Jump to content
Annons

Vilka funktioner lärde ni er pinsamt sent?


Ultravåld

Recommended Posts

Här kan alltså vi som inte tillhör den fega sortens människor (dvs de som läser manualen pärm till pärm innan de ens vågar sej på att starta programmet) prata om funktioner vi önskar att vi hade lärt oss direkt (genom att läsa manualen, eller iallafall orkat kolla igenom några tutorials 🙁).

Jag hade nog gjort ett par låtar innan jag hittade mixerfönstret och lärde mej att lägga på effekter. Ytterligare ett par låtar till innan jag lärde mej vad automation clips var för något. Kommer inte på något mer just nu, men man har ju fått ett antal aha-upplevelser sen man började.

För typ en timme sen upptäckte jag att man med ett enkelt knapptryck (inte "make unique", med allt jävla krångel med att mecka med eventuella effekter som det innebär, utan den lilla neråtpilen i klippets övre vänstra hörn) kan skapa separata autoclip för tex volym på olika klipp i nedre playlisten, även om klippen kommer från samma audioclip.

Tänkte att det här kanske skulle kunna bli en sån "Va! Det där visste jag inte att man kan göra!"-tråd.

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, för mig var det precis som för Ultravåld. Det tog ett tag innan jag visste hur man fick till automation clip och lägga på effekter. Sen genom det fick jag till den beryktade sidechainingen 🙂 Sen såg jag nyss genom en feltryckning att man kunde växla mellan patterns med + och - tecknet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog säja att tänja en sampling så den blir lääängreee.

Kom underfull med detta för ett par dagar sen bara, riktigt pinsamt då jag fixade dbLue Glitch för att sköta detta till mig.

Men som sagt, "effekten" finns i samplern > Time Stretching > Time.

Blir lätt att man missar sådana självklara saker när man stressar för man har en liten ide till en låt.

Sen är det väl pianorollen där man kan färga rutmönstret så det ser ut som pianotangenter (Ljusare grå = Vita tangenter & Mörkare = Svarta)

Det gör man under Pianoroll Options (Lilla pilen) > Helpers > Note Helpers.

Finns även andra hjälpmedel här som Detect Scale och Ghost Channels ( Som jag också använder )

Ghost channels är väldigt hjälpsamt om man ska skriva in Basnoter med musen, för man ser då de andra kanalernas noter.

Att använda ALT-pil upp ner / höger vänster bytar också plats på patterns, sequencer kanaler och mixer kanaler

Hoppas det var till hjälp för någon, även om jag tvivlar på att Time Streching var det hehe 🙂

Bra tråd btw!

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Haha, för mig var det precis som för Ultravåld. Det tog ett tag innan jag visste hur man fick till automation clip och lägga på effekter. Sen genom det fick jag till den beryktade sidechainingen 😉 Sen såg jag nyss genom en feltryckning att man kunde växla mellan patterns med + och - tecknet.

Sidechaina kan jag fortfarande inte 😛

Måste nog säja att tänja en sampling så den blir lääängreee.

Kom underfull med detta för ett par dagar sen bara, riktigt pinsamt då jag fixade dbLue Glitch för att sköta detta till mig.

Men som sagt, "effekten" finns i samplern > Time Stretching > Time.

Blir lätt att man missar sådana självklara saker när man stressar för man har en liten ide till en låt.

Jag tycker snarare det handlar om en väldigt fin balans mellan att lära sej nytt och inte lära sej nytt. Det får inte vara för svårt, men inte för lätt heller. är det för långt åt någotdera håll så tröttnar man (jag) snabbt. Det krävs hela tiden utveckling för att inte tappa intresset, det kan vara att lära sej ratta en ny synt, ny effekt eller hitta nya funktioner på gamla VSTs, använda dom på annorlunda sätt, osv osv, nästan vad som helst. Man får ju som en liten kick varje gång man upptäcker såna saker som nämnts i den här tråden. Samtidigt får det inte vara för mycket att lära sej heller, för då vill man bara slänga allt åt helvete.

