Jump to content
Annons

TalkBox Plugin.


DrMusik

Recommended Posts

Annons

Utan att veta om det finns skulle jag gissa att det är svårt att göra nåt vettigt som plugg..

En talkbox innebär att man filtrerar ett ljud genom sin mun. Variationsmöjligheterna är oändliga, det är som ett avancerat filter med massa rattar. Och de flesta av oss är supertränade på att forma munnen så att det blir exakt det ljudet man vill ha, så man har liksom hjärnan direktkopplad till de "rattarna" 🙂

Vet inte hur en plugg skulle kunna göra detta på ett vettigt sätt.. (Rent tekniskt är ju allt möjligt)

Ett tips är att köpa en talkbox, eller bygga själv (finns massa filmer på youtube)

Det behövs inte så mycket för att det ska bli väldigt kul 🙂

Testa att slänga in en liten hörlurssnäcka i munnen, där har du en liten talkbox (med alldeles för klen effekt tyvärr, det ska va bra drag så fyllningarna trillar ur)

men principen är densamma!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

MDA har en talkbox plug. Kolla här: http://mda.smartelectronix.com/

Men jag håller med Lars, går inte riktigt att göra en talkbox som plugg.

Det närmaste jag fått till i talkbox är när jag använt Reasons Thor synts formant filter.

Bättre än MDA plugggen men inte i närheten vad man vill ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Ok.Hur mycket kostar det att köpa en TalkBox och hur mycket kostar det att bygga en själv ? Är det svårt att bygga en ? Får man samma effekt om man köper den eller gör den själv ? Kopplar man TalkBoxen till Preampen eller hur fungerar det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg en själv. Kan du inte det, be någon göra det åt dig.

Så gott som helt meningslöst att köpa något för typ 1500 kr som kostar typ MAX 100 kr att göra själv o då kan du ju även anpassa den efter tycke o smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Rocktron Banshee. Det är sköj som fan! Kör oftast in ett vasst sågtandsljud från en synt och försöker låta såhär:

Stevie Wonder med talkbox live

Testade häromdan att köra in en musiksnutt och forma ord, det blev rätt ball också:

Välj "Rockin rollin" (Snutten "rockin, rollin, this beat is stolen")

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå varit på jakt efter en... men finns inge riktigt vettig plug egentligen.

Finns en freeware vocoder som heter TalkBox från MDA, men jag gillade den inte alls.

Sedan så har du en Talk-Wah i GuitarRig, som har mer vocal quality än en wah.

Så när ja spelade in talkbox sounden i senaste låten, "Frankie" så gjorde jag såhär:

- Spelade in ett gitarr riff

- Sedan så sjöng jag en liknande slinga med märklig röst

- Gjorde en buss med GuitarRig på och lag endast talkboxen i GRs signal chain

- Skickade hela sången dit och gjorde en send på gitarr riffet och släppte lite av det till bussen oxå.

- Automatiserade Talk-Wah:en i GuitarRig.

Resultat, ett helt okej talkbox sound... åtminstone så bra ja kan tänka mig att det går utan att bygga en eller köpa en.

Du kan lyssna på resultatet här:

http://ludvignylund.890m.com/temp/Frankie%20Mix%20150508.mp3

Vore tufft att skaffa sig en Rocktron Banshee, nån dag ska ja nog göra det 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...