Jump to content
Annons

Hur man återupplivar en stendöd låt!


wonderboy

Recommended Posts

Du är i sydstaterna, USA. Du har hunnit igenom hälften av sexpacken och njutit av en hittills fantastisk konsert i den ljumma sommarkvällen. Då kör gitarristen igång med följande:

Kopiera in detta i Din browser och få Dig en riktig resa!

Jag hörde detta nån gång 83-84 och blev helt knäckt! Hur kan man komma på tanken att köra en sån låt? Hur kan man få den att nå en sån fulländning? Hur kan tre personer spela så gott tillsammans?

Jag har spelat upp detta för många personer med olika musiksmaker genom åren men alla blir knäckta. Ren och skär spelglädje, de facto dess innersta väsen bor i denna version. Ljudet är sådär i detta ljudklipp. Orginalet återfinns på skivan "Live" som också innehåller ett förödande medley på ett par andra klassiker (finns också på Youtube) och en fullständigt makalös version av en död artists låt som nog ingen någonsin trodde att någon kunde klå. Men sommaren -76 gjorde tre otroligt samspelta och tända killar just detta (finns också på youtube).

Såg just att länken funkar, hurra!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Du är i sydstaterna, USA. Du har hunnit igenom hälften av sexpacken och njutit av en hittills fantastisk konsert i den ljumma sommarkvällen. Då kör gitarristen igång med följande:

Kopiera in detta i Din browser och få Dig en riktig resa!

Jag hörde detta nån gång 83-84 och blev helt knäckt! Hur kan man komma på tanken att köra en sån låt? Hur kan man få den att nå en sån fulländning? Hur kan tre personer spela så gott tillsammans?

Jag har spelat upp detta för många personer med olika musiksmaker genom åren men alla blir knäckta. Ren och skär spelglädje, de facto dess innersta väsen bor i denna version. Ljudet är sådär i detta ljudklipp. Orginalet återfinns på skivan "Live" som också innehåller ett förödande medley på ett par andra klassiker (finns också på Youtube) och en fullständigt makalös version av en död artists låt som nog ingen någonsin trodde att någon kunde klå. Men sommaren -76 gjorde tre otroligt samspelta och tända killar just detta (finns också på youtube).

Såg just att länken funkar, hurra!

Jaha...själv tycker jag inte det var nån märkvärdig cover. Jag har nån platta med frank marino och visst den är bra och han är en lysande gitarrist men som sagt var inget märkvärdigare än andras cover av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Nog låter det som att dom har roligt, men att kalla det speciellt... nej tyvärr.

Men det är ju bara min åsikt som precis som din, är högst subjektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att påstå att det handlar om en smaksak känns ju lite fel. Det kokar ju om dem! Stämningen är ju också elektrisk! Jag har haft olyckan att höra denna låt i ett antal versioner, ingen kommer i närheten.

Jag tror att Ni missar något om Ni inte kan uppfatta spelglädjen i detta. Glöm inte heller att lyssna på trummor och bas. De lirar ju störtskönt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fulländning? Jag tycker mer att det är en totalslakt på låten och att de borde ha misshandlat någon annan låt eller rentav spelat en egen låt i stället... Spelglädje kan det vara även om resultatet inte blir bra... 🙂 Som sagt: Marty McFly gjorde den mycket bättre.

Detta handlar nog mer om att de som gillar artisten gillar hans version, vad som än spelas - så det är absolut inget annat än en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja...tyckte introt var segt, sen blev det lite kul, för att toppas av trist gitarronani.

Inte min smak.

Var säkert kul för dom som var där kan jag tänka mig, men inte för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fulländning? Jag tycker mer att det är en totalslakt på låten och att de borde ha misshandlat någon annan låt eller rentav spelat en egen låt i stället... Spelglädje kan det vara även om resultatet inte blir bra... :rolleyes: Som sagt: Marty McFly gjorde den mycket bättre.

Detta handlar nog mer om att de som gillar artisten gillar hans version, vad som än spelas - så det är absolut inget annat än en smaksak.

Nej. Upptäckte artisten tack vare just detta. Jag får också passa på att be om ursäkt. Jag menade inte att reta upp någon. Marty McFly:s version har jag också hört.

