Jump to content
Annons

klickig kagge utan trigg

Recommended Posts

illnina (oregistrerad)
Postat

tja! vill ha lite förslag om hur man fÄr till en klickig kagge utan att trigga den..

ni förstÄr vad jag menar ifall ni lyssnar pÄ exempel som jag lÀnkar

tack pÄ förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Du köper en Audix D6 😼

D6.JPG

Redigerat av Polpotkin
illnina (oregistrerad)
Postat

ok..Ă€r vell typ det jag gjort egentligen..

ska dÀremot kolla upp micken. andvÀnder en beta 52'a nu men det funkar ocksÄ..

tack för svaren

Postat
ok..Ă€r vell typ det jag gjort egentligen..

ska dÀremot kolla upp micken. andvÀnder en beta 52'a nu men det funkar ocksÄ..

tack för svaren

Jag gjorde en fuling en gÄng som blev bra (i mitt fall)....

Kopierade spÄret och la pÄ en egen kanal, sedan drog jag bort all bas (tyvÀrr, kan inte Hz o sÄnt) och höjde upp nivÄn sÄ jag fick det rÀtta snÀrtet för den lÄten jag jobbade pÄ dÄ.

Postat

Jar en helt ny Audix D6:a som jag borde sÀlja dÄ jag jag köpte den precis i samma veva som jag sÄlde mina trummor. Jag har bara testat den pÄ Cajun en gÄng annars Àr den helt oanvÀnd.

Alternativ 1

För klick. EQ Àr en bra grej. Svep med smalt Q-vÀrde för att hitta klicket. Sen Àr det bara att EQ:a efter smak i det omrÄdet.

En kompressor kan hjÀlpa till och Àven en gate

Alternativ 2

En grymm plugg för att fÄ fram klicket Àr en Transient designer. Jag kör med UAD-1 SPL men bÄde cubase och logic har vÀl medföljande varianter dom kan heta enveloper vill jag mig minnas. Annars kan jag varmt rekomendera UAD SPL transient designer.

Alternativ3 Uppmickning:

Testa annan mick eller rikta om den eller en till mick precis dÀr klubban möter skinnet. But klubba till trÀ eller plast.

Finns salam slam i metall ( eller klistra dit en femkrona ). Audix D-6 Àr grym pÄ kick.

illnina (oregistrerad)
Postat

grymmt som fan! va sugen pÄ UAD pluggen tidigare..vÀrt att kolla upp lite extra!

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om man utgÄr frÄn att du mickat rÀtt, med rÀtt mick och stÀmt bra (=lÄgt som fan) och att trummisen kan trampa sÄ:

Om du har för lite klick, komprimera fram det. Kort attack och ganska hög ratio. Om du vill ha ett kort klick sÄ se till att jobba runt 10-20 ms i attacktid, annars börjar det lÀtt komprimeras fram botten ocksÄ. Det kan hjÀlpa om kompressorn har sidechainfilter sÄ du slipper att den hugger för hÄrt pga basfrekvenser. Exempelvis kan du skÀra allt under 150 hz med filtret.

EQ, det beror ju pÄ vad du menar med klick. Det brighta och snabba klicket finns ofta runt 6k och uppÄt. Tex kan du boosta med en hylla frÄn 5k. Vid 3k hittar du mer "kött". Det Àr ju bara ratta och lyssna.

Redigerat av Elof
Postat
Jar en helt ny Audix D6:a som jag borde sÀlja dÄ jag jag köpte den precis i samma veva som jag sÄlde mina trummor. Jag har bara testat den pÄ Cajun en gÄng annars Àr den helt oanvÀnd.

Alternativ 1

För klick. EQ Àr en bra grej. Svep med smalt Q-vÀrde för att hitta klicket. Sen Àr det bara att EQ:a efter smak i det omrÄdet.

En kompressor kan hjÀlpa till och Àven en gate

Alternativ 2

En grymm plugg för att fÄ fram klicket Àr en Transient designer. Jag kör med UAD-1 SPL men bÄde cubase och logic har vÀl medföljande varianter dom kan heta enveloper vill jag mig minnas. Annars kan jag varmt rekomendera UAD SPL transient designer.

