illnina (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 tja! vill ha lite förslag om hur man fÄr till en klickig kagge utan att trigga den.. ni förstÄr vad jag menar ifall ni lyssnar pÄ exempel som jag lÀnkar tack pÄ förhand!
Polpotkin Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 (redigerat) Du köper en Audix D6 đź Redigerat 29 februari 2008 av Polpotkin
illnina (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 ok..Àr vell typ det jag gjort egentligen.. ska dÀremot kolla upp micken. andvÀnder en beta 52'a nu men det funkar ocksÄ.. tack för svaren
DoT Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 ok..Àr vell typ det jag gjort egentligen.. ska dÀremot kolla upp micken. andvÀnder en beta 52'a nu men det funkar ocksÄ.. tack för svaren Jag gjorde en fuling en gÄng som blev bra (i mitt fall).... Kopierade spÄret och la pÄ en egen kanal, sedan drog jag bort all bas (tyvÀrr, kan inte Hz o sÄnt) och höjde upp nivÄn sÄ jag fick det rÀtta snÀrtet för den lÄten jag jobbade pÄ dÄ.
DrHans Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 Jar en helt ny Audix D6:a som jag borde sÀlja dÄ jag jag köpte den precis i samma veva som jag sÄlde mina trummor. Jag har bara testat den pÄ Cajun en gÄng annars Àr den helt oanvÀnd. Alternativ 1 För klick. EQ Àr en bra grej. Svep med smalt Q-vÀrde för att hitta klicket. Sen Àr det bara att EQ:a efter smak i det omrÄdet. En kompressor kan hjÀlpa till och Àven en gate Alternativ 2 En grymm plugg för att fÄ fram klicket Àr en Transient designer. Jag kör med UAD-1 SPL men bÄde cubase och logic har vÀl medföljande varianter dom kan heta enveloper vill jag mig minnas. Annars kan jag varmt rekomendera UAD SPL transient designer. Alternativ3 Uppmickning: Testa annan mick eller rikta om den eller en till mick precis dÀr klubban möter skinnet. But klubba till trÀ eller plast. Finns salam slam i metall ( eller klistra dit en femkrona ). Audix D-6 Àr grym pÄ kick.
illnina (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 grymmt som fan! va sugen pÄ UAD pluggen tidigare..vÀrt att kolla upp lite extra!
DrHans Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 grymmt som fan! va sugen pÄ UAD pluggen tidigare..vÀrt att kolla upp lite extra! Absolut. Kolla in demofilmen.
Elof (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 (redigerat) Om man utgÄr frÄn att du mickat rÀtt, med rÀtt mick och stÀmt bra (=lÄgt som fan) och att trummisen kan trampa sÄ: Om du har för lite klick, komprimera fram det. Kort attack och ganska hög ratio. Om du vill ha ett kort klick sÄ se till att jobba runt 10-20 ms i attacktid, annars börjar det lÀtt komprimeras fram botten ocksÄ. Det kan hjÀlpa om kompressorn har sidechainfilter sÄ du slipper att den hugger för hÄrt pga basfrekvenser. Exempelvis kan du skÀra allt under 150 hz med filtret. EQ, det beror ju pÄ vad du menar med klick. Det brighta och snabba klicket finns ofta runt 6k och uppÄt. Tex kan du boosta med en hylla frÄn 5k. Vid 3k hittar du mer "kött". Det Àr ju bara ratta och lyssna. Redigerat 29 februari 2008 av Elof
Ludgo-Pelle Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 Jar en helt ny Audix D6:a som jag borde sĂ€lja dĂ„ jag jag köpte den precis i samma veva som jag sĂ„lde mina trummor. Jag har bara testat den pĂ„ Cajun en gĂ„ng annars Ă€r den helt oanvĂ€nd. Alternativ 1 För klick. EQ Ă€r en bra grej. Svep med smalt Q-vĂ€rde för att hitta klicket. Sen Ă€r det bara att EQ:a efter smak i det omrĂ„det. En kompressor kan hjĂ€lpa till och Ă€ven en gate Alternativ 2 En grymm plugg för att fĂ„ fram klicket Ă€r en Transient designer. Jag kör med UAD-1 SPL men bĂ„de cubase och logic har vĂ€l medföljande varianter dom kan heta enveloper vill jag mig minnas. Annars kan jag varmt