Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag tänkte fixa en liten hemmastudio. Budgeten är inte nåt att hurra för men

det finns väl budgetval som resulterar i dugligt ljud?

Mick ~ 1000kr (TSM MT87S = Bra?)

Ljudkort ~ 1000kr (Audiophile 2496? Finns det andra alternativ?)

Mixer/Preamp ~ 1000kr (Ska jag köpa en billig mixer, eller en micpreamp? Rekommendationer? Har hört att billiga mixers ger dålig ljudkvalitet)

Annons
Posted

Jag föreslår mitt system:

Röde NT3 (1000kr beg)

Audiophile (1000kr nytt)

Alto Mictube 2-kanalers MicPreamp (500kr beg)

Låter helt ok enligt mig, och jag tror micken är lite mer riktad än de flesta stormembrans-varianter, och därför inte lika känslig för rummets inverkan, dvs bra i billig hemmastudio.

Posted (edited)

Skulle inte rekommendera Altos förförst. Den låter charmigt, men både brusar och färgar ljudet lite väl mycket för att vara "standard-förförstärkaren". Rekommenderar nästan en liten Behringermixer eller liknande istället till att börja med, och utöka senare med lite olika förförstärkare. Behringermixern kan du alltid ha till lyssningen senare ändå.

Edited by VacUm
Posted

Jag låter minsann inte alls charmig genom Alton!

Det var ju därför jag köpte den, är lite besviken 😕

  • 1 year later...
Posted (edited)

Hej allihopa!

Jag planerar inköp av billig budget-studioutrustning, men vet inte riktigt vilka komponenter jag ska köpa.

Jag vet däremot att jag ska köpa ett Line6 TonePort UX2-ljudkort för ca 2 300 och hyfsat säker på att köpa

en TSM 87S-mick. Men nu är frågan: hur gör jag med preamp och mixer?

Är lite förvirrad på den fronten... 🙂

# Antingen köper jag det ovan nämnda ljudkortet med inbyggd mic preamp+den ovan nämnda micken.

Detta är det billigaste alternativet, vilket jag kan leva med.

# Eller så köper jag ljudkort+mikrofon+mixer (någon billig 4-6 kanals). Detta är ett lite bekvämare alternativ,

då jag gillar att ha fysisk kontroll över kanalerna, vilket man kanske också har om man bara köper ljukortet och micken,

men en mixer känns ännu bekvämare.

# Ett annat alternativ är att jag köper ljudkort+mikrofon+preamp. En extern preamp får förmodligen micken

att låta bättre, men är det ett så billigt alternativ? Hur mycket kan en en/två-kanals amp kosta?

Budgeten ligger på runt 3500-4000 kr.

Tack på förhand! 🙂

Edited by Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Posted

Vilka är dina behov?

Hur mycket ska du spela in samtidigt?

Behöver du förstärkaresimuleringarna i line6 ljudkortet?

Vad för saker har du tänkt att spela in?

Posted

1. Jag vill åtminstone kunna spela in aukustisk gitarr och sång samtidigt...

ofta blir det nog bara sång, men bas och elgitarr kan också komma att spelas in.

2. Förstärkaremuleringarna är väl inte direkt supernödvändiga,

men eftersom att jag kan tänkas att spela in bas,

kan det vara bra med någon basemulering i alla fall.

Men man ska aldrig säga aldrig. Jag kanske köper en elgura i framtiden

och känner att jag kanske behövde dom där emuleringarna ändå...

3. Som sagt först och främst sång (både manlig och kvinnlig) och aukustisk gitarr.

Kan tänkas att jag ska spela in lite percussion också.

Tack för hjälpen! 🙂

Posted (edited)

varför TSM 87s? lägg till 300 kr och köp Studio Project B1. Grym för det priset. Jag använder den till trummor, sång, aukustiska instrument, stärkare (inte bas). ja i princip allt.

för 2300 kan du ju köpa EMU 1212m också. värt att spana på iaf.

att köpa den billigaste minimixern som finns brukar resultera i behringer, som inte har de bästa preampsen om man säger så. köp hellre en preamp för samma pris.

lycka till.

Edited by adama
Posted (edited)

Okej! Tack för alla svar! Men, det där 1212m-kortet, hur låter det? skulle det vara bättre än UX2?

[EDIT]

Googlade efter 1212m, och upptäckte att det var av pci-typ. Grejen är den att jag vill ha ett externt kort. Blir bekvämare så.

[/EDIT]

Edited by iHz
Posted

Konstigt att alla gillar SP B1 så mycket bara för att studio har testat den positivt. Själv tycker jag AKG Perception 100 slår den med hästlängder i ljud. Och bara 300 spänn dyrare.

Posted (edited)

Okej... har kikat lite på Perception 100, och den verkar himla bra! Vad tycker ni andra? B1 eller Perception 100?

[EDIT]

Ska bara nämnas att läget nu står mellan SP B1 och AKG P100. TSM 87S är utesluten.

