Jump to content
Annons

Kopplingsundran från mixerbord till ljudkort


linusmbk

Recommended Posts

Hejsan!

Har en undran bara...Jag har ett litet Eurorack mixerbord och jag är osäker på hur jag ska koppla det till ljudkortet på datorn?...Just nu så har jag en vanlig liten telekabel från Main out L på mixern till ljudkortet...Är detta det rätta sättet att koppla? eller ska man ha nån annan typ av kabel?(som går från både L och R ?)

Vore tacksam för hjälp!

Mvh

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Patrick L (oregistrerad)

Hej Linus!

Det beror ju på vad du ska använda mixern till. Är det bara för lyssning? Har du en massa synthar du vill koppla in? Vad har du för sorts ljudkort? Vad är det för modell? Ska du koppla in en mikrofon direkt i bordet?

Patrick

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan hej!

Jag ska ha mixern för att kunna spela in i sonar2...Har en mic kopplad in direkt i mixern. Har inga synthar, men jag hade tänkt skaffa ett midikeyboard(usb?) för midi inspelning(har inte full koll på hur det kopplas in heller=?)snart...

(Jag kommer oxå att spela in genom att line:a in gitarrstärkaren via mixern)

Ljudkortet som jag för tillfället har vet jag är riktigt dåligt(conexant AMC AUDIO) och är ett intern som satt i min bärbara Compaq när jag köpte den...Det har inte line in utan bara mic in...

Jag ska försöka få råd med ett bättre externt ljudkort så snart jag kan.

Just nu så har jag som sagt en vanlig liten telekabel från Main out L på mixern till ljudkortet...är det rätt?(eller behövs nån typ av kabel som som går från både L och R ?)

Tack för hjälpen!

mvh

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på, vill du kunna spela in i stereo så måste du ha det. Annars är det lugnt, du kan koppla in bara på L in. Se bara till att ställa in så att det är L in du verkligen spelar in på i datorn, men du lär ju märka om den inte spelar in något 😄.

Mic in är dock, som du själv listat ut, inte den bästa porten på ett (billigt) ljudkort, speciellt inte för förstärkta signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Ok, vad bra.

Vad menar du med stereoeffekt till gitarren?Vad kan vara ett exempel på det?

Tack för hjälpen,

mvh

Jag spelar ofta in mina gitarrer i stereo, dvs två utgångar (höger, vänster) från min gitarrprocessor box. (not: förutsätter att du har steroeutgångar på din utrustning) Ger bra rymd till effekter som chorus, delay, flanger, phaser m.fl. Sen brukar jag även spela in samma slinga två gånger på olika spår och panorera respektive stereokanal något. Ger ett "fett" och fylligt ljud.

/Mats

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten fråga till angående Eurorack. Jag har ett 800 ngt, och kan endast få ljud in i datorn via mic in på ljudkortet och kopplat från Tape out (Altså inte main out eller control room out, de funkar inte?!) på mixerbordet... Det känns inte helt rätt. 🙂 Jag har ett inbyggt ljudkort, något soundblasterliknande, men funderar iofs på att köpa ett nytt. Någon lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten fråga till angående Eurorack. Jag har ett 800 ngt, och kan endast få ljud in i datorn via mic in på ljudkortet och kopplat från Tape out (Altså inte main out eller control room out, de funkar inte?!) på mixerbordet... Det känns inte helt rätt. 🙂 Jag har ett inbyggt ljudkort, något soundblasterliknande, men funderar iofs på att köpa ett nytt. Någon lösning?

Tycker inte det borde vara några problem med att få signal från control room eller main out....

Där finns inte knappar på varje kanal för att skicka signalen till main? Har jag på mitt eurorack..

Exakt vilket mixerbord har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Behringer Eurorack UB 1002 (vet ej vad jag fick 800 ifrån...) Har inga knappar för varje kanal, men har en del intressanta andra knappar som jag inte fattar alls. Tape to Control Room och liknande står det på, men det spelar ingen roll i vilken kombination de än är (verkar det inte som, men jag kanske är slarvig) så vill det ändå inte komma in någon insignal i datorn genom line in. Kanske mitt ljudkort som är kass, men jag har för mig om att det har funkat finfint innan.

Kan detta vara bra info?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att du börjar försöka få ljud genom main out.

Koppla main out till nån ljudanläggning.. stereo, gitarrförstärkare eller vad som helst.. och kolla att du får ljud. Får du det vet du ju att signalen finns där...

Du har kollat att "line in" inte är mutat på ljudkortet? ..eller att nivån är ställd för låg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bråkat lite med inställningarna för line in mm på datorn. Men skall kolla upp om jag har någon signal ut till stereo och så först. Kan muntra upp mig och leta vidare 🙂 Tack för hjälpen såhär långt. Om jag fortfarande inte hittar någon lösning så får jag väl höra av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...