Jump to content
Annons

Pluggar till Ambient musik ?


Ekstasis

Recommended Posts

Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Det spelar ingen roll vilken plugg du använder eller vilken synth du spelar på. Bara du vet vad du vill vill ha så blir det bra.

Kan tipsa om dessa

Crystal

Am Freehand Free

Wavedraw

TAL U-NO 60

Men dessa pluggar kan lika väl användas till Acid jazz, trance, house, jungle m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Att Atmosphere har några år på nacken är inte någon nackdel som det låter som på dig. Tvärtom spelar inget sånt roll. Du kan lika gärna använda gamla syntar från 70-talet. Allt beror på dig och hur du använder dem. Lyssna på gamla 70-talsplattor med Tangerine Dream. Atmosphere är och förblir en av de bästa syntarna för ambient likaväl som Absynth där du även kan ladda in wavefiler och göra om ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Det spelar ingen roll vilken plugg du använder eller vilken synth du spelar på. Bara du vet vad du vill vill ha så blir det bra.

Kan tipsa om dessa

Crystal

Am Freehand Free

Wavedraw

TAL U-NO 60

Men dessa pluggar kan lika väl användas till Acid jazz, trance, house, jungle m.m

Tackar..ska kolla in dom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Att Atmosphere har några år på nacken är inte någon nackdel som det låter som på dig. Tvärtom spelar inget sånt roll. Du kan lika gärna använda gamla syntar från 70-talet. Allt beror på dig och hur du använder dem. Lyssna på gamla 70-talsplattor med Tangerine Dream. Atmosphere är och förblir en av de bästa syntarna för ambient likaväl som Absynth där du även kan ladda in wavefiler och göra om ljuden.

Mmm..kanske ligger nått i det..men..när det gäller pluggar tycker jag att dom är i ständig utveckling och blir bättre och bättre med tiden. Och visst det är som du säger, Ambient handlar om att morpha ljud...så kan man inte det...så blir det nog inget vidare... Men 70-tals ambient så som Tangerine Dream är inget som jag är jag så intresserad av dessvärre, går an att lyssna på ibland utan är mer intressead av den morderna "fria" formen av ambient.

så som..

Steve Roach

Robert Rich

Brian Parnham

Oöphoi

Asianova

Zoät-Aon

PHAENON

Kammarheit

Voice of Eye

Keith Berry

Halo Manash

Mathias Grassow

Klaus Wiese

Robert Henke

Ure Thrall

Paul Vnuk Jr.

Thomas Köner

Amir Baghiri

Arktau Eos

Chris Meloche

Jgrzinich

Northaunt

Raison d'Être (Metamorphyses)

Yen Pox

Matthew Florianz

osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Att Atmosphere har några år på nacken är inte någon nackdel som det låter som på dig. Tvärtom spelar inget sånt roll. Du kan lika gärna använda gamla syntar från 70-talet. Allt beror på dig och hur du använder dem. Lyssna på gamla 70-talsplattor med Tangerine Dream. Atmosphere är och förblir en av de bästa syntarna för ambient likaväl som Absynth där du även kan ladda in wavefiler och göra om ljuden.

Mmm..kanske ligger nått i det..men..när det gäller pluggar tycker jag att dom är i ständig utveckling och blir bättre och bättre med tiden. Och visst det är som du säger, Ambient handlar om att morpha ljud...så kan man inte det...så blir det nog inget vidare... Men 70-tals ambient så som Tangerine Dream är inget som jag är jag så intresserad av dessvärre, går an att lyssna på ibland utan är mer intressead av den morderna "fria" formen av ambient.

så som..

Steve Roach

Robert Rich

Brian Parnham

Oöphoi

Asianova

Zoät-Aon

PHAENON

Kammarheit

Voice of Eye

Keith Berry

Halo Manash

Mathias Grassow

Klaus Wiese

Robert Henke

Ure Thrall

Paul Vnuk Jr.

