Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad man som musikbranschman/-kvinna anser var "bÀttre" förr stÄr i direkt proportion till dels personens Älder, dels graden av (oftast successivt avtagande) förmÄga att acceptera teknikens utveckling. Med andra ord: ju Àldre du blir desto "bÀttre" blir det "förr", och desto svÄrare har du för att acceptera och/eller förstÄ teknikens utveckling. Att det Àr sÄ Àr det vÀl inget snack om.

Men jag mÄste erkÀnna att jag ibland förbluffas över seniorer som mÄste föra ett himla vÀsen nÀr de blir "överkörda" av en finnig tonÄrings kunskaper, tekniker eller förmÄga att acceptera teknikens utveckling.

Lika mycket som jag förbluffas av seniorernas vÀsen roas jag av det faktum att nÀr den finniga tonÄringen sjÀlv blivit senior, sÄ kommer han/hon upprepa mönstret och sjÀlv föra ett himla vÀsen nÀr han/hon blir "överkörd" av en finnig tonÄring... and so the story goes.

Trots att detta mönster — utan tecken pĂ„ avvikelser — har upprepats för varje generation, Ă„tminstone sedan antikens Grekland, sĂ„ tror Ă€ndĂ„ du och jag att just du och jag har nĂ„tt fullĂ€ndandet och minsann vet vad som Ă€r bĂ€st för musikbranschen!

Är inte det fantastiskt?

För övrigt tycker jag att program som Band-in-a-Box (PG Music) och MySong (Microsoft) Àr kreativitetsinskrÀnkande och inte bra för vÄra ungdomar.

Aaah, hÀrliga Fredag! :rolleyes:

Redigerat av Valle
Annons
Postat (redigerat)

Nostalgin var bÀttre förr. Dagens ungdomar vet inte vad dom missar att vara nostalgiska över...

EDIT: Och med tre sekunders betÀnketid kom jag pÄ att jag ibland svÀr över alla valmöjligheter i mjukvaran idag. Det Àr svÄrt att veta nÀr man Àr fÀrdig nÀr man aldrig fÄr slut pÄ spÄr, röster i synten eller vad som helst.

Om nÄgon kunde utveckla en plugg som sÀger till nÀr en lÄt Àr fÀrdig ...?

Redigerat av royen
Postat

Youth is forever wasted on the young.

TyvÀrr sÄ nÀr man vet vad man ska ha sin ungdom till sÄ Àr man ofta inte ung lÀngre. Det var definitivt inte bÀttre för. Vi tror att vi blir gamla och visa, det enda som stÀmmer Àr att vi blir Àldre.

Postat
TyvÀrr sÄ nÀr man vet vad man ska ha sin ungdom till sÄ Àr man ofta inte ung lÀngre. Det var definitivt inte bÀttre för. Vi tror att vi blir gamla och visa, det enda som stÀmmer Àr att vi blir Àldre.

Ka-ching!

Postat

dubbelmoral Àr vÀl nÀr man sÀger en sak Ä gör en annan?

vad man anser om musikbranschen tror jag grundar sig i det ögonblick man lockas in i den - Ä följaktligen vad som dÄ finns i den

försvinner detta element eller betydelsen ersÀtts av nÄt annat sÄ Àr det inte konstigt att man förÀndrar sin syn pÄ branschen/musikvÀrlden

inget konstigt Ä egentligen inte sÄ mycket med Älder att göra utan mer med att man som person tilltalas av olika saker (iofs olika vid olika tidpunkter i livet men ÀndÄ)

samma person vid samma Älder men flyttad till olika platser i tiden skulle kanske inte lockas lika mycket vid alla tidpunkter beroende pÄ innehÄllet i lockelsen

förr sa man att det inte gÄr att polera en bajskorv

idag kan du polera den sÄ den glÀnser likt guld i solskenet

det var fan sÄ mycket roligare förr att jobba med duktiga mÀnniskor Àn att jobba med dagens bajskorvar som man dessutom ska polera upp sÄ dom glÀnser med hjÀlp av diverse fantastisk mjukvara

vi kommer drunkna i polerad skit Ä jag undrar vem som idag lockas in att göra polerjobbet

jag undrar om jag hade lockats

men skulle vi "gamlingar" skriva en lista över vad vi INTE tycker var bÀttre förr?

eller vad var poÀngen med trÄden?

jag tycker inte 24kanalsbandare pÄ 2" var bÀttre Àn dagens DAW

all denna total recall som sÄ sjÀlvklart idag lagras i en digital mix inkl alla effekter Ä patchningar Àr rena drömmen jÀmfört med allt kopplande Ä listor pÄ instÀllningar man gjorde förr

jag tycker inte vinyl Àr bÀttre Àn cd

dom bra mjukvarorna slÄr faktiskt ofta gÄrdagens analoga burkar

en hyfsad pc idag (och igÄr) slÄr gÄrdagens portor med inte bara hÀstlÀngder

artister kan styra sin musik bÀttre idag Ä ÀndÄ nÄ ut med den

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

NĂ€ det var mycket bĂ€ttre förr sĂ„ har det alltid varit, vem som helst som kĂ€nner nĂ„n som e Ă€ldre frĂ„ga bara sĂ„ fĂ„r ni se. Å de e för trĂ„kigt med dom dĂ€r vattentĂ€ta skotten som ungtupparna meckar till sĂ„ inte vĂ„r ovĂ€rderliga information som dom Ă€r i sĂ„ ofantligt stort behov av inte ska kunna trĂ€nga igenom. NĂ€ det var bĂ€ttr förr dĂ„ lyssnade vi pĂ„ dom Ă€ldre :rolleyes: .

