Jump to content
Annons

Normalisering?


jocce

Recommended Posts

Har ett projekt i Logic som jag ska exportera som en ljudfil, dels mp3 för sändning över msn osv, och dels AIFF för bränning.

Dock distar vissa av spåren när jag exporterar dem utan att bocka för "Normalize"-knappen i bounce-fönstret. När jag bockar i Normalize låter det bra, men de blir väldigt låga i volym.

Vad ska jag göra för att få upp volymen på spåren, men slippa brus och dist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tack!

Det låter mest som att du bara skall dra ned nivån på masterregeln, eller optimera om hela projektets ljudnivå så att du inte slår i taket. En limiter på masterregeln kan vara en workaround.

Men... det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Försök alltid få en lämplig gainstruktur i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bockar i Normalize låter det bra, men de blir väldigt låga i volym.

det låter som du har en (eller flera) kraftig peak nånstans i materialet

leta upp den o dra ner den manuellt

kolla masterregeln - hur högt peakar det totalt nu?

du ska inte över nollan så dra ner mastern lika mycket som det slår över

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sänka volymen på mastern så att det inte går över 0 är ju samma sak som att normalisera. Och resulatatet blir ju också detsamma, volymen blir lägre. Och det ville ju inte trådstartaren om jag förstått saken rätt.

Problemet är att det finns peakar nånstans, och det låter onekligen som att det är en limiter som behövs. Men sök på "Mastring" eller "Mastering" så ska du nog hitta mängder med intressant info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju inte jag så kunnig på detta med Db-nivåer och så, men på en prfessionell platta ligger ju låtarna mycket högre volymmässigt än de jag mixar, hur går det ihop om en låt dka ligga på noll? Det distar ju inte förrän jag bouncat filen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du trycker ihop dynamiken med hjälp av en kompressor och ser till att 0dB aldrig överskrids, med hjälp av limiter. På så sätt kan du få upp den subjektiva volymen rejält på resultatet. Det sker på bekostnad av dynamiken, men man måste göra sådana kompromisser om det ska låta som det gör på dagens kommersiella skivor...

Blir det väldigt lågt efter nomalisering, som du säger, så skulle jag nog först - som andra också har föreslagit - titta igenom de enskilda ljudfilerna och se var det finns peakar som inte borde finnas - och trimma bort dem innan du går vidare med komprimering och limitering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt brukar era slutprodukter bli på ett ungefär? Jag har läst någonstans att man ska sikta på en RMS på ca. -9 med en rocklåt eller liknande. Är det alldeles för högt eller?

En annan sak jag har funderat över när jag har lekt med en Limiter är att: För att få upp RMS:et till -9 så måste man dra på en massa på limitern. Vilket gör att den tar bort topparna från tex virveln rejält.

Och nu till frågan: Hur stor brukar dessa toppar bli på era projekt om ni nu skulle pumpa upp RMS:et till -9?

Varför fråga? Jo, för att jag har läst på en sida att dessa toppar inte ska vara mycket större än -6, och det gör mina projekt ganska mycket. 😆

Visst kan man jobba lite mer med multibandskompressorn som jag försöker göra, men det blir alldeles för stor skillnad på det mastrade och mixade, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt brukar era slutprodukter bli på ett ungefär? Jag har läst någonstans att man ska sikta på en RMS på ca. -9 med en rocklåt eller liknande. Är det alldeles för högt eller?

En annan sak jag har funderat över när jag har lekt med en Limiter är att: För att få upp RMS:et till -9 så måste man dra på en massa på limitern. Vilket gör att den tar bort topparna från tex virveln rejält.

Och nu till frågan: Hur stor brukar dessa toppar bli på era projekt om ni nu skulle pumpa upp RMS:et till -9?

Varför fråga? Jo, för att jag har läst på en sida att dessa toppar inte ska vara mycket större än -6, och det gör mina projekt ganska mycket. 😑

Visst kan man jobba lite mer med multibandskompressorn som jag försöker göra, men det blir alldeles för stor skillnad på det mastrade och mixade, tycker jag.

tycker du ska försöka se mixning å mastring som två separata moment - inte blanda ihop dom

jag råder inte att slänga på en massa volymhöjande pluggar på masterregeln utan på sin höjd en limiter som bara tar hand om enstaka blixtsnabba peakar som kan råka uppstå, bara för att det absolut inte ska slå över 0

sen dra ner mastern så det inte slår över

arbeta istället med kompressor på enstaka spår å på interna bussarna för att få skjuts i mixen

efter mix - som då helst redan ska låta bra å ha ett bra tryck - så mastrar man för att ge den lilla extra skjutsen i volym, kompression, men också för att olika spår till samma projekt ska harmoniera bättre med varann