Thomas Köner

Amir Baghiri

Arktau Eos

Chris Meloche

Jgrzinich

Northaunt

Raison d'Être (Metamorphyses)

Yen Pox

Matthew Florianz

osv.

Menade inte att det är något som du behöve lyssna på utan mer som exempel när det gäller ljud, att det inte bara är de senaste som är bäst. Tror nog också att Atmoshpere kommer att uppdateras om jag inte har helt fel men som sagt var den är fortfarande en av de bästa syntarna för ambient. Att den har några år på nacken är ingen nackdel. Trots allt handlar det också hur mycket bättre man kan få den om man vet hur man använder effekter såsom EQ och kompressor.

Kände inte till alla i din lista men ska kolla upp dem så tack för det tipset 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Att Atmosphere har några år på nacken är inte någon nackdel som det låter som på dig. Tvärtom spelar inget sånt roll. Du kan lika gärna använda gamla syntar från 70-talet. Allt beror på dig och hur du använder dem. Lyssna på gamla 70-talsplattor med Tangerine Dream. Atmosphere är och förblir en av de bästa syntarna för ambient likaväl som Absynth där du även kan ladda in wavefiler och göra om ljuden.

Mmm..kanske ligger nått i det..men..när det gäller pluggar tycker jag att dom är i ständig utveckling och blir bättre och bättre med tiden. Och visst det är som du säger, Ambient handlar om att morpha ljud...så kan man inte det...så blir det nog inget vidare... Men 70-tals ambient så som Tangerine Dream är inget som jag är jag så intresserad av dessvärre, går an att lyssna på ibland utan är mer intressead av den morderna "fria" formen av ambient.

så som..

Steve Roach

Robert Rich

Brian Parnham

Oöphoi

Asianova

Zoät-Aon

PHAENON

Kammarheit

Voice of Eye

Keith Berry

Halo Manash

Mathias Grassow

Klaus Wiese

Robert Henke

Ure Thrall

Paul Vnuk Jr.

Thomas Köner

Amir Baghiri

Arktau Eos

Chris Meloche

Jgrzinich

Northaunt

Raison d'Être (Metamorphyses)

Yen Pox

Matthew Florianz

osv.

Menade inte att det är något som du behöve lyssna på utan mer som exempel när det gäller ljud, att det inte bara är de senaste som är bäst. Tror nog också att Atmoshpere kommer att uppdateras om jag inte har helt fel men som sagt var den är fortfarande en av de bästa syntarna för ambient. Att den har några år på nacken är ingen nackdel. Trots allt handlar det också hur mycket bättre man kan få den om man vet hur man använder effekter såsom EQ och kompressor.

Kände inte till alla i din lista men ska kolla upp dem så tack för det tipset 😛

Jo det stämmer, dom har en ny plugg pågång "Omnisphere", har set filmerna på youtube, ser otroligt intressant ut, tror även Omnisphere kommer innehålla gammla Atmosphere också.

http://www.spectrasonics.net/omnisphere_teaser/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
FM7 och FM8 från Native instruments är mycket bra för just stora ljudlandskap och pads, även Albino och Blue 3 tycker jag du ska testa om du inte redan har gjort det. 😉

Tackar, jag äger FM8, antar att FM8 är bättre.

Ska prova albino...lyckades inte hitta Blue 3, vilket företag ligger bakom pluggen ?

Förövrigt väntar jag fortfarande på Omnisphere samt en ny plugg "Prizm" som släpps nästa vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

FM7 och FM8 från Native instruments är mycket bra för just stora ljudlandskap och pads, även Albino och Blue 3 tycker jag du ska testa om du inte redan har gjort det. 😆

Tackar, jag äger FM8, antar att FM8 är bättre.

Ska prova albino...lyckades inte hitta Blue 3, vilket företag ligger bakom pluggen ?

