Jump to content
Annons

Vad är musik?


Staffonly

Recommended Posts

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Men vad är egentligen Musik?

Musik är något som frammställs av en eller flera personer som vill framföra något (för det mesta...) till de som lyssnar. Vissa väljar att ta sitt halvkassa band, spela och vråla in i en mick för att berätta att världen suger, eller något annat... Vissa väljer att framföra någon annans tankar (tänkter direkt på Carola...), medans det finns de som spela gitarr för sig själv och hoppas att någon hör talas om en på tex MySpace... Vissa låter en dator spela samma trista trumkomp med lite violin i bakrunden och blir super kända, när den kanske skrivit sammanlagt fem olika textrader, medans vissa skriver musik för olika instrument plus skriver en text på tre A4 papper och inte alls blir kända bara för att man måste micka upp instrumenten när man spelar in, det är ju inte sången som är svår att spela in...

Även en grej som blir mer vanligt nu för tiden är att skriva om sex, pengar, om hur bra man själv är eller om, ja, ingenting alls (jag skulle vilja veta vem som är idioten som gör så att de sänds på radio), vilket jag tycker är helt idiotiskt.

Jag tycker att rock (med alla dess under genrer som tex punk, metall mm.) är den enda genre som är överhuvudtaget värd att lyssna på, men det är inte heller fel med de som låter som Håkan Hällström (typ pop rock...) även om det inte är det jag skulle välja om jag fick välja vilken artist som ska spelas...

Annars funkar även typ techno eller trance, men bara på discotek eller liknande...

Så om du frågar mig om vad man ska lyssna på är det lugnt rock, men om du frågar någon annan så kanske den svarar typ Hip Hop eller kanske trance...

Så tänk såhär innan du kritiserar någon annans musiksmak:

Smaken är som baken, delad.

Och tänk dig för, du kanske sårar den som du sade det till...

Så jag vill nu veta: Vad är musik? Vad är bra musik?

Kom inte bara och säg en genre eller liknande, motivera varför!

Jag lyssnar på rock eftersom det finns så förbannat mycket olika blandning mellan låtarna, lugnt, speedat, tungt, lättlyssnat mm.

//Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad gäller frågan, vad är musik så jag har intagit positionen: har ingen definition på musik och det kvittar. Livet blir enklare om man släpper behovet att veta vad musik är. Dessutom spelar det ingen roll. Eftersom jag ändå använder ordet musik så jag har en extremt genomsnittlig vardagsinnebörd som mest handlar om att andra ska veta ungefär vad jag menar när jag säger musik, "menar ungefär samma som alla andra", vad de nu menar

Vad gäller bra musik så skulle jag kunna tänka mig att all musik som överlever länge är bra musik. bach, beatles, elvis typ. Eller bara all musik som jag gillar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Edgard Varèses definition på musik: "organized sound". Å andra sidan har folk försökt komma fram till en definition på musik i århundraden, så jag tvivlar på att vi kommer göra några genombrott här 😮

Bra musik är musik som uppvisar ett visst mått av hantverkssklicklighet och originalitet.

Det där med hantverkssklicklighet gäller för den specifika stilen eller till och med låten: en jazzmusiker är i regel mer tekniskt avancerad än en punkgitarrist, men den senare skriver i regel bättre punklåtar.

Vad gäller originalitet blir jag lätt lite postmodern. Å ena sidan hatar jag att en väldig massa musiker rent mentalt sitter fast i 60-talet. Å andra sidan gillar exempelvis White Stripes, The Black Keys första platta, Howling Rain, Two Gallants m fl -- alla band som har en gammaldags stil och ljudbild, men som lyckas göra något nytt med den.

Det är också därför jag inte gillar dansband. Mer stagnerad musikstil har jag svårt att tänka mig. Och jag fattar inte varför alla är så taggade på Duffy: Hon är ju bara en nykter Amy Winehouse... 😆

EDIT: Och jag håller med Tofumannen. Musik som överlever även efter "nu är xx-talet trendigt igen" kompilationerna är i regel bra musik.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är musik njutbart ljud, vare sig det är skrammel i någon annans öron, industrisamplingar eller klassisk musik. Bra musik är för mig musik jag kan lyssna i perioder på väldigt mycket och efter en tids uppehåll fortfarande tycka att låten är bra och tillför mig något, helst öppnar mina ögon för något jag inte tänkt på förut.

Jag anser inte instumentalteknik är väsentligt, du kan vara fruktansvärt dålig tekniskt men ändå göra otroligt bra musik.

