Jump to content
Annons

Bygger studio utanför Skara.


krissman

Recommended Posts

Sådär! Efter att ha letat efter en lämplig studiolokal i ungefär ett år har vi äntligen börjat med själva studiobyggandet. Eller rivandet är det väl vi har börjat med iofs, eftersom det är lite väggar och annat vi behöver ta bort innan byggandet kan börja.

Byggnaden är vad jag förstått det som en gammalt mejeri från börjat, men har även innehållit diverse fabriker, djuraffär, och nu senast skönhetssalong.

Det vi har börjat med är alltså att riva lite väggar och annat, eftersom planlösningen ska ändras lite granna. Studion är tänkt att innehålla ett stort inspelningsrum, ett mindre inspelningsrum, och några mindre förstärkarrum. Tanken är väl att ha möjligheten att kunna spela in ett helt band samtidigt live i studion. Kontrollrummet kommer även det att vara ganska stort, så att man inte behöver trängas. På övervåningen kommer det att finnas övernattningslägenhet, "vardagsrum" med tv och annat trevligt, och kök.

Lite bilder:

1.jpg

Uppgift 1: Den här gamla papegojburen(!) ska bort.

2.jpg

Och från andra hållet.

3.jpg

Så här blev det. Och ja, lådorna och grejerna ska naturligtvis bort. Men vi håller på och grejar samtidigt som förra ägaren flyttar ut.

4.jpg

Uppgift 2: Litet förvaringsutrymme med diskoho och annat som ska bort.

5.jpg

Och från andra sidan. Dörren är en toalett som också ska bort så fort vattenrör och andra rör är borttagna.

6.jpg

Blev såhär. Och även här ska ju självklart grejerna bort. Även denna vägg ska bort, och senare även trappan som är bakom den, våningen över ska nämligen rivas så att takhöjden blir betydligt trevligare.

Imorgon ska vi antagligen riva en vägg till, och eventuellt köra iväg massa skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar tackar! Vi har väntat, letat och tänkt ganska länge nu, så det känns roligt att det äntligen har blivit dags.

Studiobyggartråd. Fan vad kul. Grattis!

Får man lov att fråga hur stor lokalen är och ungefär inom vilket område hyran ligger?

Fabrikslokalen är på ungefär 400kvm, och sen är det en lägenhet en trappa upp som är på 95kvm. Ganska stort alltså. Våran studio kommer inte att ta upp all yta, utan det är även några vänner som kommer ha en låtskrivarstudio där. Lokalen har vi köpt, och man kan väl säga så att den inte kostade lika mycket som en fin lägenhet i en större stad 🥰

får jag fråga, är inte rinnande vatten och dylikt av intresse?

Rinnande vatten är absolut av intresse, men inte i just den här delen av lokalen. Däremot kommer det naturligtvis finnas vatten till kök och toaletter.

/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis, ska bli jätte roligt att följa denna tråden.

400+95kvm, det är verkligen lyx 🙂

Har du möjlighet att slänga ut planlösningen (om den är färdig) det kan vara roligt att se hur det kommer att bli. När räknar ni med att studion är färdig?

Glöm inte att hålla oss uppdaterade med info och bilder 😊

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att slänga ut planlösningen (om den är färdig) det kan vara roligt att se hur det kommer att bli. När räknar ni med att studion är färdig?

Planlösningen är inte helt klar än, men jag lägger självklart upp den när den är färdig.

Vi har faktiskt ingen jättebestämt färdighetsdatum just nu. Har vi tur är den klar till sommaren, men är den inte det så är det inte jättekris. Vi har inte så mycket annat för oss än att fixa med lokalen just nu, men endel uppgifter behöver vi ju hjälp med (främst vatten/avlopp och el), så då får vi ta hjälp av kunniga kompisar, så då får man ju ta det lite när dom kan vara med och sådär. Men vi ska iallafall försöka skynda på projektet så mycket som möjligt (men självklart ska det göras noggrant oxå).

/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att slänga ut planlösningen (om den är färdig) det kan vara roligt att se hur det kommer att bli. När räknar ni med att studion är färdig?

Planlösningen är inte helt klar än, men jag lägger självklart upp den när den är färdig.