Postat
NÀ det var mycket bÀttre förr sÄ har det alltid varit, vem som helst som kÀnner nÄn som e Àldre frÄga bara sÄ fÄr ni se...

Den Àldsta man jag kÀnner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bÀttre förr. Han talar hellre om hur fattigt och elÀndigt det var för, hur vÄldsbenÀgen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Det var inte bÀttre förr!

Postat
dubbelmoral Àr vÀl nÀr man sÀger en sak Ä gör en annan?

Hmmm... eller: stÄr upp för ungdomens Äsikter/principer nÀr man Àr ung och slÄr ner pÄ dito nÀr man Àr gammal?

men skulle vi "gamlingar" skriva en lista över vad vi INTE tycker var bÀttre förr?

eller vad var poÀngen med trÄden?

Som vanligt med mina trĂ„dar — oftast poĂ€nglösa! :rolleyes: Skriv en lista, kontra initialinlĂ€ggets pĂ„stĂ„enden, svara pĂ„ den enda frĂ„gan som stĂ€lls... Whatever makes you happy!

Är du en "gamling", förresten? Jag fĂ„r skumma vibbar nĂ€r du nĂ€mner "polerade bajskorvar"... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Är allt bĂ€ttre nu!

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jo idag finns det tillgĂ„ng till saker som det inte fanns förr. SĂ„ nej det var inte bĂ€ttre förr, tvĂ€rtom. Jag skulle inte sitta hĂ€r annars, lika lite som vi andra. Internet fanns ju inte förr 🙂 Jag tittar hellre framĂ„t Ă€n bakĂ„t. Men sjĂ€lvklart ska man inte glömma det som varit utan ta med sig det. Ja vad kan man reta pĂ„ sig idag pĂ„ de yngre? Jo mĂ„nga tar allt för givet och gnĂ€ller över Ă€n den ena Ă€n den andra produkten. Och det vĂ€rsta Ă€r nĂ€r de har mage att gnĂ€lla fast de laddat ned den pĂ„ pirate bay eller nĂ„gon annanstans och inte ens betalat den. MĂ„nga seniorer hĂ€r kan ju sitta och titta tillbaka och minnas det lilla man hade tillgĂ„ng till och jĂ€mföra det med nu. Och sĂ€ger man det var bĂ€ttre förr ja dĂ„ kan man sitta dĂ€r och Ă„tergĂ„ till en 4-kanalers porta eller sĂ„ och givetvis utan dator. :rolleyes:

Postat

- Som nytt! Fast bÀttre!

- Nej det var bÀttre förr, ju förr desto bÀttre.

😎😏

Postat
Den Àldsta man jag kÀnner skall fylla 103 i sommar, han hatar uttrycket det var bÀttre förr. Han talar hellre om hur fattigt och elÀndigt det var för, hur vÄldsbenÀgen polisen var och vilka extrema klass skilldnader det fanns.

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "Àldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det sÄ jÀvla bra" och att de fÄr allting serverat pÄ guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sÄdant som jag tror "föder" de "ungas" avstÄndstagande (för de Àldre: avstÄndstagande = ovilja att förstÄ).

Postat

Nej men det Àr vÀl bÀttre nu!?

Man kommer ju alltid att kunna anvÀnda sig av det gamla Àven om det nya kommer.

Vilket som e bÀst eller sÀmst Àr vÀl som vanligt tycke Ä smak, vad man bemÀstrar bÀst.

Sen e det ju som nÄgon ovan hÀr nÀmnde nostalgin som seniorerna har, kÀnslan av att pÄ deras tid sÄ var det speciellt, men den kÀnslan och nostalgin kommer ju inte förrens efterÄt ÀndÄ. Allt gÄr framÄt, de mÄste de vÀl göra.

Förutom seniorernas instĂ€llning till att de va bĂ€ttre förr... 😏 de kommer alldrig förĂ€ndras.