Redigerat av bozar
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom inte bara och säg en genre eller liknande, motivera varför!

Men det har du ju inte gjort själv! Du skriver bara att sex och pengar är inte bra att skriva om, men rock är bra. För att det är blandning mellan låtarna? Nog är det stor blandning mellan låtar i stort sett i alla genrer...

Jag tycker det är kul med musik som berör. Det låter klyschigt kanske men när jag skriver berör menar jag inte att det ska vara "djupt" (jag tror ju inte på djup), utan snarare tvärtom, nåt som känns som att det har med min vardag och mitt liv att göra. Jag lever i västvärlden 2008 och då vill jag lyssna på musik som låter som västvärlden 2008. Pop, elektroniskt, lite rock här och var. "Ung" musik. Inte folkmusik, inte klassisk musik, inte musik om drakar och demoner, det har ingen förankring i min vardag. Sex och pengar som du skriver är dåligt, ja det tycker jag nog är alldeles utmärkta ämnen att skriva om, det är trots allt något som många går runt och tänker på och som spelar extremt stor roll i de flestas liv. Inte alls idiotiskt. Att skriva en låt om ingenting alls kan också funka, livet är ju trots allt till stor del fyllt med just ingenting alls. Dessutom är ju trots allt musik en lek med rytm, ton och ord, och just ordlekar är alldeles fantastiskt att använda sig av trots att det ofta resulterar i att texten handlar om just ingenting alls. (Fast dubbeltydigheter och andra ordkullerbyttor framstår ofta som filosofiska och smarta, så för lyssnaren kan det ju verka som att texten ändå handlar om någonting, fastän nog ingen egentligen kan säga vad.)

Kärlek är såklart ett annat ämne som spelar stor roll i de flestas liv, ja alla typer av känslor och inre stämningar går att göra bra musik av. Bara man inte gör en för stor grej av det, hur stor en känsla än kan vara inombords så är det onaturligt att manifestera den i svulstiga arrangemang, det har ingen självklar koppling till insidan av oss människor... om det inte är en väldigt skicklig arrangör.

Politik kanske, det är svårt att skriva om tycker jag ofta, men vissa kan ju. Mer intressant är kanske allmänt hållna vardagsfilosofiska funderingar... det kan smygas in politik där, inte sakfrågor då utan ideologi i stort och smått.

Sen måste ju inte ämnet ligga i just texten. Atmosfären i musiken kan ju också spegla mycket, kanske mer, t ex en viss tid eller plats eller sammanhang, det kopplar väl tillbaka till det jag skrev innan om att jag är mest intresserad av musik som snuddar vid det jag har runtomkring mej och i huvudet. Då kan en ämnesmässigt sparsmakad text funka utmärkt, låten uppfattas nog inte som blaha bara för det, den är ju trots allt mer än sin text.

Jaja, om jag har mer av ett musikskaparperspektiv så blir det lite annorlunda. Då är nästan all musik intressant, eftersom vare sig den är bra eller dålig så kan den ge mej nya insikter i hur lyssnarupplevelsen påverkas av olika element i musiken, och det kan vara nästan lika inspirerande att lyssna på dålig musik som på bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är musik?

Att med toner och rytmer beskriva/uttrycka/framkalla känslor. Text i sig är inte musik, det är poesi.

Vad är bra musik?

Bra musik är när, på ett skickligt sätt, toner har strukturerats på ett sådant vis att de "fångar upp" och framkallar starka känslor hos lyssnaren.

Personligen skulle jag säga att "skickligt strukturerade" toner innefattar en väl genomtänkt struktur både rytmisk och harmoniskt som till en viss del utmanar mig som lyssnare genom att inte ta det mest självklara vägarna, samtidigt får vägarna inte heller vara så krokiga at det blir för svårt att hänga med.

Bra musik är heller aldrig bättre än hur den framförs. Vid framförande av musik spelar inte bara harmoni och rytm roll utan av även dynamiken/inlevelsen. Musiken måste framföras på så vis att den upplevs trovärdig. (Med det menar jag Inte att musiken måste utföras av människor.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Vilket gäller för dig?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)

Musik är det som är när det hörs när gör på ett instrument som låter när man är det också. Således finns det alltid någon inte jag tror aldrig att kan komma ihåg varför egentligen musik är som man instrumenten spelar.

Summan av kardemumman: kompression och häst.

Ärligt talat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är det som är när det hörs när gör på ett instrument som låter när man är det också. Således finns det alltid någon inte jag tror aldrig att kan komma ihåg varför egentligen musik är som man instrumenten spelar.

