Jump to content
Annons

19" Hur brett är det egentligen?


feffe (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag köppte obehandlade skivor på bauhaus för 399.(800x2100 mm) betsade och lackade i egen smak och ton. Byggde hela sudion i samma ton med inbyggt rack. det blev nice. Men jag diggade din rullbara dubbelrackare 😛 .... de är bekvämt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag köppte obehandlade skivor på bauhaus för 399.(800x2100 mm) betsade och lackade i egen smak och ton. Byggde hela sudion i samma ton med inbyggt rack. det blev nice. Men jag diggade din rullbara dubbelrackare 😛 .... de är bekvämt!

Kan du inte lägga ut lite bilder på det? är alltid kul att se. Mitt blir också med hjul och dubbelrack. Beställde skenorna för fem minuter sedan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey... fixxar bilder ikväll.

Nu har jag beställt material iaf 😛

MDF board blir det jag gör det i då det inte rör sig som trä gör, sen ska jag nog ta och fanera dessa då de är gråa vid köpet. Sedan tog jag rackskenorna från Clas Ohlsson. F-n va kul det ska bli när det är färdigt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Yhea ... det e nice 😛

Jag sitter med ett lite större probelm.... min studiodator har dött.... så jag har vart tvungen att beställa nya delar... men men sådant är livet ...

Ska posta bilder åxå 😛 ... har ingen kamera bara... kanske kan låna en från jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yhea ... det e nice 😛

Jag sitter med ett lite större probelm.... min studiodator har dött.... så jag har vart tvungen att beställa nya delar... men men sådant är livet ...

Ska posta bilder åxå 🙂 ... har ingen kamera bara... kanske kan låna en från jobbet.

Samma för mig, äger igen kamera, men ska låna en när det är klart så jag kan lägga ut en bild på resultatet iaf. Tråkigt att höra om din dator. sånt är ju verkligen aldrig kul 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sådär!!! Nu står mitt rackskåp i studion med min 002r och min octapre imonterade. Fy F-n säger jag för att komma åt och sätta i muttrarna på baksidan. Inte alls kul. Men jag har ingen kamera nu, men ska låna en så fort jag kan och då kommer jag lägga upp bilder. Det blev iaf ett dubbelrack på hjul i MDF-material. Rackskenorna är 20 HE höga och köptes på Clas Ohlsson. Hela skåpet är lackat i björkimitationsfärg och jag gjorde baksidan löstagbar genom att den ligger i skenor och man bara drar baksidan rakt upp. Men jag lägger ut lite bilder så fort jag kan :rolleyes:

(Nån som har tips på hur man lättare får i maskinerna får gärna säga det, det var inte lätt och vi var tvungna att vara två. En som höll och en som skruvade)

MVH

Anders

EDIT:Stavfel

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

... Fy F-n säger jag för att komma åt och sätta i muttrarna på baksidan. Inte alls kul. ...

Du använde väl korgmuttrar? (som fästes i rackskenan). Jag brukar hålla under apparaten med en hand och börja skruva i de nedre skruvarna med skruvdragare, då sitter den uppe. Sedan de övre skruvarna. Kan underlätta att börja montera nedifrån också.

412045_46_47_361121_21_X_2006-08-11_162309_775.jpg

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

... Fy F-n säger jag för att komma åt och sätta i muttrarna på baksidan. Inte alls kul. ...

Du använde väl korgmuttrar? (som fästes i rackskenan). Jag brukar hålla under apparaten med en hand och börja skruva i de nedre skruvarna med skruvdragare, då sitter den uppe. Sedan de övre skruvarna. Kan underlätta att börja montera nedifrån också.

