

jag har allafall aldrig lyckats!

nu är ju detta en tråd om reverb, men jag vill bara flika in lite här angående just denna typ av virvel creel är ute efter.

själv har jag försökt med hur många sätt som helst att få rätt klatsch och reverb i en virvel.

har eftersträvat de virvel exempel du visade. väldigt så.

jag gav hursomhelst upp med reverb och körde på samplingar istället.

steven slate drums.

de krossar allt motstånd och är så jäääkla bra i mixen, (speciellt på de låtar din mp3 fil innehöll).

svinbra inspelat rumsreverb också. och färdigproddat med mäster-equipment.

javet att ordet färdigproddat låter alfons åberg, men dessa funkar verkligen.

man kan editera dry och wet signalerna separat förresten.

bifogade en liten låtskiss jag höll på med förut där jag tyckte jag fick till virveln någorlunda.

jag är ingen hejare på mixa, men jag tycker att det är en hyffsat balanserad mix där virveln inte peaker för mkt, men fortfarande hörs bra med sitt reverb.

stevenslatedrums.com är sidan om du ska kolla in mer demo.

jag vet att jag har skrivit om dessa samplingar förut och låter säkert som nån spionsäljare haha, men jag är bara en riktigt nöjd kund!

haej!

hmm....för att vara ärlig tycker jag inte det låter bra alls.......överöst med någon form av 80-tals reverb som mest grötar till det (om du nu syftar på de "riktiga" trummorna i länkad "låt")....men smaken är väl som baken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Creel har all rätt i världen att tycka att Altiverb och vad det nu är låter förfärligt.

Tycke och smak.

Tycker du ska testa Glaceverb - det är det bästa...

😆

Försök gärna använda mik och rummets naturliga efterklang, när det går och du har riktiga instrument.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....för att vara ärlig tycker jag inte det låter bra alls.......överöst med någon form av 80-tals reverb som mest grötar till det (om du nu syftar på de "riktiga" trummorna i länkad "låt")....men smaken är väl som baken!

jo demosarna är inte de bästa på deras sida, inte min mp3 heller kanske.

dock så verkar ju trummorna vara väldigt populära!

hörde lite från p.o.d där ssd var trummorna, låter jäklarns bra asså.

min poäng var att det är inte så mkt rattande för att få till ett bra sound.

hmm, jag tycker inte det låter 80tals reverb.

80tals reverb är dock något jag älskar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....för att vara ärlig tycker jag inte det låter bra alls.......överöst med någon form av 80-tals reverb som mest grötar till det (om du nu syftar på de "riktiga" trummorna i länkad "låt")....men smaken är väl som baken!

jo demosarna är inte de bästa på deras sida, inte min mp3 heller kanske.

dock så verkar ju trummorna vara väldigt populära!

hörde lite från p.o.d där ssd var trummorna, låter jäklarns bra asså.

min poäng var att det är inte så mkt rattande för att få till ett bra sound.

hmm, jag tycker inte det låter 80tals reverb.

80tals reverb är dock något jag älskar!

Du fråga och du fick svar men om jag vore du så skulle jag gå efter vad jag själv tycker och älskar det brukar alltid vara det bästa :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves IR1 i kombination med Halls Of Fame...tror inte det blir så mycket bättre..än så..

sant men så kostar de ju en slant också. Jag håller mig till gratis versionerna typ sir1 och lite lexicon impulser det borde funka till en amatör musiker som mig :rolleyes: Alternativt Glacereverb som också verkar vara en bra pryl och den finns på kvr audio om nån nu inte visste det 😕

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Waves IR1 i kombination med Halls Of Fame...tror inte det blir så mycket bättre..än så..

sant men så kostar de ju en slant också. Jag håller mig till gratis versionerna typ sir1 och lite lexicon impulser det borde funka till en amatör musiker som mig :rolleyes: Alternativt Glacereverb som också verkar vara en bra pryl och den finns på kvr audio om nån nu inte visste det 😕

Ah ok..och sir klarar 24/32 bitars impulser ?

Annars tror jag Voxengo's Pristine space är ett prisvärt alterntiv.. dock har den ett ganska

rörigt gränssnitt...när det gäller vilket som låter bäst...är det ju inte alltid lätt att avgöra...man behöver

både bra öron och utrustning för att höra skillnaden...sedan beror det ju också på vilken musik man sysslar med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på följande sida och tanka hem Nebula 3 free, en av de bäst bevarade hemligheterna inom freewaresfären.

Mycket att tanka hem, men det lönar sig.

http://www.acusticaudio.net/modules.php?na...ile=nebula3free

Om den var en hemlighet skulle ingen känna till den.

Förutsättningen för att något ska vara en hemlighet är väl att minst en person har informationen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

[Two-liner]

Måste nog Wörda Opus99's kompakta bibelutdrag och tillägga det som redan sagts om rätt verktyg för ljudet och att lirka fram slutresultatet..

[/Two-liner]

Jag röstar för dbd's musche i ett plåtverb för en mjukare klang.. funkar även på hiphop-snares 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[Two-liner]

Måste nog Wörda Opus99's kompakta bibelutdrag och tillägga det som redan sagts om rätt verktyg för ljudet och att lirka fram slutresultatet..

[/Two-liner]

Jag röstar för dbd's musche i ett plåtverb för en mjukare klang.. funkar även på hiphop-snares 😄

dbd's musche ? länka till sidan tack 😛

nebula3 free är det nån som kört den i sin daw och vet om det är bra och för vad det är bra ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...