Jump to content
Annons

Byggdagbok, Garage-Studio


Qbaze

Recommended Posts

Himla kul bygge det där!! Fördelen med att det tar tid (kanske inte såhääääääääääääär lång tid 😆 ) är ju att du får det ordentligt gjort och har tid att tänka igenom det hela. När vi byggde om vårt garage till studio så var det lite bråttom. på ca två månader planerades det och byggdes och handlades och kopplades in. Det blev en del missar och det känns ju sådär kul när man vet hur mkt arbete man lagt ner på det hela. Till exempel med ljuddämpning mellan kontrollrummet och inspelningsrummet. Där finns mycket att göra för att förbättra det hela. Men jag vet bara inte hur. Men just nu är det ju brist på både tid och pengar, så det får bli en annan gång. Studion funkar och folk blir nöjda med resultaten så jag ska väl egentligen inte klaga, hehe... Men man vill ju alltid att det ska bli bättre.. 😉

Kämpa på! 😄

/RoBERT

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

ser jävligt najs ut.. skulle döda för en sån studio 🙁 hehe

men vill påpeka några saker.. nu har du värmeisolering i väggen, right? 90isolering i en 90vägg eller har ja fel??

men iaf, material som ljudisolerar är kompakta, det vill säga betong, men betong värmer isolerar inte, vanlig isolering är luftig vilket håller värmen inne, men släpper igenom ljud, förstår du? så ett tips med isoleringen om du inte redan klappat igen är att köpa mer, å trycka in tex dubbelt så mkt isolering i regelverket för att få mer ljudisolering... då måste man plasta in på en gång med tex cellplast för att inte isoleringen ska trilla ut innan du gipsat, kan bli knepigt, men bra 🙁

Sen såg jag att du valde att ha vanlig 13gips ytterst, ett tips, kör ljudklassat 15gips som man använder i tex skolor osv som måste ha en speciell ljudklass..

men lycka till, ser jävligt najs ut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu har det hänt lite i garaget.

Svärfar var här härom veckan och hjälpte till med bland annat att få bort garage-porten.

Och efter det har det rullat på rätt bra. Bygglusten är tillbaka! 😎

Hålet där garageporten satt är igenbyggt. Saknar fortfarande asfaboard och panel på utsidan.

Och en tillfällig dörr är uppsatt för att få in skivmaterialet lite smidigare.

mini-PB220616.JPG

Jag bestämde mig till slut för hur jag skulle göra med reglar för innertaket.

Det blev takstolar som sågades med 10 graders vinkel där de möts längst upp i mitten.

Sen satte jag en regel högst upp längs långväggarna som sedan takstolarna ställdes på.

Så här ser det ut ovanför innertaket.

mini-PB230617.JPG

Och så här ser det ut efter dagens arbete. Taket är färdigt för takgipset. 😄

mini-PB230621.JPG

Härnäst blir det att köpa 15st OSB-skivor till väggarna, sen ska jag börja fundera på att bygga fönstret mellan rummen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det kommit upp OSB-skivor på 3 av de 4 väggarna i "live-rummet".

Funderar på om jag ska sätta fog i alla springor nu, eller om det räcker att göra det efter nästa lager med gips-skivor?

Nån som vet?

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det kommit upp OSB-skivor på 3 av de 4 väggarna i "live-rummet".

Funderar på om jag ska sätta fog i alla springor nu, eller om det räcker att göra det efter nästa lager med gips-skivor?

Nån som vet?

/Andreas

Kul tråd det här!

Låt varje lager bli lufttätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite bilder på vad som händer...

Smetade på fog i alla springor på ena långväggen idag och skruvade dit några skivor gips.

mini-PC040625.JPG

Här kommer ventilationen fram ovanför innertaket. En del av den ena ljuddämparen sticker ut...

mini-PC040616.JPG

Blått liggunderlag under det första vägglagret med OSB

mini-PC040621.JPG

...det går ju inte så fort när man själv men i helgen kommer en polare förbi och hjälper till så då kommer det nog hända lite. Jag funderar på om jag skulle skaffa hem tak-gipset så kanske vi kan smälla upp det i helgen. 😲

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Fönsterbygge

Har fått tummen ur r%#¤" och kommit igång med bygget igen!

Efter att inte vetat hur och vad jag skulle börja med, så tänkte jag att det får lösa sig vartefter och satte igång.