[/EDIT]

Edited by iHz
Posted

TSM MT87s utesluten? :rolleyes:

Det är en grym mic för pengarna. Låt dig inte luras av priset. Håller lätt samma klass som B1an. Personligen tycker jag den låter bättre, men det är ju en smaksak.

Posted

Okej... Någon annan som har en åsikt när det gäller val av mikrofon? (nu börjar jag verkligen tveka :rolleyes:)

Posted

Jag tror inte du kommer bli missnöjd oavsett vilken av de tre du väljer. Det är bara att de har lite olika karaktär. Som sagt, min favorit bland lågprismicarna är MT87s, men tex. Claes propagerar starkt för B1. Det är ju bara en fråga om tycke och smak. Har du ingen möjlighet att testa dem så gå antingen efter känsla eller plånbok.

Posted
Jag tror inte du kommer bli missnöjd oavsett vilken av de tre du väljer. Det är bara att de har lite olika karaktär. Som sagt, min favorit bland lågprismicarna är MT87s, men tex. Claes propagerar starkt för B1. Det är ju bara en fråga om tycke och smak. Har du ingen möjlighet att testa dem så gå antingen efter känsla eller plånbok.

Precis, det är ju inte micken det hänger på. Du kommer kunna göra jättefina inspelningar med alla tre.

Posted

Tillbaka till ljudkort, glöm inte att UX2 har även förstärkaremulering av gitarr och bas. Sen så har den två mickingågnar vilket gör att du kan micka sång och gitarr samtidigt, plus ha polaren på en bas på den kombinerade gitarr o bas ingången.(om inte jag missminner mig, rätta om jag har fel)

Posted

Ett sätt att få mer kött på benen, är att lyssna på ljudexempel som du hämtar på min testsite. Där finns nästan 100 olika modeller i nuläget - dock inga AKG, eftersom distributören av AKG inte har behagat svara på mail när jag har frågat om jag kunde låna micar för ändamålet... 😆

Posted

Det borde ju rimligen vara de adresser som står på deras hemsida... 🙂

En annan som inte har behagat svara på vänliga förfrågningar, är Neumanns distributör, Sennheiser...

Irriterande att de inte ens har hyfs nog att säga ja eller nej - utan bara ignorerar frågor. 😆

Posted
Det borde ju rimligen vara de adresser som står på deras hemsida... 😉

En annan som inte har behagat svara på vänliga förfrågningar, är Neumanns distributör, Sennheiser...

Irriterande att de inte ens har hyfs nog att säga ja eller nej - utan bara ignorerar frågor. 😮

Kan det vara så att två så starka varumärken som Neumann och AKG riskerar mer än andra med att bli jämförda med sina konkurrenter rakt upp och ned?

Posted (edited)
Det borde ju rimligen vara de adresser som står på deras hemsida... 😄

En annan som inte har behagat svara på vänliga förfrågningar, är Neumanns distributör, Sennheiser...

Irriterande att de inte ens har hyfs nog att säga ja eller nej - utan bara ignorerar frågor. 😉

Kan det vara så att två så starka varumärken som Neumann och AKG riskerar mer än andra med att bli jämförda med sina konkurrenter rakt upp och ned?

Man vet ju aldrig - men det borde egentligen se värre ut att INTE finnas med.

Luthman, där jag inte uppfyller kraven för att godkänna mig som ÅF, har lånat ut sina TSM-micar till mig - och har lovat att låna ut omvandlare när det blir dags för sådana tester i framtiden.

De dyra Crowley and Tripp bandmicarna var det inga problem med - och efter att jag hade kommenterat lite i Gearslutz-forumet, kontaktade Bob Crowley mig och tyckte att det var en kanonbra idé med testsiten - och han borde verkligen vara orolig för jämförelser mot billiga märken av bandmicar... Det är därför ganska löjligt om det skulle vara rädsla för jämförelser som ligger bakom beteendet hos distributörerna för AKG och Neumann...

Jag tycker att det är ohyfsat att inte ens orka svara på sådana seriöst ställda förfrågningar som jag har kommit med. Om man inte svarar på mail, så är det liksom ingen större mening att ha mailadresser utsatta på hemsidan... 😮

Edited by Claes
Posted (edited)

Är det bara jag som tycker att det är överraskande liten skillnad mellan ljudexemplen på Claes testsajt? Hursomhelst, du blir nöjd vilken mick du än köper av de som har nämnts hittills. Jag använder en ADK A51, bara för att spä på valmöjligheterna ytterligare. 😮

Edited by Signert
Posted (edited)
Är det bara jag som tycker att det är överraskande liten skillnad mellan ljudexemplen på Claes testsajt? Hursomhelst, du blir nöjd vilken mick du än köper av de som har nämnts hittills. Jag använder en ADK A51, bara för att spä på valmöjligheterna ytterligare. 😮

Det beror antagligen på din lyssning att du inte hör särskilt stor skillnad... Kanske dags att uppgradera...? 😉

Nåja - mellan vissa modeller är det inte konstigt att det är liten eller obefintlig skillnad, eftersom de troligen kommer från samma fabrik och bara är ommärkta med beställarens önskade firmanamn - medan många andra skiljer sig markant från varandra...

