Jump to content
Annons

WinterSun


Betyg  

22 röster

  1. 1. Betyg

    • 5
      0
    • 4
      1
    • 3
      6
    • 2
      3
    • 1
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Just in my dreams

ARTIST/GRUPP: WinterSun

GENRE: Metall

LÅTLÄNGD: 1.57

KOMPOSITÖR: Viktor Löfgren, Cecilia Bergman & Jonas Söderström

PRODUCENT: Viktor

EV. MEDVERKANDE: Ingen än

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 (160kbit)

STORLEK: 2.3 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: HÄR

Tjoho, vi är tre pers som skulle vilja få våran låt lite recenserad, vi är inte klara än med den, men det är lika bra att få all kritik redan nu 😎

Vad ska förbättras?

Vad ska ändras i mixen?

WinterSuns Hemsida

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fixa en bracket till på första URL .. så hoppar din direktlänkning ingång.. ( [url]<-)

Ska lyssna senare.. I DETALJ!!!!... BwaahahahahahahahHHAHahahhH.. 😉

ehmm.. ja..

alltså.. senare.. 😛

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan ana en potential så att säga men det är en del jobb kvar.

Håller med om att du måste "effektera". . Har du inte lagt på bas det hörs inte som så?

Mixa upp trummorna. De hörs för dåligt och är lite för "fyrkantiga" lite mer swingkänsla kanske? kanske lite kompressor för att tuffa till soundet lite?

Sången skulle jag producera om. Sjunger hon i rätt tonart för sin röst? de mörka tonerna blir mycket lägre i volym och intensitet.

Har tjejen mikrofonvana? hon skulle kunna modulera volymen lite med avståndet till mikrofonen så att säga. När hon krämar på så backar hon lite och de mörka tonerna närmar hon sig lite.

Mixen känns lite "grund" också. Lite mer dynamik i eq, mer bas och diskant och mindre mellanregister. ( ni kanske löser detta i mastringen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack för jättebra kommentarer, vi ska kolla upp alla grejerna du påpekade =) Tack tack! Vi har inte haft nån mastring än, och det är bara en skiss så det är väll kanske lite därför alla ljud inte är lagom starka osv osv... 😛

Demoniqus: Ska fixa direkt----länkning 😏

Addic59: Den enda effekten i princip är reverb och kompressor på sången, men vi testar oss fram med lite fler effekter om så önskas 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Det saknas ordentligt med tyngd

2 rummet är för torrt

3 trummorna lite yxigt programmerade

4 Låten känns lite yxigt spelad

5 trummorna för långt bak och anonyma,

6 gitarrerna tar lite för lite plats i mixen

7 sången tar lite för mycket plats i mixen och känns lite svajig i intonationen

..mest kanske för att den står ut som den gör..

Det var negget.

Det positiva

Känslan jag fick av refrängen.. det finns potential att bli en riktig rökare med rätt rattade rattar.. 😲 på allvar.

Men det känns ganska långt borta i detta råa stadie.. så ratta vidare med framförallt trummor, bas och mycket mer bly-tunga gitarrer

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Det var lite mysko upplägg på låten. Introt lovar en sak och sedan blir det ngt annat? Du får nog inte kalla det metal än på ett tag viktor. Saknar lite klös, tyngd och "elakhet" i gitarrerna och trummorna behöver som sagt lite tyngd.

Sedan behöver du ett gäng väl utplacerade crashar med, men ta det när trummorna är färdigproggade. 😉

Tror det kan bli bra om ni fixar o trixar en hel del. Sångerskan låter lite svajig men med lite omtag och klipp och klister fixar ni det med utan några autotuners eller annat fusk.

Rock on.

Link to comment
Dela på andra sajter

F*n va jag gillar när jag får sånna här konkreta svar =)

Precis som en manual där man får reda på vad man ska tänka på osv 😉

Tackar, ska kolla upp alla sakerna imorgon när jag är lite mera vaken 😆

Behövs det nån kör på sången i refrängen? (eller övriga låten) Eller räcker

det som det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att dubba sången några gånger och pussla in dom bitar som gör ett naturligt chorus, lägg dom lite svagare i volym bakom den bästa leadtagningen så blir sången lite tjockare... men var noga med att det måste vara tajt annars kommer det bara låta sämre.

Du kanske skulle kunna ha "AAAA" eller "OOO"-kör där det passar ihop med instrumenteringen... men det är svårt att tipsa om hur du ska göra för att det ska bli bra med den uppsättningen du har idag. räkna med en del arbete och effektläggning för att få till det.

Alternativt använda en Choir-pad och lägga dubbad bakom sången som följer sångens melodi

Obs! bara så att den hjälper till att lyfta sången och bara precis så att den går att skönja..om den hörs för mycket finns risken att den drar bort fokus från sången

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

mmm... jag tyckte om den här låten...

MEN. 😄

Om jag fick ändra något så skulle det vara det här: (antagligen så kanske det finns andra som säger emot mig men men)

-Trummorna måste lyftas fram mer, jag hörde knappt hi-haten.

-Lägg på fler gitarrer. I refrängen, när gitarren ligger och tuggar ville jag ha en som lägger ut kvintoktaver. Pröva gärna att dubba gitarrerna också... det gillar jag 😄

-Sången måste förstärkas i dom lägre registerna.

Men det är en kanonbra låt. Vill höra mer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Osiris har rätt om hihat'en.. den hörs knappt... virveln är lite för stark däremot, både i volym och runt en specifik frekvens, leta upp området och skär försiktigt.

Låten i sig känns lite bättre gentemot första versionen, men jag tror att du måste jobba på ett annat sätt med instrumenteringen för att komma fram till det där blytunga soundet den här låten kräver... för att passa in i genren den vill till 😉

Gitarrerna måste få ett fetare häng så dom bär låten bättre, trummorna måste få fetare häng och 100Kg trumstockar som slår mot skinnen + ett lite annat komp som inte låter så oengagerat.. .. det låter som om trummisen sitter o kollar TV samtidigt som han spelar 😆 ..om du är med på vad jag menar..

Sångerskans röst skulle passa skitbra ihop med låten om den backar upp hennes lite sköra klang bättre..

Hur har du gjort arret? hur mycket är audio och hur mycket är MIDI...

Jag gillar tanken med refrängen men det måste till mer och annat arbete för att få fågeln att lyfta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningen o komentarerna! 😆

Hur skär man bort vissa freqvenzer? Använder man EQ till det eller? 😆

Jag känner mig väldigt usel på att mixa så om ni har nån bra "lär-dig-mixa-kurs" på nätet så skicka gärna en länk till mig...

Om jag inte är ute o cyklar totallt så är hela låten i MIDI förutom sången såklart 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningen o komentarerna! 😉

Hur skär man bort vissa freqvenzer? Använder man EQ till det eller? 😉

Jag känner mig väldigt usel på att mixa så om ni har nån bra "lär-dig-mixa-kurs" på nätet så skicka gärna en länk till mig...

Om jag inte är ute o cyklar totallt så är hela låten i MIDI förutom sången såklart 😆

Gitarren också? Usch på dig isf. Använd riktiga gitarrer, annars så kommer jag med min gura å hjälper dig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte är ute o cyklar totallt så är hela låten i MIDI förutom sången såklart 😉

😉 gitarrerna också???? 😄 ..ring Osiris...annars kommer denna låt aldrig bli bättre än såhär..

Jag skickar dig ett PM och en DEMOsnutt med programmerade gitarrer och trummor så får du se i detalj hur jag menar...med spårförklaring :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har lyssnat... :rolleyes:

Jodå jag har lyssnat igen, igen och igen. Tycker ungefär som tidigare. Mitt förslag är att tysta allt utom gitarr eller låt virveln lägga en tock, tock, tock tock (som en inräkning ungefär). Fast jag är ju inte så duktig på sånt här så vad vet jag.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket att tillägga till Demonens som vanligt knivskarpa analys. Vill bara betona det här med trummorna; förutom att du ska bjuda hem både Osiris och Bengan på några bärs och be dom ta med gurorna. Men oxå: riktiga trummor, eller åtminstone något som låter som det. Funkar inte med såna general midi-trumbreak som vid 1:24 tex, i en sån här låt. Nä, mer halvöppna hihats och ett kralligare och lite "större" trumset kan betyda mycket.

Potential i låten finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

VERSION 21

Nu har jag fixat en del grejer 🙂

Haha, ni är för goa grabbar 🙂

Ni får gärna hjälpa mig med gitarrpålägg om ni har lust 😉

Fan, det finns inte ord för dettta forum... härligt 😆 Men lyssna ialla fall

på denna version, innan vi tar några sista beslut 😉

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket att tillägga till Demonens som vanligt knivskarpa analys. Vill bara betona det här med trummorna; förutom att du ska bjuda hem både Osiris och Bengan på några bärs och be dom ta med gurorna. Men oxå: riktiga trummor, eller åtminstone något som låter som det. Funkar inte med såna general midi-trumbreak som vid 1:24 tex, i en sån här låt. Nä, mer halvöppna hihats och ett kralligare och lite "större" trumset kan betyda mycket.

Potential i låten finns.

Ujj va trevligt det låter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄNNU EN NY VERSION

Nu har jag fixat en del grejer 🙂

Haha, ni är för goa grabbar 🙂

Ni får gärna hjälpa mig med gitarrpålägg om ni har lust 😆

Fan, det finns inte ord för dettta forum... härligt 😉 Men lyssna ialla fall

på denna version, innan vi tar några sista beslut 🙂

Om du bjuder på mat så kommer jag gärna å gör några pålägg 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄNNU EN NY VERSION

Nu har jag fixat en del grejer 🙂

Haha, ni är för goa grabbar  🙂

Ni får gärna hjälpa mig med gitarrpålägg om ni har lust  😆

Fan, det finns inte ord för dettta forum... härligt 😉 Men lyssna ialla fall

på denna version, innan vi tar några sista beslut 🙂

Om du bjuder på mat så kommer jag gärna å gör några pålägg 😉

Absolut, men det blir inge märkvärdigt, jag är nämligen ingen mästerkock, Pasta & köttbullar eller nåt sånt får det nog bli 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu sitter snart introt som en keps.. upp med pianot 2db så matchar den virveln bättre..

Tror du får jobba mer från breaket fram till refrängen, det är fortfarande ganska ojämnt.. tänk på att en riktigt bra mix handlar om små, små marginaler..oavsett om det är effekter eller volym eller något annat livsavgörande 😆

Det låter som om låten fått mer flyt, men det har samtidigt blivit tydligare ojämnheter.. troligtvis p.g.a reverbet

...och sången är fortfarande för stor i mixen.. du kanske skulle prova att EQ'a bort lite botten så sången blir mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...