prodman (oregistrerad) Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Hej pĂ„ er, Ăr rĂ€tt ny hĂ€r. Jag hĂ„ller pĂ„ med modern dansmusik. Har lyckats fixa nĂ„gra kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem stĂ„r för Masteringen. Vill inte stĂ€lla dumma frĂ„gor till dom sĂ„ jag undrar om jag bara skall skicka ivĂ€g en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) frĂ„n cubase? SjĂ€lvklart har jag anvĂ€nt mig av eq och komressorer pĂ„ kanalerna dĂ€r det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen pĂ„ mina demos men fattar sĂ„ lĂ„ngt att det Ă€r just det dom bl a fixar Ă„t mig. Men vad Ă€r en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor pĂ„ masterkanalen i cubase, Ă€r det en typ av Pre Master, eller skall man lĂ„ta skivbolaget göra allt sĂ„nt? Tacksam för svar
Gain Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB)
chrisB Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Kul att du har fÄtt till kontakter! Mixa sÄ att lÄter som du vill att det ska lÄta. Exportera som 44.1 24-bit (om det inte specifieras nÄgot) utan EQ, Komp, etc, pÄ master-buss/regel. Pre-master Àr alltsÄ inget pÄ master bussen nÀr du exporterar.
TCIM Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Hej pĂ„ er, Ăr rĂ€tt ny hĂ€r. Jag hĂ„ller pĂ„ med modern dansmusik. Har lyckats fixa nĂ„gra kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem stĂ„r för Masteringen. Vill inte stĂ€lla dumma frĂ„gor till dom sĂ„ jag undrar om jag bara skall skicka ivĂ€g en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) frĂ„n cubase? SjĂ€lvklart har jag anvĂ€nt mig av eq och komressorer pĂ„ kanalerna dĂ€r det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen pĂ„ mina demos men fattar sĂ„ lĂ„ngt att det Ă€r just det dom bl a fixar Ă„t mig. Men vad Ă€r en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor pĂ„ masterkanalen i cubase, Ă€r det en typ av Pre Master, eller skall man lĂ„ta skivbolaget göra allt sĂ„nt? Tacksam för svar TvĂ„ helt olika svar, haha. Det normala nĂ€r man skickar till mastering Ă€r att du lĂ€mnar masterbussen helt clean dĂ„ de uppenbarligen helst vill lĂ„ta nĂ„gon med de rĂ€tta prylarna göra det finliret Ă„t dig. Personligen gör jag ofta en egen master dĂ€r jag fĂ€rgat mixen pĂ„ ett för mig skönt sĂ€tt, ofta ganska rejĂ€lt fĂ€rgad Ă„t det hĂ„llet jag vill ha den. Denna bifogar jag dĂ„ tillsammans med den rena mastern pĂ„ en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt Ă€r att ange alla vĂ€rden för respektive mix och tydligt markera vilken som Ă€r din âextrem-test-masterâ och vilken som Ă€r den rena. Om din mix peakar i mastern bör du anvĂ€nda en snĂ€ll limiter, men Ă€nnu hellre gĂ„ in i din mix pĂ„ nytt och kolla vad som Ă€r galet i de enskilda spĂ„ren. Lycka till / V
Gain Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Kul att du har fĂ„tt till kontakter!Mixa sĂ„ att lĂ„ter som du vill att det ska lĂ„ta. Exportera som 44.1 24-bit (om det inte specifieras nĂ„got) utan EQ, Komp, etc, pĂ„ master-buss/regel. Pre-master Ă€r alltsĂ„ inget pĂ„ master bussen nĂ€r du exporterar. Mixa sĂ„ att det lĂ„ter som du vill att det ska lĂ„ta? Inget som limmar?! .. glöm dĂ„ inte att skippa eventuella bussar etc.. och varför inte ta bort varenda insert/send du kommer Ă„t och behĂ„ll bara de nivĂ„er du önskar pĂ„ respektive spĂ„r.. đ I vilket fall..en pre-master Ă€r INTE per defintion detsamma som att masterbussen mĂ„ste vara tom.
