Jump to content
Annons

en mastring fråga!


fender__

Recommended Posts

kollade i boken mixning och försöker gå igenom det sista kapitlet "mastring" men jag fattar inte riktigt, ska jag först bounca hela låten till wav tex och sen mastra det spåret jag bouncat, eller mastrar man spår för spår?

Tack på förhand 😛

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kollade i boken mixning och försöker gå igenom det sista kapitlet "mastring" men jag fattar inte riktigt, ska jag först bounca hela låten till wav tex och sen mastra det spåret jag bouncat, eller mastrar man spår för spår?

Tack på förhand 😛

Det senare, mastring innebär ju förenklat att du ska slipa till slutmixen som helhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?).

Ja du ska bounca alla spår till ett enda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?).

Ja du ska bounca alla spår till ett enda.

ett stereospår ! så det blir ju två monospår

Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?).

beror på om du menar spår som låtar eller spår som kanaler

som du märkt så får du två olika svar här ovan - förhoppningsvis för att dom tolkat olika vad du menar med "spår"

jag tror du menar spår som kanaler

det du gör när du mixar ihop en låt är att slå ihop alla kanaler inkl effekter etc till - vanligast - ett stereospår

när du sen mastrar enbart ljudet så kan du välja att processa spår för spår eller att plocka in alla spåren på en gång å processa hela albumet

då kan du göra småjusteringar ljudmässigt för att få olika låtar att passa bättre ihop men också justera pauserna mellan låtarna, ordningen, göra crossfades å vanliga fades samtidigt som du kan höra hur hela albumet kommer låta som helhet

du sätter också startpunkter för låtarna

det beror lite på vilket program du väljer att använda vilket som funkar bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?).

Ja du ska bounca alla spår till ett enda.

ett stereospår ! så det blir ju två monospår

nej det blir ett stereospår

två monospår ligger som två filer

Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.

Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen.

Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?).

Ja du ska bounca alla spår till ett enda.

ett stereospår ! så det blir ju två monospår

nej det blir ett stereospår

två monospår ligger som två filer

jo, men ett stereospår är ju två separata ljudspår. visserligen inte två filer, men som sagt.. två spår

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. det korrekta är två kanaler. Stereo består av två kanaler ljud inte två spår.

Spår är svenska för Tracks.

Men.

Importerar man en stereofil till en DAW, tex ProTools så blir det två spår som innehåller varsinn kanal ljud.

Importerar man i Logic så blir det ett stereospår som innehåller två kanaler ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm? jag vet inte nu fall ni fattar vad jag menar, nån snackar om ett helt album nån om mono. Det är så här. Jag gör EN låt som innehåller gitarr bas trummor piano orgel, jag mixar låten innan mastringen. Sen för att mastra min låt gör jag (så som jag antar att man gör) en mixdown i wav av alla dom här instrumenten. sedan öppnar jag cubase och för över "wav-filen" och sen öppnar jag ozone 3 och kör en mastring?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret?

Ja. Ska du mastra är det en fördel att ha tillgång till alla låtar samtidigt. Mastring handlar mycket om att justera så att flera låtar passar ihop. Den ena kanske man justerar basen på för att matcha botten den andra och den tredje justerar man i nivå för att matcha de övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret?

Ja. Ska du mastra är det en fördel att ha tillgång till alla låtar samtidigt. Mastring handlar mycket om att justera så att flera låtar passar ihop. Den ena kanske man justerar basen på för att matcha botten den andra och den tredje justerar man i nivå för att matcha de övriga.

Och man får inte glömma att det krävs en jäkla massa cpu-kraft för allting. Så det är oxå en fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret?

Ja. Ska du mastra är det en fördel att ha tillgång till alla låtar samtidigt. Mastring handlar mycket om att justera så att flera låtar passar ihop. Den ena kanske man justerar basen på för att matcha botten den andra och den tredje justerar man i nivå för att matcha de övriga.

Och man får inte glömma att det krävs en jäkla massa cpu-kraft för allting. Så det är oxå en fördel.

En fördel som många kanske inte tänker på, är att man tvingar sig själv att göra ett avslut på mixjobbet genom att se mixning och mastering som två skiljda processer. Först gör man sit absolut bästa med att göra en "perekt" mixning - och några dagar (veckor?) senare, så kör man igång mastering, med nya och fräscha öron, så att man kan putsa till de sista detaljerna. Man underlättar ännu mer känslan av olika processer, om man använder ett annat program - som t ex Wavelab - för mastering, medan man gör inspelning och mix i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...