Jump to content
Annons

Fråga ang. Kvintcirkeln


Pmm

Recommended Posts

Hej!

Hittade exempel på Acordsföljder på 2 låtare där den ena går i gm som är en betonart och enligt skalan

innehåller 2 sänkningar Bb och Eb och den andra

i G-dur som är korstonart och innehåller en höjning som är F#.

Första exemplet med blinka lilla stjärna fattar jag. Ackordet D7 innehåller en höjning som är F#.

Övriga ackord spelar bara på vita tangenter.

Andra exemplet med Vem kan segla förutan vind förstår jag inte.

Gm ackordet stämmer. Den innhåller ett Sänkt B. Cm stämmer också som innehåller sänkt E.

Men hur kommer det sig att D7 som innehåller ett "sänkt" G finns med???

Låter inte bra att spela dm (enligt kvintcirkeln). i alla fall inte till denna låt.

När man spelar Maj7, 7, sus2, sus4 ackord och andra icke "standard" 3klang ackord. Ska man då inte ta hänsyn till skalan?

Dvs. Ett C7 ackord borde inte passa i C-dur eftersom Ackordet innehåller ett höjt A och det gör inte skalan.

Kan någon förklara så det blir begriplig?

Länk från http://www.fritext.se/boms/musikl/musla.html

---------------------------------------------------------------------------------------------

Två exempel

Här följer två exempel på ackordsföljd som inte är exakt lika de ovan nämnda men som bygger

på de tre ackorden, först i dur:

(G) Blinka lilla © stjärna (G) där (D7) hur jag (G) undrar (D7) var du (G) är.

Sedan i moll:

(Gm) Vem kan segla förutan vind? (Cm) Vem kan ro utan (Gm) åror? (D7) Vem kan skiljas från

(Gm) vännen sin (D7) utan att fälla (Gm) tårar?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt vanligt att man har durdominanten till ett mollackord. T.ex visa från utanmyra också där du har både em7-am7 och e7-am7 i samma låt. Just den teoretiska termen vet jag inte vad den heter, men detta är väldigt vanligt iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Väldigt vanligt att man har durdominanten till ett mollackord. T.ex visa från utanmyra också där du har både em7-am7 och e7-am7 i samma låt. Just den teoretiska termen vet jag inte vad den heter, men detta är väldigt vanligt iaf.

MVH

Anders

Okej!

Men är det inte så att I dur så är skalorna "rena" Så man bör spela enligt kvintcirkeln.

Medans man i moll kan välja olika skalor? Min kvintcirkel är den så kallade rena mollskalan!?

Men att det finns fler mollskalor ex. Melodisk moll mm.

Går det inte få tag på kvintcirklar som även visar andra mollskalor och vilka ackord som passar?

Hittade lite info....

---------------------------------------------------------------

Harmonisk moll

Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

Harmonisk moll är en variant på mollskalan, där man till skillnad från ren moll har en stor septima. Den används ofta eftersom den tillför en durdominant, som inte finns i ren moll.

En harmonisk a-moll-skala:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Så vem kan segla förutan vind spelas som harmoiskt moll!?

Skulla man spela Dm istället för D så skulle låten istället gå i ren moll skala?

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt vanligt att man har durdominanten till ett mollackord. T.ex visa från utanmyra också där du har både em7-am7 och e7-am7 i samma låt. Just den teoretiska termen vet jag inte vad den heter, men detta är väldigt vanligt iaf.

MVH

Anders

Okej!

Men är det inte så att I dur så är skalorna "rena" Så man bör spela enligt kvintcirkeln.

Medans man i moll kan välja olika skalor? Min kvintcirkel är den så kallade rena mollskalan!?

Men att det finns fler mollskalor ex. Melodisk moll mm.

Går det inte få tag på kvintcirklar som även visar andra mollskalor och vilka ackord som passar?

Hittade lite info....