Gain Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Personligen gör jag ofta en egen master dĂ€r jag fĂ€rgat mixen pĂ„ ett för mig skönt sĂ€tt, ofta ganska rejĂ€lt fĂ€rgad Ă„t det hĂ„llet jag vill ha den. Denna bifogar jag dĂ„ tillsammans med den rena mastern pĂ„ en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt Ă€r att ange alla vĂ€rden för respektive mix och tydligt markera vilken som Ă€r din âextrem-test-masterâ och vilken som Ă€r den rena.Om din mix peakar i mastern bör du anvĂ€nda en snĂ€ll limiter, men Ă€nnu hellre gĂ„ in i din mix pĂ„ nytt och kolla vad som Ă€r galet i de enskilda spĂ„ren. Alternativa masters Ă€r ett bra förslag. Andra anledningar kan ju vara hur starkt ett element ligger (sĂ„ng, gitarrsolo whatever)
prodman (oregistrerad) Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 (redigerat) Hej pĂ„ er, Ăr rĂ€tt ny hĂ€r. Jag hĂ„ller pĂ„ med modern dansmusik. Har lyckats fixa nĂ„gra kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem stĂ„r för Masteringen. Vill inte stĂ€lla dumma frĂ„gor till dom sĂ„ jag undrar om jag bara skall skicka ivĂ€g en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) frĂ„n cubase? SjĂ€lvklart har jag anvĂ€nt mig av eq och komressorer pĂ„ kanalerna dĂ€r det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen pĂ„ mina demos men fattar sĂ„ lĂ„ngt att det Ă€r just det dom bl a fixar Ă„t mig. Men vad Ă€r en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor pĂ„ masterkanalen i cubase, Ă€r det en typ av Pre Master, eller skall man lĂ„ta skivbolaget göra allt sĂ„nt? Tacksam för svar TvĂ„ helt olika svar, haha. Det normala nĂ€r man skickar till mastering Ă€r att du lĂ€mnar masterbussen helt clean dĂ„ de uppenbarligen helst vill lĂ„ta nĂ„gon med de rĂ€tta prylarna göra det finliret Ă„t dig. Personligen gör jag ofta en egen master dĂ€r jag fĂ€rgat mixen pĂ„ ett för mig skönt sĂ€tt, ofta ganska rejĂ€lt fĂ€rgad Ă„t det hĂ„llet jag vill ha den. Denna bifogar jag dĂ„ tillsammans med den rena mastern pĂ„ en data-cd, 24bit, 44.1Khz. Viktigt Ă€r att ange alla vĂ€rden för respektive mix och tydligt markera vilken som Ă€r din âextrem-test-masterâ och vilken som Ă€r den rena. Om din mix peakar i mastern bör du anvĂ€nda en snĂ€ll limiter, men Ă€nnu hellre gĂ„ in i din mix pĂ„ nytt och kolla vad som Ă€r galet i de enskilda spĂ„ren. Lycka till / V Vad menas i detta falll "Om din mix peakar i mastern bör du anvĂ€nda en snĂ€ll limiter" Hur ser/hör jag tex i waves L2 att lĂ„ten peakar? Redigerat 29 mars 2008 av prodman
Gilbert Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Du ska absolut INTE ha en limiter pĂ„ masterbussen om nĂ„gon ska mastra materialet. Kompressor kan man lĂ€gga pĂ„ men bara om du har stenkoll pĂ„ vad du gör och kompressorn du anvĂ€nder har nĂ„got i karaktĂ€ren som inte kan göras med prylarna som de som mastrar anvĂ€nder. Normalt Ă€r att lĂ€mna tre olika versioner pĂ„ varje lĂ„t; normal, vocal + & vocal â ( 2-3 dB). Vanligt misstag Ă€r att göra fades innan mastering vilket stĂ€ller till det för masteringsteknikern.
chrisB Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 I vilket fall..en pre-master Ă€r INTE per defintion detsamma som att masterbussen mĂ„ste vara tom. ehh . .jo. đ
Demomannen Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Hej pĂ„ er, Ăr rĂ€tt ny hĂ€r. Jag hĂ„ller pĂ„ med modern dansmusik. Har lyckats fixa nĂ„gra kontakter utomlands för remixjobb i första hand. Dom har sagt att dem stĂ„r för Masteringen. Vill inte stĂ€lla dumma frĂ„gor till dom sĂ„ jag undrar om jag bara skall skicka ivĂ€g en nermix (i mitt fall 24bitar 44.1khz) frĂ„n cubase? SjĂ€lvklart har jag anvĂ€nt mig av eq och komressorer pĂ„ kanalerna dĂ€r det behövts. I vanliga fall brukar jag köra wavesL2 för att maxa volymen pĂ„ mina demos men fattar sĂ„ lĂ„ngt att det Ă€r just det dom bl a fixar Ă„t mig. Men vad Ă€r en Pre master? Jag har tex aldrig kört komressor pĂ„ masterkanalen i cubase, Ă€r det en typ av Pre Master, eller skall man lĂ„ta skivbolaget göra allt sĂ„nt? Tacksam för svar Skicka en 24-bitarsmaster som lĂ„ter sĂ„ bra som möjligt utan att vara för hĂ„rt komprimerad. Om du bara har L2:an pĂ„ mastern sĂ„ se till att den inte jobbar - anvĂ€nder du inget annat finns det ingen anledning att börja. Min erfarenhet Ă€r att mastringstekniker vill ha mycket dynamik, men man kan inte förvĂ€nta sig att dom eq:ar mastern sĂ„ som du skulle gjort. Se alltsĂ„ till att det lĂ„ter rĂ€tt frĂ„n början. đ
Fredrik Karlsson Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB) Nej jag vill pÄstÄ raka motsatsen! Gör inget pÄ masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc.. Se till sÄ att mixen blir sÄ bra som du kan efter dina förutsÀttningar. Om det Àr en "riktig" masteringstudio sÄ har de lyssning som du förmodligen inte kan mÀta dig med sÄ lÄt de mastra Ät dig!