412045_46_47_361121_21_X_2006-08-11_162309_775.jpg

Nej, jag använde vanlig M5- mutter. Kan det bli problem med det? Eller är det att korgmuttrar är enklare att montera fast?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart köper man korgmuttrar? Är det i vanliga byggaffären? Förstår tanken med dem och varför jag bröt mig samman för att få fit m5-muttrar 😛 Så om det inte är en risk att använda m5-muttrarna så har jag dem tills jag ska plocka ut maskinerna och då vill jag ju sätta på korgmuttrar som du föreslog.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag köppte obehandlade skivor på bauhaus för 399.(800x2100 mm) betsade och lackade i egen smak och ton. Byggde hela sudion i samma ton med inbyggt rack. det blev nice. Men jag diggade din rullbara dubbelrackare 😠 .... de är bekvämt!

jag tycker så här efter snart ett års användande att det är skiotympligt.. kommer bygga fasta rack i anslutning till mitt studiobord som ja tänkt bygga så snart ekonomin tillåter.. kommer nog bli ngt i stl med tsmalmbes studiobord, fast större och bredare och med mitt mixerbord nerskjutet innuti själva bordet..

får jädrans mkt insp. från jobbet nu!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Något jag har funderat på om det går att använda är ju dessa:

IKEA PAX 50cm Ek 330:-

(IKEA PAX 100cm Ek 450:-)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90103980

Blir ju lite för smala för att det ska fungera klockrent dock

Innermåtten borde bli 500-24mm=476mm

Hade ju onekligen varit billigt och gått fort att skruva ihop!

(inte till tunga slutsteg osv så klart!)

Redigerat av willy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Okej

Efter väldigt lång tid så tänkte jag att jag håller mitt ord och lägger upp en bild på resultatet, Kvalitén på bilden är inte så där jättebra för jag tog den med min mobil, men resultatet kanske kan ses ändå.

OBS!! Ja, jag vet att det är stökigt :rolleyes: Och ja, jag har ingen bra placering på mina monitorer, får ryggskott för att vara i sweetspot, men det skall byggas om så smånigom 😆

Bakpanelen är löstagbar genom att man bara drar den rakt upp då den sitter i ett par skenor.

Bild001.jpg

EDIT: Om bilden inte syns så klicka HÄR

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Efter väldigt lång tid så tänkte jag att jag håller mitt ord och lägger upp en bild på resultatet, Kvalitén på bilden är inte så där jättebra för jag tog den med min mobil, men resultatet kanske kan ses ändå.

OBS!! Ja, jag vet att det är stökigt :rolleyes: Och ja, jag har ingen bra placering på mina monitorer, får ryggskott för att vara i sweetspot, men det skall byggas om så smånigom 😆

Bakpanelen är löstagbar genom att man bara drar den rakt upp då den sitter i ett par skenor.

Bild001.jpg

Snygg den blev!

Har du nån ritning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Efter väldigt lång tid så tänkte jag att jag håller mitt ord och lägger upp en bild på resultatet, Kvalitén på bilden är inte så där jättebra för jag tog den med min mobil, men resultatet kanske kan ses ändå.

OBS!! Ja, jag vet att det är stökigt 🙂 Och ja, jag har ingen bra placering på mina monitorer, får ryggskott för att vara i sweetspot, men det skall byggas om så smånigom 🙂

Bakpanelen är löstagbar genom att man bara drar den rakt upp då den sitter i ett par skenor.

Bild001.jpg

Snygg den blev!

Har du nån ritning?

Nej tyvärr inte 🙁 Tack för att du tyckte den blev snygg. Blev själv väldigt nöjd. Den är inte så svår att göra. Fem MDF-brädor som firman fick såga till efter måtten, Bakpanelen gjordes i playwood och så sattes det två skenor bak som den kunde glida i. Rackskenorna köptes hos clabbe, sen är de lite försjunkna i trät så att maskinerna skulle sitta precis intill mittenskenan utan att nån rackskena skulle synas. Inuti så är det förstärkt med åtta stycken vinkeljärn. och till sist lackad 🙂

//Anders

Edit: Skenorna är vanliga trälister och det var tre stycken och inte två som jag skrev, glömde den i nedre kanten också på baksidan 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

playwood?? det låter lekfullt!!

haha sorry kunde inte låta bli såhär på morgonkvisten efter ett kortare krogbesök och tusen liter alkohol senare. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

playwood?? det låter lekfullt!!

haha sorry kunde inte låta bli såhär på morgonkvisten efter ett kortare krogbesök och tusen liter alkohol senare. 😛

🙂 Det är så lugnt så, jag bjöd ju säkert på ett litet leende och det är ju aldrig fel.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hej

Undrar om nån vet vad centrum måttet är mellan hålen på ett rack.