Ni förstår fortfarande inte riktigt. Detta är fantastiskt. Jag kan ladda upp annat från helt andra artister o stilar. Sådana artister o stilar jag normalt inte lyssnar på men där det också händer något fantastiskt. Där musiken o framförandet är "besjälat". Ett bra framförande är ett bra framförande. Jag vandrade omkring planlöst på Roskilde nån gång i början på 80-talet. Jag kunde inte hitta att det spelade några kul artister. Plötsligt hör jag musik som tvingar mig in i ett tält. Jag var inte ensam om detta. Hundratals personer rörde sig mot detsamma. Senare förstod jag att spelningen hade pågått i en halvtimme när jag kom in. Där inne spelade Di Leva med band. Vi stod och grät i publiken, det var SÅ bra. Publiken ville inte släppa Di Leva och när han tvingades sluta av arrangörerna stod publiken kvar länge och ropade efter honom. Jag gillade inte Di Leva men jag kommer aldrig att kunna förneka det magiskt stora i den konsert jag fick bevittna.

Jag tror att de flesta hade lockats in i ett tält om Ni hade hört tonerna i klippet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plötsligt hör jag musik som tvingar mig in i ett tält. Jag var inte ensam om detta. Hundratals personer rörde sig mot detsamma.

men absoluta majoriteten gjorde förmodligen ett annat val

en smaksak som sagt

Nej, inte spelglädje. Jag har själv vid något tillfälle känt spelglädje. Det märks när någon känner det. Kan de sedan traktera sina instrument och är samspelta så kan jag nog uppskatta de flesta musikformer i just den stunden. Sen behöver jag vanligtvis inte gilla musiken/artisten. Sen kan min musiksmak hindra mig från att ta till mig det jag hör. Det hade Di Levas musik alltid gjort innan denna spelning. Jag noterade inte att det var han som spelade först, då hade jag inte gått dit.

Jag kan för övrigt rekommendera festivaler. Där får man höra mycket nytt som man antagligen aldrig annars hade tagit till sig. Mina festivalbesök har lett till många nya favoriter genom åren. Många hade jag hört innan men inte riktigt fattat grejen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fulländning? Jag tycker mer att det är en totalslakt på låten och att de borde ha misshandlat någon annan låt eller rentav spelat en egen låt i stället... Spelglädje kan det vara även om resultatet inte blir bra... 😉 Som sagt: Marty McFly gjorde den mycket bättre.

Detta handlar nog mer om att de som gillar artisten gillar hans version, vad som än spelas - så det är absolut inget annat än en smaksak.

Nej. Upptäckte artisten tack vare just detta. Jag får också passa på att be om ursäkt. Jag menade inte att reta upp någon. Marty McFly:s version har jag också hört.

Ni förstår fortfarande inte riktigt. Detta är fantastiskt. Jag kan ladda upp annat från helt andra artister o stilar. Sådana artister o stilar jag normalt inte lyssnar på men där det också händer något fantastiskt. Där musiken o framförandet är "besjälat". Ett bra framförande är ett bra framförande. Jag vandrade omkring planlöst på Roskilde nån gång i början på 80-talet. Jag kunde inte hitta att det spelade några kul artister. Plötsligt hör jag musik som tvingar mig in i ett tält. Jag var inte ensam om detta. Hundratals personer rörde sig mot detsamma. Senare förstod jag att spelningen hade pågått i en halvtimme när jag kom in. Där inne spelade Di Leva med band. Vi stod och grät i publiken, det var SÅ bra. Publiken ville inte släppa Di Leva och när han tvingades sluta av arrangörerna stod publiken kvar länge och ropade efter honom. Jag gillade inte Di Leva men jag kommer aldrig att kunna förneka det magiskt stora i den konsert jag fick bevittna.

Jag tror att de flesta hade lockats in i ett tält om Ni hade hört tonerna i klippet!

Öhh nej. Det finns inget objektivt subjekt. Det du gillar och framkallar starka känslor av är inget som delas med alla. Om det var som du tycker så skulle alla gilla det du gillar, vilket redan har motbevisats här. Jag, och uppenbarligen alla andra hittills, tycker det inte var annat än ett medioker cover. Alla andra försök av dig att försöka övertyga alla oss att du på nåt sätt har rätt faller platt. I din värld är det möjligen rätt men inte i min eller nån annans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plötsligt hör jag musik som tvingar mig in i ett tält. Jag var inte ensam om detta. Hundratals personer rörde sig mot detsamma.

men absoluta majoriteten gjorde förmodligen ett annat val

en smaksak som sagt

Nej, inte spelglädje. Jag har själv vid något tillfälle känt spelglädje. Det märks när någon känner det. Kan de sedan traktera sina instrument och är samspelta så kan jag nog uppskatta de flesta musikformer i just den stunden. Sen behöver jag vanligtvis inte gilla musiken/artisten. Sen kan min musiksmak hindra mig från att ta till mig det jag hör. Det hade Di Levas musik alltid gjort innan denna spelning. Jag noterade inte att det var han som spelade först, då hade jag inte gått dit.