Summan av kardemumman: kompression och häst.

Huvudet på spiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är allt ljud som en eller flera personer kommer överens om ska uppfattas som musik. Minns en gång på bussen när det knarrade och gnisslade som tusan och min mamma som satt bredvid led av oljudet, medans jag satt och lyssnade på det som musik. Då var det alltså musik för mig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Eller i så pass grad instängd och/eller omgiven av efterblivna sverigedemokrater att orden tappat innebörd och börjat ingå i vardagsvokabulären.

PS. Du behöver inte vara "politisk korrekt", tänk bara efter vad du skriver och framförallt vad för en bild du har av dina medmänniskor

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Eller i så pass grad instängd och/eller omgiven av efterblivna sverigedemokrater att orden tappat innebörd och börjat ingå i vardagsvokabulären.

PS. Du behöver inte vara "politisk korrekt", tänk bara efter vad du skriver och framförallt vad för en bild du har av dina medmänniskor

Snälla, spara sossesnacket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Eller i så pass grad instängd och/eller omgiven av efterblivna sverigedemokrater att orden tappat innebörd och börjat ingå i vardagsvokabulären.

PS. Du behöver inte vara "politisk korrekt", tänk bara efter vad du skriver och framförallt vad för en bild du har av dina medmänniskor

Snälla, spara sossesnacket...

Ursäkta att jag lägger mig i, men sådana kommentarer känns grymt onödiga...

För att återgå till ämnet, musik för mig är sammansatta ljud som låter bra tillsammans.

Bra musik finns det mycket av, men i grund och botten så är det väl den musik som berör som är bra.

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det finns det inget generellt svar på någon av dina två frågor. De kan ligga till grund som ett diskussionsunderlag om man vill sitta prata om detta i ett antal timmar men det finns inget svar eller snarare så finns det ett oändligt antal svar. Vad är musik och vad är musik - det ligger i lyssnarens öron.

Det är klart. Somliga vill ju förenkla sin omvärld och förklara den med minsta antal möjliga byggbitar. "Rock är för jävla bra" kanske kombinerat med "Dansmusik är för jävla dåligt" och gärna med "Min åsikt måste ju stämma för jag tycker ju att rock är för jävla bra och dansmusik är för jävla dåligt". Där i ligger en liten logisk fälla som man kan kanske inte alltid ser att man sitter fast. Det är personligt och ganska godtyckligt... min åsikt förstås. Någon tycker kanske på ett annat sätt och då är det förstås fel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är själen som flyter inom och runt dessa tonintervaller som vi människor skapat och kan samtidigt lyfta ditt medvetande över allt världsligt. Musik är det vackraste rasen homo sapiens har. När jag tvivlar på mänskligheten så lyssnar jag på musik och får hoppet tillbax.

Min "undersignatur" förklarar allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Eller i så pass grad instängd och/eller omgiven av efterblivna sverigedemokrater att orden tappat innebörd och börjat ingå i vardagsvokabulären.

PS. Du behöver inte vara "politisk korrekt", tänk bara efter vad du skriver och framförallt vad för en bild du har av dina medmänniskor

Snälla, spara sossesnacket...

Ursäkta att jag lägger mig i, men sådana kommentarer känns grymt onödiga...

För att återgå till ämnet, musik för mig är sammansatta ljud som låter bra tillsammans.

Bra musik finns det mycket av, men i grund och botten så är det väl den musik som berör som är bra.

Mvh. Robin

Ursäkta mig, men det var ju faktiskt han som började med sitt rättfärdighetstal. Är så fruktansvärt trött på människor som inte har ngt bättre för sig än att hänga upp sig på futiliteter som dessa.

Dessutom förolämpar vederbörande trådsförfattaren genom att mer eller mindre kalla honom för efterbliven? Det borde du istället reagera på, bror duktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Penta_P. Mitt svar var inte en kritik mot dig och absolut inte ett påstående om att du skulle vara efterbliven. Uttryck som blatte-musik eller negerdunk är perfekta uttryck för dom som förstår dom. Dock säger det ingenting om musiken som sådan. En person som lyssnar på Metal förstår precis. Om en person som gillar Hiphop hör uttrycket Svenne-musik och tänker Per Gessle gör det mig absolut inte upprörd.

Alla dessa uttryck bygger på oss och dom och det för oss ner på det som för det flesta av oss är musikens kärna även om vi aldrig vill erkänna det.