rekomendera UAD SPL transient designer. Alternativ3 Uppmickning: Testa annan mick eller rikta om den eller en till mick precis dĂ€r klubban möter skinnet. But klubba till trĂ€ eller plast. Finns salam slam i metall ( eller klistra dit en femkrona ). Audix D-6 Ă€r grym pĂ„ kick. Jag hĂ„ller i stort med hĂ€r, och dĂ„ framför allt nĂ€r det gĂ€ller EQ:n. Man ska inte vara rĂ€dd att lĂ€gga till lite övre diskant pĂ„ baskaggen. Men vad man inte sla glömma bort Ă€r att baskaggens skinn och hur man stĂ€mmer Ă€r av oerhört stor betydelse! Det Ă€r otroligt vanligt att det Ă€r just hĂ€r som bristen sitter och inte i micken eller placering Ă€ven om det sjĂ€lvklart kan vara det ocksĂ„. Men mĂ„nga vet inte om hur pass stor pĂ„verkan olika skinn och stĂ€mningar har. Ett skinnbyte och rĂ€tt stĂ€mnĂng kan göra rena underverket och i sĂ„dana fall Ă€r det en betydligt billigare lösning Ă€n att öpa en ny mick. Kan vara vĂ€rt att testa ett skinnbyte, men det beror naturligtvis pĂ„ vad du har idag. Det första du bör börja med av allt Ă€r att testa att stĂ€mma om baskaggen och se hur mycket mer du kan krama ut ur den först innan du gĂ„r vidare till nĂ€sta steg som dĂ„ bör vara ett skinnbyte. Jag rekommenderar Evans EQ3 som slagskinn med filtklubba. Det skinnet ger ett bra klick samtidigt som du fĂ„r massor av flĂ€sk men utan att det lĂ„ter grumligt. Du bör Ă€ven ha ett frontskinn (enkelskinn) med ett litet hĂ„l i som Ă€r placerat lite pĂ„ sidan av skinnet. Micken kan dĂ„ placeras mitt i baskaggen (liggandes i trumman eller pĂ„ stativ) och riktat mot slagskinnet. Med den hĂ€r kombinationen av skinn, stĂ€mning, mickplacering och EQ slipper du dessutom trĂ€ eller plastklubba vilket Ă€r en stor fördel eftersom dessa klubbor sliter ut skinnet pĂ„ nolltid! HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle
Biran Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 tja! vill ha lite förslag om hur man fÄr till en klickig kagge utan att trigga den..ni förstÄr vad jag menar ifall ni lyssnar pÄ exempel som jag lÀnkar tack pÄ förhand! Inte för att jag tycker denna baskagge var direkt *klickig* mot vad jag brukar mixa fram live sÄ, kan du fÄ ett tips hur man enkelt utan större jobb fÄr fram en liknande baskagge med en beta 52:a.. skÀr max runt 275-400hz för att ta bort pappljudet ur skinnet och lek med q-vÀrdet tills du hittar ett bra grundljud.. tick och djupbas ur kaggen borde nu vara dominerande i baskaggens ljudbild om allt e korrekt instÀllt + finjustera med bas och 3-5khz.. förutsÀttningen e som vanligt: bra klubba, mick, skinn och trummis !!
illnina (oregistrerad) Postat 29 februari 2008 Postat 29 februari 2008 tack för alla svaren! asgrymt!
Bananamoon Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 (redigerat) Sen Àr det ju sÄ att i vÀÀÀÀÀldigt vÀldigt mycket av alla metal som produceras Àr det triggad baskagge som gÀller. Tycker t.ex det lÄter vÀldigt triggat i den dÀr youtubefilmen du lÀnkar till. SÄ bli inte ledsen om du inte fÄr fram exakt det soundet med en riktig kagge, det Àr bara naturligt (och lÄter bÀttre enligt mig)...Ska man trigga trummor mÄste man göra det med kÀnsla, anvÀnda multisamplat, maska över och helst blanda med den riktiga signalen pÄ ett snyggt sÀtt. Det lÄter sÄ jÀkla dött annars. Men det Àr vad jag tycker. Men i allafall, tvÄ mikar kan vara en lösning. En vanlig baskagge mik för kaggens helhets-sound, sen en mik med bra diskantÄtergivning, t.ex nÄn kondesator, som du sen skÀr bort allt utom toppdiskanten frÄn i mixen. SÄ har jag gjort nÄgra gÄnger med OK resultat. Redigerat 1 maj 2008 av Bananamoon
KillwithSkill Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Shure Beta 91 Àr ju jÀvligt syntetisk i ljudet. Vidrigt mycket klipp i den. KrÀver phantommatning!
