Jump to content
Annons

SP B1 med Emu 0404 usb!


AmAziA

Recommended Posts

Hej!

Enkel fråga: Micken SP B1 inkopplad med Emu 0404 usb, problemet är att jag bara får ljud i höger lur/hötalare och vet inte vad det beror på! Däremot om man aktiverar knappen mono på ljudkortet så fungerar båda. Någon som vet vad det kan bero på? En konstig grej är när jag drar ut telekontakten till lurarna från ljudkortet till hälften så låter det i båda lurarna men med mycket sämre kvalitet o lägre volym.

Tacksam för svar

Mvh Reine

ps: Jag har cubase LE installerat och vet inte om man kan göra inställningar där men micken fungerar ju även om programmet inte är igång, och man tycker att man borde få ljud i båda lurarna :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Hej!

Enkel fråga: Micken SP B1 inkopplad med Emu 0404 usb, problemet är att jag bara får ljud i höger lur/hötalare och vet inte vad det beror på! Däremot om man aktiverar knappen mono på ljudkortet så fungerar båda. Någon som vet vad det kan bero på? En konstig grej är när jag drar ut telekontakten till lurarna från ljudkortet till hälften så låter det i båda lurarna men med mycket sämre kvalitet o lägre volym.

Tacksam för svar

Mvh Reine

ps: Jag har cubase LE installerat och vet inte om man kan göra inställningar där men micken fungerar ju även om programmet inte är igång, och man tycker att man borde få ljud i båda lurarna :rolleyes:

Man får bara ut en monogisnal ur de flesta mikrofoner. Därför hör du den bara i mono, d.v.s. en kanal på högtalarna/hörlurarna. När du klickar på monoknappen skickar den antagligen ut samma signal i båda kanalerna. Prova att skapa ett monotrack i Cubase så funkar det nog.

Edit: stavfel

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man får bara ut en monogisnal ur de flesta mikrofoner. Därför hör du den bara i mono, d.v.s. en kanal på högtalarna/hörlurarna. När du klickar på monoknappen skickar den antagligen ut samma signal i båda kanalerna. Prova att skapa ett monotrack i Cubase så funkar det nog.

Jo tänkte på det också efterson mono är ju bara en signal, men grejen är ju den att när jag inte trycker in mono på ljudkortet så får jag ju bara ljud i en luren som sagt men däremot så är ljudet såååå mycket bättre med alla detaljer och sånt så jag undrar också lite grann vad det blir för skillnad då spelar micken in stereo ändå?

Redigerat av AmAziA
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska spela in micen på ett monospår i Cubase - inte på ett stereospår.

När du sedan panorerar monospåret till mitten, så kommer det förstås att låta i båda kanalerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska spela in micen på ett monospår i Cubase - inte på ett stereospår.

När du sedan panorerar monospåret till mitten, så kommer det förstås att låta i båda kanalerna. 😛

Ok tackar för informationen.

En liten undran bara, när jag inte trycker på mono knappen på ljudkortet så blir det väldigt mycket bättre ljud än om mono är intryckt undrar bara vad det beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för informationen.

En liten undran bara, när jag inte trycker på mono knappen på ljudkortet så blir det väldigt mycket bättre ljud än om mono är intryckt undrar bara vad det beror på?

Kan vara för att det är stereo ?

no offence 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för informationen.

En liten undran bara, när jag inte trycker på mono knappen på ljudkortet så blir det väldigt mycket bättre ljud än om mono är intryckt undrar bara vad det beror på?

Kan vara för att det är stereo ?

no offence 😛

hehe non taken, men spelar man in i stereo med SP B1?

//Reine

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för informationen.

En liten undran bara, när jag inte trycker på mono knappen på ljudkortet så blir det väldigt mycket bättre ljud än om mono är intryckt undrar bara vad det beror på?

Kan vara för att det är stereo ?

no offence 😎

hehe non taken, men spelar man in i stereo med SP B1?

//Reine

Nej - det är därför du ska använda ett monospår i Cubase. Du ställer alltså in det i Cubase - och inte på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...