Jump to content
Annons

Kondensator eller dynamisk mik?


darkhaze

Recommended Posts

Hej!

Jag har använt SM58 i ett musikprojekt sista året på gymnasiet, annars har jag inte använt ngn annan sorts mik.

Hade nu tänkt att köpa en del ljudprylar (ljudkort, mik, midi-klav...) tillsammans från Thomann och hade först funderat på SM58.

Jag läste en hel del på forumet här och lite varstans på nätet och börjat undra om vad som skulle vara bäst att ha för att spela in i en hemmamiljö, alltså i "mitt" rum. Funderar också på att dissa SM58 totalt och överväga kondensator mik istället. (Kanske SP B1)

Men kommer den passa i en hemmamiljö, jag har ju inte tänkt att gå professionellt direkt o göra en egen studio, det får ju bli en nybörjarhörna att börja med. 😮

Vad säger ni?

kondensator eller dynamisk?

*edit* Glömde nämna att det är bara sång den ska användas till (+elektronisk musik/VSTi's).

Redigerat av darkhaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har använt SM58 i ett musikprojekt sista året på gymnasiet, annars har jag inte använt ngn annan sorts mik.

Hade nu tänkt att köpa en del ljudprylar (ljudkort, mik, midi-klav...) tillsammans från Thomann och hade först funderat på SM58.

Jag läste en hel del på forumet här och lite varstans på nätet och börjat undra om vad som skulle vara bäst att ha för att spela in i en hemmamiljö, alltså i "mitt" rum. Funderar också på att dissa SM58 totalt och överväga kondensator mik istället. (Kanske SP B1)

Men kommer den passa i en hemmamiljö, jag har ju inte tänkt att gå professionellt direkt o göra en egen studio, det får ju bli en nybörjarhörna att börja med. 😛

Vad säger ni?

kondensator eller dynamisk?

*edit* Glömde nämna att det är bara sång den ska användas till (+elektronisk musik/VSTi's).

Frågar du mig så är SM58'an hålet tråkig i studion. Men visst funkar den. Fast hade jag valt mellan sm58 och B1 så hade jag valt B1'an 7 dagar i veckan 😮

Men det beror såklart på vad du har för rum. Om akustiken inte håller så är kansk 58'an att föredra. Men det är inte så jätteklurigt att fixa ett fungerande sånghörn någonstans. Täcken, madrasser, kuddar kläder, bokhyllor... Ja mkt funkar bra 🙁 Beror såklart på ambitionsnivån också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert i micens snåriga djungel, men såvitt jag vet så är en dynamisk mic att föredra vid sånginspelning eftersom en kondensator tarupp så mkt andra ljud runt dig tx dator, läck ifrån lurar osv.

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har en kondensatormic ett större upptagningsområde än en dynamsik, men läck från lurar undviker man genom att ha slutna kåpor i stället för öppna eller halvöppna (behövs med dynamiska micar också...). Som Berra sade, så är det inte hella jättesvårt att få till en hyggligt fungerande akustik i hemmiljön heller - så jag skulle inte överväga att använda en dynamisk - och absolut inte SM58, eftersom den inte låter bra alls enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man däremot upp lite i pris så hittar man Shure SM7, en stormembranig dynamisk mikrofon som låter riktigt bra på sång. fungerar dessutom riktigt bra i rum med sämre akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker nog inte gå upp i pris mer än vad SP B1 ligger på, ganska låg budget med tanke på att jag har en del andra ljudprylar som ska köpas också.

Så allt handlar i slutänden om att fixa till en liten hörna där man kan spela in någorlunda bra inspelningar med rätt okej akustik, det behöver ju verkligen inte vara proffs kvalité, jag nöjer mig om jag slipper andra ljud från omgivningen i inspelningen.

Hur fixar man till en sån hörna då? Vad ska man tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Värt att tänka på är ju också att en dynamisk mick ofta läcker fulare och att man behöver mer gain. Dessutom kryper man ofta närmre och då blir mer smack, klick och puffljud. Om du spelar in med en dynamisk mick med puffskydd en bit ifrån och komprimerar ganska normalt är det inte omöjligt att det i slutändan blir värre än en konding i samma rum, behandlad på ungefär samma vis...

Konding röstar jag på. Om du inte vill betala för en SM7, RE20 eller liknande, men då behöver du fortfarande mycket och ren gain.

Häng upp några madrasser på väggen i hörnet. Glöm inte att lägga en matta på golvet, det kan göra mycket. Häng även nåt i taket över där du sjunger. Ljud studsar ju mellan tak och golv också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är ju också att en dynamisk mick ofta läcker fulare och att man behöver mer gain. Dessutom kryper man ofta närmre och då blir mer smack, klick och puffljud. Om du spelar in med en dynamisk mick med puffskydd en bit ifrån och komprimerar ganska normalt är det inte omöjligt att det i slutändan blir värre än en konding i samma rum, behandlad på ungefär samma vis...

Konding röstar jag på. Om du inte vill betala för en SM7, RE20 eller liknande, men då behöver du fortfarande mycket och ren gain.