chrisB Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB) Nej jag vill pÄstÄ raka motsatsen! Gör inget pÄ masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc.. Se till sÄ att mixen blir sÄ bra som du kan efter dina förutsÀttningar. Om det Àr en "riktig" masteringstudio sÄ har de lyssning som du förmodligen inte kan mÀta dig med sÄ lÄt de mastra Ät dig! HÄller med.
surface Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 RIKTIGA masteringstekniker hatar nÀr man det ligger limiters och skit pÄ mixen. smink pÄ smink kallas det.
joachime Postat 29 mars 2008 Postat 29 mars 2008 Gör vad du vill pÄ mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svÄrare. Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS.
Gilbert Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 (redigerat) Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB) Nej jag vill pÄstÄ raka motsatsen! Gör inget pÄ masterkanalen, ingen limiter, kompressor, dithering etc.. Se till sÄ att mixen blir sÄ bra som du kan efter dina förutsÀttningar. Om det Àr en "riktig" masteringstudio sÄ har de lyssning som du förmodligen inte kan mÀta dig med sÄ lÄt de mastra Ät dig! plus en... Redigerat 30 mars 2008 av Gilbert
Gain Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 RIKTIGA masteringstekniker hatar nĂ€r man det ligger limiters och skit pĂ„ mixen. smink pĂ„ smink kallas det. Ăr Hoffe Stannow pĂ„ Cosmos Mastering en clown đ ...ehh not! Letat lite...Ur Studio nr 10, 2006: ...."gick ut pĂ„ att man bouncade en stereomix med mastringseffekterna och anvĂ€nde som fĂ€rgning under den fortsatta mastringen. Man fĂ„r lite loudness-kĂ€nsla utan obehagliga beverkningar." Pluggen han anvĂ€nde var Inflator, Sony Oxford
Demomannen Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Detta fenomen har nĂ„gon skrivit om tidigare hĂ€r pĂ„ forumet: En eller ett par skribenter har haft sporadiska kontakter med "proffs", och utgĂ„r dĂ€rmed frĂ„n att alla andra "proffs" jobbar likadant, vilket naturligvis inte stĂ€mmer. đ Med tanke pĂ„ hur mĂ„nga olika svar trĂ„dskaparen fĂ„tt Ă€r det kanske trots allt bĂ€st att frĂ„ga den som bestĂ€llt mastern hur den ska levereras? Tror knappast man skulle uppfatta dig som nybörjare eller dum eller sĂ„.
Gain Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dÄ trÄdskaparen uppenbarligen inte stÄr i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sÄ ÄterstÄr att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemÄl förstÄs. Jag vill ÀndÄ framhÄlla att om han hÄller sig borta frÄn fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sÄ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lÀtt komprimering tillsammans med en bra nivÄmarginal förstöra nÄgonting för mastringsprocessen.
Gilbert Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dÄ trÄdskaparen uppenbarligen inte stÄr i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sÄ ÄterstÄr att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemÄl förstÄs. Jag vill ÀndÄ framhÄlla att om han hÄller sig borta frÄn fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sÄ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lÀtt komprimering tillsammans med en bra nivÄmarginal förstöra nÄgonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svÄrare för mastringsteknikern om det inte Àr bra gjort. Att lÀgga pÄ ett rum kan fÄ förödande konsekvenser dÄ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Àr vÀl att nÄgon som Àr duktig pÄ sin sak ska gör jobbet Ät en?