Vi har faktiskt ingen jättebestämt färdighetsdatum just nu. Har vi tur är den klar till sommaren, men är den inte det så är det inte jättekris. Vi har inte så mycket annat för oss än att fixa med lokalen just nu, men endel uppgifter behöver vi ju hjälp med (främst vatten/avlopp och el), så då får vi ta hjälp av kunniga kompisar, så då får man ju ta det lite när dom kan vara med och sådär. Men vi ska iallafall försöka skynda på projektet så mycket som möjligt (men självklart ska det göras noggrant oxå).

/k

ser helt klart schysst ut

vad har ni tänkt för utrustning sen när bygget är klart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, en grannstudio i Arnsrike... 🙂

Kul, jag tror jag vet var det är... Det ska bli himla intressant att följa med på byggresan...

All lycka till...

Tackar tackar! Å en granne också, vad trevligt 🙂

ser helt klart schysst ut

vad har ni tänkt för utrustning sen när bygget är klart?

Nästa vecka ska mixerbordet hämtas och ställas någonstans där det inte står i vägen tills det ska kopplas in. Ett Otari Concept Elite (32 kanaler med preampar, 64 vid mix) blev det, vilket ska bli riktigt trevligt. Dator blir en stationär Mac (med 8 kärnor, men det är väl standard nu), omvandladare Lynx Aurora och ljudkort Lynx AES16 (bara pci-expressvarianten kommer snart). Mickar har vi en del, men även där behöver det köpas in fler, samt kompressorer och andra outboards (inga specifika att skriva nu, men vi har väl en del i tankarna). Lite pluggar kommer väl även det att köpas in, bland annat Altiverb och Sonalksis pluggar står högt upp på listen.

Annars har det väl inte hänt så mycket här de senaste dagarna då lite andra saker har fått komma före. Men imorgon åker vi ut igen, så räkna med mer bilder i morgon kväll då.

/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Aha, en grannstudio i Arnsrike... 🙂

Kul, jag tror jag vet var det är... Det ska bli himla intressant att följa med på byggresan...

All lycka till...

Tackar tackar! Å en granne också, vad trevligt 🙂

ser helt klart schysst ut

vad har ni tänkt för utrustning sen när bygget är klart?

Nästa vecka ska mixerbordet hämtas och ställas någonstans där det inte står i vägen tills det ska kopplas in. Ett Otari Concept Elite (32 kanaler med preampar, 64 vid mix) blev det, vilket ska bli riktigt trevligt. Dator blir en stationär Mac (med 8 kärnor, men det är väl standard nu), omvandladare Lynx Aurora och ljudkort Lynx AES16 (bara pci-expressvarianten kommer snart). Mickar har vi en del, men även där behöver det köpas in fler, samt kompressorer och andra outboards (inga specifika att skriva nu, men vi har väl en del i tankarna). Lite pluggar kommer väl även det att köpas in, bland annat Altiverb och Sonalksis pluggar står högt upp på listen.

Annars har det väl inte hänt så mycket här de senaste dagarna då lite andra saker har fått komma före. Men imorgon åker vi ut igen, så räkna med mer bilder i morgon kväll då.

/k

Kommer ni alltså köra dubbla Aurora 16 omvandlare för 32 I/O?

Lyssningen då?

Ser ut att bli ett intressant bygge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ni alltså köra dubbla Aurora 16 omvandlare för 32 I/O?

Lyssningen då?

Ser ut att bli ett intressant bygge!

Jo så är det tänkt. Aurora-omvandlarna är ju vansinnigt prisvärda om man jämför med t.ex. lika många I/O med Apogee-omvandlare.

Monitorer blir NS10or (jaja, folk kan klaga hur mycket dom vill, vi trivs med dom), men även ett par Adam (S3A eller så) står högt upp på listan.

Musikerlyssning har vi lite funderingar på att skaffa ett Aviom-system, så att varje musiker får styra sin egen mix. Men det blir nog inte aktuellt från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Kommer ni alltså köra dubbla Aurora 16 omvandlare för 32 I/O?

Lyssningen då?

Ser ut att bli ett intressant bygge!

Jo så är det tänkt. Aurora-omvandlarna är ju vansinnigt prisvärda om man jämför med t.ex. lika många I/O med Apogee-omvandlare.

