Jump to content
Annons

Dansbandssörja i SVT


DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)

Som om det inte var nog med alla dåliga musikprogram som fame factory, idol, körslaget etc, så ska svt nu satsa på dansbandssåpa. När tar allt elände slut? 😱

www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article2462255.ab

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Som om det inte var nog med alla dåliga musikprogram som fame factory, idol, körslaget etc, så ska svt nu satsa på dansbandssåpa. När tar allt elände slut? 😱

www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article2462255.ab

På vilket sätt är dansbandsmusik "smörja"? Själv är jag en typisk hårt rockande rockare som också älskar band som (gamla) Wizex, Pussycats, Vikingarna, George Baker etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp.

Trångsynta människor är världen full av.

Smaken är som baken, delad mitt i. Alla har en. Varsin.

Med åren har jag lärt mig att det finns massor av musik som görs med kärlek, glädje och kunnande. Som lyssnarna älskar. Som jag inte tycker om. Metal till exempel klarar jag inte att lyssna på. Kan inte påstå jag tycker om särskilt mycket av det som sänds i vanliga fall på radio heller.

Men det innebär inte att jag tycker att min smak är bättre på nåt sätt. Jag nöjer mig med att byta kanal.

Jag respekterar att andra människor har annan smak när det gäller musik. Kanske har en annan politisk inriktning. Kanske vill gå runt på stan och visa halva rumpan. Kanske har en annan religion än min.

Gunnar

PS: Egen fis luktar gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å here we go again, någon påpekar att nånting som verkligen är skit är skit och blir kvickt stämplad som trångsynt...

Nä länge leve reaktinerna mot den mediala dyngan som sköljer över oss i närmast oändlig mängd. Kära nån va mycket skit som finns därute. Och jaaa! Min smak är bättre!

/Bengan

...som slängde ut TVn igår. På riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp.

Trångsynta människor är världen full av.

Smaken är som baken, delad mitt i. Alla har en. Varsin.

Med åren har jag lärt mig att det finns massor av musik som görs med kärlek, glädje och kunnande. Som lyssnarna älskar. Som jag inte tycker om. Metal till exempel klarar jag inte att lyssna på. Kan inte påstå jag tycker om särskilt mycket av det som sänds i vanliga fall på radio heller.

Men det innebär inte att jag tycker att min smak är bättre på nåt sätt. Jag nöjer mig med att byta kanal.

Jag respekterar att andra människor har annan smak när det gäller musik. Kanske har en annan politisk inriktning. Kanske vill gå runt på stan och visa halva rumpan. Kanske har en annan religion än min.

Gunnar

PS: Egen fis luktar gott.

Håller med. Men dansband är ju faktiskt dynga :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp.

Trångsynta människor är världen full av.

Jag respekterar att andra människor har annan smak när det gäller musik.

men diehard ska helst inte uttrycka sin åsikt om nåt han tycker är dåligt?

det är alltså ok att gilla allt men inte ok att ogilla något?

eller är det bara o-ok att säga det?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Varför blir folk helt plötsligt upprörda? :rolleyes: Jag uttrycker MIN åsikt och jag står för den. Om nu man gillar dansbandsmusik så får man givetvis göra det. Jag går inte omkring och talar om för andra vad de ska göra eller inte göra. Men en av vitsarna med ett forum är just att man ska kunna säga sin mening. Här diskuteras det hej vilt om instrument, pluggar etc, om någon säger de gillar en exempelvis plugg eller inte, utan att någon blir upprörd . Varför blir man då det helt plötsligt när det gäller en musikgenre? Folk har ju hyllat och sågat låtar på det här forumet, både uppladdade och andra bands/artister utan någon upprördhet. Men helt plötsligt när jag säger vad jag tycker är det kontroversiellt. Bättre att ha någon åsikt alls än ingen alls. Det här är så typiskt svenskt också. Finns inga som är så konflikträdda som svenskar. Det finns en så stor mesighet i det här landet. Man ska helst inte uttrycka åsikter som andra kan ta anstöt av. Och hur bra är det då? Jag tänker forstätta vara obekväm och säga vad JAG tycker. Jag respekterar andras åsikter och att varje individ har rätt att ha sin. Men JAG tänker inte vara tyst för att det kan störa andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp.

Trångsynta människor är världen full av.