Fredrik Karlsson Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det Àr klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksÄ med en lÀtt limitering (Àven nÀr det gÀller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dÄ trÄdskaparen uppenbarligen inte stÄr i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sÄ ÄterstÄr att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemÄl förstÄs. Jag vill ÀndÄ framhÄlla att om han hÄller sig borta frÄn fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sÄ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lÀtt komprimering tillsammans med en bra nivÄmarginal förstöra nÄgonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svÄrare för mastringsteknikern om det inte Àr bra gjort. Att lÀgga pÄ ett rum kan fÄ förödande konsekvenser dÄ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Àr vÀl att nÄgon som Àr duktig pÄ sin sak ska gör jobbet Ät en? Exakt! Annars kan han ju mastra det sjÀlv om han inte litar pÄ mastraren!
Gain Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det Ă€r klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksĂ„ med en lĂ€tt limitering (Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dĂ„ trĂ„dskaparen uppenbarligen inte stĂ„r i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sĂ„ Ă„terstĂ„r att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemĂ„l förstĂ„s. Jag vill Ă€ndĂ„ framhĂ„lla att om han hĂ„ller sig borta frĂ„n fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sĂ„ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lĂ€tt komprimering tillsammans med en bra nivĂ„marginal förstöra nĂ„gonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svĂ„rare för mastringsteknikern om det inte Ă€r bra gjort. Att lĂ€gga pĂ„ ett rum kan fĂ„ förödande konsekvenser dĂ„ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Ă€r vĂ€l att nĂ„gon som Ă€r duktig pĂ„ sin sak ska gör jobbet Ă„t en? Exakt! Annars kan han ju mastra det sjĂ€lv om han inte litar pĂ„ mastraren! UrsĂ€kta men, grabbs Nu börjar ni lĂ„ta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi hĂ„ller oss till rummet - med ett litet litet (lĂ€s:svagt, lĂ€tt, nĂ€rmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spĂ„r eller en grupp av instrument skulle alltsĂ„ försvĂ„ra för mastringsteknikern?! Ja - om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e đ
Fredrik Karlsson Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det Ă€r klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksĂ„ med en lĂ€tt limitering (Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dĂ„ trĂ„dskaparen uppenbarligen inte stĂ„r i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sĂ„ Ă„terstĂ„r att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemĂ„l förstĂ„s. Jag vill Ă€ndĂ„ framhĂ„lla att om han hĂ„ller sig borta frĂ„n fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sĂ„ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lĂ€tt komprimering tillsammans med en bra nivĂ„marginal förstöra nĂ„gonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svĂ„rare för mastringsteknikern om det inte Ă€r bra gjort. Att lĂ€gga pĂ„ ett rum kan fĂ„ förödande konsekvenser dĂ„ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Ă€r vĂ€l att nĂ„gon som Ă€r duktig pĂ„ sin sak ska gör jobbet Ă„t en? Exakt! Annars kan han ju mastra det sjĂ€lv om han inte litar pĂ„ mastraren! UrsĂ€kta men, grabbs Nu börjar ni lĂ„ta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi hĂ„ller oss till rummet - med ett litet litet (lĂ€s:svagt, lĂ€tt, nĂ€rmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spĂ„r eller en grupp av instrument skulle alltsĂ„ försvĂ„ra för mastringsteknikern?! Ja - om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e đ Nej!! Klart att man mĂ„ste göra en bra mix! Mastring och Mix Ă€r tvĂ„ olika saker!
Gilbert Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 Det Ă€r klart att du bör limma ihop DIN mix i mastern, eq, rum, kompression etc. Ev ocksĂ„ med en lĂ€tt limitering (Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller dB) Som ni ser har jag skrivit DIN med versaler..dĂ„ trĂ„dskaparen uppenbarligen inte stĂ„r i direktkontakt med de som ska mastra HANS remix sĂ„ Ă„terstĂ„r att som föreslagits att exempelvis skicka med en refmastering/slutmix eller önskemĂ„l förstĂ„s. Jag vill Ă€ndĂ„ framhĂ„lla att om han hĂ„ller sig borta frĂ„n fades, dithering och ja naturligtvis och helst - limitering, sĂ„ kommer inte exempelvis en highpass vid 30, ett svagt gemensamt rum eller en lĂ€tt komprimering tillsammans med en bra nivĂ„marginal förstöra nĂ„gonting för mastringsprocessen. Det kan absolut göra det svĂ„rare för mastringsteknikern om det inte Ă€r bra gjort. Att lĂ€gga pĂ„ ett rum kan fĂ„ förödande konsekvenser dĂ„ man inte vet hur mycket materialet kommer att komprimeras t ex. Tanken med att skicka till mastering Ă€r vĂ€l att nĂ„gon som Ă€r duktig pĂ„ sin sak ska gör jobbet Ă„t en? Exakt! Annars kan han ju mastra det sjĂ€lv om han inte litar pĂ„ mastraren! UrsĂ€kta men, grabbs đ Nu börjar ni lĂ„ta typ.."det fixar sig i mastringen" Om du inte kan limma mixen - om vi hĂ„ller oss till rummet - med ett litet litet (lĂ€s:svagt, lĂ€tt, nĂ€rmaste torrt) rum utan att förstöra. Varje rum tillförs exempelvis ett enskilt spĂ„r eller en grupp av instrument skulle alltsĂ„ försvĂ„ra för mastringsteknikern?! Ja - om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e đ Vi kanske missförstĂ„r varandra. SjĂ€lvklart ska man anvĂ€nda sig av reverb i mixlĂ€ge men att lĂ€gga det pĂ„ masterbussen Ă€r onödigt dĂ„ masteringsteknikern troligtvis kan göra det bĂ€ttre med bĂ€ttre verktyg och bĂ€ttre kontroll över vad som hĂ€nder nĂ€r det komprimeras (nivĂ„n pĂ„ reverb blir högre vid komprimering och limitering).
