Jump to content
Annons

Effekt för att feta till en baskagge

coloradopub

Recommended Posts

hellu ! . jag undrar om de finns några speciella effekter i cubase studio 4 för baskaggen eller liknande , skulle vilja få bra och biffigt ljud i kaggen!

enda ja hittat än så länge är ju eq men måste väl finnas nå mer ? och i så fall vart i cubase ?

Tack för svar !

Annons
Skaffa bättre samplingar istället , då slipper du mycket av rattandet.

Vilka du bör skaffa beror på musikstilen..

Men Eq och kompressor kommer man långt med.

Om inte biffigheten finns i ljudet när det väl är digitalt och ligger på disken är det bättre att göra om, som Picazzo redan berättat, men har du lite stålar att spendera på trolleripluggar finns det bl.a Waves Maxxbass som genom psychoakustik ger en rätt mullig köttighet.

Waves MaXXBass

Har du en bra sampling behöver du nog inte så mycket mer processing än det mest elementära justeringarna för att anpassa den i mixen

• 1 year later...
  • 4 weeks later...

Funkar också ibland att köra lite reverb på kaggen beroende på musikstil för att fetta till den lite, sen är ju multibandskomressor en schysst grej för att få fläsk i kaggen, typ TC triple C eller liknande

Är det en kagge som är inspelad från ett riktigt trumset?

Jag kan inget om pluggar och sånt, men en sak är säker; absolut inga inspelningar jag har hört de senaste 10 åren har haft ett baskaggeljud som varit nåt att ha. Allt, precis allt låter skit, tryck som när en kanin fiser. Lyssnar man på gammal skit som Zeppelin och early Fleetwood Mac är det ju grymt trumljud, det låter nämligen som trummor! Allt nyproducerat är ju bara skit. Det måste ni väl höra ni med? Har ni förresten lyssnat på en riktig trummis som spelat på riktiga trummor? Kraftfullare instrument finns inte. Att det sen låter som det gör på alla skitdyra produktioner är obegripligt. Jag tror det är för mycket eq, kompressorer, pluggar och skit. Alla de där grejerna bara saboterar ljudet, som i baskaggen redan är perfekt. Cubase är skit. Eller också använder precis alla i hela världen det fel. Kanske alla hatar trummor?

Edited by Guitar Nilsson

Guest DieHard
🙂 Ja va ska man säga Nilsson? Du har ju rätt ha dina åsikter men jag håller inte med dig och säkert mycket få andra också. Men stå på dig i alla fall vad du tycker. Men DAW har inget med saken att göra för hur det låter i alla fall så där har du fel i det. Edited by DieHard

🙂 Ja va ska man säga Nilsson? Du har ju rätt ha dina åsikter men jag håller inte med dig och säkert mycket få andra också. Men stå på dig i alla fall vad du tycker. Men DAW har inget med saken att göra för hur det låter i alla fall så där har du fel i det.

Jag menar inte att det är DAW, eller det digitala som gör det, tvärtom, inget är så bra som det. Och de gamla vinylerna är inte mycket bättre än stenkakorna.

Det är nåt annat det beror på. Lyssnar man på riktiga trummor och sen på inspelade trummor kan man ju grina. Helt utplattade små pysljud.

Och samplade trummor låter nuförtiden lika illa som de allra första rytmboxarna gjorde.

I Alesis SR 16 finns det två baskaggar jag gillar; "Old wood" och "Low wood". Kolla in dem nån gång.

Guest DieHard

Tja den senaste plattan jag köpte med där det hörs att det är riktiga trummor var Iron Maidens senaste. Inget fuffens där inte. De har aldrig hakat på trenden med triggade trummor och så. Riktiga trummor rakt igenom. Lite ovanligt höra idag i metalsvängen i alla fall.

Visst ska det låta trummor men för min del så får dom gärna överdämpa dom och leka lite med skinnen etc.

Ta till exempel Mick Tuckers trummljud på Sweet Fanny Adams så tycker jag att han placerar john Bonham lite bakom sig. (han har dessutom tightare rullningar!)

Men det trummljudet är betydligt mer processat än Bonhams. Men jag gillar även hans mera "äkta" låtande trummljud också.

Fast tryckmässigt så kölhalar Tucker han för det dämpade ljudet känns mera koncentrerat.

Sedan snackar vi här om två hårdslående (snärtigt) spelande trummisar och då får du ur trummorna ännu mera karaktär i den typen av musik.

Här har jag ytterst lite kompressor och lite preamp plugg men dämpade trummor och detta är den typ av 70-talstrummor jag gillar mer än Paice, Bonham

https://www.studio.se/index.php?showtopic...hrough+universe

/aROCKER

Finns ju lite bra knep.

Parallellkompression hjälper.

Klart det finns bra pluggar, bandare och transient designer i hårdvara

är ju jättevanligt i "riktiga" studios.

Deras mjuvarubröder PSP mixpressor ihop med sonnox transmod har gett mej ett jävla tryck i kaggen.

Jag triggar inte ens kagge längre p.g.a brist på riktigt bra samples

men tycker det känns ganska onödigt faktiskt om man inte är ute över att det ska låta

over the top.

Trycket kan man allt få ändå.