...men DiLeva har flera låtar som egentligen är ganska bra - ända tills han själv börjar gala... 😉

Själv känner jag spelglädje varje gång jag spelar - vare sig det är jammande eller mer målmedvetet skapande. Vet inte riktigt hur du menar när du säger att du har känt spelglädje "vid något tillfälle"... Det låter lite tragiskt - nästan som om du egentligen inte vill spela musik, utan mer eller mindre har tvingats in i musicerandet... 😕 Jag kanske tolkade det fel (det hoppas jag verkligen...)?

Jag kan för övrigt rekommendera festivaler. Där får man höra mycket nytt som man antagligen aldrig annars hade tagit till sig. Mina festivalbesök har lett till många nya favoriter genom åren. Många hade jag hört innan men inte riktigt fattat grejen med.

Jag har aldrig hittills ändrat uppfattning om någon musik bara för att jag har hört den i ett annat sammanhang eller för att jag har hört den upprepade gånger efter att ha ogillat den från början.

Är musiken bra när jag hör den första gången, så är den bra. Är den inte bra från början, så blir den inte bättre senare heller. Det är min solklara slutsats av allt jag har hört hittills - och jag har verkligen försökt vänja mig vid många - enligt min uppfattning - kassa låtar som har ansetts vara "fantastiska" och "odödliga klassiker" etc, men inte lyckats hittills, om jag inte har gillat dem direkt.

Nåja - vi är alla olika, men oavsett vad du tycker om låten du länkade till, så handlar det inte om någonting annat än tycke och smak. Bara för att DU tycker att det är något fantastiskt, så är det inte säkert att alla andra tycker likadant, eller hur...? 😉 Jag gör det t ex inte - och tydligen finns det fler som inte tycker det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hittills ändrat uppfattning om någon musik bara för att jag har hört den i ett annat sammanhang eller för att jag har hört den upprepade gånger efter att ha ogillat den från början.

Det där kan jag inte riktigt skriva under på. Jag tycker det är självklart att musiksmak hela tiden utvecklas och avancerar till att få en att uppskatta andra saker än man tidigare gjort. Det är nog ingen universiell sanning men jag tror ändå inte att jag är ensam om att ha en evolverande musiksmak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Merparten av den musik jag gillar och lyssnar på, brukar jag inte fastna för vid första lyssningen. Jag kan rent av tycka att det är spännande när det tar emot. Detta för att jag efterhand har lärt mig att inte döma ut allt efter första lyssningen. Visst finns det musik som är gjord för att "hitta hem" efter första lyssningen och det kan jag också uppskatta. Den musik som tar en stund för mig att ta mig in i brukar hålla litet längre dock. Sen har jag haft gott om tillfällen då det inte har hjälpt med upprepade lyssningar.

Jag har sett favvo-artister göra kassa spelningar, låtar, skivor etc. Jag har sett artister jag inte brukar gilla göra fantastiska spelningar. Jag tycker mig ha märkt en skillnad. I denna lilla länk ville jag dela med mig av ett tillfälle när det är magiskt. Tragiskt att man inte tycks märka det, kan jag tycka.

Gillar man inte sån här musik så är det helt ok. Jag trodde dock folk här kunde se förbi sitt eget och höra ett gäng som spelar och det med glädje.

Det var dock inget illa ment med vare sig musiktipset eller något av mina inlägg. Om jag sårat någon ber jag uppriktigt om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hittills ändrat uppfattning om någon musik bara för att jag har hört den i ett annat sammanhang eller för att jag har hört den upprepade gånger efter att ha ogillat den från början.

Det där kan jag inte riktigt skriva under på. Jag tycker det är självklart att musiksmak hela tiden utvecklas och avancerar till att få en att uppskatta andra saker än man tidigare gjort. Det är nog ingen universiell sanning men jag tror ändå inte att jag är ensam om att ha en evolverande musiksmak.

Ja - smaken förändras för alla med tiden. I unga år kanske man gillar punk, för att senare gilla techno och kanske fastna för jazz när man blir pensionär, typ...

