Jump to content
Annons

"Backtracka" live. Tips och ideér...


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej forumister.

Det är dax att dra igång livebandet. Men eftersom vi endast är ett tre man starkt band (Sång, gitarr, bas och trummor) tänkte jag använda lite "backtrack" i form av effekter/synthar, kör och eventuellt nåt gitarr pålägg. Nu till frågan: Hur löser man detta på smidigaste sätt?

Det finns ju såklart flera alternativ i form av Laptop, mp3spelare, cd-spelare. Alla med sina för och nackdelar. Helt skulle jag ha möjlighet att på smidigt sätt kunna byta mellan låtarna utan att behöva fippla för mycket under spelningen. Finns det lösningar med ex fotpedal? Är det en bra idé att dela upp stereospåret i 2 monokanaler där det ligger klick i den ena scen-kanalen där publiken hör backtracken... Eller är detta overkill?

Nåväl frågorna är många, så nu till alla svar 😄

Tack på förhand

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej forumister.

Det är dax att dra igång livebandet. Men eftersom vi endast är ett tre man starkt band (Sång, gitarr, bas och trummor) tänkte jag använda lite "backtrack" i form av effekter/synthar, kör och eventuellt nåt gitarr pålägg. Nu till frågan: Hur löser man detta på smidigaste sätt?

Det finns ju såklart flera alternativ i form av Laptop, mp3spelare, cd-spelare. Alla med sina för och nackdelar. Helt skulle jag ha möjlighet att på smidigt sätt kunna byta mellan låtarna utan att behöva fippla för mycket under spelningen. Finns det lösningar med ex fotpedal? Är det en bra idé att dela upp stereospåret i 2 monokanaler där det ligger klick i den ena scen-kanalen där publiken hör backtracken... Eller är detta overkill?

Nåväl frågorna är många, så nu till alla svar 😮

Tack på förhand

/Jon

Hej!

En väldigt vanlig lösning är just det du säger, att dela upp stereospåret och skicka klicket till er och musiken ut.

Vanligaste metoden jag sett är just att trummisen får ansvaret att sätta igång backtracksen via lap-top. Och då är det ju nödvändigt med ett in-ear system för honom, om resterande medlemmar vill använda sig av det är ju sedan upp till er. Det är ju inte gratis direkt....

/Anjou

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...