Postat

Det Àr ju sÄ att mycket var skit förr i tiden och det förÀndras nog heller aldrig och det kommer ju alltid att finnas förr i tiden sÄ lÀnge vi finns kvar pÄ klotet. Ett annat faktum Àr ju att vi lÀr oss nÀstan undantagsvis aldrig av historien. NÀr det gÀller ljud och musikinspelning sÄ Àr det nog bara olika varken bÀttre eller sÀmre men det Àr lÀttare att polera den dÀr b korven nu vilket iofs. kan vara rÀtt hÀftigt för det innebÀr att redan bra kan bli bÀttre oxÄ. Men det kan bli överarbetat och smalt och krÄngligt och lite vÀl mainstream för den delen oxÄ.

Postat
Det Àr ju sÄ att mycket var skit förr i tiden ...

"Skit" — i förhĂ„llande till nĂ€r, dĂ„, idag eller imorgon?

Postat

Man lever ju nu, alltsĂ„ bör man se till att det Ă€r den bĂ€sta tiden. Om man tycker att det var bĂ€ttre förr har man stagnerat och blvit nĂ„got av obsolet. Man skall inte förvĂ€xla goda minnen med nutiden, tror jag. Vissa saker kan upplevas som bĂ€ttre; t ex hade jag otroligt mycket bĂ€ttte ekonomi i början av 90-talet, att knalla in och impulsköpa en skinnjacka för 5-6000 spĂ€nn var inget problem. Nu har jag en kvinna som jag Ă€lskar och underbar dotter som jag avgudar. Förr var jag ute och hĂ€rjade och lirade rocknroll, nu har jag fast arbete och en bostadsrĂ€tt. Det Ă€r olika faser av livet, balans helt enkelt. Jag klagar inte Ă€ven om jag saknar vissa saker ibland. Jaja... nu skall jag ta en kall öl, det Ă€r fredag och det blir inte bĂ€ttre Ă€n sĂ„! 😏

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Nostalgi Àr sjÀlvbedrÀgeri av den enkla anledningen att den mÀnskliga hjÀrnan gillar att komma ihÄg bra saker och gÀrna glömmer bort dÄliga saker.

Postat

Typiskt ungdomligt skitsnack! Det har aldrig varit lÀttare Àn nu. Dom allra billigaste gitarrerna och basarna Àr tio gÄnger bÀttre Àn pÄ sexti-sjuttitalen. Och dom mickar man hade rÄd att köpa dÄ, kontra en billig mick nuförtiden Àr ju bara skrattretande. Vilken sunkdator som helst kan ju dra Kristall med sexton kanaler. JÀmför det med en tvÄkanals rullbandspelare och sound on sound.

Det vi upplever nu Àr en musikalisk revulution!

Postat

det lustigaste Àr vÀl att alla pluggar försöker efterlikna grejerna frÄn 60-70-talet för att de lÄter bÀst.

pÄ sextio talet gjordes fantastisk musik trots de begrÀnsningar som utrustningen hade, nu finns det massor med grejer till överkommliga priser men görs det nÄn bra musik?

• Gilla 1
Postat
det lustigaste Àr vÀl att alla pluggar försöker efterlikna grejerna frÄn 60-70-talet för att de lÄter bÀst.

pÄ sextio talet gjordes fantastisk musik trots de begrÀnsningar som utrustningen hade, nu finns det massor med grejer till överkommliga priser men görs det nÄn bra musik?

JA! 🙂

Postat

det var Ok förr...

det Àr bÀttre idag...

men riktigt bra blir det inte förÀn i morgon !

🙂

dÄ: en timmes rep var 55minuter tjafs om Am eller H

Ă€r det inte samma sak idag...??

dÄ: efter veckors rep sÄ spelar alla fel vid "record"

Ă€r det inte samma sak idag...??

och sÄ vidare...

riktigt bra blir det nog aldrig förÀn i morgon !

đŸ„°

Postat

Men idag kan man har "record" pÄ i timmavis och dÀrmed slappna av lÀttare. Sen deletar man smörjan och behÄller de smÄ kornen. Bandkostnader m.m. kan göra vem som helst nervös.

Postat

Klok gammal man! Men det finns ibland en baksida med de "Àldres" skildringar, att de mellan raderna tycker att de yngre idag "har det sÄ jÀvla bra" och att de fÄr allting serverat pÄ guldfat. Lite av vad Demonproducenten tangerade ovan, och sÄdant som jag tror "föder" de "ungas" avstÄndstagande (för de Àldre: avstÄndstagande = ovilja att förstÄ).

Det vĂ€rsta och kanske mest talande för denna gammla man Ă€r att han, efter att ha levt i 103 Ă„r, ofta upprepar frasen: Ja, man fĂ„r aldrig vara riktigt glad. 😐

Postat

Det vĂ€rsta och kanske mest talande för denna gammla man Ă€r att han, efter att ha levt i 103 Ă„r, ofta upprepar frasen: Ja, man fĂ„r aldrig vara riktigt glad. 😐

Vad sÀger det, tycker du?

Postat
Det Àr ju sÄ att mycket var skit förr i tiden ...

"Skit" — i förhĂ„llande till nĂ€r, dĂ„, idag eller imorgon?

Till alltid och evinnerlig tid om du lÀser innantill.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.