Alternativ3 Uppmickning:

Testa annan mick eller rikta om den eller en till mick precis dÀr klubban möter skinnet. But klubba till trÀ eller plast.

Finns salam slam i metall ( eller klistra dit en femkrona ). Audix D-6 Àr grym pÄ kick.

Jag hÄller i stort med hÀr, och dÄ framför allt nÀr det gÀller EQ:n. Man ska inte vara rÀdd att lÀgga till lite övre diskant pÄ baskaggen. Men vad man inte sla glömma bort Àr att baskaggens skinn och hur man stÀmmer Àr av oerhört stor betydelse! Det Àr otroligt vanligt att det Àr just hÀr som bristen sitter och inte i micken eller placering Àven om det sjÀlvklart kan vara det ocksÄ. Men mÄnga vet inte om hur pass stor pÄverkan olika skinn och stÀmningar har. Ett skinnbyte och rÀtt stÀmníng kan göra rena underverket och i sÄdana fall Àr det en betydligt billigare lösning Àn att öpa en ny mick. Kan vara vÀrt att testa ett skinnbyte, men det beror naturligtvis pÄ vad du har idag. Det första du bör börja med av allt Àr att testa att stÀmma om baskaggen och se hur mycket mer du kan krama ut ur den först innan du gÄr vidare till nÀsta steg som dÄ bör vara ett skinnbyte. Jag rekommenderar Evans EQ3 som slagskinn med filtklubba. Det skinnet ger ett bra klick samtidigt som du fÄr massor av flÀsk men utan att det lÄter grumligt. Du bör Àven ha ett frontskinn (enkelskinn) med ett litet hÄl i som Àr placerat lite pÄ sidan av skinnet. Micken kan dÄ placeras mitt i baskaggen (liggandes i trumman eller pÄ stativ) och riktat mot slagskinnet. Med den hÀr kombinationen av skinn, stÀmning, mickplacering och EQ slipper du dessutom trÀ eller plastklubba vilket Àr en stor fördel eftersom dessa klubbor sliter ut skinnet pÄ nolltid!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
tja! vill ha lite förslag om hur man fÄr till en klickig kagge utan att trigga den..

tack pÄ förhand!

Inte för att jag tycker denna baskagge var direkt *klickig* mot vad jag brukar mixa fram live sÄ,

kan du fÄ ett tips hur man enkelt utan större jobb fÄr fram en liknande baskagge med en beta 52:a..

skÀr max runt 275-400hz för att ta bort pappljudet ur skinnet och lek med q-vÀrdet tills du hittar ett bra grundljud..

tick och djupbas ur kaggen borde nu vara dominerande i baskaggens ljudbild om allt e korrekt instÀllt + finjustera med bas och 3-5khz..

förutsÀttningen e som vanligt: bra klubba, mick, skinn och trummis !!

illnina (oregistrerad)
Postat

tack för alla svaren! asgrymt!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Sen Àr det ju sÄ att i vÀÀÀÀÀldigt vÀldigt mycket av alla metal som produceras Àr det triggad baskagge som gÀller. Tycker t.ex det lÄter vÀldigt triggat i den dÀr youtubefilmen du lÀnkar till. SÄ bli inte ledsen om du inte fÄr fram exakt det soundet med en riktig kagge, det Àr bara naturligt (och lÄter bÀttre enligt mig)...Ska man trigga trummor mÄste man göra det med kÀnsla, anvÀnda multisamplat, maska över och helst blanda med den riktiga signalen pÄ ett snyggt sÀtt. Det lÄter sÄ jÀkla dött annars. Men det Àr vad jag tycker.

Men i allafall, tvÄ mikar kan vara en lösning. En vanlig baskagge mik för kaggens helhets-sound, sen en mik med bra diskantÄtergivning, t.ex nÄn kondesator, som du sen skÀr bort allt utom toppdiskanten frÄn i mixen. SÄ har jag gjort nÄgra gÄnger med OK resultat.

