Valle Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 PĂ„ grund av risken att diskussionen i ursprungstrĂ„den Ă€ndrar riktning har jag, förhoppningsvis med Olsbergs godkĂ€nnande, valt att skapa en separat trĂ„d. Den hĂ€r trĂ„den handlar inte vad vi tycker om en specifik artist, utan snarare hur vi uttrycker oss om artister som vi tycker nĂ„got om. Bakgrund I ursprungstrĂ„den gav trĂ„dstartaren oss en lĂ€nk till ett band (ROTT) vars lĂ„t (Eternal) vi kunde lyssna pĂ„ och kanske dela med oss av vĂ„ra Ă„sikter. Ă sikter postades... och i takt med att trĂ„den vĂ€xte sĂ„ kunde jag inte lĂ„ta bli att reagera pĂ„ vissa inlĂ€gg med "kritik" som: OBS! Till er som jag citerar nedan, ta det INTE personligt! "HAHA! SĂ„ sjukt dĂ„ligt framfört" "HAHAHAHA LĂ„ter ju som ett nystartat band med femtonĂ„ringar. Shit va uselt" "Hon har ju nĂ„ jĂ€vla skit i munnen samtidigt som hon lĂ€spar(tandstĂ€llning?)" Jag efterlyste nĂ„gon form av mer konstruktiv/utvecklad kritik. Detta ledde till inlĂ€gg som lite försiktigt menade att jag försökte motarbeta andras "rĂ€tt att tycka att nĂ„got lĂ„ter skit". Eftersom detta inte alls var min mening har jag i förklarande syfte skapat den hĂ€r trĂ„den som istĂ€llet tangerar Ă€mnet retorik. Förhoppningsvis finner nĂ„gon av er informationen nĂ„gorlunda intressant â eller varför inte, lĂ€rorik. Definitioner Fritidsartist = utövande musiker/artist som inte i första hand Ă€r ute efter kontrakt, profession, rikedom och/eller berömmelse â och som rimligen gjort detta klart för sin omgivning. Aktiv artist = utövande musiker/artist som har satt kontrakt, profession, rikedom och/eller berömmelse som karriĂ€rsmĂ„l eller delmĂ„l â och som rimligen gjort detta klart för sin omgivning. Den stora skillnaden Om du Ă€r fritidsartist sĂ„ kan du lugnt gĂ„ ut offentligt med i princip vilka utlĂ„tanden som helst om en viss artist. Tyck vad du vill, sĂ€g vad du vill, hur, var och nĂ€r du vill. Ditt utlĂ„tande Ă€r Ă€ndĂ„ helt irrelevant och verkningslöst utanför ditt eget verkningsomrĂ„de, vilket du sĂ€kert ocksĂ„ förstĂ„r. Att nĂ„gon etablerad och rutinerad artist/branschperson skulle ta dina utlĂ„tande till sig Ă€r knappast troligt. Vad du sjĂ€lv i absolut vĂ€rsta fall kan rĂ„ka ut för Ă€r att bli anmĂ€ld för nĂ„gon form av förtal. Men den risken Ă€r obefintlig (den som snarare fĂ„r smĂ€llen Ă€r ansvarig utgivare för det medium dĂ€r ditt utlĂ„tande slussas vidare till allmĂ€nheten). SĂ„, till dig som anser sig falla in i min beskrivning för "Fritidsartist": jag respekterar din Ă„sikt, och jag försöker inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fĂ„ dig att Ă€ndra Ă„sikt. Om du har blivit sĂ„rad eller arg av innehĂ„llet i nĂ„got av mina inlĂ€gg sĂ„ ber jag om ursĂ€kt. Jag har förmodligen felaktigt utgĂ„tt ifrĂ„n att du var aktiv artist. SĂ„ lĂ€mnar vi Fritidsartisten dĂ€rhĂ€n och gĂ„r över till den Aktiva Artisten... Om du (tror att du) Ă€r aktiv artist och dessutom har vanan att svĂ€nga dig med "mĂ„lande utlĂ„tanden" liknande citaten ovan, sĂ„ vĂ„gar jag mig pĂ„ följande gissningar (det mest troliga överst): - Du Ă€r inte signad (Ă€nnu) av nĂ„got branschvant, kommersiellt bolag - Du Ă€r osignad och saknar branschvana - Du omger dig med "fel" branschfolk (fritt att tolka) - Det Ă€r helt enkelt din stil/gimmick (i sĂ„ fall kan du sluta lĂ€s hĂ€r!) Oavsett om jag gissade rĂ€tt eller inte sĂ„ vill jag gĂ€rna dela med mig lite av vad jag sjĂ€lv har lĂ€rt mig att förstĂ„ genom Ă„ren. Det spelar inte sĂ„ stor roll om du tar det till dig eller om du förkastar det. För vare sig du vill det eller inte sĂ„ kommer du Ă€ndĂ„ inom snar framtid att föra dig som 99% av alla aktiva artister. Under förutsĂ€ttning att du omger dig med "rĂ€tt" branschfolk (fritt att tolka). Jag Ă€r före detta aktiv artist som numera fungerar som en sorts coach/personlig manager Ă„t i första hand osignade artister. Och en av de absolut viktigaste punkterna som jag diskuterar med "mina" artister Ă€r vikten av hĂ€nsyn och respekt till sĂ„vĂ€l de stora stjĂ€rnorna som de "nybakade" artisterna, och givetvis artisterna pĂ„ samma "nivĂ„". Och nu till det paradoxala: hĂ€nsynen och respekten behöver inte nödvĂ€ndigtvis vara Ă€kta (vilket du givetvis behĂ„ller för dig sjĂ€lv) â det viktigaste Ă€r att det förmedlas pĂ„ ett Ă€kta sĂ€tt. Sen Ă€r det skit samma. Ădmjukhet Ă€r nyckelordet. En aktiv artist som utan