Började med att mäta fönstren och bygga en ram av 2"4 reglar som jag tänkte sätta fönstren i.

mini-P2070735.JPG

Satte dit sån där gummilist runt om som fönstrens kanter pressas mot, samt en trälist för att hålla fönstret på plats

mini-P2070732.JPG

mini-P2070733.JPG

Täckte alla springor med fog.....

Såga ut för ramen på väggen

mini-P2070737.JPG

Målade insidan vit och la på en sträng silikon där rutans kanter hamnade.

Körde på med vanlig fog under listerna som håller rutan på plats.

mini-P2080738.JPG

Ett glas på plats! 🙂

mini-P2080740.JPG

Två glas på plats - Trapped forever! 😲

mini-P2100741.JPG

Fog runt kanterna där fönstret trycks emot. Jag satte dit vinkeljärn runt fönstret ett par millimeter in från kanten så att det trycktes in mot väggen ordentligt när jag drog åt.

mini-P2100743.JPG

Fönstret på plats! Skönt ....tungt som fan! :rolleyes:

mini-P2100744.JPG

För övrigt så är det dubbla lager gips på nästan hela längväggarna nu också.

mini-P1250728.JPG

Nu ska jag bort ett par helger så det blir nog inte så mycket gjort de närmaste veckorna.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är grymt duktig du, och jag är grymt imponerad! 🙂 (Inte minsta att du kommer ihåg att ta bilder och presentera här, vilket jag har misslyckats kapitalt med!)

Lycka till i fortsättningen. Jag följer med spänning bygget och hoppas få komma på en visning senare år. 😑

Puss och Kram från det stora landet i väster. /Lee

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, den där lilla vattendammen... :-)

Spännande att se hur det utvecklar sig. Så jäkla jobbigt när man lägger ner så mycket tid, ork och ambitioner. Tänk om det ändå läcker ljud? Tänk om det är någon frekvens som resonerar? Tänk om ljudet sprids i kabelrören? Pust pust... när man ser allt slit så kan man inte annat än att hålla tummarna så att knogarna vitnar. Måtte detta funka hela vägen ut. Det är du väl värd. :-)

/Conny

Redigerat av connywelen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu så...

Äntligen har taket kommit på plats! 😠

I helgen fick jag lite förstärkning av en kompis och fick då innertaket på plats!

Det är bara en liten bit kvar där ventilerna ska sitta som inte är gjort ....men det mesta är på plats. Väldigt skönt!

Det blev 2 lager takgips 60x120 bitar. Dom var rätt smidiga att hantera ....det blir i och för sig lite mer skarvar att foga igen och förmodligen lite mer ljudläck uppåt ...men det gör nog inget.

mini-P2280939.JPG

mini-P2280940.JPG

mini-P2280943.JPG

Idag kom det sista lagret takgips upp och så satte jag igen den tillfälliga ytterdörren på kortväggen med OSB och ett lager gips.

mini-P3010952.JPG

mini-P3010956.JPG

Härnäst blir det att täta alla springor med fog och bygga upp den sista kortväggen som skiljer rummen åt.

Nu ska jag vila bort tränigsvärken några dar! 😄

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj jag känner mig som Homer Simpson inför en superbowlfinal varje gång jag läser en uppdaterad byggtråd 😠 !

Ser riktigt nice ut Qbase!

Är det gipsplattor i taket? Ser inga skruvhål...hur är dom fästa isf? 😄 Jo några punkter ser jag men håller det?

ahh vänta...skruvarna är "under" fogen eller?

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det gipsplattor i taket? Ser inga skruvhål...hur är dom fästa isf? 🙂 Jo några punkter ser jag men håller det?

ahh vänta...skruvarna är "under" fogen eller?

Bra jobbat!

Hej

Jodå, plattorna är skruvade ...båda lagren. Jag tänkte gå över alla springor och hål med fog och sen spackla, slipa och måla vitt. 🙂

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Vilket fantastiskt bygge, blir otroligt imponerad och framförallt inspirerad att följa dig. Ska påbörja ett litet bygge själv men det liknar rena lekstugan jämfört med det här 🥰 Efter att ha renoverat huset totalt vet jag att det mesta av intrycken sitter i detaljerna och funktionen. Slangarna i golvet och ventilationen är detaljer som säkert lätt förbises men fyller stor funktion och får helheten att bli så mycket bättre 😄

Vilket jobb ni lägger ned, och vilken glädje det ska ge när bygget är färdigt att användas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ser sjukt bra ut!

Ett par frågor bara.

Var har du fått tag på det svarta gummit och skumgummi plattorna?