Redigerat av Bananamoon
Postat

Har du mycket pengar till nya skinn sĂ„ kanske "myten" om att tejpa fast en femkrona pĂ„ klubban ger dig klick 🙂 NĂ„gon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vĂ„gat *ler*

Postat (redigerat)
Har du mycket pengar till nya skinn sĂ„ kanske "myten" om att tejpa fast en femkrona pĂ„ klubban ger dig klick 🙂 NĂ„gon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vĂ„gat *ler*

Ja jag lirade pÄ ett svinbra yamaha-9000-set nÄn gÄng slutet pÄ 80-talet. LÄnade abv en kompis ska tillÀggas. DÀr var det en trÀklubba och femkrona. LÀt ju förjÀvligt. Vilken jÀvla tid det var dÄ... bassister som skulle köra stereo.. aktiva mickar, mer och mer rackformat pÄ allt.. "bhrrruhh*

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Tejpa fast ett kreditkort eller liknande pÄ klubbsidan och micka det. (Nej inte ditt aktuella VISA-kort för bövelen!) Kan bli "too much" och det krÀvs en jÀvla dÀmpning av skinnet, men klick blir det.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

o.O om du Ă€r duktig och riktigt snabb med dubbelpedal istĂ€llet för dubbelkagge och satt micken nĂ€ra klubban bör det lĂ„ta kulspruta, och det Ă€r ju detta klickiga ljud du vill ha 😎

Ganska bra lĂ„t i övrigt! 🙂

Postat

Testade en 5-krona för nĂ„t Ă„r sedan och det lĂ€t riktigt illa alltsĂ„. Det klickade men det var inte direkt det klicket man letade efter sĂ„ att sĂ€ga 😉

VÀrldens goaste klickljud pÄ en baskagge mÄste ÀndÄ tillhöra Panteras trummis Vinnie Paul.

Klickigt och mjukt pÄ samma gÄng, med ett sjukt tryck i om man har lite bas i stereoanlÀggningen.

Vad knepet Àr för att fÄ den sortens "klick" skulle jag allt vilja veta, för det Àr nÄgot utöver det vanliga.

Klicket i klippet du lĂ€nkade till Ă€r vad jag tycker ett lite för stelt klickljud. Men det hörs ju iaf 😉

• 1 Ă„r senare...
Postat
Shure Beta 91 Àr ju jÀvligt syntetisk i ljudet. Vidrigt mycket klipp i den. KrÀver phantommatning!

Beta91 och en schysst kaggemick tillsammans... de e najs!

Postat (redigerat)
Jag hÄller i stort med hÀr, och dÄ framför allt nÀr det gÀller EQ:n. Man ska inte vara rÀdd att lÀgga till lite övre diskant pÄ baskaggen. Men vad man inte sla glömma bort Àr att baskaggens skinn och hur man stÀmmer Àr av oerhört stor betydelse! Det Àr otroligt vanligt att det Àr just hÀr som bristen sitter och inte i micken eller placering Àven om det sjÀlvklart kan vara det ocksÄ. Men mÄnga vet inte om hur pass stor pÄverkan olika skinn och stÀmningar har. Ett skinnbyte och rÀtt stÀmníng kan göra rena underverket och i sÄdana fall Àr det en betydligt billigare lösning Àn att öpa en ny mick. Kan vara vÀrt att testa ett skinnbyte, men det beror naturligtvis pÄ vad du har idag. Det första du bör börja med av allt Àr att testa att stÀmma om baskaggen och se hur mycket mer du kan krama ut ur den först innan du gÄr vidare till nÀsta steg som dÄ bör vara ett skinnbyte. Jag rekommenderar Evans EQ3 som slagskinn med filtklubba. Det skinnet ger ett bra klick samtidigt som du fÄr massor av flÀsk men utan att det lÄter grumligt. Du bör Àven ha ett frontskinn (enkelskinn) med ett litet hÄl i som Àr placerat lite pÄ sidan av skinnet. Micken kan dÄ placeras mitt i baskaggen (liggandes i trumman eller pÄ stativ) och riktat mot slagskinnet. Med den hÀr kombinationen av skinn, stÀmning, mickplacering och EQ slipper du dessutom trÀ eller plastklubba vilket Àr en stor fördel eftersom dessa klubbor sliter ut skinnet pÄ nolltid!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Menar du att man ska ha ett tÀtt frontskinn som man gör ett litet hÄl i för att fÄ in micken eller att man ska ha ett skinn med ett hÄl pÄ 10-12 cm frÄn början? Har du (eller nÄgon annan) nÄgot tips pÄ hur man stÀmmer upp bastrumman för metal ocksÄ? Slappt klubbskinn, halvslappt frontskinn?