sĂ€rskild grund uttalar sig nedlĂ„tande om en annan aktiv artist kommer bara att framstĂ„ som antingen avundsjuk eller översittare, beroende pĂ„ var pĂ„ karriĂ€rsstegen uttalaren stĂ„r. FörestĂ€ll dig sjĂ€lv följande scenario: Scenario 1: En megastjĂ€rna, [din absoluta förebild hĂ€r], intervjuas och ombeds avslutningsvis att kommentera nytillskottet ROTT:s inspelning. (LĂ„ten Eternal spelas upp.) MegastjĂ€rnan skruvar lĂ€tt pĂ„ sig, skrattar högt och utbrister: "StĂ€ng av! HA HA HA! StĂ€ng av! StĂ€ng av! Det dĂ€r var det vĂ€rsta jĂ€vla skit jag hört i hela mitt liv! Helt jĂ€vla sjukt, alltsĂ„!" OK, försök nu att inbilla mig att du fortfarande har samma (positiva) uppfattning om den hĂ€r megastjĂ€rnan som innan du tog del av intervjun. Scenario 2: Bandet ROTT intervjuas och ombeds avslutningsvis att kommentera en megastjĂ€rnas, [din absoluta förebild hĂ€r], senaste album. ROTT-medlemmarna skruvar lĂ€tt pĂ„ sig, skrattar högt och utbrister: Det vĂ€rsta jĂ€vla skit som nĂ„gonsin producerats! Helt jĂ€vla vĂ€rdelöst, alltsĂ„! Nu sĂ„, inbilla mig att du inte redan hĂ€r tycker att bandet ROTT har brĂ€nt större delen av sina skepp (vad ditt intresse för bandet betrĂ€ffar). Enkel retorik, my dear Watson! Studera gĂ€rna hur artister, för det mesta, lovordar varandra. Superlativen haglar och alla Ă€lskar alla. Och Ă€r det sĂ„ att de inte Ă€lskar varandra, sĂ„ Ă€r det oftast nĂ„got i stil med "jag och Nisse drar inte jĂ€mt i alla frĂ„gor, men jag har full respekt för det han vill Ă„stadkomma med sin musik". Visst, det dĂ€r lĂ„ter som ett fint och snĂ€llt uttalande, men jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att "Nisse" direkt anar vad uttalandet egentligen betyder. Vad tror du? Inte ens aktiva artister som Ă€r öppet pĂ„ kant med andra aktiva artister snackar nedlĂ„tande om varandra offentligt (och innan nĂ„gon börjar överösa mig med motexempel â ja, det finns undantag). Och skulle de Ă€ndĂ„ göra det sĂ„ kan jag lova att bolagen de Ă€r signade hos gör allt för att "lugna ner" dessa artister. Varför? Jo, för att offentligt tjafs Ă€r alltid till nackdel för ALLA parter, oavsett vem som Ă€r bov respektive offer, vilket ocksĂ„ betyder att Ă€ven bolagen fĂ„r ta en del oönskad skit. Om skadan sĂ„ att sĂ€ga redan Ă€r skedd, dĂ„ gĂ€ller det att till varje pris framstĂ„ som den "orĂ€ttvist angripne". Den enda som vinner pĂ„ tjafset Ă€r det förmedlande mediet. Förutom att pĂ„ lyckat sĂ€tt visa hĂ€nsyn och respekt (fejkat eller ej), handlar det nĂ€stan alltid om att vinna sĂ„ mycket sympati som möjligt. Och det Ă€r beprövad retorik. "Vi" stĂ„r gĂ€rna pĂ„ den "utsattes" sida och följer honom/henne i hans/hennes kamp mot översittaren eller den avundsjuke vars seriositet "vi" sakta men sĂ€kert börjar tvivla pĂ„. TĂ„l att tĂ€nkas pĂ„ nĂ€r "vi" fĂ€ller kommentarer som citaten ovan. Sammanfattning (tips) Tyck vad du vill men sĂ€g det med sĂ„ neutrala ord som möjligt. Det gĂ„r, tro mig! Man kan förmedla riktigt svinaktigt nedlĂ„tande Ă„sikter med neutrala ord, utan att det skadar ditt anseende. Men ju svinaktigare, desto försiktigare mĂ„ste du vĂ€lja dina (neutrala) ord. Vill du skapa en skara anhĂ€ngare ska du alltid jobba för att framstĂ„ som den "angripne" â Ă€ven om du i sjĂ€lva verket sjĂ€lv drivit "angriparen" till att angripa dig. SjĂ€lvironi gĂ„r alltid hem! Och det absolut viktigaste: bli aldrig arg offentligt (sĂ€rskilt inte om du förekommer pĂ„ bild). Sist, men inte minst En stor eloge till dig som orkade lĂ€sa Ă€nda ner hit! SjĂ€lv tycker jag att jag skriver ganska sövande, faktiskt...
ThomasJ Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Okej. Vet inte riktigt vad som skall diskuteras men vĂ€lsrkiven text Ă€r det! Beskriver mig i den katagegori som du beskrev som "Du Ă€r osignad och saknar branschvana". Jag har sjĂ€lv vĂ€ldigt sĂ€llan hört artister/band/grupper som sĂ€ger rent ut att "det Ă€r skrĂ€p" om en artist eller grupp. Men visst hĂ€nder det. Givet Ă€r att med en grupp/artist i samma genre som "rĂ„kar" kommaut pĂ„ markanden ungefĂ€r samma tid, sĂ„ kan det bli en kunkurens dĂ€r alla vill visa sig duktiga. Din tes om att "att framstĂ„ som den "angripne" â Ă€ven om du i sjĂ€lva verket sjĂ€lv drivit "angriparen" till att angripa dig." tror jag pĂ„ helt o hĂ„llet, men tycker inte för den sakens skull att det Ă€r rĂ€tt. Men tack för goda rĂ„d och intressant lĂ€sning!
Valle Postat 24 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2008 Okej. Vet inte riktigt vad som skall diskuteras men vĂ€lsrkiven text Ă€r det! [.../...] tack för goda rĂ„d och intressant lĂ€sning! Tack för de orden! (Upphov till den hĂ€r trĂ„den finns i den s.k. ursprungstrĂ„den) Din tes om att "att framstĂ„ som den "angripne" â Ă€ven om du i sjĂ€lva verket sjĂ€lv drivit "angriparen" till att angripa dig." tror jag pĂ„ helt o hĂ„llet, men tycker inte för den sakens skull att det Ă€r rĂ€tt. Det Ă€r inte sĂ„ hemskt som det kanske lĂ„ter. Det Ă€r ett vanligt retoriskt knep och handlar i grova drag om att "Ă„terfĂ„ anseende fast man klantat till det inledningsvis". Ett mycket vanligt exempel Ă€r t.ex. nĂ€r du gjort en tabbe och offentligt gĂ„r ut och sĂ€ger: "Jag Ă€r medveten om att jag har klantat till det och att jag har sĂ„rat mĂ€nniskor. Jag Ă€r fruktansvĂ€rt Ă„ngerfull och ledsen för detta, och jag har redan vidtagit Ă„tgĂ€rder för att aldrig lĂ„ta samma sak hĂ€nda igen." Om din "motstĂ„ndare" Ă€r smart sĂ„ avstĂ„r han/hon frĂ„n att överhuvudtaget nĂ€mna nĂ„got mer som har med sjĂ€lva "tabben" att göra. Om han/hon gör det Ă€ndĂ„ kommer det att uppfattas som Ă€ltande, och sĂ„ blir du "angripen" fast du sĂ„ Ă„ngerfullt gĂ„tt ut och bett om ursĂ€kt för det intrĂ€ffade. Ăltandet blir din motstĂ„ndares "misstag" och det som gör att du vinner sympati.
Hellpig Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 (redigerat) Jag Ă€r före detta aktiv artist som numera fungerar som en sorts coach/personlig manager Ă„t i första hand osignade artister. Och en av de absolut viktigaste punkterna som jag diskuterar med "mina" artister Ă€r vikten av hĂ€nsyn och respekt till sĂ„vĂ€l de stora stjĂ€rnorna som de "nybakade" artisterna, och givetvis artisterna pĂ„ samma "nivĂ„". Och nu till det paradoxala: hĂ€nsynen och respekten behöver inte nödvĂ€ndigtvis vara Ă€kta (vilket du givetvis behĂ„ller för dig sjĂ€lv) â det viktigaste Ă€r att det förmedlas pĂ„ ett Ă€kta sĂ€tt. Sen Ă€r det skit samma. Ădmjukhet Ă€r nyckelordet. Kan börja med att sĂ€ga jag nog kan rĂ€kna mig som f.d. aktiv artist, numera fritidsartist. OM man nu skall göra nĂ„gon skillnad pĂ„ detta. För Ă€r detta orelevant för det finns inget som retar mig sĂ„ mycket som denna typ av elitistiskt tĂ€nkande, men tyvĂ€rr genomsyrar det samhĂ€llet pĂ„ flera olika nivĂ„er. Men det Ă€r ju inte det denna trĂ„d skall hand om, right. Jag avviker totalt frĂ„n din ovanstĂ„ende Ă„sikt. Jag anser inte att det Ă€r ödmjukt att sĂ€ga att nĂ„got som man tycker Ă€r kass Ă€r fint. Det Ă€r inte min definition av ödmjukhet. DĂ€remot skulle man ju om man ville vara lite diplomatisk kunna sĂ€ga att "det dĂ€r Ă€r inte min grej och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det." Och det Ă€r rĂ€tt stor skillnad om jag nu inte tolkat dig fel. NĂ€r jag lĂ€ste ditt inlĂ€gg sĂ„ tolkar jag det som att du tycker att det Ă€r bra och trevligt nĂ€r artister Ă€r professionella ala USA stilen. DĂ€r Ă€r alla jĂ€ttetrevliga och allt Ă€r alltid sĂ„ otroligt bra och det finns inga mörka moln pĂ„ himeln och ingen Ă€ter antidepressiva mediciner. Det Ă€r som ett enda stort j-a pingstmöte. Men skulle du fĂ„ problem, personliga, allvarliga problem sĂ„ visar det sig snart att alla de trevliga och jĂ€ttepositiva vĂ€nnerna inte Ă€r sĂ„ vĂ€nliga lĂ€ngre. NĂ€e. Jag Ă€r för ett Ă€rligt och rakryggat upptrĂ€dande utan att man för den sakens skull pratar skit och jĂ€mt Ă€r negativ. Det finns faktiskt en möjlighet sĂ€ga vad man tycker nĂ€r sĂ„ behövs. Om det behövs. Bara mina Ă„sikter... đ Edit: Var tvungen att lĂ€sa vad du skrev en gĂ„ng till (nej, det Ă€r inte sövande, du skriver bra tycker jag) och det skiljer kanske inte sĂ„ mycket Ă€ndĂ„. Fast jag brukar byta kanal nĂ€r jag ser en ny artist som uttalar sig om (min favoritartist hĂ€r): "Ă h, de Ă€r fantastiska, det finns inga bĂ€ttre, de Ă€r sĂ„ otroligt..." *zap* Redigerat 24 mars 2008 av Hellpig
MJInc Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 En stor eloge till dig som orkade lÀsa Ànda ner hit! SjÀlv tycker jag att jag skriver ganska sövande, faktiskt... Vill ge en eloge till dig som knÄpat ihop en lÀsvÀrd och tankestÀllande text. Om alla som Àr medlemmar hÀr pÄ forumet hade lÀst detta innan de kastade sig in i forumets debatter skulle nog mÄnga hÄrda ord aldrig ha blivit skrivna.... //Micke..
Jejje Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 (redigerat) Jag bĂ„de hĂ„ller med dig och inte. Ibland ska man sjĂ€lvklart hĂ„lla en mer seriöst konstruktiv stil nĂ€r man uttalar sig om nĂ„got. Om jag t ex skulle skriva en Ă„sikt till bandet ifrĂ„ga skulle jag sjĂ€lvklart hĂ„lla mig mer konstruktivt kritiskt Ă€n att bara sĂ€ga att musiken Ă€r skit. Jag skulle inte sĂ€ga att jag tyckte det var bra men jag skulle nog försöka fĂ„ det lite mer konstruktivt. Den egentliga frĂ„gan Ă€r nog hur officiellt man rĂ€knar ett foruminlĂ€gg. Visst kan det lĂ€sas av alla (i teorin) men jag anser Ă€ndĂ„ att det Ă€r en stor skillnad mot t ex en recension i en tidning. (Ăven om det finns mĂ„nga kritiker som bara skriver rent ut att de tycker saker Ă€r skit) Jag skulle inte skrivit pĂ„ samma sĂ€tt om bandet lagt ut en demo hĂ€r och bett om kritik. Nu uppfattade jag dock "frĂ„gan" i trĂ„den som att man mer skulle skriva sina direkta kĂ€nslor av musiken Ă„ dĂ„ kan det ju ofta (tyvĂ€rr) bli ganska enkelt och banalt skrivet. Jag anser alltsĂ„ inte att hur man uttalar sig ska bero pĂ„ vilka ambitioner man sjĂ€lv har utan mer i vilket sammanhang man gör det. Redigerat 24 mars 2008 av Jejje
Valle Postat 24 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2008 Jag anser inte att det Ă€r ödmjukt att sĂ€ga att nĂ„got som man tycker Ă€r kass Ă€r fint. Det Ă€r inte min definition av ödmjukhet. DĂ€remot skulle man ju om man ville vara lite diplomatisk kunna sĂ€ga att "det dĂ€r Ă€r inte min grej och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det." Jag menar inte att man rent ut av ska ljuga â t.ex. att sĂ€ga att nĂ„got som Ă€r kasst Ă€r fint. DĂ€remot bör man kanske utelĂ€mna sĂ„dant som kan verka onödigt pinsamt för artisten, som t.ex. "falskt", "skitdĂ„ligt" och "helt jĂ€vla sjukt" och försöka lyfta nĂ„got positivt istĂ€llet. Inte för artistens skull, utan för din. "Vi" gillar ju inte översittare/avundsjuka artister... Om jag hade sett intervju med dig dĂ€r frĂ„gestĂ€llaren bad om ett litet utlĂ„tande om [stjĂ€rnartisten]s senaste album, och du svarade "det dĂ€r Ă€r inte min grej och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det", sĂ„ hade jag nog tyckt att det var OK med det. Kanske lite avsnoppat och stroppigt som utlĂ„tande pĂ„ grund av "och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det". NĂ€r jag lĂ€ste ditt inlĂ€gg sĂ„ tolkar jag det som att du tycker att det Ă€r bra och trevligt nĂ€r artister Ă€r professionella ala USA stilen. DĂ€r Ă€r alla jĂ€ttetrevliga och allt Ă€r alltid sĂ„ otroligt bra och det finns inga mörka moln pĂ„ himeln och ingen Ă€ter antidepressiva mediciner. Det Ă€r som ett enda stort j-a pingstmöte. ( đ @ "Det Ă€r som ett enda stort j-a pingstmöte".) Du beskriver det dĂ€r mycket trĂ€ffande tycker jag. Det Ă€r dock ingen retorik som Ă€r sĂ€rskilt specifik för USA eller nĂ„gon sĂ€rskild bransch. Metoden anvĂ€nds av alla överallt, öst till vĂ€st, inom sĂ„vĂ€l politik som business. Och visst Ă€r det bra och trevligt, men det Ă€r ingen tvekan om att det ocksĂ„ Ă€r nödvĂ€ndigt. Jag Ă€r för ett Ă€rligt och rakryggat upptrĂ€dande utan att man för den sakens skull pratar skit och jĂ€mt Ă€r negativ. You hit the nail on the head! Det Ă€r precis vad artistretoriken ocksĂ„ handlar om. Men "Ă€rligt och rakryggat" handlar mer om svart eller vitt â precis som i ditt diplomatiska uttryck ovan: "det dĂ€r Ă€r inte min grej och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det". TillrĂ€ckligt Ă€rligt och rakryggat (men lite avsnoppande, som sagt đ) "Ă h, de Ă€r fantastiska, det finns inga bĂ€ttre, de Ă€r sĂ„ otroligt..." *zap* Skulle du *zappa* vidare om artisten istĂ€llet sa "det vĂ€rsta jĂ€vla skit som nĂ„gonsin producerats! Helt jĂ€vla vĂ€rdelöst, alltsĂ„!"? Och vad hade du tyckt om den artisten?
Jejje Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Det Àr stor skillnad pÄ att sÀga att nÄgot Àr "falskt" eller "helt jÀvla sjukt". Att nÀmna att man anser att nÄgot Àr falskt ( t ex i en recension) Àr nÀstan en skyldighet. Visst, det Àr en subjektiv Äsikt men det gÄr ju aldrig att komma ifrÄn. Att dÀremot sÀga att nÄgor Àr sjukt jÀvla dÄligt Àr mer ett pÄhopp (frÀmst eftersom man anvÀnder kraftuttryck). Det sÀger ju inte heller VAD man tyucker Àr dÄligt medans att man tycker det Àr falskt faktiskt gör det.
Jejje Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Om man utelÀmnar det negativa (för att skona artisten) och istÀllet lÀgger fram nÄt positivt (Àven om man inte tycker det finns nÄt) sÄ Àr det ju faktiskt att sÀga att nÄgot man egentligen tycker lÄter skit Àr bra.
Valle Postat 24 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2008 Jag bĂ„de hĂ„ller med dig och inte. Ibland ska man sjĂ€lvklart hĂ„lla en mer seriöst konstruktiv stil nĂ€r man uttalar sig om nĂ„got. Om jag t ex skulle skriva en Ă„sikt till bandet ifrĂ„ga skulle jag sjĂ€lvklart hĂ„lla mig mer konstruktivt kritiskt Ă€n att bara sĂ€ga att musiken Ă€r skit. Jag skulle inte sĂ€ga att jag tyckte det var bra men jag skulle nog försöka fĂ„ det lite mer konstruktivt. [.../...] Jag anser alltsĂ„ inte att hur man uttalar sig ska bero pĂ„ vilka ambitioner man sjĂ€lv har utan mer i vilket sammanhang man gör det. Respekt! Den egentliga frĂ„gan Ă€r nog hur officiellt man rĂ€knar ett foruminlĂ€gg. Visst kan det lĂ€sas av alla (i teorin) men jag anser Ă€ndĂ„ att det Ă€r en stor skillnad mot t ex en recension i en tidning. (Ăven om det finns mĂ„nga kritiker som bara skriver rent ut att de tycker saker Ă€r skit). Ett forum Ă€r hur officielt/offentligt som helst. Testa och skriv nĂ„got riktigt nedlĂ„tande om t.ex. vĂ„r kronprinsessa, sĂ„ ska du fĂ„ se hur Olsberg (ansvarig utgivare) kommer att reagera. En recension i en tidning Ă€r ett praktexempel pĂ„ hur man kan förmedla riktigt nedlĂ„tande Ă„sikter med neutrala ord, utan att det skadar [ansvarige utgivares] anseende. Ju fler som hĂ€nger upp sig pĂ„ recensentens (ej Ă„talbara) Ă„sikter, desto bĂ€ttre för tidningen. Min absoluta favoritrecensent Ă€r Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berĂ€ttarteknik" Ă€r helt fenomenal. Nu Ă€r recensenter i och för sig betalda "tyckarproffs", vilket inte Ă€r fallet med artister.
Valle Postat 24 mars 2008 TrÄdstartare Postat 24 mars 2008 Om man utelÀmnar det negativa (för att skona artisten) och istÀllet lÀgger fram nÄt positivt (Àven om man inte tycker det finns nÄt) sÄ Àr det ju faktiskt att sÀga att nÄgot man egentligen tycker lÄter skit Àr bra. Jag ska vara pÄ grÀnsen till dumdristig hÀr: det finns alltid nÄgot positivt bland allt skit. Mer regel Àn undantag.
Valle Postat 24 mars 2008 TrÄdstartare Postat 24 mars 2008 Det Àr stor skillnad pÄ att sÀga att nÄgot Àr "falskt" eller "helt jÀvla sjukt". Att nÀmna att man anser att nÄgot Àr falskt ( t ex i en recension) Àr nÀstan en skyldighet. Visst, det Àr en subjektiv Äsikt men det gÄr ju aldrig att komma ifrÄn. Att dÀremot sÀga att nÄgor Àr sjukt jÀvla dÄligt Àr mer ett pÄhopp (frÀmst eftersom man anvÀnder kraftuttryck). Det sÀger ju inte heller VAD man tyucker Àr dÄligt medans att man tycker det Àr falskt faktiskt gör det. DÀr Àr vi faktiskt överens, vilket jag hoppas du förstÄr.
Claes Holmerup Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Min absoluta favoritrecensent Ă€r Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berĂ€ttarteknik" Ă€r helt fenomenal. Hoppas att du inte menar hans Ă„sikter, utan hans beskrivningar i sĂ„ fall (som kan vara lite smĂ„lustiga ibland)... đ Om Aghed totalsĂ„gar en film, sĂ„ Ă€r jag typ 90% sĂ€ker pĂ„ att jag gillar den - och om han tycker att en film Ă€r det bĂ€sta som har gjorts, sĂ„ Ă€r den med 99% sĂ€kerhet omöjlig att genomlida. đ Smaken Ă€r som baken, men jag har nog aldrig sett nĂ„gon recensent som har sĂ„ totalt motsatt smak som jag.
Valle Postat 24 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2008 (redigerat) Min absoluta favoritrecensent Ă€r Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berĂ€ttarteknik" Ă€r helt fenomenal. Hoppas att du inte menar hans Ă„sikter, utan hans beskrivningar i sĂ„ fall (som kan vara lite smĂ„lustiga ibland)... đ Om Aghed totalsĂ„gar en film, sĂ„ Ă€r jag typ 90% sĂ€ker pĂ„ att jag gillar den - och om han tycker att en film Ă€r det bĂ€sta som har gjorts, sĂ„ Ă€r den med 99% sĂ€kerhet omöjlig att genomlida. đ Smaken Ă€r som baken, men jag har nog aldrig sett nĂ„gon recensent som har sĂ„ totalt motsatt smak som jag. đ Nej, det Ă€r som sagt hans berĂ€ttarteknik (och beskrivningar) som jag syftar pĂ„. Men, Ă„ andra sidan, sĂ„ Ă€r hans Ă„sikter (utom nĂ€r de fĂ€rgas politiskt) inte alltid kĂ€pp rĂ€tt. Men jag förstĂ„r dig... jag kan vara felinformerad, men jag tror att Aghed mer eller mindre sĂ„gade sĂ„vĂ€l Star Wars (1977) som Titanic (1997). Redigerat 24 mars 2008 av Valle
bettygoesagogo Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Personligen sÄ tycker jag att det Àr roligt att lÀsa icke-konstruktiva elaka recensioner. "Shit Sandwich" frÄn This is Spinal Tap Àr ju hur roligt som helst, Àven om det Àr fejk (recension av deras platta Shark Sandwich för de som inte sett filmen). SjÀlv sÄ fick jag recensionen "Jag hatar det hÀr bandet. Jag hatar den hÀr plattan. Och jag hatar deras barndomsvÀnner." för ett par Är sedan. Vi skrattade sÄ vi grÀt och idag hÀnger recensionen i replokalen. Tycker att man ska kunna ta sÄnt om man slÀpper sina alster vind för vÄg. Det verkar ibland som om vissa tar sig sjÀlva pÄ större allvar Àn vad artisterna gör.
Valle Postat 24 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2008 SjĂ€lv sĂ„ fick jag recensionen "Jag hatar det hĂ€r bandet. Jag hatar den hĂ€r plattan. Och jag hatar deras barndomsvĂ€nner." för ett par Ă„r sedan. Vi skrattade sĂ„ vi grĂ€t och idag hĂ€nger recensionen i replokalen. Tycker att man ska kunna ta sĂ„nt om man slĂ€pper sina alster vind för vĂ„g. Det verkar ibland som om vissa tar sig sjĂ€lva pĂ„ större allvar Ă€n vad artisterna gör. Jag tvivlar inte en sekund pĂ„ att du kan "ta" en hel del och dessutom skratta Ă„t det. Men trĂ„den handlar mer om retorik och hur en artist kan marknadsföra sig pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt med hjĂ€lp av talet. Dessutom â jag vet att det har nĂ€mnts lite om recensenter i trĂ„den. Men dessa ska absolut inte blandas eller förvĂ€xlas med artister eftersom de inte Ă€r verksamma inom samma omrĂ„de. De Ă€r ju liksom varandras motpoler. En recensent kan mycket vĂ€l sĂ€ga att han/hon "hatar artisten" (det fĂ„r han/hon betalt för), men om en artist skulle sĂ€ga detsamma hade det haft en helt annan effekt. Förresten, finns den dĂ€r recensionen (er egen) tillgĂ€nglig i sin helhet för allmĂ€nheten?
Claes Holmerup Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Min absoluta favoritrecensent Ă€r Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berĂ€ttarteknik" Ă€r helt fenomenal. Hoppas att du inte menar hans Ă„sikter, utan hans beskrivningar i sĂ„ fall (som kan vara lite smĂ„lustiga ibland)... đ± Om Aghed totalsĂ„gar en film, sĂ„ Ă€r jag typ 90% sĂ€ker pĂ„ att jag gillar den - och om han tycker att en film Ă€r det bĂ€sta som har gjorts, sĂ„ Ă€r den med 99% sĂ€kerhet omöjlig att genomlida. đ€Ș Smaken Ă€r som baken, men jag har nog aldrig sett nĂ„gon recensent som har sĂ„ totalt motsatt smak som jag. đ Nej, det Ă€r som sagt hans berĂ€ttarteknik (och beskrivningar) som jag syftar pĂ„. Men, Ă„ andra sidan, sĂ„ Ă€r hans Ă„sikter (utom nĂ€r de fĂ€rgas politiskt) inte alltid kĂ€pp rĂ€tt. Men jag förstĂ„r dig... jag kan vara felinformerad, men jag tror att Aghed mer eller mindre sĂ„gade sĂ„vĂ€l Star Wars (1977) som Titanic (1997). đ Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... đ
bettygoesagogo Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Förresten, finns den dÀr recensionen (er egen) tillgÀnglig i sin helhet för allmÀnheten? Ja, eller den har funnits i varje fall. Det Àr ett punkfanzine som heter Korsakoff och det var vÀl inte direkt rÀtt forum för oss kanske. Men som sagt, den fanns att lÀsa bÄde som papperstidning och pÄ nÀtet. TrÀffade en snubbe förra Äret pÄ en festival som sÄlde den (troligtvis samme person som recenserade), sÄ jag köpte senaste numret och gav honom samtidigt vÄr senaste cd (har ingen aning om ifall han har recenserat den Àn). Know your enemy, eller som ordsprÄket lyder - bÀttre Àrliga ovÀnner Àn oÀrliga vÀnner. Och sjÀlvklart ska det vara en balanserad ton i ett forum som det hÀr.
tbruce Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 đ€Ș Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... đ Inte din heller... Valle: Visst har du rĂ€tt, men en sak slĂ„r mej... musik anvĂ€nds ju av publiken vĂ€ldigt mycket för att skapa en identitet och markera revir, sĂ€rskilt nĂ€r man Ă€r i yngre/mitten av tonĂ„ren, och dĂ„ handlar det lika mycket om vad man lyssnar pĂ„ som om vad man INTE lyssnar pĂ„. Kan det inte dĂ„ vara skitcoolt om en artist (som man sjĂ€lv gillar) uttalar sig i kraftigt negativa, kanske rentav plumpa och pubertala ordalag om en annan artist (som man sjĂ€lv inte gillar, givetvis)? Typ som nĂ€r Eminem skriver disslĂ„tar om Spears, Aguilera, Moby osv.
Demomannen Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Sen kan man ju fundera över vilka mekanismer som gör att amatörmusiker alltid anser sig ha tillrÀckliga meriter och kunskaper för att sabla sina mer etablerade kollegor, och alltid tar chansen sÄ fort den ges? TÀnk antikartellneurosen i melodifestivaltrÄden, dÀr han ju dömer ut hela jippot som ett tredje klassens studentspex dÀr alla musiker Àr dÄliga, alla artister sjunger falskt. Förutom att alla dessa sÄgade musiker en gÄng varit precis lika frustrerade amatörer som mÄnga hÀr, och dÀrför bör bemötas med samma respekt nu som dÄ, sÄ Àr det ju en melodifestivalplats inte precis nÄgot man fÄr gratis. Men det kanske var en smula utanför Àmnet? I övrigt instÀmmer jag i mycket i det Valle sÀger - man kastar inte skit om man inte vinner mediapoÀng, och det Àr ju i extrema undantagsfall sÄnt funkar. BÀttre behandla medmusiker med respekt. Alla utom Herreys.
Claes Holmerup Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 đ€Ș Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... đ Inte din heller... đ± Kanske inte, men jag skriver alltid eventuella omdömen om lĂ„tar och filmer med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min egen smak - och inte med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min politiska Ă„skĂ„dning.
Claes Holmerup Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Sen kan man ju fundera över vilka mekanismer som gör att amatörmusiker alltid anser sig ha tillrĂ€ckliga meriter och kunskaper för att sabla sina mer etablerade kollegor, och alltid tar chansen sĂ„ fort den ges? I vissa fall kan det sĂ€kert delvis handla om avundsjuka. Det Ă€r lĂ€tt att kritisera nĂ€r man sjĂ€lv aldrig har testat vingarna offentligt och upptĂ€ckt hur svĂ„rt det kan vara att stĂ„ pĂ„ scen. Sedan Ă€r det ocksĂ„ sĂ„, att om man blir en offentlig artist som tjĂ€nar pengar pĂ„ sitt musicerande, sĂ„ tycker jag att man verkligen ska vara bra för att förtjĂ€na lovord - och att man ocksĂ„ fĂ„r tĂ„la att kritiken blir betydligt hĂ„rdare. Amatörer som bara gör musik för sig sjĂ€lva och de nĂ€rmast sörjande, Ă€r det lĂ€mpligt att ha mer överseende med - sĂ„ dĂ€r kan man gĂ€rna linda in kritiken lite mer. Om etablerade artister sjunger falskt eller inte kan stĂ€mma sin gitarr, sĂ„ ska man defintitivt kunna kritisera dem hĂ„rt för det, eftersom sĂ„dant tillhör absoluta grundkrav enligt min mening. Att dĂ€remot sĂ€ga att de Ă€r idioter eller liknande, Ă€r att gĂ„ för lĂ„ngt eftersom det dĂ„ handlar om personangrepp. Precis som Valle sĂ€ger i sitt ursprungliga inlĂ€gg, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot vĂ€ldigt olĂ€mpligt att kritisera sina konkurrenter för hĂ„rt nĂ€r man sjĂ€lv Ă€r etablerad artist eller pĂ„ vĂ€g att bli etablerad, pĂ„ samma sĂ€tt som det skulle vara olĂ€mpligt för mig att haka pĂ„ och försöka underblĂ„sa privatpersoners kritik mot olika musikbutiker, sĂ„ fort en trĂ„d med sĂ„dana klagomĂ„l dyker upp. Att kritisera konkurrenter hör helt enkelt inte till god ton, utan det kan straffa sig med tiden eftersom man riskerar bli ihĂ„gkommen som en typ som alltid försöker skaffa fördelar gentemot andra genom att kritisera dem. SĂ„dant hĂ€nder ocksĂ„ vĂ€ldigt ofta i politiken, dĂ€r det Ă€r vanligt att vissa politiker huvudsakligen kritiserar sina motstĂ„ndare, snarare Ă€n att presentera sin egen politik... đ
joachime Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 đ Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... đ Inte din heller... đ Kanske inte, men jag skriver alltid eventuella omdömen om lĂ„tar och filmer med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min egen smak - och inte med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min politiska Ă„skĂ„dning. Vilket jag antar att de flesta recensenter Ă€ven gör.
Valle Postat 25 mars 2008 TrÄdstartare Postat 25 mars 2008 musik anvÀnds ju av publiken vÀldigt mycket för att skapa en identitet och markera revir, sÀrskilt nÀr man Àr i yngre/mitten av tonÄren, och dÄ handlar det lika mycket om vad man lyssnar pÄ som om vad man INTE lyssnar pÄ. Kan det inte dÄ vara skitcoolt om en artist (som man sjÀlv gillar) uttalar sig i kraftigt negativa, kanske rentav plumpa och pubertala ordalag om en annan artist (som man sjÀlv inte gillar, givetvis)? Typ som nÀr Eminem skriver disslÄtar om Spears, Aguilera, Moby osv. Hmm... Blev inte Eminem riktigt utbuad pÄ en MTV-gala nÀr han frÄn scen kallat Moby för "kÀrring" (eller nÄt)?
Hellpig Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 "Ă h, de Ă€r fantastiska, det finns inga bĂ€ttre, de Ă€r sĂ„ otroligt..." *zap* Skulle du *zappa* vidare om artisten istĂ€llet sa "det vĂ€rsta jĂ€vla skit som nĂ„gonsin producerats! Helt jĂ€vla vĂ€rdelöst, alltsĂ„!"? Och vad hade du tyckt om den artisten? Det beror pĂ„ sammanhanget lite grand, förstĂ„s. Men som jag inflikade i min edit sĂ„ kom jag ju pĂ„ att min Ă„sikt egentligen inte skiljde sig sĂ„ himla mycket frĂ„n din, efter en genomlĂ€sning till. đ Men förmodligen, jo, jag hade nog zappat vidare dĂ„ ocksĂ„. Men visst finns det artister som visar upp andra typer av hjĂ€rndöda attityder ocksĂ„, man mĂ„ste inte sĂ€ga nĂ„got dumt för att visa sin dumhet eller arrogans eller vad det nu handlar om för mindre attraktiv attityd. Ă andra sidan sĂ„ finns det artister som trots vissa motbjudande attribut Ă€r sĂ„ bra att jag inte kan lĂ„ta bli att lyssna pĂ„, för att de Ă€r sĂ„ bra... det Ă€r ju inte svart eller vitt lixom.
Âźoffe Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Jag tycker det hĂ€r var en av de viktigaste trĂ„darna pĂ„ lĂ€nge, undantaget alla ProToolstrĂ„dar đ Det har ofta slagit mig (!) hur snabbt det verbala vĂ„ldet eskalerar pĂ„ nĂ€tet. Oftast pĂ„ ett sĂ€tt och med en attityd som de inblandade aldrig skulle iklĂ€da sig IRL. Nu lyfter jag trĂ„den kanske pĂ„ en mera övergripande nivĂ„ Ă€n vad trĂ„dskaparen avsĂ„g, men jag tycker det hĂ€nger ihop. Möjligtvis kan det handla om att man missar "det osagda", alla smileys till trots. Dessutom tror jag att förolĂ€mpningar förstĂ€rks i skrift. Med en glimt i ögat och ett snett leende kan man sĂ€ga ganska elaka saker till varandra som replikeras med ett garv, men skriver man det, dessutom till personer utanför ens innersta vĂ€nkrets, kan det gravt missuppfattas, sedan Ă€r spiralen igĂ„ng. Det Ă€r vĂ€l inget jĂ€tteproblem pĂ„ detta forum, men av och till har vi haft katastrofalt urspĂ„rade trĂ„dar som till slut enbart handlat om personangrepp och SM i invektiv. Visst kan jag erkĂ€nna att jag vid