Jump to content
Annons

Shure Sm 7b


AstaSlash

Recommended Posts

Hej :rolleyes:

har kollat runt på micar ett tag nu, och har sett denna användas vid flera inspelningar jag sett på youtube.

Har mest sett punk och hårdrocksband som använt den och undrar om den duger till annat, eller duger överhuvudtaget till sång ?

http://www.thomann.de/se/shure_sm_7b_studiomikro.htm

Tack på förhand ☺️

Redigerat av AstaSlash
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en och den är fruktansvärt bra på framförallt manlig sång och till tal (radio). Används av bland andra Chris Cornell, Anthony Kiedis, James Hetfield, MJ på Thriller-plattan, Eddie Vedder samt på en mängd radiostationer som Mix Megapol osv.

Den är lite mörkare än de flesta stormembraniga kondensatormikrofoner (som vanligtvis används till sång, SM7 är en stormembranig dynamisk mikrofon) och har en lite mindre glittrande topp. Men mjuk respons som lämpar sig bra för röster. Fast den har låg output så den kräver rätt mycket gain från din preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också nämna att jag använt den för att micka upp baskagge och basförstärkare och det är också områden som en är mycket duglig på 😄

Kan var värt att även jämföra med AKD d112 som jag tycker är en nära konkurrent då det gäller mickar http://www.record-producer.com/learn.cfm?a=2534

Oj! att alla dom använder den fastän den är så billig 😄 låter skitbra! tack för svar 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

perfekt! ska kolla upp den också , men funkar den till sång också eller bara kagge o bas ?

sm 7b verkade ju funka till mycket :b

föresten, läste något på en jättegammal tråd om att den är ganska närupptagande så man inte behöver ha ett skitbra akustikbehandlat rum, stämmer det ? vore ju ännu bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm7b är jättebra på sång och i synnerhet på stark och dynamisk sång och just dåliga rum. Dvs icke akustikbehandlade rum.

Har inte testat jätte många mickar men av dom jag äger är iallafall Sm7:an och Brauner Phantom AE mina favoriter.

Som någon sa tidigare är det en dynamisk mick och behöver en kraftfull preampgain om man ska spela in ljudsvaga saker men det gäller ju alla dynamiska mickar. Om du med din utrustning har spelat in med bra resultat med en tex. Shure sm75 så är inte det någonting att oroa sig för. Även om shure själva rekomenderar en gain på minst 60db. Själv är jag dock en gaphals så jag har aldrig någonsin upplevt att krämen inte räcker till. Dock blir kvaliteten på ljudet bättre med en preamp som har hyfsad gain. Man kan naturligtvis köpa dyra saker där men som referens tycker jag att tex. en Art Tube MP för 600 spänn räcker långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma, SM7:an klarar dåliga akustiska miljöer bättre än de flesta sångmikrofoner. Dessutom är den kanske världens bästa mikrofon till skriksång i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

perfekt ! låter ju som en grym mic för lite pengar . just det där med skriksång hade jag en aning om eftersom jag sett många hårdrock och punkband använda den , men visst låter det bra med vanlig "fin" sång också ? 😮

tack igen för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Lånar denna tråden lite.

Har bestämt mig för att köpa en Shure sm7B efter mycket om & men. Den verkar helt enkelt mest lovande, då jag inte har möjlighet att gå på djupet och akustikbehandla ett rum etc etc.

Nu till frågan, som delvis är besvarad ovan redan kanske.

Av allt jag läst så måste jag ha en preamp som klarar av och pressa upp den 60db , visst?

Är det stor skillnad på olika preamps? hur mycket dom färgar ljudet osv, eller är det nördning av rang?

Vad kan ni rekomendera för preamp till en Shure sm7B? Så billigt som möjligt, men mellan 1.000-2.000kr låter innom smärtgränsen just nu iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mitt uppe i hårdläsning av vad som sägs om kombon Shure sm7B + GAP Pre-73 och snubblade över en inspelning av sång med denna kombon, vidare ingående på vad han använder för ljudkort osv finns på gearslutz.

Sång med Shuresm7B + GAP Pre-73

Hoppas någon annan som går i samma tankar finner detta intressant!

Det är absolut en trevlig kombo för helt ok pengar. Kan varmt rekommendera 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är absolut en trevlig kombo för helt ok pengar. Kan varmt rekommendera 😉

Härligt!! Du sitter inte på fler ljudfiler eller annat gott??

haha, jag skrev ligger ist för sitter först därav redigeringen. Det tyckte jag var kul iaf!

Redigerat av Chrissey
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt!! Du sitter inte på fler ljudfiler eller annat gott??

haha, jag skrev ligger ist för sitter först därav redigeringen. Det tyckte jag var kul iaf!

Jag återkommer via PM när jag kollat om jag får skicka dig en mp3:a. Inte mina låtar så jag måste kolla först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak, är det du på kortet? Du påminner mig väldigt mycket om en snubbe som visade mig en gammal case-orgel eller vad dom heter, som det bara är att vika ihop så är dom som ett hardcase typ, jag kan inget om det där, men din profilbild fick mig att tänka till lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Analogfreak, är det du på kortet? Du påminner mig väldigt mycket om en snubbe som visade mig en gammal case-orgel eller vad dom heter, som det bara är att vika ihop så är dom som ett hardcase typ, jag kan inget om det där, men din profilbild fick mig att tänka till lite!

Ja det är jag när jag fular mig framför spegeln...

Men jag viker aldrig ihop orglar... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Hur gör du när du söker?

Edit: Jag insåg mitt misstag och har åtgärdat det 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tjena igen! Nu har jag införskaffat mig en sprillans ny Shure Sm7B mikrofon. Har stött på ett problenm när jag packade upp den och synade den dock.

Anordningen som används för att fästa mikrofonen på ett stativ går inte att rubba, den sitter som berget. Gör jag nått fel här eller vad kan man göra åt saken??

regular_sm7b.jpg

Det är alltså den svarta delen utav anordningen jag försöker skruva på som inte rubbar sig en centimeter.

titta från 05:00 till 05:35 så ser ni hur den ska bete sig, vilket den inte gör i dethär fallet.

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du skruvat upp den blanka låsmuttern då?

nu när jag ser på bilden så kan jag konstatera att jag inte har någon låsmutter på min, det är bara gängor på en stålstav liksom...vadfalls??

Edit: var nog lite för arg på migsjälv igår för jag inte kunde räkna ut hur det funkade.

Redigerat av Chrissey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...