fender__ Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 (redigerat) kollade i boken mixning och försöker gå igenom det sista kapitlet "mastring" men jag fattar inte riktigt, ska jag först bounca hela låten till wav tex och sen mastra det spåret jag bouncat, eller mastrar man spår för spår? Tack på förhand 😛 Redigerat 28 april 2008 av fender__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pontus R Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 kollade i boken mixning och försöker gå igenom det sista kapitlet "mastring" men jag fattar inte riktigt, ska jag först bounca hela låten till wav tex och sen mastra det spåret jag bouncat, eller mastrar man spår för spår? Tack på förhand 😛 Det senare, mastring innebär ju förenklat att du ska slipa till slutmixen som helhet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil. Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 28 april 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?). Ja du ska bounca alla spår till ett enda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?). Ja du ska bounca alla spår till ett enda. ett stereospår ! så det blir ju två monospår Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?). beror på om du menar spår som låtar eller spår som kanaler som du märkt så får du två olika svar här ovan - förhoppningsvis för att dom tolkat olika vad du menar med "spår" jag tror du menar spår som kanaler det du gör när du mixar ihop en låt är att slå ihop alla kanaler inkl effekter etc till - vanligast - ett stereospår när du sen mastrar enbart ljudet så kan du välja att processa spår för spår eller att plocka in alla spåren på en gång å processa hela albumet då kan du göra småjusteringar ljudmässigt för att få olika låtar att passa bättre ihop men också justera pauserna mellan låtarna, ordningen, göra crossfades å vanliga fades samtidigt som du kan höra hur hela albumet kommer låta som helhet du sätter också startpunkter för låtarna det beror lite på vilket program du väljer att använda vilket som funkar bäst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?). Ja du ska bounca alla spår till ett enda. ett stereospår ! så det blir ju två monospår nej det blir ett stereospår två monospår ligger som två filer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Först mixar man; dvs blandar ihop alla spåren till sammanhållet enhetligt sound > bounce/export stereofil.Sedan då Mastering: Eq, kompressor, breddare, rörstärkare, Limiter på den exporterade stereofilen. Jo, jag förstår det. Det jag undrar är, ska man innan mastring bounca alla spår till ETT enda (eller är det det du menar med bounce/export stereofil kanske?). Ja du ska bounca alla spår till ett enda. ett stereospår ! så det blir ju två monospår nej det blir ett stereospår två monospår ligger som två filer jo, men ett stereospår är ju två separata ljudspår. visserligen inte två filer, men som sagt.. två spår Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Nja. det korrekta är två kanaler. Stereo består av två kanaler ljud inte två spår. Spår är svenska för Tracks. Men. Importerar man en stereofil till en DAW, tex ProTools så blir det två spår som innehåller varsinn kanal ljud. Importerar man i Logic så blir det ett stereospår som innehåller två kanaler ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 28 april 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 28 april 2008 hm? jag vet inte nu fall ni fattar vad jag menar, nån snackar om ett helt album nån om mono. Det är så här. Jag gör EN låt som innehåller gitarr bas trummor piano orgel, jag mixar låten innan mastringen. Sen för att mastra min låt gör jag (så som jag antar att man gör) en mixdown i wav av alla dom här instrumenten. sedan öppnar jag cubase och för över "wav-filen" och sen öppnar jag ozone 3 och kör en mastring? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henrik.brunzell Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Huvudet på spiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fender__ Postat 28 april 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Huvudet på spiken. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 28 april 2008 Anmäl Dela Postat 28 april 2008 Jag vet iallafall 3 som inte ska starta en restaurang ihop 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hakan2000 Postat 30 juni 2008 Anmäl Dela Postat 30 juni 2008 Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 juni 2008 Anmäl Dela Postat 30 juni 2008 Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret? Ja. Ska du mastra är det en fördel att ha tillgång till alla låtar samtidigt. Mastring handlar mycket om att justera så att flera låtar passar ihop. Den ena kanske man justerar basen på för att matcha botten den andra och den tredje justerar man i nivå för att matcha de övriga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 4 juli 2008 Anmäl Dela Postat 4 juli 2008 Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret? Ja. Ska du mastra är det en fördel att ha tillgång till alla låtar samtidigt. Mastring handlar mycket om att justera så att flera låtar passar ihop. Den ena kanske man justerar basen på för att matcha botten den andra och den tredje justerar man i nivå för att matcha de övriga. Och man får inte glömma att det krävs en jäkla massa cpu-kraft för allting. Så det är oxå en fördel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 4 juli 2008 Anmäl Dela Postat 4 juli 2008 Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd... men är det egentligen någon fördel med att bounca ut och sen mastra istället för att mastra direkt på masterspåret? Ja. Ska du mastra är det en fördel att ha tillgång till alla låtar samtidigt. Mastring handlar mycket om att justera så att flera låtar passar ihop. Den ena kanske man justerar basen på för att matcha botten den andra och den tredje justerar man i nivå för att matcha de övriga. Och man får inte glömma att det krävs en jäkla massa cpu-kraft för allting. Så det är oxå en fördel. En fördel som många kanske inte tänker på, är att man tvingar sig själv att göra ett avslut på mixjobbet genom att se mixning och mastering som två skiljda processer. Först gör man sit absolut bästa med att göra en "perekt" mixning - och några dagar (veckor?) senare, så kör man igång mastering, med nya och fräscha öron, så att man kan putsa till de sista detaljerna. Man underlättar ännu mer känslan av olika processer, om man använder ett annat program - som t ex Wavelab - för mastering, medan man gör inspelning och mix i Cubase. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.