Förövrigt väntar jag fortfarande på Omnisphere samt en ny plugg "Prizm" som släpps nästa vecka.

Helt rätt, mycket bättre..

Det var Albino 3 det skulle stå, och Blue. Sök på Rob Papen, Linplug eller ConcreteFX.

Omnisphere tycker jag verkar intressant men Prizm har jag inte hört om förräns nu.? Ska bli intressant att höra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger bara Absynth!

Hallå, jag har gått igenom presets i Absynth men inte gått ner mer på djupet...

Har sedan i sommras mest sysslat med Native Instruments Massive.

Vad jag har hört ska Massive vara bra mycket bättre än Absynth, skulle vara kul att och se hur ni bemöter

det påståendet, och om det är värt att börja lära sig Absynth...

Som sagt, Prizm verkar vara en intressant plugg, den är speciellt designad för pads och ambienta ljudlandskap etc...

20 GB ljudbiblotek..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tja, är en Minimoog bättre än en Prophet 5a?

Det är en fråga om tycke och smak.

Jag gillar Absynth för att den låter gott och är trevligt att jobba med.

Och faktum är att jag tycker gratissynten Crystal som nämts ovan är riktigt bra.

Men den har inte så mycket inbyggda effekter så den låter inte så imponerande till en början. Kör den med Luxonics Muliteffekt och du har en rackarns bra synt med multieffekt.

Länk till effekten: http://www.luxonix.com/home/en/products.html?id=lfx1310

Dessutom tycker jag att Reason är egentligen allt man behöver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, är en Minimoog bättre än en Prophet 5a?

Det är en fråga om tycke och smak.

Jag gillar Absynth för att den låter gott och är trevligt att jobba med.

Och faktum är att jag tycker gratissynten Crystal som nämts ovan är riktigt bra.

Men den har inte så mycket inbyggda effekter så den låter inte så imponerande till en början. Kör den med Luxonics Muliteffekt och du har en rackarns bra synt med multieffekt.

Länk till effekten: http://www.luxonix.com/home/en/products.html?id=lfx1310

Dessutom tycker jag att Reason är egentligen allt man behöver 🙂

Tackar..ska prova...har även laddat hem Crystal men inte provat ännu.

Av någon anledning har jag aldrig provat Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Säger bara Absynth!

Hallå, jag har gått igenom presets i Absynth men inte gått ner mer på djupet...

Har sedan i sommras mest sysslat med Native Instruments Massive.

Vad jag har hört ska Massive vara bra mycket bättre än Absynth, skulle vara kul att och se hur ni bemöter

det påståendet, och om det är värt att börja lära sig Absynth...

Som sagt, Prizm verkar vara en intressant plugg, den är speciellt designad för pads och ambienta ljudlandskap etc...

20 GB ljudbiblotek..

Antar vissa säger Massive är bättre för att den är lättare skapa bra ljud med? Kan ha fel då jag inte har Massive. Men Absynth har alltid varit en som är svår skapa bra ljud med. Tar lång tid. Om du vill lära dig den på djupet rekommenderar jag att du köper videon. Att utgå från de redan befintliga presets med. Finns inget som begränsningar med Absynth vilka ljud man kan skapa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger bara Absynth!

Hallå, jag har gått igenom presets i Absynth men inte gått ner mer på djupet...

Har sedan i sommras mest sysslat med Native Instruments Massive.

Vad jag har hört ska Massive vara bra mycket bättre än Absynth, skulle vara kul att och se hur ni bemöter

det påståendet, och om det är värt att börja lära sig Absynth...

Som sagt, Prizm verkar vara en intressant plugg, den är speciellt designad för pads och ambienta ljudlandskap etc...

20 GB ljudbiblotek..

Antar vissa säger Massive är bättre för att den är lättare skapa bra ljud med? Kan ha fel då jag inte har Massive. Men Absynth har alltid varit en som är svår skapa bra ljud med. Tar lång tid. Om du vill lära dig den på djupet rekommenderar jag att du köper videon. Att utgå från de redan befintliga presets med. Finns inget som begränsningar med Absynth vilka ljud man kan skapa.

