Jump to content
Annons

Effekt Processor Till Pod X3


Ekstasis

Recommended Posts

Har använt POD X3 ett tag nu, och är relativt nöjd, främst tack vare dual layer funktionen som öppnar upp helt nya möjligheter att forma ljud!!! Men också GearBox gör att den faktiskt blir användbar på ett helt annat sätt, att sitta och ratta och trycka på massa olika knappfunktioner har jag aldrig gillat, utan ett dator gränsnitt borde vara standard för alla ljudenheter.

Hur som helst, X3an har sina brister, först och främst skulle en bättre EQ i Gearbox vara använtbart, men det jag främst är emot är effekterna, delay effekterna är skapligt bra, endel av chorus effekterna är användbara men skulle gärna see att det fanns fler chorus effekter att välja bland. Stomp pedalerna är enligt mig inge vidare, förutom möjligtvis kompressorerna då, men kan också ha att göra med att jag inte har funnit stor nytta av t.e.x fuzz pedalerna ännu, men jag tycker dom verkligen inte låter nått vidare heller. Och nu till det viktigaste, Reverb!, musiken jag gör är starkt beroende av bra reverb i toppklass, det är inte alltid jag är behov av tunga reverb, men just nu är jag det, och det reverbet jag har funnit mest tillfredställande är "Cavernous Reverb" med full decay, som låter snarlikt det jag vill åstakomma. Musiken jag spelar är Psykedelisk metal blandat med Ambienta ljudlandskap, det är just därför jag benöhver bra långa reverb som inte låter billigt som pod x3an...

Enligt mig så verkar det vara ganska så svårt att få ett bra ljud utan mycket fokus går att behöva dölja dess brister som jag ser det...sedan bör det kanske nämnas att jag inte använt X3an så värst länge...så jag lär bli bättre på att ratta fram bra ljud..men jag ser redan nu stora brister i X3an...En brist som jag fann ganska tidigt t.e.x var att varenda jävla dist (metalshop) låter likdant eller snarlikt, det enda sättet att få en annan karraktär är att byta högtalarlåda och eventuellt mick...samt EQ då förståss...

Jag är dock medveten att det knappast finns bättre alterntiv än X3 så jag vill fortfarande använda den, eventuellt GT-10 då (som jag ej har testat).

Som jag har nämt ovan så är det alltså inte bara Reverbs jag är ute efter, även om det är det viktigaste just nu...så behövere jag också alla andra effekter man kan tänkas behövas till gitarr, men som även kan vara användbar mer generellt, t.e.x till "ambient" musik osv...... Så jag behöver förslag på bra Effekt processorer...Jag har hört mycket gott om Lexicon MX serien och dess överlägsenhet speciellt när det gäller Reverbs, jag är dock ej säker på hur bra dom andra effektern är t.e.x chorus etc, MX serien består av 5 olika modeller i olika prisklasser, man kan även styra dom enheterna via VSTi vilket är väldigt smidigt...

Sist men inte minst, jag har bara använt Behringer V-amp 2 tidigare och nu X3an, så jag har inte mycket erfarenhet av hur man kopplar en extern Effekt Processor med X3an, jag har märkt att den har en "Digital Out" vilket jag antar man kan koppla till en extern ljudenhet. Jag antar att koppla en effekt INNAN podden är en väldigt dålig lösning ?

Med X3an föredrar jag starkt att spela in via USB dvs digitalt, så jag hoppas att även detta skulle vara möjligt även om man kör med extern effekt processor.

Sist men inte minst, hur bra kommer detta funka i real-tid, kommer latency bli ett problem ?

Värt att nämnas är att mitt moderkort bara har usb 1.0, jag kör dock X3 via en USB/Firewire Hub just nu...

Dell Dimension 8200

Processor: P4 Northwood 2.2 GHZ

Ljudkort: Hoontech DSP24 Value

Minne: RAMBUS 1024 MB

Prisklass mellan 2000-5000, eventuellt mer om goda skäl anges, och om jag ser det prisvärt ur ett långsiktigt perspektiv.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder du X3:an till inspelning, lägg på effekterna i datorn. Att hålla på att böka med hårdvaru-burkar (speciellt i den prisklassen) har man inte så mycket för... Förmodligen finns det gratispluggar (sök på forumet) som låter bättre än de flesta rackburkar i överkomlig prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du X3:an till inspelning, lägg på effekterna i datorn. Att hålla på att böka med hårdvaru-burkar (speciellt i den prisklassen) har man inte så mycket för... Förmodligen finns det gratispluggar (sök på forumet) som låter bättre än de flesta rackburkar i överkomlig prisklass.

Har du provat Lexicon MX serien ?

Annars finns det många föredelar med att köra hårdvara..speciellt när man har en sån seg datorn som jag har..

och om man dessutom kan bearbeta ljudet i real-tid är det en stor fördel...Man vill ju helst ha en bra ton när man spelar också..inte bara under inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har kollat runt lite mer på t.e.x harmony central osv...det verkar som Lexicon är det enda tänkbara alterntivet, det enda som kommer i närheten i den här klassen är TC Electronic m300/m350, fast det verkar vara en klar kvalitéskillnad i ljuden speciellt reverben.

Jag hoppas nu att denna MX hysteri speglar verkligheten...och att den verkligen låter så bra som den sägs att den ska göra...

Det är möjligt att man kan få bättre ljud med diverse vst pluggar...men jag är säker på att det är enklare att få fram det ljudet man vill ha men en Lexicon MX..behöver inte betyda bättre...men..man kan ju alltid finslipa på ljudet med pluggar i efterhand om det skulle behövas...Men tipsa gärna om pluggar som har bra effekter till gitarr...

Sedan är jag fortfarande osäker på vilken MX som är rätt för mig.

Det står mellan MX200, MX300 och MX400, är ej säker på vad som skiljer dem åt...det framgår ganska dåligt om man läser på

deras hemsida, men om jag har förstått saken rätt så ingår allt från MX200 i MX300 ? och både Mx200/MX300 finns med i MX400 ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en ny dator då? Det lär ju kosta ungefär som att köpa en rackburk... :rolleyes: Speciellt om du köper begagnat.

Våran sångare köpte förresten Lexicon M300 (den nytillverkade: http://messe.harmony-central.com/Musikmess...ic/PR/M300.html ) för några år sen. Det låter helt ok, men definitivt inte bättre än någon av dagens mediokra VST-pluggar.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Köp en ny dator då? Det lär ju kosta ungefär som att köpa en rackburk... 🙂 Speciellt om du köper begagnat.

Våran sångare köpte förresten Lexicon M300 (den nytillverkade: http://messe.harmony-central.com/Musikmess...c/PR/M300.html) för några år sen. Det låter helt ok, men definitivt inte bättre än någon av dagens mediokra VST-pluggar.

att köpa ny dator har jag velat göra länge nu 🙂

Men jag väljer hela tiden att skjuta upp på det..

När jag väl köper en ny dator..vill jag att den ska vara bra mycket bättre än den jag har...

Vill få ungefär samma wow känsla som jag fick när jag uppgraderade från PII 266 mhz till 2.2 GHZ! 🙂

Nu lär det väl knappast bli så brutal skillnad nästa gång jag köper...Men det känns hela tiden klokt att vänta med köp av ny dator...

iallafall ur ett långsiktigt perspektiv, av ren lathet och dålig ekonomi så var det ett tag sedan jag kollde på intels/amds roadmap, men jag tror intel ska släppa en 35nm processor tidigt 2009 ? den kan nog vara värd att vänta på...

Angånde M300..länken funkar ej..men jag antar att du menar TC electronic M300 ???

Hur som helst, så har jag inte hört mycket bra om den... Men TC Electronic G-Major ska vara riktigt jävla bra...fortfarande osäker på hur den jämför sig med Lexicon MX serien...

Men som sagt...Det kan vara skönt att ha ett bra ljud att spela med i real-tid också..även om det inte blir studio kvalité på ljudet

Det är otroligt viktigt att man har ett bra sound som man spelar på...

Att få till bra ljud med pluggar är ju lite svårare...först och främst vilka pluggar ska man köra ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lite olika effekter och se vilka du tycker låter bra. Men det är också en övningssak att ställa in en effekt, oavsett om den finns i en rackburk eller som en plugg i datorn. Du kommer inte automatiskt få bättre ljud bara för att du köper en hårdvarueffekt. Som sagt, många mjukvarupluggar slår rackburkar (i a f de i rimliga prisklasser) med hästlängder. Inte minst de konvulerande reverben...

Nackdelen om du spelar in med för mycket effekter direkt från ljudkällan är ju att de inte går att ändra i efterhand. Har du spelat in alla gitarrer, och sen i mixläget märker att det råkade bli lite för mycket reverb för att det ska passa ihop bra med övriga instrument så har man ju lätt att hålla sig för skratt.