Värst tycker jag nästan det är ifall det handlar om att man inte lyckats få grepp om något väldigt fundamentalt. Exempelvis trodde jag ett kort tag i början att det var något fel på min dator eller mitt ljudkort, det distade ju så fort jag vred upp volymen och basen och kicken spelade tillsammans! Jag hade ingen aning om att man var tvungen att eq'a bort, komprimera, osv. Limiters och liknande visste jag inget om, jag trodde det var något som finsmakande höglevlade audiofila megaproducenter använde. Då var det inte roligt att göra musik, när man trodde att man hade missat något som alla andra visste.

Sen är det väl pianorollen där man kan färga rutmönstret så det ser ut som pianotangenter (Ljusare grå = Vita tangenter & Mörkare = Svarta)

Det gör man under Pianoroll Options (Lilla pilen) > Helpers > Note Helpers.

Finns även andra hjälpmedel här som Detect Scale och Ghost Channels ( Som jag också använder )

Ghost channels är väldigt hjälpsamt om man ska skriva in Basnoter med musen, för man ser då de andra kanalernas noter.

Att använda ALT-pil upp ner / höger vänster bytar också plats på patterns, sequencer kanaler och mixer kanaler

Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Bra tråd btw!

tack!

Men men men men

Alltså, Man måste ju läsa manualen. det är ju enda sättet.

Trams

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste grejen jag kom på var nog att ställa in delay efter Bpm så det blir efter det Bpm man har 😉

Så har jag "äntligen" en Delay som funkar perfekt till 140 bpm. Lärde mig det för typ någon dag sen 🙂

Sånt är ju ganska grundläggande 😆 man fan knepigt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Senaste grejen jag kom på var nog att ställa in delay efter Bpm så det blir efter det Bpm man har 😛

Så har jag "äntligen" en Delay som funkar perfekt till 140 bpm. Lärde mig det för typ någon dag sen 😄

Sånt är ju ganska grundläggande 🙂 man fan knepigt 😮

Vilket delay menar du? Tempo based on/off-knappen är ju rätt oansenlig på de flesta delay jag har provat, så det är väl inte så svårt gjort iofs. Annars tycker jag inte det är så himla svårt att lyssna och ställa in efter millisekunder, men det är klart att det kan vara skönt. Om jag kör med tempobased brukar jag ändå ställa in det lite skevt, typ 2:13 istället för 2. Tycker att det rätt ofta låter bättre, och inte så stelt, men det är väl en smaksak

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för mig var det oxå det där med mixern och det men även hur man kan göra låtar längre än ett pattern, dvs. i playlist. :rolleyes:😄

Ja, har man inte jobbat med sequencerprogram innan är det nog det första man googlar

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste grejen jag kom på var nog att ställa in delay efter Bpm så det blir efter det Bpm man har 🙂

Så har jag "äntligen" en Delay som funkar perfekt till 140 bpm. Lärde mig det för typ någon dag sen 🙂

Sånt är ju ganska grundläggande 🙂 man fan knepigt :rolleyes:

Vilket delay menar du? Tempo based on/off-knappen är ju rätt oansenlig på de flesta delay jag har provat, så det är väl inte så svårt gjort iofs. Annars tycker jag inte det är så himla svårt att lyssna och ställa in efter millisekunder, men det är klart att det kan vara skönt. Om jag kör med tempobased brukar jag ändå ställa in det lite skevt, typ 2:13 istället för 2. Tycker att det rätt ofta låter bättre, och inte så stelt, men det är väl en smaksak

Ne grejen är väl inte att det var svårt, Bara att jag aldrig ens testat men ändå klagat på det 🙂

Jag ville ha effekten på en vocal 🙂 som skulle upprepa sig 🙂 Klippte up den och sen Delay, Vart kalas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Kanske går om man lägger ut ett ackord och markerar alla? aldrig testat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Kanske går om man lägger ut ett ackord och markerar alla? aldrig testat 🙂

Jag tänkte mer som en variant på det du berättade om, fast istället för att vita tangenter är ljusare grå och svarta mörkare så är tonerna i skalan ljusare och tonerna utanför skalan mörkare? Hade varit skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Kanske går om man lägger ut ett ackord och markerar alla? aldrig testat 🙂

Jag tänkte mer som en variant på det du berättade om, fast istället för att vita tangenter är ljusare grå och svarta mörkare så är tonerna i skalan ljusare och tonerna utanför skalan mörkare? Hade varit skönt.