Shure Beta 91 Àr ju jÀvligt syntetisk i ljudet. Vidrigt mycket klipp i den. KrÀver phantommatning!

Ja det Àr konstigt att ingen nÀmnt den tidigare i trÄden. Funkar Àven mycket bra som panikmedel pÄ illa stÀmda eller pga. andra orsaker dÄliga bastrummor. Som nÄgon hÀr skrev kan man anvÀnda klippet frÄn 91:an och djupet frÄn t. ex. en 52:a om de behövs. Ihop med lite gate (ÄtminstÄne pÄ 52:an) blir det kanon.

Redigerat av desvaenger
Postat
NÄgon som testat det förresten? Jag har iaf aldrig vÄgat *ler*

Visst har man!

Med tejpad 5-krona spelar man snabbt igenom tejpen, sedan Àr klubban kladdig.

Isskrapa och plexi har jag testat i olika tjocklekar och storleker, kan bli bra.

Plastklubba brukade det oftast bli i slutÀndan.

• 3 veckor senare...
Postat

tack pÄ förhand!

Finns mycket du kan göra =) Om du börjar redan innan inspelningen.. sÄ stÀm ner baskagge skinnet, sÄ stÀmskruvarna precis hÄller det pÄ plats utan att skramla, dÄ fÄr du en go punch. Felet mÄnga gör e att stÀmma upp kaggen.. dÄ lÄter det oftast skit.

Sen kan du ju altid anvÀnda plastklubbor, tejpa en 5krona vid anslaget pÄ skinnet m.m..

I mixen sÄ skÀr bas, hitta de klickiga frekvenserna och komprimera =) Brukar funka bra för mig.. har ex antal metal plattor i ryggsÀcken Ä det e mina trick.. men jag brukar alltid trigga ÄtminstÄnde baskagge i efterhand.. för Ä fÄ det lilla extra.

Postat
klicket brukar ligga kring 3khz om du eq:ar

Helt inkorrekt svarat enligt mig.

Klicket ligger överallt frÄn 2-14Khz, men vart man vill ha klicket Àr en helt annan frÄga.

Rock-genren brukar hÄlla sig kring melanregistret (lÄt sÀga 2-5khz) medans metall brukar ligga ovanför det fÀltet.

Postat

Är det ingen som kör med tvĂ„ mickar, en inne i kaggen och en pĂ„ slagsidan, kanske en SM57 mycket nĂ€ra klubban? DĂ€r borde det klicka. Det stora ljudet fĂ„r man inne trumman.

Postat
Är det ingen som kör med tvĂ„ mickar, en inne i kaggen och en pĂ„ slagsidan, kanske en SM57 mycket nĂ€ra klubban? DĂ€r borde det klicka. Det stora ljudet fĂ„r man inne trumman.

Personligen ser jag det som en "myt" kring Àmnet att anvÀnda en dynamisk mick för klick, dÀ kondensatorer har en mycket snabbare responstid i diskanten. Jag har sjÀlv provat, och tycker smÄmembranare sköter jobbet bÀst.

Postat

SkÀr vid med EQ cid 250med ganska brett Q vÀrde och boosta lite runt 5k - 10k. Men det beror ju förstÄss pÄ vad du har för grundljud ifrÄn början. Men experimentera med de frekvenserna.

BÀst Àr ju att hitta klicket ifrÄn början redan vid inspelning, rÀtt stÀmd kagge, mikrofon och mikrofonplacering.

Postat
SkÀr vid med EQ cid 250med ganska brett Q vÀrde och boosta lite runt 5k - 10k. Men det beror ju förstÄss pÄ vad du har för grundljud ifrÄn början. Men experimentera med de frekvenserna.

BÀst Àr ju att hitta klicket ifrÄn början redan vid inspelning, rÀtt stÀmd kagge, mikrofon och mikrofonplacering.

Fantastiskt enkelt, och sant sagt. Bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.