Jump to content
Annons

brum i monitorerna


mange_andersson

Recommended Posts

tjena!

jag köpte ett quad 303 slutsteg i helgen och ska få det att funka med mina tannoy system 600.

kedjan funkar kalas bra om jag drar in steget i en cd spelare, fast det spelar ju väldigt högt då, pga att det inte finns något volym reglage på cd spelarn.

men när jag kopplar min laptop -- motu ultralite -- steget -- monitorerna så får jag ett mycket otrevligt brum eller konstant missljud. man hör t.ex när man flyttar musen eller öppnar en applikation!! extremt störande!

beror detta på att jag inte har några jordade utag i den lägenhet jag nu flyttat in i.. eller på steget?

vill bara påpeka att om man kör denna kedja: laptop -- motu ultralite -- harman kardon förstärkare -- monitorerna så funkar det kalas.

kan det vara så att harman kardon förstärkaren/ cd-spelaren har en såpass bra och stabil inviduell jordning så att det är därför man slipper missljud i det läget..

quad steget är ju ca 30 år gammalt, men som sagt, funkar kanon i ojordade utagen ihop med en cd spelare.. kan det vara laptopen som är den svaga länken..? för jag tror knappast att det är motu kortet..

vore galet tacksam för hjälp!!!

mvh magnus!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du balanserade kablar?

Jag fck samma fenomen när jag köpte en sub i vintras. Det brummade inte alls utan subben, men det brummade efter jag hade kopplat in den med obalanserade kablar. Efter jag hade bytt till balanserade kablar så blev det helt brumfritt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
det låter ju som att du själv har hittat den felande länken... dvs "steget" , om det nu funkar fint med din harman kardon?

ja det kan ju verka så.. men, eftersom "steget" inte brummar när man kör det med en cd spelare så känns det ju inte riktigt som det är steget..

men jag kan ha fel.. men finns det något riktigt enkelt och billigt sätt att jorda ett ojordat el uttag.. jag bor numera i en lägenhet ovanför ett stall, och kommer väl bo här ett år ungefär.. så jag vill inte gärna göra något dyrt eller jobbigt för att få det och funka.. 😆

tack på förhand!

gällande balanserade kablar så tror jag inte det är problemet..

ps. jag tror felet kan ligga i att datorn är ojordad, är inte säker, men det känns så, miss ljuden kommer så fort som man slänger in firewire express kortet i datorn... men som sagt så är det ju lite mysko att det funkar via min vanliga förstärkare..

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

gällande balanserade kablar så tror jag inte det är problemet..

Det trodde inte jag heller när jag fick problemet, men jag tyckte att det inte var alltför svårt att testa med nya kablar.

Eftersom du har upptäckt att det slutar brumma när du drar ur datorn så kan det vara datorns el som stör in i kablarna, om du inte redan har balanserade kablar (du svarade aldrig på frågan om du har det eller inte) så tycker jag fortfarande att du ska prova med balanserade kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...