Vad kostade de?

Vad kostade dämplimmet och hur mycket går det åt ungefär?

Tacksam för svar av vemsomhelst som har koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej

Daniel - > Dämplimmet och "skumgummit" är från swedac-acoustic, men jag minns inte vad det kostade. Kan rekomendera dig att ringa till dom och fråga, dom verkade ha bra koll. Det gick åt ungefär en och en halv hink till golvet har jag för mig. Gummit är "vulk-gummi" som jag fått från nån som jobbade i den branchen.

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Link to comment
Dela på andra sajter

I helgen jobbade jag med den sista väggen mellan kontrollrummet och liverummet. Sista väggen!! Faan va skönt!

Nu börjar man se slutet av byggdelen! 😉

Lördagen började lite segt efter alla fredagens GT.... 🙂 ...jag fick upp reglar och isolering, samt hängde upp dörr nr2.

mini-SDC14296.JPG

På söndagen hann jag med ett lager med OSB...

mini-SDC14298.JPG

...och ett lager gips.

mini-SDC14299.JPG

Jag har en hink med dämplim kvar som jag sparat till denna vägg. Tänkte smeta på ett ordentligt lager innan jag sätter sista lagret med gips.

Men, nu ska jag bort i helgen som kommer så det blir nog inte förrän om 2 veckor .....om jag inte får oväntade krafter och gör det nån kväll i veckan... 🙂

Sen är det ju bara att spackla och måla och rulla in heltäckningsmattan och ställa in prylarna! 😎

...och dra en massa kabel förståss ....och koppla in alla kontakter....och sätta lister ....och fixa belysningen ....och koppla in ventilation ...och

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja! Då var allt gips uppsatt! 😏 ¨

Kletade på ett ordentligt lager med dämplim och sen sista lagret gips.

mini-P3230107.JPG

mini-P3230108.JPG

Efter lite tjat så fick jag hjälp av ungarna med lite limning, mätning och städhjälp.

mini-P3240109.JPG

SISTA GIPSBITEN!!! 😐

mini-P3240112.JPG

mini-P3240115.JPG

....men dom tröttnade snart på att jobba

mini-P3240118.JPG

...med Whitesnake skrålandes i högtalarna rockade dom loss 😲

mini-P3240119.JPG

Nu känns det riktigt skönt att vara helt klar med alla väggar, tak och golv! En milstolpe i bygget.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan

Då var det dags för lite uppdatering ....det var ju ett tag sen 😲

Ja det går ju inte direkt fort när man jobbar själv och har massa annat som ska göras (jo, jag har ju fått lite hjälp från ungarna ibland ....dom brukar köra på en kvart ungefär innan dom ledsnar och plötsligt har andra viktiga saker att göra.. 😛 )

...men nu känns det som om det inte är långt borta tills man får konka in instrumenten i "live-rummet".

Sen sist så har jag spacklat alla skruvhål och satt igen alla springor med fog ....det har gått åt några tuber .....undrar hur många? 😳

Efter spacklandet och slipandet (det roliga när man bygger.....NOT) så var det dags för målning. Det blev vit färg både i tak och på väggarna.

Sen kommer det förmodligen att bli lite färgklickar här och där i form av akustikbehandling och sånt...

mini-P4250145.JPG

Sen har jag byggt färdigt den ena av de två dörrarna som ska vara i "slussen" och klätt in den i tyg.

Det är ju inte varje dag man går i en tygaffär och strosar ...och jag visste inte vad jag skulle ha för tyg, mer än att jag ville ha svart eller rött. 😲

Jag hittade i alla fall ett svart som såg bra ut så det blir det på insidorna av slussen och även på basfällorna.

mini-P4280188.JPG

mini-P4280189.JPG

Sen har jag även gett mig på de två hörnen som ska fungera som basfällor och även dölja tilluften för ventilationen.

mini-P4050121.JPG

mini-P4280190.JPG

mini-P5190272.JPG

mini-P5190275.JPG

mini-P5190276.JPG

mini-P5190278.JPG

Ja, så ser det ut just nu. Det som är kvar att göra i stora rummet nu är:

  • Fixa sista basfällan
  • Sätta lister runt takgolv, dörrar och fönster
  • Fixa belysning & el
  • Hänga upp projektorn + duk
  • Dra in kablar från kontrollrummet och fixa uttag
  • Rulla in heltäckningsmattan

...ja, sen är det klart! 😎

...då är det bara lilla rummet kvar 🤪

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...