Musik är identifikation för oss till 90%. Vi gillar det som vi kan bygga en identitet kring.

Om en stor fet neger rapar om alla vita snyggingar som vill dricka hans säd så kan man kanske inte identifiera sig med det som svenne.

Eller om ett vitt HevyMetalarsle visar sin framgång ungefär på samma plan och dessutom lägger till att han måste försäkra sig mot faderskap för att alla tjejer går inte att stoppa. Han har pengar och vänner men tro för helvete inte att någon kommer från Irak. Om man inte kan identifera sig med honom gillar man antagligen inte musiken heller.

Indie är kanske en mellanväg, här kan man vara lite mindre vit eller svart alfahanne eller hona men det stänger som regel ute alla som inte är vita och förmodligen aldrig behöver bekymra sig om vad man ska göra efter grundskolan om man överhuvudtaget har gått någon.

Kan fortsätta hur länge som helst.

Det det allt kommer ner till är våran egen tolkning och det har ingenting med musik att göra.

Musik är en begreppsmässig tolkning precis som bra.

Musik, eller det som har get upphov till begreppet musik är antagligen något annat. Vad det är har jag ingen aning om.

Kanske är allt bara en dröm och så även musiken.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Eller i så pass grad instängd och/eller omgiven av efterblivna sverigedemokrater att orden tappat innebörd och börjat ingå i vardagsvokabulären.

PS. Du behöver inte vara "politisk korrekt", tänk bara efter vad du skriver och framförallt vad för en bild du har av dina medmänniskor

Snälla, spara sossesnacket...

Jag är inte sosse, men det är intressant att du förknippar humanism med socialdemokrater. Vad säger det om dig? (retorisk fråga)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Vilket gäller för dig?

Jag skrev bara som de flesta ungdomar pratar (i min skola...), jag nämner det som jag hör det från andra personer...

Jag vet att det egentligen är fel att säga så... Men är det då rätt att säga till EMO? Den musik som kallas EMO är egentligen Emetionell Hardcore, precis som ''Neger-dunk'' är Hip Hop och ''Blatte-musik'' är annat ord för Techno/Trance (på min skola...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Vilket gäller för dig?

Jag skrev bara som de flesta ungdomar pratar (i min skola...), jag nämner det som jag hör det från andra personer...

Jag vet att det egentligen är fel att säga så... Men är det då rätt att säga till EMO? Den musik som kallas EMO är egentligen Emetionell Hardcore, precis som ''Neger-dunk'' är Hip Hop och ''Blatte-musik'' är annat ord för Techno/Trance (på min skola...).

Ja, ord är ju bara ord. Samtidigt representerar ord diverse ting och känslor hos människor. Och samma ord kan representera olika saker hos olika människor. Så när man använder ett ord som neger, kan det evt. vara i ens eget intresse att tänka igenom hur folk tolkar ordet, sådan att ens egentliga budskap inte förvrängs.

Det är t.ex. därför ordet nigger utan problem kan användas inom rapen eftersom både rapparen och lyssnaren är införstådda med betydelsen.

Ordet blattemusik, har i mina öron väldigt dålig klang. Dessutom tycker jag inte att det är särskillt beskrivande eftersom lika många svennar som blattar lyssnar på och producerar skiten.

Anledningen till att jag besvärar mig själv med att nämna detta är mest för din egen skull, så att du får lite perspektiv på saker och ting när du såsmåningom lämnar skolan och ska in i vuxenvärlden.

edit: glömde klämma in "lilla vännen"

..och kan passa på och påstå att musik är ett ord och således en definition. Den är dock väldigt abstrakt och diffus eftersom var och en kan ha sin version av vad som är musik och musikaliskt, vilket i sin tur beror på den dåliga definitionen från början. Istället för att försöka spika fast en definitiv definition på väggen, borde man kanske sätta upp gemensamma ramar för vad människor anser vara musik. här är några förslag:

1) Det måste involvera ljudvågor och kunna uppfattas av vårt hörselorgan och/eller känselorgan.

2) Det måste väcka en känsla, association eller reflex

utöver det tycker jag att allt är tillåtet

mvh

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
Hej, hej!

Nuförtiden snurrar det en massa debatter om vad som är riktig musik, vad man ska lyssna på, vad som är ''Blatte-musik'', ''Neger-dunk'' mm.

Hej, hej!

Dessa debatter har helt gått mig förbi, och faktum är att ingen jag känner använder uttryck som "blatte" eller "neger" i diskussioner om musik.