Jag respekterar att andra människor har annan smak när det gäller musik.

men diehard ska helst inte uttrycka sin åsikt om nåt han tycker är dåligt?

det är alltså ok att gilla allt men inte ok att ogilla något?

eller är det bara o-ok att säga det?

bra sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir folk helt plötsligt upprörda? 😮

Å, ja... nu ska vi inte ta i så vi spricker! Det var ju faktiskt bara en (1) som tyckte att du var "trångsynt" ( = blev upprörd(?)) — knappast någon folkstorm. Resten höll ju antingen med dig eller tog en neutral eller försvarande ställning. Åsså då jag, som bara ville att du skulle utveckla det där med "smörja" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Å here we go again, någon påpekar att nånting som verkligen är skit är skit och blir kvickt stämplad som trångsynt...

Nä länge leve reaktinerna mot den mediala dyngan som sköljer över oss i närmast oändlig mängd. Kära nån va mycket skit som finns därute. Och jaaa! Min smak är bättre!

/Bengan

...som slängde ut TVn igår. På riktigt.

Hear hear...

Dessutom så sade han ju sörja och inte smörja....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen dålig musik, bara dålig musiksmak..

Hmm... Vad är det då som avgör om nån har dålig musiksmak, om det inte finns nån dålig musik?

Dålig musiksmak är ju att tycka om dålig musik, eller?

Problem med sarkasm-detektorn idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen dålig musik, bara dålig musiksmak..

Hmm... Vad är det då som avgör om nån har dålig musiksmak, om det inte finns nån dålig musik?

Dålig musiksmak är ju att tycka om dålig musik, eller?

Hurvida ditt inlägg skall tolkas ..........,

så blir svaret därefter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid (ända sedan mina tidiga heavy metal-dagar, då jag i smyg också lyssnade på t.ex. The Beatles, ABBA och Wizex för att få inspiration m.m) tyckt mig se ett inbilskt ogillande av den s.k. dansbandsmusiken. Jag hävdar nämligen att många — men långt ifrån alla —, och då oftast de som väsnas högst, ogillar dansbandsmusiken bara för att det på något sätt anses fult att tycka om dansbandsmusik. Inte för att musiken som sådan faktiskt skulle vara dålig (vad är dålig musik?).

Att säga att dansbandsmusik är "skit", "sörja", "smörja" är lika konstruktivt som att säga att musikstycken med den typiska uppbyggnaden Tonika-Subdominant-Dominant(7) är "skit" etc.

Många (inte alla, men oftast de som väsnas högst) tycks tro att dansbandsmusik är ett svenskt fenomen, där medlemmarna klär sig i väst och kostym i bländande färger och sjunger om tro, hopp och kärlek. Samtidigt som de tycker att t.ex. Gretchen Wilson är en jävla cool brud, som skriver jävligt coola låtar...

Hycklare! (Inte alla, men oftast de som väsnas högst).

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som i stort sett alla har problem med är just detta musik prat.

Visst, jag tycker inte heller om Hip Hop, Techno, Dansbandsmusik eller liknande.

Men alla tycker illa om något. Vissa tycker om Emetionell Hardcore (sk. EMO), medan vissa hatar den genren, och oftan utan att ha hört det. Många säger likadant om Dansband, Hip Hop och liknande.

Jätte många säger att Hip Hop låter likadant har hört de populära som spelas överallt på mobiltelefoner (ett tiotal låtar). Många säger att rock (då räknar jag all sorts rock som sleaze, metal, punk mm., och alla undergenres) låter likadant.

De som säger så har heller inte hårt fler än kanske de ''stora'' banden som Linkin Park, Metallica och de band som polarna lyssnar på. Men där är det likadant, det är bara ett tiotal som spelas högt och som är omtalade. Dansband hör man nästan inget om nu för tiden, men förut när jag lyssnade på Dansband så tyckte jag att det var bra, men tröttnade snabbt för att det var ganska mycket likadana låtar... Techno och ''Fjortis-Dunk'' eller även kallade ''PA-Dunk'' är något som man kanske ska lyssna på på ett discotek eller liknande, men det är inte något som man kan lyssna på i mängden, allt låter likadant, så är det bara.

Så nu är det den där lilla frågan som sitter som en finne i röven och skaver mot skinkorna:

- Vad är Bra musik?