---------------------------------------------------------------

Harmonisk moll

Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

Harmonisk moll är en variant på mollskalan, där man till skillnad från ren moll har en stor septima. Den används ofta eftersom den tillför en durdominant, som inte finns i ren moll.

En harmonisk a-moll-skala:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Så vem kan segla förutan vind spelas som harmoiskt moll!?

Skulla man spela Dm istället för D så skulle låten gå istället gå i ren moll skala?

En jättebra träning är att sätta sig ner och konstruera dom själv, testa att göra olika kvintcirklar utifrån dom 7 kyrkoskalorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En jättebra träning är att sätta sig ner och konstruera dom själv, testa att göra olika kvintcirklar utifrån dom 7 kyrkoskalorna.

Jag ska göra det.

Harmonisk moll där man spelar f# istället för F i g-moll. Låter spännande.

Jag har mest övat på rena mollskalor samt durskalan. Börjar kunna dom nu.. Hitta ackorden och tonerna ..

Dags att träna på kyrkotonarter!

Ge mig ett halvår så ska dom sitta.....någorlunda 😛

Teori är förbaskat jobbigt med intervaller och allt...

Kände mig rätt korkad i början...

Men övning ger färdighet och det är kul när man lär sig...

Hjärncellerna växer.. lol

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

tror nog bestämt att det kallas for en mellandominant 🙂

efter som att melodin går över den lilla 7an så betyder det att låten i grund o botten går i gm.. D7et är alltså lånat från en annan tonart dvs harmonisk gmoll eller nog mer korekt

"spansk harmonisk Ddur" 😛

det finns ett annat ord för det men jag mins det fan inte...

Spansk harmonisk = liten 2a, stor 3a, ren 4a, ren 5a, liten 6a liten 7a

Link to comment
Dela på andra sajter

Dvs. Ett C7 ackord borde inte passa i C-dur eftersom Ackordet innehåller ett höjt A och det gör inte skalan.

Kan någon förklara så det blir begriplig?

---------------------------------------------------------------------------------------------

I kvintsteg kan det första ackordet ersättas med ett dominantseptimackord (eller motsvarande) oberoende av om det stämmer med skalan eller inte.

I C-dur kan man ha: C7-F,E7-am,A7-dm,D7-G7 exempelvis.

eller hela kedjan

E7-A7-D7-G7

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon har sagt det här redan, men dominanten (D i G-moll) spelas nästan alltid i dur oavsett om låten går i dur eller moll. Ofta har den en 7:a också.

Sub-dominanten (Cm i ren G-moll) kan vara dur i en melodisk mollskala (sexten och septiman höjs när skala går upp).

Fler ackord kan vara dur oavsett tonart. Det är för att dessa leder till ett annat ackord (tror jag). Testa till exempel att ta ackorden Am A7 Dm E7 Am.

Då är A7 Dm's dominant och förbereder alltså Dm.

Om man spelar i C dur så kan man ha ackordföljden: C E7 Am A7 Dm G C

Då är E7 dominant till Am (tonikaparallellen) och A7 dominant till Dm (subdominantparallellen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kommer det sig att D7 som innehåller ett "sänkt" G finns med???

Det är inget Gess, det är ett Fiss.

Bortsett från det är det som nån tidigare skrev; Man kör ofta dominantackord i dur, vilket innebär en tillfällig höjning av F till Fiss. Skulle du skriva det i noter var du tvungen att ange korsförtecken för F varje första gång ett Fiss förekommer i takten.

När man spelar Maj7, 7, sus2, sus4 ackord och andra icke "standard" 3klang ackord. Ska man då inte ta hänsyn till skalan?

Dvs. Ett C7 ackord borde inte passa i C-dur eftersom Ackordet innehåller ett höjt A och det gör inte skalan.

I C7-fallet är det inte ett höjt A utan ett sänkt H, alltså inte ett Aiss utan ett B (på engelska: Bb).

I septimaackord överhuvudtaget är det mest vanligt med en sänkt 7:a, även om den inte ingår i skalan.