Faktum nummer två är att man måste vara antingen efterbliven eller sverigedemokrat för att öppna en tråd om musiksmak med en mening som den ovan.

Eller i så pass grad instängd och/eller omgiven av efterblivna sverigedemokrater att orden tappat innebörd och börjat ingå i vardagsvokabulären.

PS. Du behöver inte vara "politisk korrekt", tänk bara efter vad du skriver och framförallt vad för en bild du har av dina medmänniskor

Snälla, spara sossesnacket...

Jag är inte sosse, men det är intressant att du förknippar humanism med socialdemokrater. Vad säger det om dig? (retorisk fråga)

Det du proklamerar är knappast humanism, utan endast det pinsamt känsliga tabu som finns gentemot vissa begrepp i Sverige idag. Kan tänka mig att du även blir upprörd över ting som att GB's nougatglass heter "Nogger", och att det finns en bakelse som går under namnet "negerboll"?

Vad beträffar din politiska tillhörighet (om du inte tillhör det vänstra blocket, vilket av allt att döma det verkar som att du gör med tanke på dina enfaldiga kommentarer), är det genstridigt jag placerar dig in i det högra blocket som jag annars hyser stor respekt för. Att du dessutom antyder att jag skulle vara ngn sorts antidemokrat gör det hela bara ännu mer skrattretande.

Gå och lägg dig, "lille vän"...

PS. Dock verkar det som att vi båda är överens om att "Zeitgeist" är en mycket intressant och sevärd dokumentär. Alltid ngt. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, detta är väl inget forum där man diskuterar politik ? Inte rätt tråd, iallafall. Kul att du ser mig som en Bror Duktig, förresten! 😎

Vem som tycker vad skiter jag i, men att du låter så grymt nedstämmande är tragiskt. Att någon person sedan kallar trådskaparen efterbliven är ju också lagom sjukt men vad fan resulterar det i att dra den diskussionen här förutom en satans massa onödigt skit att filtrera bort för den som faktiskt vill följa topic..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du proklamerar är knappast humanism, utan endast det pinsamt känsliga tabu som finns gentemot vissa begrepp i Sverige idag. Kan tänka mig att du även blir upprörd över ting som att GB's nougatglass heter "Nogger", och att det finns en bakelse som går under namnet "negerboll"?

Vad beträffar din politiska tillhörighet (om du inte tillhör det vänstra blocket, vilket av allt att döma det verkar som att du gör med tanke på dina enfaldiga kommentarer), är det genstridigt jag placerar dig in i det högra blocket som jag annars hyser stor respekt för. Att du dessutom antyder att jag skulle vara ngn sorts antidemokrat gör det hela bara ännu mer skrattretande.

Gå och lägg dig, "lille vän"...

PS. Dock verkar det som att vi båda är överens om att "Zeitgeist" är en mycket intressant och sevärd dokumentär. Alltid ngt. DS.

Måste du placera mig i högern eller vänstern? eller öht i demokratin? think about it...

kärlek

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)
Det du proklamerar är knappast humanism, utan endast det pinsamt känsliga tabu som finns gentemot vissa begrepp i Sverige idag. Kan tänka mig att du även blir upprörd över ting som att GB's nougatglass heter "Nogger", och att det finns en bakelse som går under namnet "negerboll"?

Vad beträffar din politiska tillhörighet (om du inte tillhör det vänstra blocket, vilket av allt att döma det verkar som att du gör med tanke på dina enfaldiga kommentarer), är det genstridigt jag placerar dig in i det högra blocket som jag annars hyser stor respekt för. Att du dessutom antyder att jag skulle vara ngn sorts antidemokrat gör det hela bara ännu mer skrattretande.

Gå och lägg dig, "lille vän"...

PS. Dock verkar det som att vi båda är överens om att "Zeitgeist" är en mycket intressant och sevärd dokumentär. Alltid ngt. DS.

Måste du placera mig i högern eller vänstern? eller öht i demokratin? think about it...

kärlek

Det vore direkt oansvarigt att inte delta politiskt i en demokrati, och även om vi inte delar samma mening är jag övertygad om att du har en.

För övrigt har jag kommit på att det är omöjligt att definera musik fullt ut, eftersom detta begrepp har olika innebörd för varje enskild individ. Däremot skulle man nog ganska enkelt kunna komma fram till ngn generell beskrivning som skulle passa "de flesta". Men den vet vi redan hur den mer eller mindre skulle lyda, varför jag inte bryr mig om att skriva ner denna formulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...