Vad jag menar är att en låt som jag hör i dag och inte gillar i de genre som jag lyssnar på, kommer jag inte att gilla om en månad heller - även om jag skulle försöka vänja mig vid den genom att lyssna på den varje dag. Är den bra så fastnar den direkt i medvetandet. Är den dålig så blir den inte bättre med tiden heller. Jag har aldrig lyckats förstå att en låt kan "växa efter några lyssningar", eftersom det har aldrig fungerat så för mig. Jag lyssnar på helheten och detaljer samtidigt - och avgör snabbt och skoningslöst om det är något jag gillar eller inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett favvo-artister göra kassa spelningar, låtar, skivor etc. Jag har sett artister jag inte brukar gilla göra fantastiska spelningar. Jag tycker mig ha märkt en skillnad. I denna lilla länk ville jag dela med mig av ett tillfälle när det är magiskt. Tragiskt att man inte tycks märka det, kan jag tycka.

Problemet är att DU tycker det är magiskt. Det gör säkert en del andra också, medan en del tycker tvärtom. Det folk reagerar på, är att du säger det som om det är konstigt om man inte håller med dig. Smaken är ju olika, som bekant.

Gillar man inte sån här musik så är det helt ok. Jag trodde dock folk här kunde se förbi sitt eget och höra ett gäng som spelar och det med glädje.

Det gör de kanske - men den glädjen hittar inte fram till mig i alla fall...

Det var dock inget illa ment med vare sig musiktipset eller något av mina inlägg. Om jag sårat någon ber jag uppriktigt om ursäkt.

Sårat något tror jag inte att du har gjort. Du ska definitivt INTE be om ursäkt för dina åsikter, eftersom det ju är så du tycker! Du skulle däremot kanske ha varit lite mer förstående för att alla kanske inte håller med dig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dock inget illa ment med vare sig musiktipset eller något av mina inlägg. Om jag sårat någon ber jag uppriktigt om ursäkt.

Stå på dig grabben! Jag tycker det var ett mycket trevligt inlägg, och är det nån som borde be om ursäkt är det väl alla dom som har musikpolitiskt korrekta åsikter.

Jag har själv varit på helt magiska konserter (tidigt i deras karrär) med både DiLeva, Bob Hund och Håkan Hellström som av många s k experter samtliga klassas som falsksjungande idioter.

Känsla och kasst ljud kan man komma långt med! 😉

Redigerat av barkley
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som var kul när jag läste din start var att du var så lyrisk, jag tyckte det var så kul, roligt för dig att du hittat en grej som du ville dela med dig av.

Men sedan så får man ackseptera att kanske inte alla tycker som du, tråkigt men tyvärr sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Gillar man inte sån här musik så är det helt ok. Jag trodde dock folk här kunde se förbi sitt eget och höra ett gäng som spelar och det med glädje.

Jag hör deras spelglädje, inget snack om saken. Så du borde vara nöjd då.

Men tycker jag om det dom gör. NEJ!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Känsla och kasst ljud kan man komma långt med! 😎

Men känsla och bra ljud kommer man längre med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken! Dem satte låten som en smäck.

Visst infann sig känslan du pratade om, i magen, när trummor och bas kom in i bilden!

Trots att jag nästill hatar, "långhåriga snubbar som står och spelar outömligt långa solon"- stilen... fattar inte grejjen... hursomhelst...

Men som du sa så var ljudkvalitén inte den bästa. Och jag tror det hade varit 10ggr bättre om man vart där! 😎 eller åtminstånde sett med bild å bra ljud på tv.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett favvo-artister göra kassa spelningar, låtar, skivor etc. Jag har sett artister jag inte brukar gilla göra fantastiska spelningar. Jag tycker mig ha märkt en skillnad. I denna lilla länk ville jag dela med mig av ett tillfälle när det är magiskt. Tragiskt att man inte tycks märka det, kan jag tycka.

Problemet är att DU tycker det är magiskt. Det gör säkert en del andra också, medan en del tycker tvärtom. Det folk reagerar på, är att du säger det som om det är konstigt om man inte håller med dig. Smaken är ju olika, som bekant.

Gillar man inte sån här musik så är det helt ok. Jag trodde dock folk här kunde se förbi sitt eget och höra ett gäng som spelar och det med glädje.

Det gör de kanske - men den glädjen hittar inte fram till mig i alla fall...

Det var dock inget illa ment med vare sig musiktipset eller något av mina inlägg. Om jag sårat någon ber jag uppriktigt om ursäkt.

Sårat något tror jag inte att du har gjort. Du ska definitivt INTE be om ursäkt för dina åsikter, eftersom det ju är så du tycker! Du skulle däremot kanske ha varit lite mer förstående för att alla kanske inte håller med dig... 😎

Snälla Claes! Du menar alltså att om jag påstår att det finns gul färg i jams banner här ovanför så är det bara min smak?! Jag hoppas bara att Du inte bemöter och bedömer folk som Du bedömer musik. Vill man inte förstå så vill man inte, eller hur? 🙂

"Glädjen hittar inte fram till mig i alla fall...". Nä, det kanske inte går... men Du ger dem i alla fall ett "kanske" vad gäller deras spelglädje.