Ok, har hört att Massive ska vara betydligt bättre på att skapa ljud...

Fast det ena behöver ju inte utesluta varandra..de kan ju komplettera varandra...

Du kan ju kolla på Massive videon om du vill jämföra...videon går dock inte in på djupet i vissa grejjor..t.e.x

OSC ljuden osv...Men man får ändå en bra överblick...

http://www.native-instruments.com/fileadmi...assive_tour.mov

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Säger bara Absynth!

Hallå, jag har gått igenom presets i Absynth men inte gått ner mer på djupet...

Har sedan i sommras mest sysslat med Native Instruments Massive.

Vad jag har hört ska Massive vara bra mycket bättre än Absynth, skulle vara kul att och se hur ni bemöter

det påståendet, och om det är värt att börja lära sig Absynth...

Som sagt, Prizm verkar vara en intressant plugg, den är speciellt designad för pads och ambienta ljudlandskap etc...

20 GB ljudbiblotek..

Antar vissa säger Massive är bättre för att den är lättare skapa bra ljud med? Kan ha fel då jag inte har Massive. Men Absynth har alltid varit en som är svår skapa bra ljud med. Tar lång tid. Om du vill lära dig den på djupet rekommenderar jag att du köper videon. Att utgå från de redan befintliga presets med. Finns inget som begränsningar med Absynth vilka ljud man kan skapa.

Ok, har hört att Massive ska vara betydligt bättre på att skapa ljud...

Fast det ena behöver ju inte utesluta varandra..de kan ju komplettera varandra...

Du kan ju kolla på Massive videon om du vill jämföra...videon går dock inte in på djupet i vissa grejjor..t.e.x

OSC ljuden osv...Men man får ändå en bra överblick...

http://www.native-instruments.com/fileadmi...assive_tour.mov

Intressant, hade inte sett den förut. Precis de kan kompletera varann. Med de två har man två väldigt bra syntar och det har man inget att förlora på att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För ambientaljud så kan man använda många layers med ljud som man kan styra med enveloper och controllers så det utvecklas nya klanger under en tidsrymd.

Det viktigaste för mig när man skall göra ljud som är under ständig förändring är att man kan modulera ljudet på många olika sätt.

Mycket av det roliga kommer när man blandar ljud, konstiga kanske inte "musikaliska" samplingar med en helt vanlig sågtandsmatta som man modulerar filtret med tex en "sample n hold" vågform, och så klabba på med delayer och reverb.

Tittar man i patcharna på tex Absynth så är det så ljuden är uppbyggda. Det är inget magiskt bakom ljuden, duktiga killer/tjejer som gör patcharna.

Morphning är oftast två oscilatorer (eller fler) som man har satt olika enveloper på.

Klassiska patchar från tex D50 börjar med ett piano som klingar ut till en syntmatta, det kanske man kan kalla morphning.

Jag har två grejer som varit med på TV (så fick jag sagt det med...)

Båda är 100% Reason och man kan säga att det är lite ambient.

Film1

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....bient/film1.mp3

Här är båda spåren som är med förutom förutom trummorna är skapade med Malström syntar och effekter.

Film Intro

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....lm%20Intro1.mp3

Tre spår som är skapade med en kombination av Malström och samplingar.

Jag har för mig att alla patcharna till grejerna ovan är skapade med Reasons standard Combinator patchar (Reason 3).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Absolut att använda många lager med olika ljud är det som oftast ger bäst och mest intressantaste ljud. Det är sällan som ett ljud bär upp det hela i ett syntljud. Finns väl några tycker jag i Absynt som är riktigt tunga och gör det men annars som sagt var bäst blanda med andra, både presets och egna. Vad var det för program de var med i?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

För ambientaljud så kan man använda många layers med ljud som man kan styra med enveloper och controllers så det utvecklas nya klanger under en tidsrymd.