Man *måste* inte ta hänsyn till skalan. Ofta blir det mer intressanta harmonier om man låter bli. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kommer det sig att D7 som innehåller ett "sänkt" G finns med???

Det är inget Gess, det är ett Fiss.

Bortsett från det är det som nån tidigare skrev; Man kör ofta dominantackord i dur, vilket innebär en tillfällig höjning av F till Fiss. Skulle du skriva det i noter var du tvungen att ange korsförtecken för F varje första gång ett Fiss förekommer i takten.

När man spelar Maj7, 7, sus2, sus4 ackord och andra icke "standard" 3klang ackord. Ska man då inte ta hänsyn till skalan?

Dvs. Ett C7 ackord borde inte passa i C-dur eftersom Ackordet innehåller ett höjt A och det gör inte skalan.

I C7-fallet är det inte ett höjt A utan ett sänkt H, alltså inte ett Aiss utan ett B (på engelska: Bb).

I septimaackord överhuvudtaget är det mest vanligt med en sänkt 7:a, även om den inte ingår i skalan.

Man *måste* inte ta hänsyn till skalan. Ofta blir det mer intressanta harmonier om man låter bli. 🙂

Hej!

Jag har förstått att det finns flera olika skalor man kan tillämpa, i alla fall moll-skalor.

Jag har mest spelat efter den "rena" mollskalan samt durskalan. Och då har jag haft hjälp av kvintcikeln när jag tagit ut ackorden till låtarna.

Nu dom senaste dagarna har jag övat lite på den harmoniska mollskalan och enligt den tar man ackorden annorlunda. Dm blir D osv. För trots allt bör man väl ändå anpassa ackorden till den aktuella skalan? Så man kan ta ut basgången och melodin till pianoackorden exempelvis?

Ni som är proffs på teori. Hur bra kan ni det i praktiken? Känns som det tar tid att lära sig. Alla intervall och så. Helt, halvt, helt lol..... Nu behöver man inte vara proffs på alla skalor eller så... Det är ju kul att det finns variation... Så man kan utvecklas i sitt spelande.

Tack för svaret Assar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon har sagt det här redan, men dominanten (D i G-moll) spelas nästan alltid i dur oavsett om låten går i dur eller moll. Ofta har den en 7:a också.

Sub-dominanten (Cm i ren G-moll) kan vara dur i en melodisk mollskala (sexten och septiman höjs när skala går upp).

Fler ackord kan vara dur oavsett tonart. Det är för att dessa leder till ett annat ackord (tror jag). Testa till exempel att ta ackorden Am A7 Dm E7 Am.

Då är A7 Dm's dominant och förbereder alltså Dm.

Om man spelar i C dur så kan man ha ackordföljden: C E7 Am A7 Dm G C

Då är E7 dominant till Am (tonikaparallellen) och A7 dominant till Dm (subdominantparallellen).

Jag ska prova ackordföljden du tipsade om!

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att notera är att kvintcirkeln talar om hur många kors- och b-förtecken varje tonart har, vilket används när du sätter ut förtecken i början av notsystemet. Som en följd av det kan du även se parallelltonarterna.

Men det finns inget som säger att du måste hålla dig till tonerna med de förtecknen sen i kompositionen. Där är du fri att göra som du vill. Välj dur eller mollskala efter behag och bryt mot dem om det låter bra eller intressant. Lek på.

Du kan väl kom-ihåg-ramsorna:

Gå Du Axel Efter Håkans FISSkar

och

Frosten Berövade ESSters ASStrar DESS GESStalt

?

(jaja, jag vet att det finns varianter på ramsorna, men nui var det de här jag fick lära mig ...)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mollskalor så finns det ganska många, och grundläggande musikteori brukar bara omfatta dur och den vanligaste mollskalan (ren eller naturlig moll). Utöver det så finns det t.ex. ungersk mollskala och mollpentatonisk. Det är nog ganska få förunnat att kunna alla skalor flytande. Snarare är det väl så att man kan de skalor som man använder sig av mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...