Jump to content
Annons

Housetävlingen


Fredrika

Recommended Posts

Det finns en helsidesannons i nya Studio om att man kan delta i en houselåttävling. Kanske har jag lust att vara med. Är det någon som har några bra housetips att ge mig som hon/han vill dela med sig av och som är bra att tänka på för att göra en bra houselåt. Jag vet ännu inte om jag ska sjunga på den. Tror inte det. Ni som har hört mig sjunga tidigare tycker nog heller inte att min röst passar för house, tror jag-.

 

Om jag ska sidechaina ska det vara för att frigöra frekvenser till andra ljud. Jag vill inte ha den uttjatade pumpeffekten. Det är mina enda utgångspunkter (!) just nu.

 

Vilka instrument jag ska använda vet jag inte heller men någon 303-klon ska väl vara med, om inte annat så för att houselyssnare ska känna sig hemma. Som ni fattar är jag inte haj på house, vilket så klart är en nackdel. Men man får väl vara med ändå? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det finns en helsidesannons i nya Studio om att man kan delta i en houselåttävling. Kanske har jag lust att vara med. Är det någon som har några bra housetips att ge mig som hon/han vill dela med sig av och som är bra att tänka på för att göra en bra houselåt. Jag vet ännu inte om jag ska sjunga på den. Tror inte det. Ni som har hört mig sjunga tidigare tycker nog heller inte att min röst passar för house, tror jag-.

 

Om jag ska sidechaina ska det vara för att frigöra frekvenser till andra ljud. Jag vill inte ha den uttjatade pumpeffekten. Det är mina enda utgångspunkter (!) just nu.

 

Vilka instrument jag ska använda vet jag inte heller men någon 303-klon ska väl vara med, om inte annat så för att houselyssnare ska känna sig hemma. Som ni fattar är jag inte haj på house, vilket så klart är en nackdel. Men man får väl vara med ändå? :rolleyes:

Det bästa du kan göra är nog att lyssna in dig på så mycket house du bara orkar, så du får en bra uppfattning om instrumentering, uppbyggnad, balans o.s.v. Kolla in www.beatport.com

Där kan du provlyssna på en massa dansmusik i olika stilar. Går säkert att hitta massvis med inspiration 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa du kan göra är nog att lyssna in dig på så mycket house du bara orkar, så du får en bra uppfattning om instrumentering, uppbyggnad, balans o.s.v. Kolla in www.beatport.com

Där kan du provlyssna på en massa dansmusik i olika stilar. Går säkert att hitta massvis med inspiration 😮

Tack, jarlo. Det var ett jättebra tips. Självklart ska jag följa ditt råd! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, den tävlingen har jag nig missat.

Fins de som länk?

Dumt nog är min titdning borta, glämde den på stranden,.

När är det detline o vart skall den lämmnasin?

Vad du skall andvända för instrument beroro jue på vilken typ av house det skall vara.

Själv gillar jag "raka/rena" ljud, med mjuk bas.

Men ibland är det skönt med hårdra agressiva ljud-

Vet int evad det kallas men "hängande" ljud i bakrunden är jue nästan ett måste tycker jag.

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, den tävlingen har jag nig missat.

Fins de som länk?

Dumt nog är min titdning borta, glämde den på stranden,.

När är det detline o vart skall den lämmnasin?

Vad du skall andvända för instrument beroro jue på vilken typ av house det skall vara.

Själv gillar jag "raka/rena" ljud, med mjuk bas.

Men ibland är det skönt med hårdra agressiva ljud-

Vet int evad det kallas men "hängande" ljud i bakrunden är jue nästan ett måste tycker jag.

Kolla på www.stockholmbeats.se/housetavling

De ska ha låten senast 15 september.

Mjuk bas. Hmm..just nu laborerar jag med tre basljud i lager på varandra, två av dem är mjuka. Men jag vet ingenting ännu. Har en tendens att slänga in för många och för mycket ljud. Blir ju mindre dansant då. Får se upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem några av dessa VST:s och du ska nog se att dina houselåtar blir riktigt kryddade.

http://www.amvst.com

Hoppsan! Ja, de där betalsyntarna har gränssnitt som ser ut att passa en teknolog men jag laddar hem gratisvarianterna trancegizmo och TB303 tex!

