Jump to content
Annons

sätta effect på många spår


crys

Recommended Posts

Hur gör man det, ha redan kollat manualen, sökt, och jag hitta en liknande tråd, men jag frågar här för säkerhets skull, för jag läste att det inte ska gå (än) i cubase, utan man måste göra ett för ett, och då menar jag equalizer främst! effekterna är redan tillsatta, jag behöver sätta eq på samtliga spår, så enkelt snabbt som möjligt......aja

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur gör man det, ha redan kollat manualen, sökt, och jag hitta en liknande tråd, men jag frågar här för säkerhets skull, för jag läste att det inte ska gå (än) i cubase, utan man måste göra ett för ett, och då menar jag equalizer främst! effekterna är redan tillsatta, jag behöver sätta eq på samtliga spår, så enkelt snabbt som möjligt......aja

Lägg EQ på masterbussen

Link to comment
Dela på andra sajter

DrHans, jag menar samtliga spår. Jag märkte såklart att det går att markera samtliga spår genom den vanliga funtionen ctrl, men det hjälper inte, blir ändå bara på ett spår sen ändå, så.....

Alltså inte master mixern för hela audio-filen, utan bara för samtliga spår, är frågan.

hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

DrHans, jag menar samtliga spår. Jag märkte såklart att det går att markera samtliga spår genom den vanliga funtionen ctrl, men det hjälper inte, blir ändå bara på ett spår sen ändå, så.....

Alltså inte master mixern för hela audio-filen, utan bara för samtliga spår, är frågan.

hej!

Varför vill du sätta samma EQ på alla spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du frågar efter att lägga upp en EQ-pluggsamtliga kanaler, för att snabbt kunna börja EQ:a varje spår för sig?

Ska du däremot lägga en å samma EQ med samma inställning på alla spår är det enklare att lägga det på masterkanalen, för det ger exakt samma resultat som att lägga en å samma EQ med samma inställning på alla kanaler.

Använder du Cubase egna EQ så har du ju redan en EQ på samtliga spår, så fort du börjar ratta den så aktiveras ju den,, alltså ligger den ju där ifrån början. Ska du däremot lägga in en annan EQ-plugg så vet jag inte om man kan få dit den på alla spår direkt utan man kanske får lägga in den kanal för kanal.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

DrHans, jag menar samtliga spår. Jag märkte såklart att det går att markera samtliga spår genom den vanliga funtionen ctrl, men det hjälper inte, blir ändå bara på ett spår sen ändå, så.....

Alltså inte master mixern för hela audio-filen, utan bara för samtliga spår, är frågan.

hej!

Varför vill du sätta samma EQ på alla spår?

va????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du frågar efter att lägga upp en EQ-plugg på samtliga spår, för att snabbt kunna börja EQ:a varje spår för sig.

Ska du däremot lägga en å samma EQ på alla spår är det ju som sagt bara att lägga den på mastern... men nu antar jag att det var som jag sa först.. att du ska helt enkelt bara ha upp en EQ-plugg på samtliga spår för enkelhetens skull?

Använder du Cubase egna EQ så har du ju redan en EQ på samtliga spår, så fort du börjar ratta den så aktiveras ju den,, alltså ligger den ju där ifrån början. Ska du däremot lägga in en annan EQ-plugg så vet jag inte om man kan få dit den på alla spår direkt utan man kanske får lägga in den kanal för kanal.

Ja eq-på samtliga, INTE alla.

Ja cubase egna eq är tänkt ja. Ok, som jag trodde då, man måste göra varje spår för sig. Det är synd att man inte kan spara en eq-setting på cubase tycker jag.

Men ditt svar gav mig en annan ide nu. Genom ett annat program kan jag lägga eq-på dom samtliga spår jag vill ha det på samtidigt på allihopa, även om just den har 7 rattar i eq. tack tack =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs så går det att en gång tillverka en massa spår med EQ och annat som man vill ha på varje spår och sedan spara detta och varje gång du vill starta ett nytt projekt så väljer du den uppsättningen!

Det går även att göra ett spår med EQ osv.. och sedan kopiera detta spår till flera spår!

Tycker att en liten dykning i manualen skulle hjälpa dig och garanterat kommer du få flera "aha" upplevelser vid en sådan läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du frågar efter att lägga upp en EQ-plugg på samtliga spår, för att snabbt kunna börja EQ:a varje spår för sig.

Ska du däremot lägga en å samma EQ på alla spår är det ju som sagt bara att lägga den på mastern... men nu antar jag att det var som jag sa först.. att du ska helt enkelt bara ha upp en EQ-plugg på samtliga spår för enkelhetens skull?

Använder du Cubase egna EQ så har du ju redan en EQ på samtliga spår, så fort du börjar ratta den så aktiveras ju den,, alltså ligger den ju där ifrån början. Ska du däremot lägga in en annan EQ-plugg så vet jag inte om man kan få dit den på alla spår direkt utan man kanske får lägga in den kanal för kanal.

Ja eq-på samtliga, INTE alla.

Ja cubase egna eq är tänkt ja. Ok, som jag trodde då, man måste göra varje spår för sig. Det är synd att man inte kan spara en eq-setting på cubase tycker jag.

Men ditt svar gav mig en annan ide nu. Genom ett annat program kan jag lägga eq-på dom samtliga spår jag vill ha det på samtidigt på allihopa, även om just den har 7 rattar i eq. tack tack =D

Leta upp masterkanalen (Kan också heta typ stereo out 1-2) och lägg en eq på den, då påverkar den alla spår. Vill du lägga effekter på flera spår samtidigt kan du även skapa en gruppkanal, sen ställer du utgången på kanalerna du vill påverka till den gruppkanalen. Sen är det bara att lassa på effekter. Lätt som en plätt, gäller bara att hålla koll på de interna signalvägarna i programmets mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej emil

Du sa ungefär det som dom andra sa typ.

Det med gruppkanal låter bra, men då måsåte jag typ göra om hela skiten hahaa

Men varför lägger du inte bara en eq på masterkanalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

..okej jag trodde jag fattade frågan, men nu är jag igen förvirrad.

Precis som föregående sa, lägger du en EQ på masterkanalen så blir det ju som att lägga exakt samma EQ på samtliga kanaler, med exakt samma inställning...

...ska du däremot ha olika inställningar för olika kanaler är det ju lika lätt, då skippar vi masterkanalen å går in å EQ:ar de kanalerna separat... och som Dr.Hans påpekade går det att spara presets i Cubase-EQ oxå.

jag är förvirrad 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du frågar efter att lägga upp en EQ-pluggsamtliga kanaler, för att snabbt kunna börja EQ:a varje spår för sig?

Ska du däremot lägga en å samma EQ med samma inställning på alla spår är det enklare att lägga det på masterkanalen, för det ger exakt samma resultat som att lägga en å samma EQ med samma inställning på alla kanaler.

Använder du Cubase egna EQ så har du ju redan en EQ på samtliga spår, så fort du börjar ratta den så aktiveras ju den,, alltså ligger den ju där ifrån början. Ska du däremot lägga in en annan EQ-plugg så vet jag inte om man kan få dit den på alla spår direkt utan man kanske får lägga in den kanal för kanal.

EDIT: förfinade min förklaring från tidigare post...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...