Nu skulle jag lugnt rösta på rock och dess undergenres, men det skulle jag inte sagt för vad det nu kan vara, fem år sedan eller något. Om man ska lyssna på något som det finns mycket spridning på (dvs. olika lugna, speedade, tunga, aggresiva eller dylikt) tycker jag att man ska lyssna på Rock (med dess undergenres). Några av mina scoutkompisar har gjort olika spellistor som heter typ ''Gråt-Lista'', ''Speed-Lista'' eller liknande toppar sina listor med olika band som Metallica, Hammer Fall, Fall Out Boy, Simple Plan mm., men även James Blunt (som är en Pop/Rock artist).

Men sedan finns det ju de som tycker om Hip Hop (vilket jag tycker är rent nonsens, men det är vad jag tycker) och tycker att genren är lika blandad (även om de flesta låtar handlar om tjejer, sex, pengar eller liknande, kanske brott eller straff också... ... Jag vet, jag lyssnade på Hip Hop i fyra år) som rocken.

Men de som säger att Dansbandsmusik suger och som lyssnar på rock, metall eller liknande ska vara tysta.

Det är så att rocken kommer från blues, Dansband och liknande, men även ''svart''musik.

Så utan Blues, Dansband och liknande musik skulle nog inte rock, punk och metall tillkommit.

Men vi i Staff Only Sthlm säger att Metall, alla sorters Metall äger hårt!

TVIH!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansbandsmusik är tänkt från början som funktionsmusik

Man dansar.Kanske det blir nåt gänga på nattkvisten. 😆

Du vet 2 personer som håller i varann.Klämmer kanske lite på bröna & trycker lite på muffsen.Har allmänt trevligt.

Dom flesta som yttrar sig i denna genre,har ingen aning att det finns ex antal tusen personer som dras till denna branch.

Att yttra negativa åsikter är att idiotförklara dessa personer.

Sen är det som andra yrken,alla knep detaljer i studiosammanhang,finns yrkesskickliga

tekniker/producenter.

Finns band som alldrig skulle spela över huvud taget,ja.

Men det finns ju i alla brancher.

Lika fånigt om man skulle kritisera sotaren när han kommer,han gör sitt, inte fan ifrågasätter jag han/henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansbandsmusik är tänkt från början som funktionsmusik

Man dansar.Kanske det blir nåt gänga på nattkvisten. 😆

Du vet 2 personer som håller i varann.Klämmer kanske lite på bröna & trycker lite på muffsen.Har allmänt trevligt.

😆 Oj, du verkar ha erfarenhet från det där!

Vinklar du det från musikerns eller dansarens sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En grej som i stort sett alla har problem med är just detta musik prat.

Visst, jag tycker inte heller om Hip Hop, Techno, Dansbandsmusik eller liknande.

Men alla tycker illa om något. Vissa tycker om Emetionell Hardcore (sk. EMO), medan vissa hatar den genren, och oftan utan att ha hört det. Många säger likadant om Dansband, Hip Hop och liknande.

Jätte många säger att Hip Hop låter likadant har hört de populära som spelas överallt på mobiltelefoner (ett tiotal låtar). Många säger att rock (då räknar jag all sorts rock som sleaze, metal, punk mm., och alla undergenres) låter likadant.

De som säger så har heller inte hårt fler än kanske de ''stora'' banden som Linkin Park, Metallica och de band som polarna lyssnar på. Men där är det likadant, det är bara ett tiotal som spelas högt och som är omtalade. Dansband hör man nästan inget om nu för tiden, men förut när jag lyssnade på Dansband så tyckte jag att det var bra, men tröttnade snabbt för att det var ganska mycket likadana låtar... Techno och ''Fjortis-Dunk'' eller även kallade ''PA-Dunk'' är något som man kanske ska lyssna på på ett discotek eller liknande, men det är inte något som man kan lyssna på i mängden, allt låter likadant, så är det bara.

Så nu är det den där lilla frågan som sitter som en finne i röven och skaver mot skinkorna:

- Vad är Bra musik?

Nu skulle jag lugnt rösta på rock och dess undergenres, men det skulle jag inte sagt för vad det nu kan vara, fem år sedan eller något. Om man ska lyssna på något som det finns mycket spridning på (dvs. olika lugna, speedade, tunga, aggresiva eller dylikt) tycker jag att man ska lyssna på Rock (med dess undergenres). Några av mina scoutkompisar har gjort olika spellistor som heter typ ''Gråt-Lista'', ''Speed-Lista'' eller liknande toppar sina listor med olika band som Metallica, Hammer Fall, Fall Out Boy, Simple Plan mm., men även James Blunt (som är en Pop/Rock artist).