Det hade varit sjukt bra, posta på imagelines forum om din ide!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Kanske går om man lägger ut ett ackord och markerar alla? aldrig testat 🙂

Jag tänkte mer som en variant på det du berättade om, fast istället för att vita tangenter är ljusare grå och svarta mörkare så är tonerna i skalan ljusare och tonerna utanför skalan mörkare? Hade varit skönt.

Det hade varit sjukt bra, posta på imagelines forum om din ide!! 😄

Well, I just might.

...men inte lika bra som "min" andra idé om att man borde kunna zooma in mer än vad man kan i piano rollen...sjukt störigt (att det inte går).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick nog igenom hela min CD 2005 skiva utan att använda mixerbordet en enda gång.

Visste inte ens att man kunde lägga på effekter =)

Använde mig utav FL-s plugins och en hel del egna samplar och skruvade som sjutton.

Men ju mer jag hörde andras låtar så kom jag på att det är nog något jag missat.

På 2006 skivan fick jag till det och med mixning in i bilden. Började även få smaka lite utav VSTs.

På slutet hade jag fått in en hel del free vsts för att kunna göra shysst game music.

Och nu på slutet har jag börjat använda mer och mer automatitionclips 2007.

Idag så leker jag mest bara runt med keyboarden i Hypersonic och blandar massvis med andra vstor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog mig 2 månader att upptäcka hur man fick fram playlisten. Till dess så fick jag improvisera helt enkelt... kunde ju inte göra så mycket.

Håller fortfarande på att lära mig hur fruity reverb och delay bank fungerar och det har ju trots allt gått 1 och ett halvt år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog mig 2 månader att upptäcka hur man fick fram playlisten. Till dess så fick jag improvisera helt enkelt... kunde ju inte göra så mycket.

Håller fortfarande på att lära mig hur fruity reverb och delay bank fungerar och det har ju trots allt gått 1 och ett halvt år...

Oj... Pinsamt.

Ett knep är ju faktiskt att öppna upp tutorial filerna och lyssna på vad de sysslar med.

Då märker man ju ifall det är något fönster man saknar

Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)

Sjukt bra tråd detta. Så sent som idag när jag satt och snackade med en kompis på MSN medans jag satt och fruity-loopserade så lärde jag mig något. Min kompis skicka över en .flp han arbetade med och jag undrade varför det var en insjunken fyrkant i vissa av noterna - visade sig att noter har options om man högerklickar på dem och däri kan man välja glide.. Lite pinsamt att jag inte kunnat detta, menar, jag älskar portamento men ibland har man velat ha det på bara vissa toner och inte permanent. Förövrigt lärde jag mig massor av att bara läsa tråden 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt bra tråd detta.

Tack.

Så sent som idag när jag satt och snackade med en kompis på MSN medans jag satt och fruity-loopserade så lärde jag mig något. Min kompis skicka över en .flp han arbetade med och jag undrade varför det var en insjunken fyrkant i vissa av noterna - visade sig att noter har options om man högerklickar på dem och däri kan man välja glide.. Lite pinsamt att jag inte kunnat detta, menar, jag älskar portamento men ibland har man velat ha det på bara vissa toner och inte permanent. Förövrigt lärde jag mig massor av att bara läsa tråden 😄

Det visste inte jag. Ska prova det imorgon, nu ska jag lägga mej och lyssna på Ott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)
Måste nog säja att tänja en sampling så den blir lääängreee.

Kom underfull med detta för ett par dagar sen bara, riktigt pinsamt då jag fixade dbLue Glitch för att sköta detta till mig.

Men som sagt, "effekten" finns i samplern > Time Stretching > Time.

Blir lätt att man missar sådana självklara saker när man stressar för man har en liten ide till en låt.

[...]