Mvh Martin

Jag kanske är dum nu, men jag förstår inte riktigt din fråga. Vill du ha radien på ett hål, eller hur långt det är mellan tvågrupperna av hålen?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Undrar om nån vet vad centrum måttet är mellan hålen på ett rack.

Mvh Martin

Jag kanske är dum nu, men jag förstår inte riktigt din fråga. Vill du ha radien på ett hål, eller hur långt det är mellan tvågrupperna av hålen?

MVH

Anders

Hej

Mellan hålen på längden, allså från ena sidan till andra sidan av ett rack.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Undrar om nån vet vad centrum måttet är mellan hålen på ett rack.

Mvh Martin

Jag kanske är dum nu, men jag förstår inte riktigt din fråga. Vill du ha radien på ett hål, eller hur långt det är mellan tvågrupperna av hålen?

MVH

Anders

Hej

Mellan hålen på längden, allså från ena sidan till andra sidan av ett rack.

Mvh Martin

Om jag förstod dig rätt nu så mätte jag mitt, och fick det till 471 - 472mm (va lite svårt att se exakt) från innerkant till innerkant på hålen, fast det är ju bredd, men samtidigt från ena sidan till andra, hoppas det var det du ville ha, annars kan du ju kolla på din rackeffekt och få fram detta mått 🙂

MVH

Anders

EDIT: kan ju säga att jag inte fått i mig kaffet än så det är nog därför jag har svårt att kanske förstå 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, shysst:)

Rack effekten har ju ovala hål, tänkte be en kompis svetsa en ställning.

Tackar för ditt svar.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, shysst:)

Rack effekten har ju ovala hål, tänkte be en kompis svetsa en ställning.

Tackar för ditt svar.

Mvh Martin

Annars kan du köpa själva skenorna på clahs ohlsson, Kostar inte mycket pengar om det var det du tänkte han skulle svetsa.

MVH

Anders

EDIT: lägg gärna upp bilder sedan om det är ett rackbygge på gång 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, shysst:)

Rack effekten har ju ovala hål, tänkte be en kompis svetsa en ställning.

Tackar för ditt svar.

Mvh Martin

Annars kan du köpa själva skenorna på clahs ohlsson, Koastar inte mycket pengar om det var det du tänkte han skulle svetsa.

MVH

Anders

Tänkte han skulle svetsa i fyrkantiga rör (rör:) proifiler) sedan borra håll i den och gänga. skall vara en ställning där både data ljudkortet å hörlursförstärkaren sitter. Så man får bort det från bordet.

Tackar ta nu en kopp, å tack ännu en gång //Martin

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde mitt rackskåp av en gammal 28"-TV med träram, där jag klöste ur allt mög & fäste ett par rackskenor från Clas Ohlson med dom muggigaste stödplåtarna jag kunde hitta / hjul från ett slaktat IKEA-bord :-)

Har varit med mig på alla mina spelningar & med tiden kompletterats med stödklämmor för kablar uppdelat i högspännign & signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, shysst:)

Rack effekten har ju ovala hål, tänkte be en kompis svetsa en ställning.

Tackar för ditt svar.

Mvh Martin

Annars kan du köpa själva skenorna på clahs ohlsson, Kostar inte mycket pengar om det var det du tänkte han skulle svetsa.

MVH

Anders

EDIT: lägg gärna upp bilder sedan om det är ett rackbygge på gång 😄

Hej

Om jag köper ohlsson skenorna, vilket mått är det då (Bredden) där man monterar dom.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...