Men sedan finns det ju de som tycker om Hip Hop (vilket jag tycker är rent nonsens, men det är vad jag tycker) och tycker att genren är lika blandad (även om de flesta låtar handlar om tjejer, sex, pengar eller liknande, kanske brott eller straff också... ... Jag vet, jag lyssnade på Hip Hop i fyra år) som rocken.

Men de som säger att Dansbandsmusik suger och som lyssnar på rock, metall eller liknande ska vara tysta.

Det är så att rocken kommer från blues, Dansband och liknande, men även ''svart''musik.

Så utan Blues, Dansband och liknande musik skulle nog inte rock, punk och metall tillkommit.

Men vi i Staff Only Sthlm säger att Metall, alla sorters Metall äger hårt!

TVIH!

"Men de som säger att Dansbandsmusik suger och som lyssnar på rock, metall eller liknande ska vara tysta." Jaså och med vilken rätt gör du dig till någon slags åsiktsdespot att vissa inte ska få uttala sig? 😆 Jag har, lika rätt som någon annan, att säga vad jag tycker, tänker och känner och INGEN ska säga till mig eller någon annan att hålla tyst med sina åsikter för att de inte passar dig. Va är du helt seriös? Så utan dansband skulle inte varken rock, punk eller metall tillkommit? 😆🙂 Jag ska skicka ett personligt tackbrev till Christer Sjögren å tacka honom för att jag haft möjligheten att lyssna på Metallica 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard: Det jag tror att vissa vänder sig emot, är att väldigt många musiker generellt klassar dansband som mindre värdefull musik och att de som spelar den på något sätt står lägst i rang i musikerhiearkin på något märkligt sätt.

All Dansbandsmusik låter likadant för den som inte gillar det - på samma sätt som all hårdrock/metal/whatever eller techno/trance/whatever låter likadant för de som inte gillar det. Amerikanarnas motsvarighet till vår dansbandsmusik är Hästjazz - oj, förlåt: Country & Western 😆 - och där är musikerna i den genren mycket respekterade både bland andra musiker och bland publiken, så det är svårt att säga hur det har blivit sådan skillnad här hos oss, där många andra musiker ser ner på dansbanden av någon märklig anledning... Kanske handlar det om den beryktade svenska avundsjukan; att dansbanden faktiskt kan spela ihop lite pengar, medan andra genre som inte spelas på danstillställningar, har betydligt svårare att dra in pengar på sina spelningar och kanske även har svårt att över huvud taget komma ut och spela sin musik utanför replokalen...?

Självklart måste alla få ha sin egen åsikt om olika genre - men som sagt, så kanske många är trotta på att dansband alltid hamnar i strykklass när musiker diskuterar om vad som är bra eller dåligt - och därför reagerar man på en tråd som bara handlar om det. Hur många trådar handlar om att Metal, Hiphop eller Techno är skit...? 😆

Jag gillar inte heller dansband - och inte heller Country, Metal av olika sorter, Hiphop och flera andra genre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väll ha åsikter eller tycka vad man vill om dansbansmusiken men,

iaf jag hyser största respekt för musiker i dansbansbranschen då dom ofta trakterar flera instrument

och sjunger förbaskat bra stämsång..

Har haft nöjet att få dela scen med Flamingokvintetten förra året och Black Jack i år,

vilket gjort att jag sett hur proffiga dom är med att jobba med sitt ljud och riggning..

Tror många i detta forum skulle ha mkt att lära av dessa musikers proffsighet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har, lika rätt som någon annan, att säga vad jag tycker, tänker och känner och INGEN ska säga till mig eller någon annan att hålla tyst med sina åsikter för att de inte passar dig.

Tyst med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen dålig musik, bara dålig musiksmak..

Sen kan man ju undra om inte all musik man kan röra sej till,

(dansa, hoppa, skutta ect) är dansant musik och borde landa i facket dansmusik 🙂

Popmusik. Vi spelar väl alla vanliga jävla popmusik som sedan på ett ohejdat sätt delats upp i 100-tals subgenres. Nä. Nu tycker jag att vi allesammans kommer överens om detta; popmusik. Det är enkelt och bra och mer än så kan vi inte behöva.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...