Kanske är jag lite för smörig; jag har lyssnat in mig lite på Chillout House men det är nog ingen vinnande stil.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

kalbinsson (oregistrerad)

Hej Fredrika,

det är många bra tips du har fått. Här kommer ytterligare ett tips och det gäller själva arrangemanget.

Lägg in en houselåt som liknar det du själv vill göra i din DAW som ett ljudspår. Sedan lyssnar du igenom hela låten och klipper upp låten i dess beståndsdelar, tex intro, break, hook, break, uppsamling, outro. Färgkoda därefter de olika delarna så att intro är grönt, breaket gult, hooken blått, breaket gult, uppsamling röd, outrot orange osv. Då kan du sen sätta loopmarkörerna runt varje parti och lyssna på ett parti i taget och sedan försöka göra något liknande fast ändå något eget ;-)

Lycka till.

Kenneth

Redigerat av kalbinsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Chillout House

Tack för tipset!

Riktigt mysig stil, kan ju funka fast om du vill helgraderar dig kan du alltid göra något i stil med KLF(Stadium house) eller Daft Punk(French house).

KLFs skiva har jag. På cd! Jag gillar den! Var tydligen en konstnärs statement att alla kan göra hits. Så skulle jag gärna låta. Fast ändå inte. Då hade det ju inte varit jag. Daft Punk har väl varit balla men när de hamnat i tidningen Studio som milstolpe och mixningförebild för en viss sorts ljud är det inte utan att det börjar bli mseiföremål. Som när en Christian Lacroix-kjol finns som plagiat på H&M (Hennes & Mauritz, inte Hifi-Musik, alla ni musiknördar!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fredrika,

SNIP

Lägg in en houselåt som liknar det du själv vill göra i din DAW som SNIP

Kenneth

Mycket bra tips!!! Framför allt åt andra. Jag är så himla rädd för att bara kopiera och sno, för jag litar ofta inte på min egen kreativa förmåga. Ibland känner jag mig som om jag bara har viljan men inte förmågan att göra något. Kan sitta och stirra och bläddra mellan knapparna på pluggarna utan att göra nåt vettigt av ren rädsla för att göra eller till och med åstadkomma något.

Så far det så många låtar genom huvudet att jag lätt kan plagiera utan att jag märker det ens, förrän det är "för sent". Att i det läget redan ha en låt skulle kanske få mig att göra ännu mindre, av ren rädsla. Jag brukar göra mycket av spelandet från scratch, utan att utgå från nedladdade midiloopar och -slingor, spela in hela fraser utan att kvanitisera och utan att loopa. Men det blir inte bättre av att många vackra ljud i pluggarna spelar sig själva (Absynthen, tex!) och då finns inte så mycket utrymme kvar åt mig själv. Vem är jag att störa orkestern? Särskilt om det är en låt jag gillar. Bättre att ta en låt som jag hatar och slakta den. Men hur inspirerande är usla låtar? (Fast de kan de kanske vara, om man tänker på alla vinyltuggande remixare....!)

Men ditt förslag är jättebra. Jag ska göra som du säger, om inte annat för att öva mig i respektlöshet. Ur respektlöshet kanske kommer något som inte små-housare skickar gorillor för att "snacka mig tillrätta" för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillout House

Tack för tipset!

Riktigt mysig stil, kan ju funka fast om du vill helgraderar dig kan du alltid göra något i stil med KLF(Stadium house) eller Daft Punk(French house).

KLFs skiva har jag. På cd! Jag gillar den! Var tydligen en konstnärs statement att alla kan göra hits. Så skulle jag gärna låta. Fast ändå inte. Då hade det ju inte varit jag. Daft Punk har väl varit balla men när de hamnat i tidningen Studio som milstolpe och mixningförebild för en viss sorts ljud är det inte utan att det börjar bli mseiföremål. Som när en Christian Lacroix-kjol finns som plagiat på H&M (Hennes & Mauritz, inte Hifi-Musik, alla ni musiknördar!)

KLF:s skiva har jag med(eller snarare två skivor med dem). Gör vad du känner för det blir bäst så.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...