Jump to content
Annons

VST med knapp för slumpmässigt resultat


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag drömde en konstig sak igårkväll, att det fanns en knapp" i THOR som vred alla spakar och knappar helt slumpmässigt, och på det sättet kunde jag skapa ganska coola ljud.

Nu är frågan, finns det något plugin som har denna funktionen? För det skulle vara jävligt ballt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Modulera de parametrar som du vill ändra slumpmässigt med en "sample and hold" vågform på en eller flera LFO. Voila!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Modulera de parametrar som du vill ändra slumpmässigt med en "sample and hold" vågform på en eller flera LFO. Voila!

Så det går alltså? 🙂 Är det bara oscillatorerna och filtren eller gäller det ADSR, Chorus och allt annat också?

I princip så är allt möjligt i Reason, din egen fantasi är begränsningen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Modulera de parametrar som du vill ändra slumpmässigt med en "sample and hold" vågform på en eller flera LFO. Voila!

Så det går alltså? 🙂 Är det bara oscillatorerna och filtren eller gäller det ADSR, Chorus och allt annat också?

I princip så är allt möjligt i Reason, din egen fantasi är begränsningen 🙁

Haha, okej. Fantasin har jag, men inte lika bra kunskap. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan i princip ta vilken parameter som helst i Thor och köra igenom en LFO som modulerar.

Problemet är att LFO snurrar på hela tiden så ljudet kommer att skifta runt... du kommer aldrig att få behålla ett preset. 🙁

Däremot kan du sänka hastigheten till ett minimum på LFOn... då får du några sekunder på dig att ta en skärmbild 😄

Clavia har en cool funktion i Modular med att generar slumpmässiga ljud har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att jag hade ett program för Reason som gjorde precis det, ska leta lite... Så var det ja -> http://home.no.net/hovmod/nds.html Minns inte hur bra den funkade dock...

I Samplitude finns annars menyvalet Randomize Parameters i alla pluggar, som gör precis det du efterfrågar.

Gratissynten Oatmeal är lite klyftigare och slumpar oftast fram rätt användbara ljud.

Reaktor från Native Instruments låter dig dels ställa granden av slumpvis ändring från ett befintligt ljud (väljer du till exempel ett basljud och 10 procent slumpgenerering låter resultat antagligen också bas), dels mixa mellan två befintliga ljud vilket ofta ger användbara men lite oväntade resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I FL Studio finns det än sådan funktion.

Okej? Något specifikt intrument/plugin?

Nej, det är en funktion som är i programmet (likadant med Samplitude som Royen skrev) så det funkar på alla VST-instrument.

Ladda ett instrument och klicka 'Randomize' och vänta på att det dyker upp något kul. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
I FL Studio finns det än sådan funktion.

Okej? Något specifikt intrument/plugin?

Nej, det är en funktion som är i programmet (likadant med Samplitude som Royen skrev) så det funkar på alla VST-instrument.

Ladda ett instrument och klicka 'Randomize' och vänta på att det dyker upp något kul. 😎

Synd då att jag inte har FL 🙂 Men det programmet som ngn tipsade om till Reason funkade jävligt bra! (Y)

Edit: Royen var det som gav mig det tipset.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Du köpte inte Studio 10-07 då och fick den version av Samplitude som följde med då?

Den versionen räcker för att göra det du vill. Vissa instrumentpluggar kan spara inställningar inifrån instrumentet och då kan du spara ljuden för användning när du sitter med annan VST-host t ex Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drömde en konstig sak igårkväll, att det fanns en knapp" i THOR som vred alla spakar och knappar helt slumpmässigt, och på det sättet kunde jag skapa ganska coola ljud.

Nu är frågan, finns det något plugin som har denna funktionen? För det skulle vara jävligt ballt.

Man ska inte underskatta slumpen som kreativt verktyg!

En plugin som jag använt som har randomize-funktion är LOFI (gratis):

http://www.e-phonic.com/plugins/

Här är några jag hittat som har randomize men inte provat:

"Alieno, a monophonic synthesizer VSTi plugin for Windows PC."

http://rekkerd.org/acrobatics-updates-alieno-to-v109/

"Randomax is a new and unique Drumsampler which can randomize whole Drumkits. "

http://www.filedudes.com/randomax_vsti-download-41388.html

Förutom plugins kan man prova att byta ljud till sina MIDI-spår efter de är inspelade - trumljud till instrumentljud och vice versa! Kan ge nya spännande sound.

Ett annat knep som använts av t ex producenten Daniel Lanois är att låta mixerinställningarna för en låt vara kvar men mata de inspelade spåren från en annan låt (går väl inte i de flesta DAW, men några). Jag gissar att det är därför han ibland har trummorna i mono ute på en kant och basen dubbad i bred stereo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du köpte inte Studio 10-07 då och fick den version av Samplitude som följde med då?

Den versionen räcker för att göra det du vill. Vissa instrumentpluggar kan spara inställningar inifrån instrumentet och då kan du spara ljuden för användning när du sitter med annan VST-host t ex Cubase.

Jag började prenumerera på Studio i Januari, så tyvärr 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drömde en konstig sak igårkväll, att det fanns en knapp" i THOR som vred alla spakar och knappar helt slumpmässigt, och på det sättet kunde jag skapa ganska coola ljud.

Nu är frågan, finns det något plugin som har denna funktionen? För det skulle vara jävligt ballt.

Man ska inte underskatta slumpen som kreativt verktyg!

En plugin som jag använt som har randomize-funktion är LOFI (gratis):

http://www.e-phonic.com/plugins/

Här är några jag hittat som har randomize men inte provat:

"Alieno, a monophonic synthesizer VSTi plugin for Windows PC."

http://rekkerd.org/acrobatics-updates-alieno-to-v109/

"Randomax is a new and unique Drumsampler which can randomize whole Drumkits. "

http://www.filedudes.com/randomax_vsti-download-41388.html

Förutom plugins kan man prova att byta ljud till sina MIDI-spår efter de är inspelade - trumljud till instrumentljud och vice versa! Kan ge nya spännande sound.

Ett annat knep som använts av t ex producenten Daniel Lanois är att låta mixerinställningarna för en låt vara kvar men mata de inspelade spåren från en annan låt (går väl inte i de flesta DAW, men några). Jag gissar att det är därför han ibland har trummorna i mono ute på en kant och basen dubbad i bred stereo...

Ska testas! Tack för tipsen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...