Häng upp några madrasser på väggen i hörnet. Glöm inte att lägga en matta på golvet, det kan göra mycket. Häng även nåt i taket över där du sjunger. Ljud studsar ju mellan tak och golv också 😮

Mmm..känner igen det där med att gå närmare micken, för annars låter det oftast inte lika bra (dynamisk), men har som sagt inte testat ngn kondensator innan...men känner mig väldigt frestad. Får väl fixa till en liten hörna så småningom - fram tills köpet av micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare, så är min erfarnhet att dynamisk mic är bättre för sång än kond.

men du får testa dig fram o se vad som är bäst för dig.

Nej du skrev "så vitt jag vet"!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare, så är min erfarnhet att dynamisk mic är bättre för sång än kond.

men du får testa dig fram o se vad som är bäst för dig.

Vad har du för erfarenheter vad gäller mickar till sång då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ligger förmodligen på samma nivå som dig, spelar dock lite rock men men.

Jag köpte en SP b1 och micken låter bra. Det som sagts ovan stämmer dock mer än väl, har du inga slutna lurar kommer det läcka jäkligt mycket i micken. Rumsljudet tas även med, rekomenderar verkligen att du kan fixa någon sorts hörna som du kan klä med täcken och liknande annars kommer det låta väldigt mycket "rum". Om du har en dator som lever om mycket, dvs fläktljud så kommer detta naturligtvis låta ordentligt på inspelningen oxå!

Har provat att spela in med en dynamisk sennheiser mick, kommer inte ihåg modellen nu, de låter ju helt olika och där får du inte samma problem med läck. Men som sagt har man bra lurar som minimerar läcket så låter nog B1:an roligare.

(detta uitfrån mitt amatörperspektiv)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare, så är min erfarnhet att dynamisk mic är bättre för sång än kond.

men du får testa dig fram o se vad som är bäst för dig.

Vad har du för erfarenheter vad gäller mickar till sång då?

Jadu, dom e inte så stora, men det är det jag upplevt vad gäller micning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är väl ingen nyhet att alla har helt olika erfarenheter o åsikter om olika mickar, det är helt okej. Vill bara få lite olika perspektiv så man har nåt att utgå ifrån, klart man bestämmer utifrån vad man tycker om bäst.

Jag hade t.ex helt klart nästan bestämt mig för ett par lurar från AKG, men ändrade mig när jag fick testa en del andra märken inne på 4Sound...

Detsamma gäller väl micken, vad man gillar för sound personligen. Man får väl testa sig fram...eller bara gå o köpa en B1:a. 😉

Amatörperspektiv här med... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hej vill bara säga att det som många/De flesta tror att Dynamiska mikrofoner är sämre än kondensator är INTE sant, det finns jätte bra dynamiska mikrofoner samt att det finns väldigt dåliga det finns jätte bra kond.. och det finns jätte dåliga kond.., men dymaiska är lika bra/dåliga som kondensator mikrofoner, behöver inte säga mer än att Redhot chillipeppers använde Dynamisk miki sitt album michael jacksson,metallica, ja tror du förstår, allt beror på vad du vill ha du kan köpa en mic för 30 000 :- då kommer antagligen alla amatörer säga att den är bäst hit o dit på alla sett och vis men den kanske låter fruktansvärt dåligt med din röst, allt beror på vad man är uteefter kanske är en Shure sm58 jätte jätte bra för just din röst kanske är Projects B1 jätte bra, du får helt enkelt åka in o testa dig fram.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, antingen kör man på någonting man hört förut (och gillade) eller så testar man sig fram. Jag skulle nog helt klart propagera för att testa sig fram. Finns möjligheten att låna hem några mikar över en helg eller så och prova dem så tycker jag absolut att du borde göra det. För ganska många år sedan när jag skulle köpa min första sångmik gjorde jag så och landade på B1:an och det var inte för att den var superbillig (det var inte prio 1 då i alla fall) utan det var för att den lät absolut bäst på min röst. Den slet hund i många år och visade sig vara oerhört bra på det mesta. En skaplig allroundmik m a o (apropå det har jag eventuellt en B1:a till salu. PM:a om intresse finns).

Fråga: finns möjligheten att spara ihop en större hög med pengar (till en annan mik) så rekommenderar jag sE Electronics grejer exempelvis X1:an. Har den inte själv (eftersom att jag upplever att den låter tämligen dåligt på min röst, men en god vän har den och på hennes röst låter den kalas. Vill du springa upp i prisklassen så finns ju även sE's Z3300a. Det var var kärlek direkt när jag testat den (efter ett antal andra mikar).

Plussar även på PHATMAX's inlägg och säger att dynamiska mikar inte måste vara tokdåliga bara för att de fungerade mindre bra hos någon annan. Återigen; det hela handlar om tycke och smak.

Nu vet jag inte om det här inlägget hjälpte så mycket men nu är det för sent.

Lycka till med miktesterna och återkom gärna när du bestämt dig och köpt miken så får vi höra en recension.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...