Monitorer blir NS10or (jaja, folk kan klaga hur mycket dom vill, vi trivs med dom), men även ett par Adam (S3A eller så) står högt upp på listan.

Musikerlyssning har vi lite funderingar på att skaffa ett Aviom-system, så att varje musiker får styra sin egen mix. Men det blir nog inte aktuellt från första början.

NS10 gillar vissa, jag tycker de är helt okej.

Jag har aldrig hört talas om Avoim men har prövat Hearback systemet i studio och det fungerade mycket smidigt. Kopplas ihop med vanlig nätverkskabel där även strömmen till de små mixrarna får plats 😉

http://www.heartechnologies.com/hb/hearbackintro.htm

Zima är svensk återförsäljare: www.zima.se

OBS! Jobbar inte på något vis för varken Zima eller Hear.

mvh /Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ni alltså köra dubbla Aurora 16 omvandlare för 32 I/O?

Lyssningen då?

Ser ut att bli ett intressant bygge!

Jo så är det tänkt. Aurora-omvandlarna är ju vansinnigt prisvärda om man jämför med t.ex. lika många I/O med Apogee-omvandlare.

Monitorer blir NS10or (jaja, folk kan klaga hur mycket dom vill, vi trivs med dom), men även ett par Adam (S3A eller så) står högt upp på listan.

Musikerlyssning har vi lite funderingar på att skaffa ett Aviom-system, så att varje musiker får styra sin egen mix. Men det blir nog inte aktuellt från första början.

NS10 gillar vissa, jag tycker de är helt okej.

Jag har aldrig hört talas om Avoim men har prövat Hearback systemet i studio och det fungerade mycket smidigt. Kopplas ihop med vanlig nätverkskabel där även strömmen till de små mixrarna får plats 😮

http://www.heartechnologies.com/hb/hearbackintro.htm

Zima är svensk återförsäljare: www.zima.se

OBS! Jobbar inte på något vis för varken Zima eller Hear.

mvh /Elof

Antar att både Aviom och Hearback kostar sina slantar. Det finns ett billigare alternativ som är min absolut bästa investering.

OZ-Audio Q-Mix HM-6

ozqmix.jpg

Har 6 st hörlurspreamps som ger tillräckligt med kräm. Förutom master in så finns det 4 mono samt en stereoingång som kan ställas separat för varje utgång. Lyssningsmixen som jag har i kontrollrummet går till master in och sen subbar jag in t.ex. bas, gitarr o keyboards. Har sparat mig så mycket tid, det blir aldrig gnäll för att nån inte hör sitt instrument. Kostade runt 3000:- när jag köpte den men steg rätt kraftigt sen. Enda Haken är att den inte tillverkas längre. Hittar du en beggad så slå till. Såg att det log en på Ebay nu. Anser det helt onödigt att musikerna skall ställa hela sin mix om man ger dem en bra mix från kontrollrummet. Det enda de oftast behöver är att addera lite av sitt eget instrument för att höra vad de sysslar med.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, en grannstudio i Arnsrike... ☺️

Kul, jag tror jag vet var det är... Det ska bli himla intressant att följa med på byggresan...

All lycka till...

Tackar tackar! Å en granne också, vad trevligt 🙂

ser helt klart schysst ut

vad har ni tänkt för utrustning sen när bygget är klart?

Nästa vecka ska mixerbordet hämtas och ställas någonstans där det inte står i vägen tills det ska kopplas in. Ett Otari Concept Elite (32 kanaler med preampar, 64 vid mix) blev det, vilket ska bli riktigt trevligt. Dator blir en stationär Mac (med 8 kärnor, men det är väl standard nu), omvandladare Lynx Aurora och ljudkort Lynx AES16 (bara pci-expressvarianten kommer snart). Mickar har vi en del, men även där behöver det köpas in fler, samt kompressorer och andra outboards (inga specifika att skriva nu, men vi har väl en del i tankarna). Lite pluggar kommer väl även det att köpas in, bland annat Altiverb och Sonalksis pluggar står högt upp på listen.

Annars har det väl inte hänt så mycket här de senaste dagarna då lite andra saker har fått komma före. Men imorgon åker vi ut igen, så räkna med mer bilder i morgon kväll då.

