Jump to content
Annons

Midi export - problem


julledrulle

Recommended Posts

Har med mkt slit fått ihop en liten midifil i cubase. 4 olika chanels (drum, bass, piano, wistle)

När jag spelade upp den exporterade midifilen på min dator lät det mkt bra. Men när jag la ut den på nätet och gick in på den internetsidan med min flickvänns dator lät det SKIT!!! :-o

Alla spår hade pianoljud Varför ???

Lyssna om du vill:

Felet i mp3-format

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Midifiler är eg bara helt vanliga textfiler där ett antal toner radas upp efter varandra. Ljudet bildas sedan i Cubase av det VST-instrument som du assignat till spåret. Prova att göra en nedmix så ska du se att det blir bättre!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Midifiler är eg bara helt vanliga textfiler där ett antal toner radas upp efter varandra. Ljudet bildas sedan i Cubase av det VST-instrument som du assignat till spåret. Prova att göra en nedmix så ska du se att det blir bättre!

/Jocke

Fast jag vill ha en MIDI-fil som jag kan lägga upp som bakgrundsljud på mina föräldrars hemsida.

En mp3 gick inte att ha som bakgrund och wav är för stor så det måste bli en midi-fil.

Men hur kan jag få midifilen ("textfilen") bättre så att det inta bara blir pianoljud när den spelas genom andra datorers ljudkort??

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-trummorna ska ligga på kanal 10 innan midi-export.

Resten vet jag inte hur de ska ligga. Använder du VST-pluggar (eller använder du ljudkortets inbyggda synt)?

De övriga instrumenten kopplas denom att ange de på varsin övrig kanal (chn: heter det i Cubase3), och program enligt GM-standard (prg:)

http://www.midistudio.com/Help/GMSpecs_Patches.htm - General MIDI Instrument Patch Map (Förteckning över program)

Musiken kommer att låta olika på olika datorer, men kommer förhoppningsvis att låta bättre.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stoppade in filen i mitt notprogram "Finale" och ändrade på instrumenten där. Då fungerade det.

Så tillsvidare, innan någon listat ut hur man exporterar en ordentlig midifil med olika GM-ljud, så får jag väl gå den omvägen ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-trummorna ska ligga på kanal 10 innan midi-export.

Resten vet jag inte hur de ska ligga. Använder du VST-pluggar (eller använder du ljudkortets inbyggda synt)?

De övriga instrumenten kopplas denom att ange de på varsin övrig kanal (chn: heter det i Cubase3), och program enligt GM-standard (prg:)

http://www.midistudio.com/Help/GMSpecs_Patches.htm - General MIDI Instrument Patch Map (Förteckning över program)

Musiken kommer att låta olika på olika datorer, men kommer förhoppningsvis att låta bättre.

Tack Nossloh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har exporterat till MIDI-0.

Du ska exportera till MIDI-1 för att instrumentkanalerna (med rätt instrument) ska bevaras.

Minns inte exakt text, men när du valt Export -> MIDI i Cubase ska du kunna välja i en kryssruta om du vill exportera som Type 1.

Klart! Ladda upp den nya filen på hemsidan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du har exporterat till MIDI-0.

Du ska exportera till MIDI-1 för att instrumentkanalerna (med rätt instrument) ska bevaras.

Minns inte exakt text, men när du valt Export -> MIDI i Cubase ska du kunna välja i en kryssruta om du vill exportera som Type 1.

Klart! Ladda upp den nya filen på hemsidan!

Jo, jag har sparat både som smf-0 och smf-1 men det verkar inte vara problemet 🙂 När jag sparat så blir båda filer på följande sätt nu: Trummorna på kanal 10 är så klart fortfarande trummor men resten av kanalerna vill bara låta "Acoustic GrandPiano" hmm

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...