Jump to content
Annons

Hjälp mig att bestämma mig!


jonasandersson

Recommended Posts

Jag har följande:

Hårdisk nr 1 - Microsoft Vista Home Premium 32-bit.

Hårdisk nr 2 - Microsoft Vista Home Premium 64-bit.

Ljudkortet Audiophile 2496 - har nu drivrutiner som stöder 64-bitars Vista.

Jag tänker nu installera Cubase SE på någon av dessa hårddiskar, och sedan installera det uppgraderingspaket som uppgraderar till Cubase Studio 4 (som också stöder 64-bit Vista.)

Med dessa förutsättningar finns det nån anledning att inte installera på 64-bitars Vista?

Tänkte ifall det kunde bli problem med Cubase SE, som kanske inte stöder 64-bitars Vista, men samtidigt, när det väl är installerat tänker jag uppgradera till Cubase Studio 4. Det skulle i så fall vara att det blir problem vid uppgraderingen på grund av att Cubase SE eventuellt inte stöder 64-bit (däremot verkar det enligt Steinberg som att Cubase SE 3 funkar på 64-bit).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå det fungerar, som en pensionär på hal is.

Gå tillbaka till Win XP.

Om du är sugen på ett glassigt Vista-OS, skaffa en dedikerad surf-game-drakar och demoner-dator till det.

Vissa ljudkortstillverkare stöder 64 men på sequencerfronten är det glest. Till och med Apple har svårt att få logic att snurra på 64.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det fungerar, som en pensionär på hal is.

Gå tillbaka till Win XP.

Om du är sugen på ett glassigt Vista-OS, skaffa en dedikerad surf-game-drakar och demoner-dator till det.

Vissa ljudkortstillverkare stöder 64 men på sequencerfronten är det glest. Till och med Apple har svårt att få logic att snurra på 64.

http://www.macworld.com/article/132810/200...hotoshop64.html

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller M-audios drivrutiner för mitt ljudkort så var det inte så "bara". De har drivrutiner för Vista på Beta-stadiet, men dessa måste man ansöka om att få. Jag har istället satsat på att göra en liten partion med Vista 32-bit. Jag har då installerat 32-bit's varianten av M-audio's drivrutiner för mitt ljudkort. Fast det funkar inte så bra, jag har installerat dessa två gånger och skärmen flimrar samt att CHKDSK körs vid varje uppstart för att återställa problemet men lyckas inte. Det står att det inte finns tillräckligt med diskutrymme för att vidta alla åtgärder i MF-tabellen. Kanske ska prova att installera XP istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)

Ja Vista kommer inte att hamna på min dator. Inte värt att ställa till det för sig. Varför förstöra något som fungerar bra med något som funkar dåligt? Något nytt blir det inte förrän Vistas ersättare kommer och det lär väl inte dröja mer än ett par år eller så. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med Cubase studio 4 på Vista32 Sp1 Samt ett Echo Audiofire2. funkar utan problem.

64 bitars versionen är väl egentligen bara intressant om du har mer än 4 gb minne. Annars tror jag inte du vinner något på det, tvärtom lär du få problem med drivrutiner o.s.v. till många produkter.

Att köra en 32-bitars daw i en 64 bitars maskin är väl inte heller någon större mening.

Det väl annars allmänt kännt att vista är rätt kasst för musiksyfte, kanske delvis pga av alla DRM kontroller de lagt in på ljud/bild. Det är dock inte bara musiker som är missnöjda med vista, verkar vara lite windows ME (om du kommer ihåg denna version) över det. MS jobbar nog hårt på att ordna till det, vista är ju till stor del omskrivet från grunden så man får nog ge det några versioner.

Om inte nästa version släpps inom ett par år (som utlovat) och är avsevärt bättre blir det en mac nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller M-audios drivrutiner för mitt ljudkort så var det inte så "bara". De har drivrutiner för Vista på Beta-stadiet, men dessa måste man ansöka om att få. Jag har istället satsat på att göra en liten partion med Vista 32-bit. Jag har då installerat 32-bit's varianten av M-audio's drivrutiner för mitt ljudkort. Fast det funkar inte så bra, jag har installerat dessa två gånger och skärmen flimrar samt att CHKDSK körs vid varje uppstart för att återställa problemet men lyckas inte. Det står att det inte finns tillräckligt med diskutrymme för att vidta alla åtgärder i MF-tabellen. Kanske ska prova att installera XP istället.

Ehhheeeee.....

Jag har Delta 1010LT och Vista32...Funkat felfritt sen jag fick datorn för lite

mer än en månad sen...

Cubase rinner på som en kall

...ja ni vet

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Vista 32-bit med Cubase Studio 4 och ett E-mu USB0404. Har inte märkt några problem än så länge. För mina krav har jag bra latency och ett stabilt system. Sen är det möjligtvis skillnad på om man är glad amatör (som jag) eller en mer krävande expertanvändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...