Jump to content
Annons

Trumköp för nybörjare


GraMPoy

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är en kille på 14 bast som mest lirat gitarr i mitt liv, men du kommer det så att jag ska spela trummor i mitt band (eller gör, för den delen) och då är det dags att inhandla ett trumset.

Vill ha ett trumset för max 6.000:- hade jag tänkt.

Har kollat in lite på Musikbörsen, hittat två ganska intressanta.

http://www.pearldrum.com/pearlnews/tec0007d.jpg (5.999:-)

Det andra hittar jag ingen bild på, men det är ett Stagg trumset, modell L18-WR inkl. ride cymbal och trumstol för 4.995:-

Jag är beredd på att lägga pengar på extra cymbal(er) om det skulle behövas.

Verkar någon av dessa bra, eller har ni trummisar något annat tips?

Tack för er uppmärksamhet 😄

// MVH Emil

PS. Sorry om jag tar upp redan existerande trådar, men ville ha en för mig själv, det är ju mitt trumköp.

Redigerat av GraMPoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

Hejhopp 😄

Jag tänkte säga lite vad jag tycker, många resonerar säkert annorlunda, men endå. Mitt första råd är att inte lägga allt förmycket på själva setet, skinen som följer med brukar aldrig vara nått att ha så räkna med att bytta åtminstone virvelskin till en början. Jag har spelar trummor i 2-3 år paralellt med gitarr, bas och keyboard, så jag är inte jätteduktig. Det jag vill komma till är att hur du stämmer trummorna gör mycket större skilnad än vilket träslag osv. du har. Med tiden kommer du kanske vela ha fler cymbaler och kanske en dubbelpedal, eller en extra floortom. Om du i framtiden eller redan nu funderar på att spela in (det är ju endå ett sådant forum) så ha i tanken att det kan bli ganska dyrt. Jag skulle inte råda dig att köpa ett digitalt.

Mitt tips är helt enkelt att köp hyfsat billigt "bas-kit" och uppgradera efter hand och framförallt: öva på att stämma skinen.

Allt ovanstående är helt baserat på vad jag tycker. Sen är det klart att om du har tjock plånbok så behöver du ju inte kompromissa.

Hoppas det var till någon hjälp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är helt enkelt att köp hyfsat billigt "bas-kit" och uppgradera efter hand och framförallt: öva på att stämma skinen.

Hur tycker du priset på bas-kitet ska ligga på ett ungefär?

Tack för råden 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du vill utveckla ditt musikaliska intresse....

Om du lirat gitarr förut så vet du också skillnader mellan gittarre eller hur.

Man har sina favoriter. Ofta är kanske inte den nyaste den allra bästa.

Med den ansenliga summan pengar du faktiskt har, så hade jag utan tvekan sökt efter ett begagnat set.

Fördelar med detta är att du kan hitta rena kap.

Har trummorna hanterats av en musiker så har dom fått omsorg och den vård dom behöver sä där behövs ingen oro.

Du kan även hitta trummor som skulle kosta en förmögenhet om du köpte dom nya.

Man skulle kunna hjälpa dig mer om man visste lite om vad för stil(ar) du tänkt att lira?

Är det metal som kräver über stora dubbelkick set i din dröm om det perfekta trumsetet eller pratar vi pop eller rent av Bonham?

Frågor föder frågor.

Ge oss lite info så kan säkert fler än jag hjälpa dig på vägen!!!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade lite på www.vendolin.se men hittade väldigt lite i din prisklass,

på www.blocket.se fanns det mer men du kan ju kolla vad som finns i närheten av dig.

även musikaffärer har ju begagnade grejer och det finns förmodligen nån butik som är mer specialliserade på trummor och har mer att välja på än en vanlig musikaffär där du bor.

kollade vad som fanns blekinge och angränsande län:

trumset utan cymbaler i karlshamn, för 5500:-

Litet trumset i karlskrona, BILLIGT!

trumset för 3000:- (eller bud) i ronneby

3000:- i hässleholm

Mapex v-serioes i kalmar för 3000:-

Tama i växsjö för 3000:- BVSA

jag över låter till någon trumkunnigare vad som är bättre/sämre grejer av dessa.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir troligen mest 80-tals hård/rock, och rockballader. Det är ungefär det som vårt band lirar.

Värt att nämna är att det troligen blir ett trumköp i sommar, runt Juni-Juli skulle jag tro.

Så det är bäst att satsa på begagnat då för summan jag hade tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Jag tycker absolut att du ska köpa begagnat också! Då får du med största sannolikhet hyfsade cymbaler och skin på köpet. mellan 3000 och 6000 borde vara ett rimligt pris. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut att du ska köpa begagnat också! Då får du med största sannolikhet hyfsade cymbaler och skin på köpet. mellan 3000 och 6000 borde vara ett rimligt pris. 😛

Där sa du nåt. Om det är en bra trummis måste han ju ha bytt skinnen någon gång, eller hur? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om detta Tama Imperialstar setet?

Hittade på Slagverkskompaniet.

tama.JPG

18" x14", 10" x 8", 12" x 9", 14" x 12"ft & 14" x 5,5" virvel.

Komplett med stativ, pedal & cymbaler.

Pris: 5995:-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hejhopp 😛

Jag tänkte säga lite vad jag tycker, många resonerar säkert annorlunda, men endå. Mitt första råd är att inte lägga allt förmycket på själva setet, skinen som följer med brukar aldrig vara nått att ha så räkna med att bytta åtminstone virvelskin till en början. Jag har spelar trummor i 2-3 år paralellt med gitarr, bas och keyboard, så jag är inte jätteduktig. Det jag vill komma till är att hur du stämmer trummorna gör mycket större skilnad än vilket träslag osv. du har. Med tiden kommer du kanske vela ha fler cymbaler och kanske en dubbelpedal, eller en extra floortom. Om du i framtiden eller redan nu funderar på att spela in (det är ju endå ett sådant forum) så ha i tanken att det kan bli ganska dyrt. Jag skulle inte råda dig att köpa ett digitalt.

Mitt tips är helt enkelt att köp hyfsat billigt "bas-kit" och uppgradera efter hand och framförallt: öva på att stämma skinen.

Allt ovanstående är helt baserat på vad jag tycker. Sen är det klart att om du har tjock plånbok så behöver du ju inte kompromissa.

Hoppas det var till någon hjälp 🙂

Jag tycker nog att du ska köpa ett kit för tre till fyratusen om du bara är nybörjare.

Jag kör tredje året som trummis (har blivit ganska duktig) på ett billigt (4 000kr) Basix kit, med enda grejer som är bytta/tillägda är cymbaler och bas och virvel -skinn (har även pajat HiHat stativet och hållaren för själva HiHat locken) (sammanlagt ca 6 000kr för hela kitet).

Om du senare ska spela in har jag några tips här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...