Jump to content
Annons

Att blanda olika musikstilar


Liselotten

Recommended Posts

Tjenare!

Jag fick igår en liten uppenbarelse i samband med en tråd om sidechaining.

Hur hade det varit att göra aukustisk trance? orientalisk Screamo? ja, lite allt möjligt.

Nån som har några skojiga teorier om blandningar och märkliga användningssätt av diverse instrument?

Mvh

Liselotten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som en god uppenbarelse.

Det finns ju en hel del mer eller mindre oheliga crossovers "därute". Ofta (oftast?) känns det som de landar på den hårda skalan av musiken. Min favorit i sammanhanget är Mike Patton (mer eller mindre allt han gjort). Leta efter mr Bungle, sen kollar du www.ipecac.com . System of a Downs balalaikametal ska ju oxå nämnas:)

Ett av mina favoritinstrument är fö ett leksakspiano av märket "lucky" som jag samplat själv. Funkar utmärkt mot gitarrer.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som skulle vara kul att genomföra är punk med en symfoniorkester.

Helt akustisk trance (dvs, live utan mikrofoner) är nog svårt att göra. Trance bygger ju till viss del på filtersvep och att svepa ett filter som inte finns är nog omöjligt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som skulle vara kul att genomföra är punk med en symfoniorkester.

Helt akustisk trance (dvs, live utan mikrofoner) är nog svårt att göra. Trance bygger ju till viss del på filtersvep och att svepa ett filter som inte finns är nog omöjligt! 🙂

Underbart med symfonipunk, skulle jag vilja höra 😛

Jag tror dock du har helt fel ang akustisk Trance, Munhålan är ju en utmordentlig resonans håla som enkelt kan skapa fina cutoff-filtersvep (TalkBoxen använder ju just munhålan för att forma ljudet), dock svårt att få fram gnissliga 303:or då resonance och overdrive saknas.

😄

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som skulle vara kul att genomföra är punk med en symfoniorkester.

Helt akustisk trance (dvs, live utan mikrofoner) är nog svårt att göra. Trance bygger ju till viss del på filtersvep och att svepa ett filter som inte finns är nog omöjligt! 🙂

Underbart med symfonipunk, skulle jag vilja höra 😛

Jag tror dock du har helt fel ang akustisk Trance, Munhålan är ju en utmordentlig resonans håla som enkelt kan skapa fina cutoff-filtersvep (TalkBoxen använder ju just munhålan för att forma ljudet), dock svårt att få fram gnissliga 303:or då resonance och overdrive saknas.

😄

/X

Nu tänkte jag inte alls på vokala inslag när jag skrev mitt inlägg.

Jag tänkte på att skapa en cut-off eller filtersvep på en akustisk gitarr, ett piano eller andra instrument. Det är (vad jag vet) i princip helt omöjligt, du kan skapa vissa variationer i ljudet genom att öppna/stänga locket på ett piano eller genom att låta hålet i klanglådan vara olika stort men långt ifrån så stora variationer som du kan göra med effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Många instrument förutom just dom största går ju att skapa filer-liknande effekter på. Du kan ju alltid Muta ett piano med en extra pedal på flygel tex. Vill man genomföra en pianoslinga med akustisk trance, man har en massa pengar att lägga och har intresset så kan man alltid bygga om 😄 så du får en filterliknande rörelse.

Annat fall så finns det väldigt många instrument som skulle kunna användas. En Tvärflöjt perfekt som lead. Brass använder du nästan praktiskt taget till trance också, där har du ju basen.

Möjligheterna är oändliga 😄

Nightstream

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...