hur högt topparna slår är olika vem du pratar med

jag har själv lämnat ifrån mig både högre å lägre värden än -6dB

det hänger lite på vem som ska jobba med det å på vilket sätt

egentligen finns bara en regel: aldrig över 0

en del föredrar -10 andra tolererar betydligt högre

ska du mastra själv så använd hellre en vanlig kompressor följd av limiter - multibandare är svårare att bemästra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att det som har sagts här tidigare är rätt. Aldrig över 0. Jag tycker dock att det är bättre att inte ligga och slika nollan när man mixar och även när man spelar in för minsta lilla ändring gör att du slår över och måste justera varenda spår och grupp igen. Det då många gör är att sänka masterregeln och det kanske är OK men vad jag har lärt mig så minskar man då bitdjupet som man har att spela med när man mastrar sedan men jag kan ha fel.

En limiter eller en kompressor som tar det värsta kan vara en lösning. Men sänkta masterreglar och hårda limitar för att kompensera är som regel inget bra sätt att få upp nivåerna.

Det finns ingen genväg. Har man en balanserad mix så spelar det ingen roll om högsta peaken ligger en trygg bit under nollan. Med bra mastering är det inte några som helst problem att komma upp i dom RMS nivåer man behöver. T.o.m 16 bitar kan räcka gott om mixen är balanserad.

Jag är verkligen ingen masteringstekniker jag återberättar bara det jag har hört av dom som kan detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det då många gör är att sänka masterregeln och det kanske är OK men vad jag har lärt mig så minskar man då bitdjupet som man har att spela med när man mastrar sedan men jag kan ha fel.

det är väl en vanlig missuppfattning (tror jag)

bitdjupet är väl detsamma

slår det över så är dynamiken större än vad som får plats - antingen slår det upp ovanför taket eller så drar man ner å då ryms det

om man drar ner med mastern eller om man sänker innan ska inte göra nån skillnad vad jag fattat

om båda metoderna gör någon skillnad därnere vid -96dB eller -144dB låter jag vara osagt, men det borde som jag förstår inte göra nån skillnad var man reglerar volymen eftersom masteregeln inte reglerar bitdjupet utan snarare vilken del av ljudet som ska rymmas inom spannet (tror jag)

det finns säkert andra här som kan det där bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter rimligt det du säger demonproducenten. Det finns så mycket myter och hörsägen i den här branschen och det där med att aldrig röra masterregeln är väll ytterligare en av dom. Däremot är jag tämligen säker på att man inte ska göra en out fade på masterregeln och skicka till mastering för då pratar vi verkligen om dom riktigt låga nivåerna som masteringen försöka trycka upp. Man får alltså en fade med mer och mer brus och mindre och mindre musik.

Men lite automation på masterregeln skadar nog inte som du säger.

Min poäng är dock att man inte ska kompensera en ojämt balanserad mix (Läs peakar som spretar åt alla håll, stort tryck i basfrekvenser som man inte hör och trots detta en sammantaget låg RMSnivå) genom att slänga på en limiter och eller att dra ner masterregeln. Men det vet ju du mycket väl. Ville bara påpeka det för frågeställaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

tämligen säker på att man inte ska göra en out fade på masterregeln och skicka till mastering för då pratar vi verkligen om dom riktigt låga nivåerna som masteringen försöka trycka upp. Man får alltså en fade med mer och mer brus och mindre och mindre musik.
helt rätt

idag görs fadar i mastringen så en låt som ska fadas låter man gå ut precis som vanligt

Men lite automation på masterregeln skadar nog inte som du säger.
hoppsan 🙂

automation säger jag absolut inte

Min poäng är dock att man inte ska kompensera en ojämt balanserad mix (Läs peakar som spretar åt alla håll, stort tryck i basfrekvenser som man inte hör och trots detta en sammantaget låg RMSnivå) genom att slänga på en limiter och eller att dra ner masterregeln. Men det vet ju du mycket väl. Ville bara påpeka det för frågeställaren.
håller med dig här förutom det där med masterregeln - å nu är det inte dom vilda peakarna eller dom andra exemplen du gav vi pratar om utan den peaknivå man ändå hamnar på:

slår den upp så att den slår över nollan flera ggr så kan man mycket väl sänka masterregeln å låta den stå på -3 eller -6dB så att peakarna istället hamnar på -2 istället för plus 1 eller plus 4 - typ

förtydligande: masteregeln ska alltså stå på samma nivå genom hela låten, inte kompensera just där ev peakar uppstår

annars har du helt rätt - det som är fel i mixen ska inte försöka räddas vid masterregeln med massa pluggar eller i mastringen

det ska åtgärdas tidigare i kedjan

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade upp en snutt från en låt för att visa lite och kanske få lite feedback om vad jag kan förbättra.