Ahh den har jag vetat om ett tag men alltid tyckt varit värdelös! Man kunde ju inte synka ett sample till takten! Men så igår upptäckte jag att om man dubbelklickar på "time knoben" så kan man resampla tiden efter takten.. Kändes lite pinsamt att man inte använt sig av det innan. Efter det så blev det låtgöra på annat vis, nu kan man verkligen leka med samples, helt underbart. Har du provat Fruity Granulizer föresten? Den är kung på timestretching tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

idag lärde jag mej (genom att jag märkte att caps lock var intryckt när jag skulle skriva rubriken till min "hjälp mej"-tråd som jag tänkte posta här för att få hjälp med problemet) att man (i piano rollen) kan byta mellan att flytta noterna och förlänga/förkorta dom genom att ha (just det) caps lock av eller på. Rätt värdelös funktion egentligen men sättet jag lärde mej på var ganska roligt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Du kan välja "Detect Scale" samtidigt som "view note helpers" är på, då försöker den se vilken skala den ligger på. Dock är det bara de mest "basic" skalorna som den upptäcker, och den väljer inte ens alltid den skala du jobbar på.

Att man kunde använda ESC för att stänga ner fönster... 😲

... Aj då, 4 år ;_;

idag lärde jag mej (genom att jag märkte att caps lock var intryckt när jag skulle skriva rubriken till min "hjälp mej"-tråd som jag tänkte posta här för att få hjälp med problemet) att man (i piano rollen) kan byta mellan att flytta noterna och förlänga/förkorta dom genom att ha (just det) caps lock av eller på. Rätt värdelös funktion egentligen men sättet jag lärde mej på var ganska roligt

Det tog mig ett tag att lära mig den, men innan jag lärde mig så var det många gånger jag trodde FL hade buggat sig.

Redigerat av Excess
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ghost channels lärde jag mej också för ett tag sen, fyfan vad skönt det är. På tal om piano roll och färg tangenter, finns det något sätt så att highlighta tonerna i en viss skala? Dvs att jag väljer gtrundton och tex harmonisk mollskala och sen lyser alla tonerna i den skalan svagt gröna?

Du kan välja "Detect Scale" samtidigt som "view note helpers" är på, då försöker den se vilken skala den ligger på. Dock är det bara de mest "basic" skalorna som den upptäcker, och den väljer inte ens alltid den skala du jobbar på.

Att man kunde använda ESC för att stänga ner fönster... 🥰

... Aj då, 4 år ;_;

idag lärde jag mej (genom att jag märkte att caps lock var intryckt när jag skulle skriva rubriken till min "hjälp mej"-tråd som jag tänkte posta här för att få hjälp med problemet) att man (i piano rollen) kan byta mellan att flytta noterna och förlänga/förkorta dom genom att ha (just det) caps lock av eller på. Rätt värdelös funktion egentligen men sättet jag lärde mej på var ganska roligt

Det tog mig ett tag att lära mig den, men innan jag lärde mig så var det många gånger jag trodde FL hade buggat sig.

Haha, jag med, fyfan vad arg jag var

Rolig tråd 😄

Tacka inte mej, tacka alla som skrivit

Nånting annat som jag lärde mej ganska sent och nu använder ganska ofta, är tools > quantize. Först använde jag ingen swing alls, sedan upptäckte jag att man kunde ställa in step sequencern på 25% swing, klicka i noterna man ville ha och sen send to piano roll. Ytterligare lite senare upptäckte jag quantize-funktionen, och ytterligare lite senare att man kunde spara en viss underdelning som en fsc-fil.

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Efter att ha varit uppe och flummat runt i FL hela natten kom jag helt plötsligt på svaret på hur jag gör en keyboard split till två eller flera vst-or i FL från ett midi-klaviatur 🙂

Man behövde ju bara göra ett Layer med de vst-or man vill ha med och sen ändra Key Regions för varje vst som beskrivet här under punkt 4: http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/chansettings_misc.htm

Pinsamt att jag inte kommit på det tidigare, men får väl vara glad att jag kom på det förr eller senare iaf, lol 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...