Anders F Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Har du mycket pengar till nya skinn sĂ„ kanske "myten" om att tejpa fast en femkrona pĂ„ klubban ger dig klick đ NĂ„gon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vĂ„gat *ler*
KillwithSkill Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 (redigerat) Har du mycket pengar till nya skinn sĂ„ kanske "myten" om att tejpa fast en femkrona pĂ„ klubban ger dig klick đ NĂ„gon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vĂ„gat *ler* Ja jag lirade pĂ„ ett svinbra yamaha-9000-set nĂ„n gĂ„ng slutet pĂ„ 80-talet. LĂ„nade abv en kompis ska tillĂ€ggas. DĂ€r var det en trĂ€klubba och femkrona. LĂ€t ju förjĂ€vligt. Vilken jĂ€vla tid det var dĂ„... bassister som skulle köra stereo.. aktiva mickar, mer och mer rackformat pĂ„ allt.. "bhrrruhh* Redigerat 1 maj 2008 av KillwithSkill
Lee Postat 2 maj 2008 Postat 2 maj 2008 Tejpa fast ett kreditkort eller liknande pÄ klubbsidan och micka det. (Nej inte ditt aktuella VISA-kort för bövelen!) Kan bli "too much" och det krÀvs en jÀvla dÀmpning av skinnet, men klick blir det.
Staffonly Postat 7 juni 2008 Postat 7 juni 2008 o.O om du Ă€r duktig och riktigt snabb med dubbelpedal istĂ€llet för dubbelkagge och satt micken nĂ€ra klubban bör det lĂ„ta kulspruta, och det Ă€r ju detta klickiga ljud du vill ha đ Ganska bra lĂ„t i övrigt! đ
H4z3 Postat 9 juni 2008 Postat 9 juni 2008 Testade en 5-krona för nĂ„t Ă„r sedan och det lĂ€t riktigt illa alltsĂ„. Det klickade men det var inte direkt det klicket man letade efter sĂ„ att sĂ€ga đ VĂ€rldens goaste klickljud pĂ„ en baskagge mĂ„ste Ă€ndĂ„ tillhöra Panteras trummis Vinnie Paul. Klickigt och mjukt pĂ„ samma gĂ„ng, med ett sjukt tryck i om man har lite bas i stereoanlĂ€ggningen. Vad knepet Ă€r för att fĂ„ den sortens "klick" skulle jag allt vilja veta, för det Ă€r nĂ„got utöver det vanliga. Klicket i klippet du lĂ€nkade till Ă€r vad jag tycker ett lite för stelt klickljud. Men det hörs ju iaf đ
Potatisburk Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 Shure Beta 91 Àr ju jÀvligt syntetisk i ljudet. Vidrigt mycket klipp i den. KrÀver phantommatning! Beta91 och en schysst kaggemick tillsammans... de e najs!
drloop (oregistrerad) Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 En till plugg för attack... gratis http://www.fluxhome.com/products/Freewares/bittersweet2 Me like....
desvaenger Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 (redigerat) Jag hĂ„ller i stort med hĂ€r, och dĂ„ framför allt nĂ€r det gĂ€ller EQ:n. Man ska inte vara rĂ€dd att lĂ€gga till lite övre diskant pĂ„ baskaggen. Men vad man inte sla glömma bort Ă€r att baskaggens skinn och hur man stĂ€mmer Ă€r av oerhört stor betydelse! Det Ă€r otroligt vanligt att det Ă€r just hĂ€r som bristen sitter och inte i micken eller placering Ă€ven om det sjĂ€lvklart kan vara det ocksĂ„. Men mĂ„nga vet inte om hur pass stor pĂ„verkan olika skinn och stĂ€mningar har. Ett skinnbyte och rĂ€tt stĂ€mnĂng kan göra rena underverket och i sĂ„dana fall Ă€r det en betydligt billigare lösning Ă€n att öpa en ny mick. Kan vara vĂ€rt att testa ett skinnbyte, men det beror naturligtvis pĂ„ vad du har idag. Det första du bör börja med av allt Ă€r att testa att stĂ€mma om baskaggen och se hur mycket mer du kan krama ut ur den först innan du gĂ„r vidare till nĂ€sta steg som dĂ„ bör vara ett skinnbyte. Jag rekommenderar Evans EQ3 som slagskinn med filtklubba. Det skinnet ger ett bra klick samtidigt som du fĂ„r massor av flĂ€sk men utan att det lĂ„ter grumligt. Du bör Ă€ven ha ett frontskinn (enkelskinn) med ett litet hĂ„l i som Ă€r placerat lite pĂ„ sidan av skinnet. Micken kan dĂ„ placeras mitt i baskaggen (liggandes i trumman eller pĂ„ stativ) och riktat mot slagskinnet. Med den hĂ€r kombinationen av skinn, stĂ€mning, mickplacering och EQ slipper du dessutom trĂ€ eller plastklubba vilket Ă€r en stor fördel eftersom dessa klubbor sliter