Hur gör du när du lägger upp effekterna i datorn? Man spar ju mycket kraft på att lägga reverbet på en egenkanal, och sen skicka de kanaler som sen ska innehålla reverb via reverb-kanalen, istället för att ha en instans av reverb på varje kanal som behöver reverb (rekordanvändning av ordet reverb i en mening?). Det gör på lite olika sätt i olika program, men principen är densamma.

Edit: Är du lite händig kan du ju köpa en sådan här t ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713 Det lär väl inte bli den tystaste datorn i världshistorien, men för drygt 2500 kronor får du en dator med rejäl prestandaförbättring (dubbelkärning 2.5 GHz processor, 2 GB ramminne, du bör kunna lasta den i princip dubbelt så mycket som den du har nu). Finns såklart fler att välja på: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s198...kmoms#prodlista

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lite olika effekter och se vilka du tycker låter bra. Men det är också en övningssak att ställa in en effekt, oavsett om den finns i en rackburk eller som en plugg i datorn. Du kommer inte automatiskt få bättre ljud bara för att du köper en hårdvarueffekt. Som sagt, många mjukvarupluggar slår rackburkar (i a f de i rimliga prisklasser) med hästlängder. Inte minst de konvulerande reverben...

Nackdelen om du spelar in med för mycket effekter direkt från ljudkällan är ju att de inte går att ändra i efterhand. Har du spelat in alla gitarrer, och sen i mixläget märker att det råkade bli lite för mycket reverb för att det ska passa ihop bra med övriga instrument så har man ju lätt att hålla sig för skratt.

Hur gör du när du lägger upp effekterna i datorn? Man spar ju mycket kraft på att lägga reverbet på en egenkanal, och sen skicka de kanaler som sen ska innehålla reverb via reverb-kanalen, istället för att ha en instans av reverb på varje kanal som behöver reverb (rekordanvändning av ordet reverb i en mening?). Det gör på lite olika sätt i olika program, men principen är densamma.

Edit: Är du lite händig kan du ju köpa en sådan här t ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713 Det lär väl inte bli den tystaste datorn i världshistorien, men för drygt 2500 kronor får du en dator med rejäl prestandaförbättring (dubbelkärning 2.5 GHz processor, 2 GB ramminne, du bör kunna lasta den i princip dubbelt så mycket som den du har nu). Finns såklart fler att välja på: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s198...kmoms#prodlista

Jag tvivlar inte på att man kan få bättre ljud med plugins, men just reverbs är jag tveksam till om dom är bättre en hårdvaru boxarna...och vad jag vet så har inte Lexicon släppt sina reverbs som VST ?

Jag brukar lägga Reverb på varje kanal, det var dock länge sedan jag spelade in musik, men har dock läst studio's tidning dom senaste åren så jag har lärt mig en hel del.

Men jag blir mer och mer övertygad om att det kanske är korkat att lägga en massa pengar på en effektbox..

MX200 finns för 1200:- på vendolin dock, om jag köper den...kan man ju alltid sälja den igen för samma pris..

Datorn såg billig ut...jag behöver dock varken chassi, hdd, nätagg då jag redan har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du så misstänksam mot just reverben? En effektbox funkar ju på precis samma sätt som en dator, där sitter en processor som räknar ut ljudet med hjälp av olika algoritmer. Lexicon har väl släppt några vst-effekter, i a f tillsammans med sina ljudkort, vet ej om dom går att köpa löst. Men det finns ju massa bra reverb. Själv diggar jag Voxengos "Old School Verb" mycket. Men Waves-reverben är ju typ industri-standard, det lär nog finnas "en och annan" proffsproduktion med deras RVerb eller TrueVerb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du så misstänksam mot just reverben? En effektbox funkar ju på precis samma sätt som en dator, där sitter en processor som räknar ut ljudet med hjälp av olika algoritmer. Lexicon har väl släppt några vst-effekter, i a f tillsammans med sina ljudkort, vet ej om dom går att köpa löst. Men det finns ju massa bra reverb. Själv diggar jag Voxengos "Old School Verb" mycket. Men Waves-reverben är ju typ industri-standard, det lär nog finnas "en och annan" proffsproduktion med deras RVerb eller TrueVerb.

Nja...visst..i teorin borde pluggar kunna vara lika bra som "hårdvara"...

ska kolla in närmare på waves pluggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...