Jump to content
Annons

Spela in gitarr


fender__

Recommended Posts

Annons
maart (oregistrerad)

"fel" är ett relativt begrepp... tycker du att det låter bra om du kör den direkt så är det absolut inget fel med det, beror ju på vad man vill ha för sound. GT-8:an har ju dessutom helt ok högtalarsimuleringar och det finns presets för vilken typ av förstärkare/direct line man ansluter den till. Har du ett ljudkort med koaxial S/Pdif-ingång kan du spela in den digitala signalen (line) samtidigt som du tar ut den analoga signalen till en förstärkare som du mickar upp. Så kan du i efterhand använda det sound du gillar bäst, eller varför inte ta lite av varje?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack 😑 .. en fråga till då.. jag har en fender strata och en gibson bfg modell... när jag spelar in med stratan så blir det ett bra ljud som smälter in i dom andra ljuden och hela låten typ.. men när jag spelar in med gibson så blir det direkt som om ljudet sticker ut lite, jag måste alltid jobba lite extra med eqn vid dom höga frekvenserna? vad kan detta bero på? Jag vet att det beror självklart på vilka effekter man osv men det kanske finns nåt mer som jag inte visste om gibson modellerna elle nåt 😉? (blev kanske lite flummigt formulerat)

Mvh //Emir

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag vet inte om det är nått frekvensrelaterat du tänker på,om det gäller skillnaden mellan olika ljud i olika gitarrmodeller är jag inte rät person att svara på din fråga.

Det jag har råkat ut för är att vissa gitarrer med starkare utsignal än andra gör att signalen in i GT-8:an blir för stark. Detta kan låta väldigt illa. Har inte GT-8:an framför mig just nu och kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde för att se en mätare på insignalen, tror det var under systemmenyn. Kolla i manualen om du inte hittar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har råkat ut för är att vissa gitarrer med starkare utsignal än andra gör att signalen in i GT-8:an blir för stark. Detta kan låta väldigt illa.

Jag tror inte det är nåt sånt problem för det låter inte illa utan det är just frekvensen då som varierar.. om jag tex spelar in båda gitarrerna med samma inställningar i pedalen så blir det ganska stor skillnad frekvensmässigt, känns nästan som gibson har mer bas i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En strata och en les paul är väl nästan så olika i ljudet som två gitarrer kan vara... Helt olika karaktär. Så att du upplever skillnad bekräftar nog bara att GT-8:an är rätt bra på att behålla gitarrens grundkaraktär 😉 Ställ in pedalen med den gitarr du tänkt använda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och framför allt så har Gibson högre output från sina mikar så soundet blir inte bara annorlunda rent ljudmässigt utan även volymmässigt så du bör, precis som herr Rockford skriver, göra olika presets för varje gitarr helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...