Jump to content
Annons

Problem vid inspelning


ramoand

Recommended Posts

Sitter med Cubase och skall spela in lite.. har lånat polarens enkla sångmick bara för att testa lite. Men när jag kopplar in den i mickingången på datorn så blir det hög signal in i cubase direkt utan att micken är på.. och när man sen spelar in så brusar/brummar det bara.. nån som vet vad som kan vara fel??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tyvärr känner jag varken till hur Soundblaster-korten ska funka eller vad det är för mic... ☺️

hmm okej, de va synd.. men de e så konstig för det funkar om man tar en vanlig "datormick" fast de blir ju askass kvalite då.. micken är som en billig kopia av Shure sm58 för ca 300kr, vet inte om de hjälper nåt men..

de som e så konstigt också är att de är hög signal in även om micken är av..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr känner jag varken till hur Soundblaster-korten ska funka eller vad det är för mic... ☺️

hmm okej, de va synd.. men de e så konstig för det funkar om man tar en vanlig "datormick" fast de blir ju askass kvalite då.. micken är som en billig kopia av Shure sm58 för ca 300kr, vet inte om de hjälper nåt men..

de som e så konstigt också är att de är hög signal in även om micken är av..

Du har inte Boost-rutan aktiverad under Avancerade kontroller i Windows-mixern va?

(Finns nog även i Creatives mixer någonstans)

/Lasse

Redigerat av Lazarus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr känner jag varken till hur Soundblaster-korten ska funka eller vad det är för mic... 😉

hmm okej, de va synd.. men de e så konstig för det funkar om man tar en vanlig "datormick" fast de blir ju askass kvalite då.. micken är som en billig kopia av Shure sm58 för ca 300kr, vet inte om de hjälper nåt men..

de som e så konstigt också är att de är hög signal in även om micken är av..

Du har inte Boost-rutan aktiverad under Avancerade kontroller i Windows-mixern va?

(Finns nog även i Creatives mixer någonstans)

/Lasse

Yes de va aktiverad! Tackar för det!! =) Men, nu har jag ett annat problem 😳 Insignalen blir väldigt låg, går det att göra nåt åt de utan preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Yes de va aktiverad! Tackar för det!! =) Men, nu har jag ett annat problem 🙂 Insignalen blir väldigt låg, går det att göra nåt åt de utan preamp?

Du kanske kan förstärka insignalen digitalt i creative-mixern på något sätt, annars borde det gå att göra i Cubase i efterhand. Risken är att det blir grymt brusigt. Det en preamp gör är just att den förstärker signalen. Kanske en vettig investering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes de va aktiverad! Tackar för det!! =) Men, nu har jag ett annat problem 😆 Insignalen blir väldigt låg, går det att göra nåt åt de utan preamp?

Du kanske kan förstärka insignalen digitalt i creative-mixern på något sätt, annars borde det gå att göra i Cubase i efterhand. Risken är att det blir grymt brusigt. Det en preamp gör är just att den förstärker signalen. Kanske en vettig investering?

Joo jag ska köpa studiogrejer o allt sånt, mickar o så. Men ville bara prova lite för vi behövde en snabb slask på en låt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har också stött på problem med samma mic och skulle gärna vilja veta hur man kan hitta den här Boost-rutan. När jag sätter på/stänger av hörs ett dovt ljud (som det ska göra), men sen hör jag inte ens något brus. Under Ljud i Kontrollpanelen verkar det som att det micen plockar upp ljud, men det går som sagt inte att höra något alls.

Realtek HD är det ljudkortet jag har, är det möjligt att det inte kommer fungera alls med det ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...