Även om jag föredrar vissa modeller framför andra, så tycker jag faktiskt att det är svårt att hitta riktigt dåliga mikrofoner.

Edited by Claes
Posted (edited)
Är det bara jag som tycker att det är överraskande liten skillnad mellan ljudexemplen på Claes testsajt? Hursomhelst, du blir nöjd vilken mick du än köper av de som har nämnts hittills. Jag använder en ADK A51, bara för att spä på valmöjligheterna ytterligare. 😮

Det beror antagligen på din lyssning att du inte hör särskilt stor skillnad... Kanske dags att uppgradera...? 😉

Nåja - mellan vissa modeller är det inte konstigt att det är liten eller obefintlig skillnad, eftersom de troligen kommer från samma fabrik och bara är ommärkta med beställarens önskade firmanamn - medan många andra skiljer sig markant från varandra...

Även om jag föredrar vissa modeller framför andra, så tycker jag faktiskt att det är svårt att hitta riktigt dåliga mikrofoner.

Det är svårare att höra skillnad på en röst man inte är van vid än på sin egen om man sjunger mycket, tycker jag iaf.

Edited by Phobos
Posted
Det beror antagligen på din lyssning att du inte hör särskilt stor skillnad... Kanske dags att uppgradera...? 😮

He he. Nä, min lyssning är helt ok. 😉 Jag skrev att skillnaden är "överraskande liten", inte att den är obefintlig. Phobos har nog en poäng också.

Posted

Okej, tack så mycket för alla svar. Nu ska jag fundera lite över saken.

  • 7 months later...
Posted (edited)

Tjenixen!!!

Har fått i uppdrag att knåpa i hop lite studio/inspelningsutrustning till en skola. Den bör vara enkel att använda och den får inte vara för "dyr" Jag har dock ingen budget att gå efter. Studion kommer att användas som hobby på skolan, så det bör som sagt vara enkelt att använda den, för att den inte ska stå oanvänd efter nån månad. Man skall kunna spela in lite sång, gitarr mm, så det behövs ett ljudkort med några ingångar i alla fall. Rummet är ca 7,5 kvm (2,5*3m).

Detta behövs:

- PC dator (Vore bra om dom kan använda deras äldre datorer, vet dock inte vad dom har).

- Monitorer (högtalare).

- Ljudkort, gärna med medföljande programvara typ Cubase, Live el. dyl.

- Controler (Keyboard).

- Mic (Kom ihåg Neuman går bort 😳 )

Alla förslag är välkomna!!!!!

M.v.h. Hans.

Edited by Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Posted (edited)

Vi låtsas att budgeten är rätt begränsad, så även om jag inte kan komma med så många specifika råd om hårdvara så kan jag försöka ge några "att tänka på":

I Steinbergs Studio-pack ingår, om jag kommer ihåg rätt, både ljudkort och Cubase SE, plus lite mjukvaruinstrument. Rätt billigt alternativ, även om jag vill minnas att ljukortet inte är begåvat med så många I/O:s.

En mindre version av "Live" medföljer som "bundled software" i väldigt många paket. Hittills har jag fått med Live och Reason (adapted express) till både M-Audios 2496-ljudkort och min Mbox2.

Mbox2 är förövrigt något jag rekommenderar, man får väldigt mycket för pengarna och programvaran är lätt att lära sig. I detta fallet rör det sig då om Pro Tools LE. Är i praktiken Digidesigns svar på Steinbergs Studio-pack vad gäller hårdvara och mjukvara.

Keystation 49 (även detta M-Audio) är ett helt okej midiklaviatur som i praktiken är lika lätt att installera om ett vanligt tangentbord (kräver oftast ingen installation alls om man har ett liite nyare operativsystem), dessutom är det förhållandevis billigt. Inget för konsertpianister kanske, men gör jobbet och håller rätt bra för alla klåfingriga elever 😳

Som mic skulle jag rekommendera TSM MT58, som är en i det närmaste identisk kopia på Shures SM58, dyr som 2 backar öl, håller för det mesta och går att använda till annat än bara studio om skolan vill ha live-framträdanden osv...

Datorer och monitorer är en djungel. Antar att ni inte ska spela in SR:s Symfoniorkester, och då behöver ni kanske inget jättedyrt i monitorväg. I senaste numret av studio rekommenderades några lite billigare som kan vara värda en titt. Vad gäller datorer så är det i vanlig ordning lite "smakar det så kostar det" i de flesta fall.. det mesta fungerar, och lite större budget och en stor del tur brukar ge högre prestanda.. men om vi fokuserar på att få det att fungera så är mitt råd framförallt att se till att den interna hårddisken har en rotationshastighet på 7200rpm. Det är den vanligaste flaskhalsen på lite äldre datorer i mindre inspelningsprojekt. Ni kanske klarar er med en äldre dator om ni skaffar en snabb hårddisk. 🙂

Frågor är till att besvaras.. även om den åsikten tidvis har lite dåligt gehör här på forumet 🙂

/Dave

Edited by illvaesen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.