Jump to content
Annons

Köpråd: akustisk gitarr


fudgesson

Recommended Posts

Edit: Har köpt en Furch om32sm. Tack för alla tips & råd! 😄

Jag har tänkt att köpa en akustisk gitarr i veckan men kan absolut nada om det.

Vill ha nåt lättspelat som låter bra. Ska bara ha det till inspelning och inte live så

antar att jag kan skippa inbyggt mic system då.

Har två matchade Oktava MK012:or och en Portico 5012 preamp för att spela in.

Hur är dom billigare Taylor? 110, 210, 214?

Hur är de billigare Martin modellerna? Nån där som är okej?

Furch Durango?

Tanglewood? TW15NS / TW1000?

Andra intressanta märken? Blueridge? Seagull S6?

Funderar ev på köpa från Thomann - nåt ni rekommenderar där?

Annars kanske nåt hos www.aage.dk - nåt ni rekommenderar där? (max 6000 danska kr)

Redigerat av fudgesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
squareone (oregistrerad)
Jag har tänkt att köpa en akustisk gitarr i veckan men kan absolut nada om det.

Vill ha nåt lättspelat som låter bra. Ska bara ha det till inspelning och inte live så

antar att jag kan skippa inbyggt mic system då.

Har två matchade Oktava MK012:or och en Portico 5012 preamp för att spela in.

Hur är dom billigare Taylor? 110, 210, 214?

Hur är de billigare Martin modellerna? Nån där som är okej?

Furch Durango?

Tanglewood? TW15NS / TW1000?

Andra intressanta märken? Blueridge? Seagull S6?

Funderar ev på köpa från Thomann - nåt ni rekommenderar där?

Annars kanske nåt hos www.aage.dk - nåt ni rekommenderar där? (max 6000 danska kr)

Jag skulle verkligen rekomendera dig att köpa den gitarren som du håller i och tycker om. Alltså, testa.

Alla gitarrer låter olika, även samma modell.

Sen tycker ju jag att Martin låter finfint överlag.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har tänkt att köpa en akustisk gitarr i veckan men kan absolut nada om det.

Vill ha nåt lättspelat som låter bra. Ska bara ha det till inspelning och inte live så

antar att jag kan skippa inbyggt mic system då.

Har två matchade Oktava MK012:or och en Portico 5012 preamp för att spela in.

Hur är dom billigare Taylor? 110, 210, 214?

Hur är de billigare Martin modellerna? Nån där som är okej?

Furch Durango?

Tanglewood? TW15NS / TW1000?

Andra intressanta märken? Blueridge? Seagull S6?

Funderar ev på köpa från Thomann - nåt ni rekommenderar där?

Annars kanske nåt hos www.aage.dk - nåt ni rekommenderar där? (max 6000 danska kr)

Tjena! Väljer du Taylor eller Martin så måste du slanta upp rejält för att få nåt för pengarna annars är det bara skit. Furch och Tanglewood som du nämnde gör bra gitarrer. Men titta närmare på Simon&Patrick och då tänker jag på Woodland-serien som finns med både cederlock och granlock samt med eller utan mic. De kostar under 10000. Dom är helt fantastiska. Lycka till! 😄

Edit:stavfel

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det viktigaste är att den är bra att spela på. Vad som är bra beror till mycket stor del på gitarristen, kanske mer än gitarren. Hals och bred har stor betydelse,

är den för smal så får man svårt att spela rent, är den för bred så blir det svårt med barre osv. Spelstil och musik spelar också roll. Vill man trycka på med plektrum så

behövs det ett styvare lock, men fingerspel behöver kanske volym man kan få så ett mindre styvt är bra. Sedan har strängarna stor betydelse. Även en Martin eller Taylor

blir ganska trist med döda strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det viktigaste är att den är bra att spela på. Vad som är bra beror till mycket stor del på gitarristen, kanske mer än gitarren. Hals och bred har stor betydelse,

är den för smal så får man svårt att spela rent, är den för bred så blir det svårt med barre osv. Spelstil och musik spelar också roll. Vill man trycka på med plektrum så

behövs det ett styvare lock, men fingerspel behöver kanske volym man kan få så ett mindre styvt är bra. Sedan har strängarna stor betydelse. Även en Martin eller Taylor

blir ganska trist med döda strängar.

Visst är det så. Själv har jag en Simon&Patrick Woodland med Cederlock. Strängar jag blivit förtjust i är Rotosound. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips & råd. Fortsätt gärna att komma med dom.

Snappar upp så mycket jag jag kan. Har en hel del att lära :rolleyes:

Helt med på att man borde prova i butik & sånt men iom jag har noll koll

på ak gitarrer så är det skönt att få lite rekommendationer på vad som brukar vara okej.

Kan även tänka mig en begagnad så om nån har nåt intressant att sälja så hojta gärna till.

Dreadnought eller Grand Auditorium?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
jag har lite svårt för furch durango.. jag tycker den låter lite för basigt för min smak!!

Tycker nog tvärtom, att många akustiska gitarrer är lite för brighta och saknar en träig botten. Att skära bort det med en eq är lätt, men desto svårare att lägga till om det inte finns från början.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har lite svårt för furch durango.. jag tycker den låter lite för basigt för min smak!!

Tycker nog tvärtom, att många akustiska gitarrer är lite för brighta och saknar en träig botten. Att skära bort det med en eq är lätt, men desto svårare att lägga till om det inte finns från början.

verkligen, men det är ju olika vad man är ute efter för ljud.. i en övermättad mix är det inte alltid bäst med en överbasig burk. medan i en tom ljudbild kman de vara bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har lite svårt för furch durango.. jag tycker den låter lite för basigt för min smak!!

Tycker nog tvärtom, att många akustiska gitarrer är lite för brighta och saknar en träig botten. Att skära bort det med en eq är lätt, men desto svårare att lägga till om det inte finns från början.

verkligen, men det är ju olika vad man är ute efter för ljud.. i en övermättad mix är det inte alltid bäst med en överbasig burk. medan i en tom ljudbild kman de vara bra..

Själklart, i en stor pop-mix får gärna acken vara lite brightare, men det tycker jag brukar vara lätt att fixa med en eq. Om man däremot spelar in en enkel gitarr och sång vill jag gärna ha ett fylligare gitarrljud som tar större plats över hela frekvensspektrat i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har lite svårt för furch durango.. jag tycker den låter lite för basigt för min smak!!

Tycker nog tvärtom, att många akustiska gitarrer är lite för brighta och saknar en träig botten. Att skära bort det med en eq är lätt, men desto svårare att lägga till om det inte finns från början.

verkligen, men det är ju olika vad man är ute efter för ljud.. i en övermättad mix är det inte alltid bäst med en överbasig burk. medan i en tom ljudbild kman de vara bra..

Själklart, i en stor pop-mix får gärna acken vara lite brightare, men det tycker jag brukar vara lätt att fixa med en eq. Om man däremot spelar in en enkel gitarr och sång vill jag gärna ha ett fylligare gitarrljud som tar större plats över hela frekvensspektrat i ljudbilden.

😉

fast jag har ju en otroligt stark förkärlek till "dåligt" ljudande instrument..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...