/k

schysst

kul när folk satsar på alllvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört talas om Avoim men har prövat Hearback systemet i studio och det fungerade mycket smidigt. Kopplas ihop med vanlig nätverkskabel där även strömmen till de små mixrarna får plats 😄

http://www.heartechnologies.com/hb/hearbackintro.htm

Zima är svensk återförsäljare: www.zima.se

OBS! Jobbar inte på något vis för varken Zima eller Hear.

mvh /Elof

Jag har testat ett Aviom-system, och trivdes med det. Men ska ta och kolla upp Hearback också. Använder ju nätverkskabel båda två.

Antar att både Aviom och Hearback kostar sina slantar. Det finns ett billigare alternativ som är min absolut bästa investering.

OZ-Audio Q-Mix HM-6

...

Anser det helt onödigt att musikerna skall ställa hela sin mix om man ger dem en bra mix från kontrollrummet. Det enda de oftast behöver är att addera lite av sitt eget instrument för att höra vad de sysslar med.

Mattias

Jo det finns nog billigare stystem, men när man satsar ganska mycket på allt annat känns det bra att få till bra lyssning också. Själv tycker jag att det är helt fantastiskt som musiker att själv kunna ställa in sin egen lyssning. Håller inte riktigt med om att man oftast bara vill ha lite mer av sitt eget instrument, utan jag, som spelar bas, vill oftast ha ett helt annat ljud (och andra nivåer) i lurarna än t.ex. en pianist (tycker om att jobba med så mycket liveinspelning som möjligt). Som tekniker tycker jag att det sparar otroligt mycket tid att låta musikern ställa nivåer och annat själv, och detta kan ju även göras under tiden inspelning pågår utan att behöva avbryta.

kul när folk satsar på alllvar!

Jo det känns kul för oss också. Ska det göras är det ju lika bra att göra det ordentligt 😆 Men oftast är det ju tyvärr pengarna som styr.

Annars har det väl inte hänt så vansinnigt mycket spännande här idag. Vi har plockat bort massa hyllor som stod i det rummet som är tänkt att användas som kontrollrum. Imorgon är det spelning med bandet, så då blir det inget gjort, men på torsdag ska vi ta en ordentlig dag där ute.

Lite bilder blev det iallafall:

7.jpg

Hyllor hyllor.

8.jpg

Andra hållet.

9.jpg

Och utan hyllor (som ni ser finns det några stora fönster i lokalen, vilka vi har tänkt att behålla så att man kan få in så mycket ljus man vill).

10.jpg

Andra hållet. Kontrollrummet mäter nu ungefär 40kvm, men blir väl något mindre när det är iordninggjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag varit lite dålig på att uppdatera här på ett tag, men den här veckan har vi fått massor gjort iallafall.

Vi började med att stänga av elen och ta bort så mycket kabel och sladd och elskåp och säkringar vi bara kunde. Eftersom lokalen har använts till fabrik några gånger så var det väldigt mycket kablar fram och tillbaka, och många var inte ens inkopplade utan slutade bara helt plötsligt. Det mesta var även gjort för väldigt länge sen, så därför tyckte vi att det var smidigast att koppla om elen från början.

Vi tog även tag i vatten och avloppsbiten, och började kapa av de rör som vi inte behövde ha. Några rör är det kvar, men det ska vi nog klara av att göra klart imorgon.

Idag började vi med att åka ett par vändor till tippen och slänga trä och elgrejer och allt annat som vi har rivit bort än så länge. Resten av dagen spenderades åt att kapa mer rör och ta bort element, samt att påbörja rivningen av rummet över inspelningsrummet (som alltså ska helt bort). Mycket massonitskivor och plankor och annat blev det. Men nu är det inte så mycket mer än golv/tak kvar där, så det kanske vi kan börja riva imorgon eller så. Då ska jag även försöka ta lite kort och lägga upp här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nu har jag varit lite dålig på att uppdatera här på ett tag, men den här veckan har vi fått massor gjort iallafall.