Det viktigaste för mig när man skall göra ljud som är under ständig förändring är att man kan modulera ljudet på många olika sätt.

Mycket av det roliga kommer när man blandar ljud, konstiga kanske inte "musikaliska" samplingar med en helt vanlig sågtandsmatta som man modulerar filtret med tex en "sample n hold" vågform, och så klabba på med delayer och reverb.

Tittar man i patcharna på tex Absynth så är det så ljuden är uppbyggda. Det är inget magiskt bakom ljuden, duktiga killer/tjejer som gör patcharna.

Morphning är oftast två oscilatorer (eller fler) som man har satt olika enveloper på.

Klassiska patchar från tex D50 börjar med ett piano som klingar ut till en syntmatta, det kanske man kan kalla morphning.

Jag har två grejer som varit med på TV (så fick jag sagt det med...)

Båda är 100% Reason och man kan säga att det är lite ambient.

Film1

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....bient/film1.mp3

Här är båda spåren som är med förutom förutom trummorna är skapade med Malström syntar och effekter.

Film Intro

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....lm%20Intro1.mp3

Tre spår som är skapade med en kombination av Malström och samplingar.

Jag har för mig att alla patcharna till grejerna ovan är skapade med Reasons standard Combinator patchar (Reason 3).

Tack för mp3orna, det låter bra helt klart, men samtidigt tycker jag att mycket de ljuden som Malström skapar kan skapas på Massive.

Då jag har en så otroligt seg dator och väntar på en ny dator I November (Core I7) så är jag ganska begränsad till cpu/minne som jag har, kan i regel bara köra ett spår i taget i ett Sonar projekt, arbetsflödet är frustrerande segt helt enkelt, sedan blir ju inte saken bättre att man har instabila drivrutiner till ljudkortet, asio driven hänger sig ganska ofta tyvärr..hittils har jag mest experimenterat lite med vissa syntpluggar...

Ni kan ju höra lite av det jag skapat i Massive än så länge, en blanding mellan mörk och emotionell ambient,

http://www.mediafire.com/?4jjrv9mhz1s

allt är inspelat i real-tid och improviserat, med hjälp av pitchwheel, modwheel och 2 midi knobs, allt kopplat till diverse olika modulation macros i Massive. För att feta till ljudet lite extra använder jag "Halls of Fame" Impulsreverb, samt L3 (med extremt låg komprimering).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Om cpu:n inte räcker till så bränn spåret till audio och importera den. Går lika bra köra blandat med både midi och audio. Lät bra det där. Gillar när de är långa också. Den sparar jag. 😉 Får nog skaffa mig Massive nån gång i framtiden.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Om cpu:n inte räcker till så bränn spåret till audio och importera den. Går lika bra köra blandat med både midi och audio. Lät bra det där. Gillar när de är långa också. Den sparar jag. 😉 Får nog skaffa mig Massive nån gång i framtiden.

Tackar..alltid roligt med lite respons 🙂

Men som sagt med nya datorn med 12GB ram eller mer kommer det dock bli bra mycket djupare och genomarbetat.

Joo, jag brukar alltid använda Freeze funktionen i Sonar, om jag absolut måste köra flera midi spår samtidigt,

ibland funkar det ibland inte, cpun brukar ligga mellan 80-100% typ och man får lite dropouts ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Vilket/vilka program använder du dig av till dessa pluggar? Cubase? Eller kanske något annat att föredra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man då ha ?

Den enda jag känner till är Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den är ju några år gammal nu, kanske kommit nått bättre sedan dess ???

Har inte riktigt hängt på på pluggfronten dom senaste åren.

Vilket/vilka program använder du dig av till dessa pluggar? Cubase? Eller kanske något annat att föredra?

Jag kör med Sonar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...