Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag ska köpa preamp och funderar på om det finns några i vettig prisklass som har digitala utgångar? Har hört om ART DI/O som skulle vara bra och billig (drygt 1000:- ?) men den verkar inte säljas längre... Några andra tips? 😉

Annons
Posted

Så som jag ser det så finns det bara ett givet val: ART DPSII. kostar visserligen runt 2500 i Sverige, men dom ska båda vara tysta och välljudande. dessutom variabel ingångsimpedans.

Posted

Här är preampen du letar efter: Samson C-valve.

Kostar 1500 kr och har digital S/PDIF utgång. Dessutom kan du koppla in en linjeingång till den högra kanalen på A/D-omvandlaren, och på så sätt kunna spela in två kanaler samtidigt (plus de analoga du redan har i ljudkortet).

Ljudet då? Låter riktigt bra. Jämförde med mitt mixerbord; ett Phonic MM-1202. Trodde att jag skulle ha svårt att höra skillnad, men si det blev inte särskilt svårt. Mycket renare ljud i Samoson: en.

Dessutom har den ett rör som sitter inbyggt och som du kan mixa in i önskad nivå. Har även lowcut, limiter, och spelar självklart in i 24 bitar/96 kHz (kan välja mellan 48 och 96 kHz samplingsfrekvens).

Kan alltså varmt rekomendera!

Posted
Här är preampen du letar efter: Samson C-valve.

Kostar 1500 kr och har digital S/PDIF utgång. Dessutom kan du koppla in en linjeingång till den högra kanalen på A/D-omvandlaren, och på så sätt kunna spela in två kanaler samtidigt (plus de analoga du redan har i ljudkortet).

Ljudet då? Låter riktigt bra. Jämförde med mitt mixerbord; ett Phonic MM-1202. Trodde att jag skulle ha svårt att höra skillnad, men si det blev inte särskilt svårt. Mycket renare ljud i Samoson: en.

Dessutom har den ett rör som sitter inbyggt och som du kan mixa in i önskad nivå. Har även lowcut, limiter, och spelar självklart in i 24 bitar/96 kHz (kan välja mellan 48 och 96 kHz samplingsfrekvens).

Kan alltså varmt rekomendera!

Det där låter riktigt nice. Tack för info'n. 😆

Posted

OBS! Välj inte Art! OBS!

Fick precis reda på att dom är skräp. Brusiga som attans.

Citat:

"I think you're read my opinions on those ART tube preamps... they're nothing but noise makers."

Posted

Jag kan ju nämna min egen huvud-preamp i detta sammanhang, RME ADI-96 Pro, som är en mycket ren preamp, med inbyggda DSP-funktioner om man vill ha igång dem och som har både S/Pdif på optisk och koaxial, samt AES/EBU utgångar - men eftersom den är så ruskigt dyr, låter jag nog bli att säga något ändå... :rolleyes: