Jump to content
Annons

Fireboxen fungerar inte i XP


Emil

Recommended Posts

Har precis installerat Windows XP SP2 på min sprillans Mac Pro. Intstallationen tog tid men verkade gå bra till slut. Har även installerat de uppgraderingar som rekomenderades genom Windows Update samt en firewire-fix som tydligen skulle lösa mitt problem. Men inte då, synclampan i fronten på mitt Firebox lyser röd, Fireboxen och dess mjukvara är installerat på rätt sätt och jag har senaste firmwaren. Men i Windows ljudinställningar kommer den dock inte upp som valbar hårdvara. Jag vill ju att fireboxen ska sköta alla ljud i Windows och i programmen som körs, agera standardljudkort helt enkelt. Nån som har en lösning på mitt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jepp, har totalt 6GB i min Mac Pro.

Det fungerar väldigt bra i OSX från samma fw-ingång. Dessutom lyser lampan på Fireboxen och den verkar få kontakt med mjukvaran från Presonus.

Den fungerar förövrigt väldigt bra i OSX, det är alltså i Windows XP på samma maskin som den inte gör som jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... vet i och för sig inte hur det är med kompabiliteten att köra Windows på Mac. Det ska ju fungera i teorin men hur det är i praktiken vet jag inte. Du kanske har hittat något som inte fungerar i XP på Mac...

Om du testar att plocka ut lite minne så du bara har 2 Gb då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 32-bitars XP får du inte nytta av allt minne du har i Macen. 😉

Vad är det för Firewire-fix? Är det RME:s gamla förslag att installera tillbaka ohci1394.sys från XP SP1?

Har du kanske "1394 Net Adapter" bland nätverksanslutningarna och i Enhetshanteraren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis installerat Windows XP SP2 på min sprillans Mac Pro. Intstallationen tog tid men verkade gå bra till slut. Har även installerat de uppgraderingar som rekomenderades genom Windows Update samt en firewire-fix som tydligen skulle lösa mitt problem. Men inte då, synclampan i fronten på mitt Firebox lyser röd, Fireboxen och dess mjukvara är installerat på rätt sätt och jag har senaste firmwaren. Men i Windows ljudinställningar kommer den dock inte upp som valbar hårdvara. Jag vill ju att fireboxen ska sköta alla ljud i Windows och i programmen som körs, agera standardljudkort helt enkelt. Nån som har en lösning på mitt problem?

Har installerat "Parallels Desktop" (funkar ungefär som Boot Camp, fast du kan köra operativen samtidigt) på min MacBook och kör Windows XP SP 2 (det var enklare att installera än på en PC, heh heh). Allting funkar, Dvd-brännare, USB-ljudkort (M-Box Mini), nätverk osv. Problemet är att firewireutgången inte funkar på Windows, tror jag i alla fall. Den verkar vara dedikerad till "Mac-sidan" av datorn? Det kan ju vara annorlunda med "Boot Camp" i och för sig.

Testade "Boot Camp" när det kom, men kommer ej ihåg om firewire-interfacet funkade på Windows.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 32-bitars XP får du inte nytta av allt minne du har i Macen. 😑

Vad är det för Firewire-fix? Är det RME:s gamla förslag att installera tillbaka ohci1394.sys från XP SP1?

Har du kanske "1394 Net Adapter" bland nätverksanslutningarna och i Enhetshanteraren?

Nä, synd med allt fint minne som försvinner. Firewire-fixen är en separat uppdatering som jag laddat ner från Microsoft, länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade du med Boot Camp-wizard eller hade du slipstreamat in Apples drivrutiner på Windows-skiva?

Hur ser det ut i Enhetshanteraren? (Start -> Kör -> Skriv devmgmt.msc -> [Enter])

Hittas verkligen dina Firewire-kontrollers under IEEE 1394-bussvärdstyrenheter?

Skicka gärna upp en skärmdump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade du med Boot Camp-wizard eller hade du slipstreamat in Apples drivrutiner på Windows-skiva?

Hur ser det ut i Enhetshanteraren? (Start -> Kör -> Skriv devmgmt.msc -> [Enter])

Hittas verkligen dina Firewire-kontrollers under IEEE 1394-bussvärdstyrenheter?

Skicka gärna upp en skärmdump.

Installerade med Bootcamp-wizard.

Screenshot:

fireboxtrubbel.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var märkligt! Om det ser ut sådär borde Firewire fungera ordentligt...

Har du provat alla Firewire-portar, både fram och bak? 😆

Jag antar att Fireboxen var inkopplad när skärmdumpen togs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var märkligt! Om det ser ut sådär borde Firewire fungera ordentligt...

Har du provat alla Firewire-portar, både fram och bak? 😛

Jag antar att Fireboxen var inkopplad när skärmdumpen togs?

Jepp, Fireboxen var inkopplad och vilken Firewireingång jag använder verkar inte ha någon betydelse. Sjukt trist att behöva lyssna med de inbyggda högtalarna när man spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...