ut skinnet pĂ„ nolltid! HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle Menar du att man ska ha ett tĂ€tt frontskinn som man gör ett litet hĂ„l i för att fĂ„ in micken eller att man ska ha ett skinn med ett hĂ„l pĂ„ 10-12 cm frĂ„n början? Har du (eller nĂ„gon annan) nĂ„got tips pĂ„ hur man stĂ€mmer upp bastrumman för metal ocksĂ„? Slappt klubbskinn, halvslappt frontskinn? Shure Beta 91 Ă€r ju jĂ€vligt syntetisk i ljudet. Vidrigt mycket klipp i den. KrĂ€ver phantommatning! Ja det Ă€r konstigt att ingen nĂ€mnt den tidigare i trĂ„den. Funkar Ă€ven mycket bra som panikmedel pĂ„ illa stĂ€mda eller pga. andra orsaker dĂ„liga bastrummor. Som nĂ„gon hĂ€r skrev kan man anvĂ€nda klippet frĂ„n 91:an och djupet frĂ„n t. ex. en 52:a om de behövs. Ihop med lite gate (Ă„tminstĂ„ne pĂ„ 52:an) blir det kanon. Redigerat 1 november 2009 av desvaenger
Hastalavista Postat 1 november 2009 Postat 1 november 2009 NÄgon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vÄgat *ler* Visst har man! Med tejpad 5-krona spelar man snabbt igenom tejpen, sedan Àr klubban kladdig. Isskrapa och plexi har jag testat i olika tjocklekar och storleker, kan bli bra. Plastklubba brukade det oftast bli i slutÀndan.
Swedien Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 tja! vill ha lite förslag om hur man fÄr till en klickig kagge utan att trigga den..ni förstÄr vad jag menar ifall ni lyssnar pÄ exempel som jag lÀnkar tack pÄ förhand! Finns mycket du kan göra =) Om du börjar redan innan inspelningen.. sÄ stÀm ner baskagge skinnet, sÄ stÀmskruvarna precis hÄller det pÄ plats utan att skramla, dÄ fÄr du en go punch. Felet mÄnga gör e att stÀmma upp kaggen.. dÄ lÄter det oftast skit. Sen kan du ju altid anvÀnda plastklubbor, tejpa en 5krona vid anslaget pÄ skinnet m.m.. I mixen sÄ skÀr bas, hitta de klickiga frekvenserna och komprimera =) Brukar funka bra för mig.. har ex antal metal plattor i ryggsÀcken Ä det e mina trick.. men jag brukar alltid trigga ÄtminstÄnde baskagge i efterhand.. för Ä fÄ det lilla extra.
Ken KÀngström Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 klicket brukar ligga kring 3khz om du eq:ar Helt inkorrekt svarat enligt mig. Klicket ligger överallt frÄn 2-14Khz, men vart man vill ha klicket Àr en helt annan frÄga. Rock-genren brukar hÄlla sig kring melanregistret (lÄt sÀga 2-5khz) medans metall brukar ligga ovanför det fÀltet.
Guitar Nilsson Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Ăr det ingen som kör med tvĂ„ mickar, en inne i kaggen och en pĂ„ slagsidan, kanske en SM57 mycket nĂ€ra klubban? DĂ€r borde det klicka. Det stora ljudet fĂ„r man inne trumman.
Ken KĂ€ngström Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Ăr det ingen som kör med tvĂ„ mickar, en inne i kaggen och en pĂ„ slagsidan, kanske en SM57 mycket nĂ€ra klubban? DĂ€r borde det klicka. Det stora ljudet fĂ„r man inne trumman. Personligen ser jag det som en "myt" kring Ă€mnet att anvĂ€nda en dynamisk mick för klick, dĂ€ kondensatorer har en mycket snabbare responstid i diskanten. Jag har sjĂ€lv provat, och tycker smĂ„membranare sköter jobbet bĂ€st.
Apep Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 SkÀr vid med EQ cid 250med ganska brett Q vÀrde och boosta lite runt 5k - 10k. Men det beror ju förstÄss pÄ vad du har för grundljud ifrÄn början. Men experimentera med de frekvenserna. BÀst Àr ju att hitta klicket ifrÄn början redan vid inspelning, rÀtt stÀmd kagge, mikrofon och mikrofonplacering.
Ken KÀngström Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 SkÀr vid med EQ cid 250med ganska brett Q vÀrde och boosta lite runt 5k - 10k. Men det beror ju förstÄss pÄ vad du har för grundljud ifrÄn början. Men experimentera med de frekvenserna. BÀst Àr ju att hitta klicket ifrÄn början redan vid inspelning, rÀtt stÀmd kagge, mikrofon och mikrofonplacering. Fantastiskt enkelt, och sant sagt. Bra!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.