Låten handlar om en kille som inte kunde läsa och skriva så bra men han var en liten hejare på gitarr. Nu är det bara som jag TYCKER men här går budskapet fram, på gott och ont som det verkar!

Ingen behöver hålla med mig vad gäller tycke och smak (Claes, lyssna absolut INTE på mitt bidrag i låtsektionen. Du kommer inte att gilla det!). Jag hävdar fortfarande att det går att höra att de glöder på denna inspelning. Sen behöver man vare sig gilla det, trios, rock´n roll mm. Man kan gå utanför sina egna preferenser och inse, intellektuellt om än inte känslomässigt, att någon gör något bra ÄVEN om man själv inte gillar det. Det har jag själv många erfarenheter av.

Jag har också många erfarenheter av att mitt första intryck varit fel, både inom musik som i verkliga livet. Eller ibland inte ens fel utan att jag bara inte varit mottaglig för något i en viss situation men fullständigt hänförd av samma sak i en annan situation.

Puss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni förstår fortfarande inte riktigt. Detta är fantastiskt.

phew, du kom till undsättning precis när min hjärna höll på att utveckla en egen, individuell, oberoende åsikt.

vad vore världen utan alla dessa self-appointed authorities..

Det är lugnt! Du är ok precis som Du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man inte sån här musik så är det helt ok. Jag trodde dock folk här kunde se förbi sitt eget och höra ett gäng som spelar och det med glädje.

Jag hör deras spelglädje, inget snack om saken. Så du borde vara nöjd då.

Men tycker jag om det dom gör. NEJ!

Tack Thrinitan!

Precis så! Jag ÄR mycket nöjd med Ditt svar. Man kan höra sådant trots att man själv inte behöver bli eld och lågor. Tack för hjälpen och förtydligandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett favvo-artister göra kassa spelningar, låtar, skivor etc. Jag har sett artister jag inte brukar gilla göra fantastiska spelningar. Jag tycker mig ha märkt en skillnad. I denna lilla länk ville jag dela med mig av ett tillfälle när det är magiskt. Tragiskt att man inte tycks märka det, kan jag tycka.

Problemet är att DU tycker det är magiskt. Det gör säkert en del andra också, medan en del tycker tvärtom. Det folk reagerar på, är att du säger det som om det är konstigt om man inte håller med dig. Smaken är ju olika, som bekant.

Gillar man inte sån här musik så är det helt ok. Jag trodde dock folk här kunde se förbi sitt eget och höra ett gäng som spelar och det med glädje.

Det gör de kanske - men den glädjen hittar inte fram till mig i alla fall...

Det var dock inget illa ment med vare sig musiktipset eller något av mina inlägg. Om jag sårat någon ber jag uppriktigt om ursäkt.

Sårat något tror jag inte att du har gjort. Du ska definitivt INTE be om ursäkt för dina åsikter, eftersom det ju är så du tycker! Du skulle däremot kanske ha varit lite mer förstående för att alla kanske inte håller med dig... 🙂

Snälla Claes! Du menar alltså att om jag påstår att det finns gul färg i jams banner här ovanför så är det bara min smak?! Jag hoppas bara att Du inte bemöter och bedömer folk som Du bedömer musik. Vill man inte förstå så vill man inte, eller hur? 🙂

Gul = Gul. Det är en absolut sanning. Även om börjar snacka om vilken nyans det är, så går det att bevisa vad som är rätt eller fel - eftersom nyanserna är kvantifierbara och man därför inte kan prata om vad man tycker att det är för färg. Om man sedan tycker att de borde ha valt en annan färg för att just den gula nyansen är ful, är däremot en fråga om smak.

Om något låter bra eller inte är subjektivt och därför ingen absolut sanning. Svårare är det inte.

"Glädjen hittar inte fram till mig i alla fall...". Nä, det kanske inte går... men Du ger dem i alla fall ett "kanske" vad gäller deras spelglädje.

Låten handlar om en kille som inte kunde läsa och skriva så bra men han var en liten hejare på gitarr. Nu är det bara som jag TYCKER men här går budskapet fram, på gott och ont som det verkar!

Jag vet vad låten handlar om. 😎 Det hörde jag när jag hörde originalet första gången för många år sedan - och DEN versionen var verkligen bra och kändes äkta. Jag tycker att innehållet försvinner i den omnämnda versionen, så om detta hade varit originalet, hade jag nog önskat att någon gjorde en cover på den omgående... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...