nĂ„got enstaka tillfĂ€lle varit lĂ€tt road av vissa pĂ„hopp och uttryck, men för det mesta blir jag oroad. DĂ€rmed inte sagt att vi ska sĂ€tta likhetstecken mellan respekt och likatyckande. Vi snackar ju musik, och vad Ă€r mer subjektivt och engagerande Ă€n detta? Jag tror att hur mycket bokstĂ€ver jag Ă€n skriver hĂ€r kan jag aldrig fĂ„ Demomannen att inse "de dansande deodoranternas" storhet. Om vi nu startar en trĂ„d om Herreys kommer den aldrig att sluta med att Demomannen skriver "ok, jag ger mig, de Ă€r mina husgudar nu". Samtidigt mĂ„ste ocksĂ„ jag, som har tapetserat hela pojkrummet hemma med bilder pĂ„ Bröderna Herreys, inse att angreppet pĂ„ Herreys inte Ă€r ett angrepp pĂ„ mig, utan ett uttryck för Demomannens uppfattning om dem. Har inget med mig att göra faktiskt. Byt ut artisterna mot matrĂ€tter, som ocksĂ„ Ă€r ganska subjektivt tyckande och se hur absurda en del trĂ„dar blir... Ingen blir vĂ€l personligt förolĂ€mpad pĂ„ samma sĂ€tt om nĂ„gon skriver att risgrynsgröt smakar skit. Hm, det blev lite svamligt det hĂ€r mĂ€rker jag, sorry. Men ni förstĂ„r kanske hur jag menar...eller inte? /Âźoffe
Demonproducenten Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 funderar pÄ om valles syfte med denna trÄd Àr att försöka motverka personpÄhopp mot andra artister eller om det Àr en liten lektion i hur man ska kunna göra personpÄhopp utan att flÀcka ner sitt eget rykte... i övrigt tycker jag nog man kan konstatera att det Àr fritt fram hÀr att fÄ sabla ner etablerade artister Ä deras verk medans det Àr fullstÀndigt tabu att göra detsamma med en forummedlem - hÀr Àr det istÀllet ett sjuhelvetes ryggdunkande med eller utan anledning i övrigt sÄ tycker jag att man kan fÄ uttala sig som man tycker om en prestation alldeles oavsett vem det Àr eller om artisten har kontrakt eller ej saker blir vare sig bÀttre eller sÀmre för att nÄgon fÄtt ett kontrakt Àn vad det hade varit utan kontraktet sÄ lÀnge man hÄller sig till prestationen - inte personen - sÄ ska man givetvis fÄ hylla/sÄga precis vad man vill utan att avfÀrdas som antingen "avundsjuk" eller som att man "hoppar pÄ en forumkollega" - vilka bÄda Àr tvÄ vÀldigt vanliga kommentarer hÀr sen kan man alltid vÀlja hur konstruktivt man lÀgger sin kritik eller inte
Demomannen Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Roffe, du har omvÀnt mig! Herreys rular, eller hur man nu sÀger!
Valle Postat 26 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 mars 2008 (redigerat) funderar pĂ„ om valles syfte med denna trĂ„d Ă€r att försöka motverka personpĂ„hopp mot andra artister eller om det Ă€r en liten lektion i hur man ska kunna göra personpĂ„hopp utan att flĂ€cka ner sitt eget rykte... Mjae... Bara för ordningens skull: Mitt Ă€mnesval handlar vĂ€ldigt lite om personpĂ„hopp (eller personangrepp om man sĂ„ vill) som sĂ„dant. Snarare hur man dels sjĂ€lv ska undvika att angripa, dels hur man hanterar situationer dĂ€r man sjĂ€lv blivit angripen â men framför allt konsten att övertyga alla om att ens Ă„sikt Ă€r den enda och slutgiltiga. Ăven Demomannens trĂ€ffande fras "man kastar inte skit om man inte vinner mediapoĂ€ng" belyser Ă€mnet till stor del. (Hade jag kommit pĂ„ den frasen sjĂ€lv hade mitt inledningsinlĂ€gg kunnat kortas med minst en tredjedel đ) i övrigt sĂ„ tycker jag att man kan fĂ„ uttala sig som man tycker om en prestation alldeles oavsett vem det Ă€r eller om artisten har kontrakt eller ejsaker blir vare sig bĂ€ttre eller sĂ€mre för att nĂ„gon fĂ„tt ett kontrakt Ă€n vad det hade varit utan kontraktet Det finns egentligen inget som hindrar oss frĂ„n att sĂ€ga precis som vi tycker â det Ă€r bara att vrĂ€ka pĂ„. Problemet (om man nu ska kalla det problem) Ă€r bara att sĂ€ttet vi uttrycker oss pĂ„ ofta Ă€r avgörande för hur vi uppfattas av dels omgivningen, dels den vi uttalar oss om. Detta gör givetvis att vi ibland, vare sig vi vill eller inte, blir tvungna att vĂ€lja vĂ„ra ord. Men det betyder ju knappast att vĂ„rt budskap snedvrids pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Sen det dĂ€r med var man sjĂ€lv stĂ„r karriĂ€rsmĂ€ssigt i förhĂ„llande till omgivningen respektive den man uttalar sig om har faktiskt betydelse. I alla fall i dagens samhĂ€lle. Jag ska inte göra nĂ„gon big deal av det hela med fördjupningar i Ă€mnet, men: Ex 1. Om du Ă€r socialt överlĂ€gsen den du uttalar dig om [artisten] som i sin tur Ă€r överlĂ€gsen betraktaren [den/de som tar del av det du sĂ€ger], sĂ„ har du viss "frihet" i att uttrycka dig. Ex 2. Om du Ă€r socialt överlĂ€gsen artisten men som i sin tur Ă€r UNDERLĂGSEN betraktaren, dĂ„ kan dina hĂ„rda ord vĂ€cka enorm sympati för artisten (du framstĂ„r som en översittare). Ex 3. Om du Ă€r socialt underlĂ€gsen artisten, dĂ„ framstĂ„r du som avundsjukare för varje glĂ„pord, svordom, hĂ„n som kommer ur din mun. SĂ„ dĂ€r i all hast... Redigerat 26 mars 2008 av Valle
Âźoffe Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 Roffe, du har omvĂ€nt mig! Herreys rular, eller hur man nu sĂ€ger! Ha ha ha, YES YES YES ! ! ! OmvĂ€nd psykologi har Ă„terigen vunnit en gigantisk seger i mĂ€nskligheten, Herrens och Herreys namn! Herreys rular megafett đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.