joachime Postat 30 mars 2008 Postat 30 mars 2008 (redigerat) Vi kanske missförstÄr varandra. SjÀlvklart ska man anvÀnda sig av reverb i mixlÀge men att lÀgga det pÄ masterbussen Àr onödigt dÄ masteringsteknikern troligtvis kan göra det bÀttre med bÀttre verktyg och bÀttre kontroll över vad som hÀnder nÀr det komprimeras (nivÄn pÄ reverb blir högre vid komprimering och limitering). Vad som ligger pÄ masterbussen Àr ju vÀldigt olika i olika musikstilar. Reverb, eq, kompressor, stereobreddare och bitcrusher har alla sin plats. Limmet som Gain pratar om Àr personligen nÄgot jag efterstrÀvar vid varje mix. Det inebÀr dock inte att jag lÀgger nÄgot pÄ masterbussen vid varje mix. Men om en kompressor fÄr de individuella spÄren att mötas pÄ ett bra sÀtt har det vÀl mer med mix att göra Àn med mastring. Edit: roligt skrivfel! Redigerat 30 mars 2008 av joachime
Pesek Postat 31 mars 2008 Postat 31 mars 2008 Gratulerar till Remix jobbet! Hoppas att jag kan fÄ in min fot pÄ detta vis ocksÄ senare och köra mycket remixes. Det Àr ruskigt kul nÀr man inte behöver bry sig om en produktion helt frÄn scratch utan kan anvÀnda mycket frÄn original verket och bygga utifrÄn det. Bra för inspirationen. Lycka till! ps. Se till att din slutmix Àr sÄ bra den kan bli för det Àr inget som gÄr att Àndra nÀr man mastrar. Har precis sjÀlv börjar bli hyffsad pÄ just detta och förstÄr varför sÄ mÄnga proffs pratar om just kÀrnan i detta. En dÄlig slutmix blir en dÄlig slutproduktion.ds
Woxxy Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Gör vad du vill pÄ mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svÄrare. Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS. Menar du inte digitalt? För nÀr digitala signalen gÄr över 0dB fÄr man digital distorsion.
Christoffer Bergfors Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Sony Inflator Àr pÄ inget sÀtt en limiter. Den förÀndrar inte dynamiken utan enkelt förklarat, adderar övertoner och sÄledes gör mixen starkare. SuverÀn plugg men INGEN limiter. Vad dom gör pÄ Cosmos kommenterar jag inte.
Christoffer Bergfors Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Gör vad du vill pÄ mastern, förutom brickwall-limiter. Det gör bara mastringsjobbet svÄrare. Mastrar man analogt vill man absolut inte ha signaler som slickar 0 dBFS. Menar du inte digitalt? För nÀr digitala signalen gÄr över 0dB fÄr man digital distorsion. NÀr mina hundar slickar pÄ en tallrik slickar dom knappast igenom den, sÄ att slicka 0dBFS implikerar inte att man skulle gÄ över!
Demonproducenten Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 (redigerat) om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e đ du verkar inte riktigt kunna skilja pĂ„ mixning Ă„ mastering Redigerat 7 april 2008 av Demonproducenten
Gain Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 om man förvĂ€ntar sig att han ocskĂ„ ska mixa hela kalaset, dĂ„ fĂ„r han ju ett litet h-e đ du verkar inte riktigt kunna skilja pĂ„ mixning Ă„ mastering Undrar vad du skrev innan din redigering.. Jag brukar tycka att dina inlĂ€gg - faktiskt - har lite substans.. âșïž Nej förlĂ„t...den smajlgubben Ă€r lite svĂ„r att förstĂ„..den hĂ€r dĂ„?: đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.