Låt, endast mixad: http://www.speedyshare.com/504614134.html

Lite clipping på den här är det nog, men det bör vara endast virvelslagen

RMS runt -17

mastervolymen: medlet är ca -5 och största peaken är på 3.3

Låt, "mastrad": http://www.speedyshare.com/930879837.html

RMS på den bör vara nånstans runt -9, lite mindre kanske.

Limiter har out ceiling på -0.2.

Största toppen som limitern tar är -11.2 och den jobbar nästan konstant runt 0-(-2)

masterkedja: multibandscomp -> limiter.

Okey så vad gör jag för fel?

Jag tycker att jag har ganska jämna mixar... Det enda som slår över är virvelslagen. Det känns ju som att man måste låta virveln ta ganska stor plats, annars så får man inte det där trycket.

Ni säger att man ska låta mastervolymen( kallas det volym?) vara runt -6 - -3, det måste vara under mixning väl?

Och varför ska man vrida på masterfadern för? Det har jag läst är ett stort no, no. Bl.a för att nummer och sånt blir helt fel.

Ex låter man en limter ta bort alla peakar på 0 och sedan så sänker man masterfadern till -2 så kommer fadern visa -2 isället för 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade upp en snutt från en låt för att visa lite och kanske få lite feedback om vad jag kan förbättra.

Låt, endast mixad: http://www.speedyshare.com/504614134.html

Lite clipping på den här är det nog, men det bör vara endast virvelslagen

RMS runt -17

mastervolymen: medlet är ca -5 och största peaken är på 3.3

Låt, "mastrad": http://www.speedyshare.com/930879837.html

RMS på den bör vara nånstans runt -9, lite mindre kanske.

Limiter har out ceiling på -0.2.

Största toppen som limitern tar är -11.2 och den jobbar nästan konstant runt 0-(-2)

masterkedja: multibandscomp -> limiter.

Okey så vad gör jag för fel?

Jag tycker att jag har ganska jämna mixar... Det enda som slår över är virvelslagen. Det känns ju som att man måste låta virveln ta ganska stor plats, annars så får man inte det där trycket.

Ni säger att man ska låta mastervolymen( kallas det volym?) vara runt -6 - -3, det måste vara under mixning väl?

Och varför ska man vrida på masterfadern för? Det har jag läst är ett stort no, no. Bl.a för att nummer och sånt blir helt fel.

Ex låter man en limter ta bort alla peakar på 0 och sedan så sänker man masterfadern till -2 så kommer fadern visa -2 isället för 0.

Ska man få till en riktigt hög volym är det ofta bra att komprimera i flera steg. Gör till exempel gruppkanaler, en för trummor, en för gitarrer osv. Sen lägger du eq, kompressor, limiter etc. även på grupperna. Då är det lättare att pressa upp volymen vid mastringen. och även om man inte vill mosa dynamiken tycker jag man ofta får ett mer sammanhållet sound på det här viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det alltså så att allt över 0 klipper? Hur ska jag sedan få upp volymen på mixen när allt är ställt på det viset? Är det hela låtspåret jag ska gå in och fixa till då?

Är som sagt rätt grön på detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det alltså så att allt över 0 klipper? Hur ska jag sedan få upp volymen på mixen när allt är ställt på det viset? Är det hela låtspåret jag ska gå in och fixa till då?

Är som sagt rätt grön på detta...

Ja, allt över noll klipper. Men genom att använda kompressorer och limiters kan du sänka topparna och därmed höja alltihopa för att på så sätt få upp den upplevda volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack!

Finns det några bra standardvärden att köra i kompressorn för att höja volymen på hela den exporterade filen?

Du förenklar det hela...det handlar om att lyssna och trycka på ljudet jämt. Förstå sammanhang med vad man gör, varför och dess resultat. Och framförallt inte låta volymen ta över dynamiken, låter apfult och lite dovt när man överkomprimerar och pajar dynamiken.

Prova att dela upp ljudet som någon tidigare talare sa, kör olika kompressorer på dem, sen släng ihop alla dem och kör en sista kompressor. Så får du nog bort oönskad energi o toppar, sen blir ett jämnare och troligtvis högsta styrka.

Det finns ingen hemlig plugg som höjer volymen utan att peaka på ett perfekt sätt. Det handlar om att träning i att ratta. Vill du läsa om det så skaffa studios mixning special, i den finns det ett avsnitt om mastering.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på rå-mixen så tycker jag att även om jag gillar att mixa kagge och virvel så de sticker ut, då det är lättare att ta ned dessa i mastering än upp, så är virveln i denna mix kanske lite för hög i nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag får öva mig då helt enkelt. Studios mixologi-nummer ska jag se till att skaffa också....

Det är en bra plan....mycket matnyttigt i den....akta så du inte blirt skrämd när du läser, för att det är så mycket att tänka på...

Ta en sak i taget i den och lek o lär. Gör det inte till plugg, då tappar man intresset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...