Vi började med att stänga av elen och ta bort så mycket kabel och sladd och elskåp och säkringar vi bara kunde. Eftersom lokalen har använts till fabrik några gånger så var det väldigt mycket kablar fram och tillbaka, och många var inte ens inkopplade utan slutade bara helt plötsligt. Det mesta var även gjort för väldigt länge sen, så därför tyckte vi att det var smidigast att koppla om elen från början.

Vi tog även tag i vatten och avloppsbiten, och började kapa av de rör som vi inte behövde ha. Några rör är det kvar, men det ska vi nog klara av att göra klart imorgon.

Idag började vi med att åka ett par vändor till tippen och slänga trä och elgrejer och allt annat som vi har rivit bort än så länge. Resten av dagen spenderades åt att kapa mer rör och ta bort element, samt att påbörja rivningen av rummet över inspelningsrummet (som alltså ska helt bort). Mycket massonitskivor och plankor och annat blev det. Men nu är det inte så mycket mer än golv/tak kvar där, så det kanske vi kan börja riva imorgon eller så. Då ska jag även försöka ta lite kort och lägga upp här.

Det här låter grymt. Kul att följa bygget. Kommer ni satsa på en HiEnd-bryggare också?

Om folk kör från stan till Skara för att spela in hos er, så lär de vara sugna på en kopp stekar-kaffe när de kommer fram... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter grymt. Kul att följa bygget. Kommer ni satsa på en HiEnd-bryggare också?

Om folk kör från stan till Skara för att spela in hos er, så lär de vara sugna på en kopp stekar-kaffe när de kommer fram... 😐

Haha, både jag och min kollega är svårt kaffeberoende så ja, det kommer absolut fixas en HiEnd-kaffemaskin. Har inte så stor koll på den marknaden bara, så alla tips är välkomna 🙂

Köpte faktiskt med mig en vanlig bryggare igår, men med vattnet avstängt är det lite svårt att fixa kaffe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter grymt. Kul att följa bygget. Kommer ni satsa på en HiEnd-bryggare också?

Om folk kör från stan till Skara för att spela in hos er, så lär de vara sugna på en kopp stekar-kaffe när de kommer fram... 😉

Haha, både jag och min kollega är svårt kaffeberoende så ja, det kommer absolut fixas en HiEnd-kaffemaskin. Har inte så stor koll på den marknaden bara, så alla tips är välkomna 😉

Köpte faktiskt med mig en vanlig bryggare igår, men med vattnet avstängt är det lite svårt att fixa kaffe...

Nu börjar vi komma in på dom riktigt viktiga så kallade hårdvarorna i studion...

Här ska man inte spara på kapitalet utan noga överväga, gärna ta hem och prova innan man bestämmer sej...

Cervera-butikerna ligger bra till på min lista när det gäller kaffebryggare... En lite dyrare modell, fråga i butiken för expertis, med eller utan termos osv...

När det gäller fika-rummet så funkar det bäst med "köksbords varianten". Inga soffer att sjunka ner i alltså... Räva blir baktung i soffan och det är mycket opraktiskt att städa...

Lite kökslik "fika hörna på jobbet" alltså är mitt förslag... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kaffebryggartipsen, jag ska läsa in mig lite mer på den biten men fortsätt gärna komma med förslag. 🙁

Kul tråd. 🙂 Hur tusan finansierar du allt detta? Jag blir avundsjuk 🙂

Jadu, det är inte lätt det där med pengar. Man får göra en ordentlig analys om hur närområdet ser ut när det gäller studios, tänka igenom vad man kan erbjuda som inte andra kan, skriva ner en ordentlig affärsplan (eller iallafall ha allt klart i huvudet) och till sist får man väl antagligen spara ihop pengarna, ta ett lån, eller hitta någon som tror såpass mycket på idén att det löser sig den vägen.

Sen gäller det ju att få dit kunder också. Men jag tycker nog att jag har spelat in i tillräckligt många studios de senaste 12 åren eller så, att jag har stött på de flesta fel som kan göras. Hur man bör vara som studiotekniker, hur studion bör vara uppbyggd, hur kaffet smakar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en favorit!

silver.gif

Moccamaster

En sån har farsan, tydligen mycket bättre än den förra som han gav till mig trots att den var relativt ny och fungerande. Dricker inte kaffe själv men när det vankas inspelning här vill vännerna gärna ha en kopp svart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...