Jump to content
Annons

Studiofestival 21 - x0x med sång!


kyaal

Recommended Posts

Ok, dags att dra igång en ny festival!

Denna gång skall små möjligheter utnyttjas till max.

"x0x med sång" innebär följande;

1. Låten skall bestå av ett trumset från antingen tr-606, tr-707, tr-808, eller tr-909. Man får även använda sig av en mono-synt, tänk tb-303.

2. Låten skall vara vokal, men med max ett sångspår.

3. Låten skall vara max 3 minuter.

4. Låten skall vara helt nyproducerad för denna festival.

EDIT:

5. Effekter används hur som helst, obegränsat.

6. För att klargöra en sista gång. Låten skall bestå av ett trumset, en monofonisk synt och ett spår sång. Inget annat.

I övrigt har man helt fria händer!!

Låter det tillräckligt enkelt? 🙂

Skicka in ert bidrag som mp3 192 kbps, märkt med användarnamn och låttitel, till

kotuemail (at) gmail.com

senast den 7:e Juni.

Hoppas temat känns inspirerande! Om jag missat något väsentligt i reglerna, så hojta bara till!

//Karl

EDIT: Här finns länkar till trumseten:

606

707

808

909

För att klargöra angående mono-synten; vilken mono-synt som helst går bra. Eller såklart en polyfonisk synt sålänge endast en ton används åt gången.

Redigerat av kyaal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jaha! Nu känner jag mig så där gammal igen. 😲

Jag fattar inte 🙂

 

1. Vad betyder x0x?

 

2. Vad är och vad är speciellt med tr-606, tr-707, tr-808 och tr-909? Har varje trummmaskin ett speciellt ljud?

 

3. tänk tb-303! Det är lätt för dig att säga. 😛

4. Får man BARA använda en monosynt, dvs. får jag inte använda tex ett piano, en gitarr eller en kanon?

Allt det andra förstod jag 😆 (kanske)

Men när jag väl förstått så vill jag vara med. Även om minimalism är min verkligt svaga punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

så här låter:

tr-909

tyckte de lät rätt lika allihop, återstår att se om det går att göra nått bra av det.

tr-909 loves the tb-303

ang. reglerna (som jag fattat det) så får använda ett av ovan nämnda trumset till trummorna, och en monosynth som låter som en tb-303, ett sångspår. sen kan du använda vilka gitarrer, basar, pianon, synthar som inte är monosynthar (ärdet nått med polyfoni de heter?) du vill. men jag kan ju ha fel. 🙂

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! Nu känner jag mig så där gammal igen. 😲

Jag fattar inte 🙂

 

1. Vad betyder x0x?

 

2. Vad är och vad är speciellt med tr-606, tr-707, tr-808 och tr-909? Har varje trummmaskin ett speciellt ljud?

 

3. tänk tb-303! Det är lätt för dig att säga. 😛

4. Får man BARA använda en monosynt, dvs. får jag inte använda tex ett piano, en gitarr eller en kanon?

Allt det andra förstod jag 😆 (kanske)

Men när jag väl förstått så vill jag vara med. Även om minimalism är min verkligt svaga punkt.

Hehe,

1. x0x är samlingsnamn för maskinerna med sån typ av sifferbeteckning. 303 606 707 etc.

2. Denna fick du svar på redan. Nu finns samplingar att ladda ner i startinlägget också..

3 & 4. Se edit'en i första inlägget.

Kul att du är med!

Link to comment
Dela på andra sajter

så här låter:

tr-909

tyckte de lät rätt lika allihop, återstår att se om det går att göra nått bra av det.

tr-909 loves the tb-303

ang. reglerna (som jag fattat det) så får använda ett av ovan nämnda trumset till trummorna, och en monosynth som låter som en tb-303, ett sångspår. sen kan du använda vilka gitarrer, basar, pianon, synthar som inte är monosynthar (ärdet nått med polyfoni de heter?) du vill. men jag kan ju ha fel. 😲

Yes! Lite fel har du allt. Det är begränsat till trumset monosynt och ett spår sång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Nu är jag med.

Jag kommer dock att skita i reglerna och använda en synfoniorkester, en kör och två kanoner. Inga syntar här inte 😆 (kanske)

Kan marsvinsskrik räknas som sång? Om jag samplar det - monofoniskt förståss 😲

Räkna med mig.

Snart klar. Ska bara mixa och mastra lite först. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Nu är jag med.

Jag kommer dock att skita i reglerna och använda en synfoniorkester, en kör och två kanoner. Inga syntar här inte 😎 (kanske)

Kan marsvinsskrik räknas som sång? Om jag samplar det - monofoniskt förståss 😛

Räkna med mig.

Snart klar. Ska bara mixa och mastra lite först. 😆

Va? klar? Har knappt hunnit fatta vad det handlar om 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Nu är jag med.

Jag kommer dock att skita i reglerna och använda en synfoniorkester, en kör och två kanoner. Inga syntar här inte 😎 (kanske)

Kan marsvinsskrik räknas som sång? Om jag samplar det - monofoniskt förståss 😛

Räkna med mig.

Snart klar. Ska bara mixa och mastra lite först. 😛

Va? klar? Har knappt hunnit fatta vad det handlar om 😛

Om sanningen ska fram så har jag inte fattan något alls, men det hindrar inte mig. 😆

Jag menar, hur svårt kan det vara. En trumma, en bas och en sång. Snabbt gjort. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fina i kråksången är att du behöver inte äga nån av ovanstående trummaskiner. .Länkarna leder ju till Wav-samplingar av deras sound det är bara att tanka hem och lägga ut i stepsequencern.. 😆

Och om man inte äger någon av ovan nämnda trummaskiner?
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man inte äger någon av ovan nämnda trummaskiner?

Det fina i kråksången är att du behöver inte äga nån av ovanstående trummaskiner. .Länkarna leder ju till Wav-samplingar av deras sound det är bara att tanka hem och lägga ut i stepsequencern.. 😆

Ja, jo... den informationen lades till efter att jag frågade... 😛

Förresten hittade jag en gratis VSTi som innehöll alla nämnda trumset utom 707, plus ett gäng till. Orkade nämligen inte sitta och pilla in alla wav-filer i en mjukvarusampler.

http://rekkerd.org/dsk-releases-mini-drumz/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan marsvinsskrik räknas som sång? Om jag samplar det - monofoniskt förståss 😉

Jag skulle i o f s gärna vilja höra en marsvinskör. Men det kanske vi kan ta utanför tävligen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur snabb får låten vara?

Får man rappa?

Valfritt tempo, självklart får man rappa!!

Okey, då kör jag med 700 i bpm. Nä skämt och sido det ajg kommer faila på är sång/rap men ska göra mitt bäst.

Ska bli riktigt rolig att delta i denna tävlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...