Jump to content
Annons

Hur parar jag ihop rätt trumljud med rätt "pad"


Hellecaster

Recommended Posts

Jag spelar på ett Roland TD-3 in i Cubase studio4 och använder EZ drummer Nashville edition som ljudbank.

Jag har lagt till en trumma (virveltrum pad), för att ha ”ride” ljud på den vilket annars skulle kommit att saknas. Nu är problemet att när jag spelar med bara TD-3 ljudmodulens ljud (vilka förövrigt stinker ”donkeyballs), så har jag huvud ride soundet på själva trumskinnet och ride klockan på kanten av trumman men när jag spelar genom EZ drummer så har bara huvudljudet från riden. Jag skulle alltså vilja ha samma sak där med huvudljudet på trummskinnet och klockan på kanten men hur manipulerar jag detta?

Alternativen är ju: i TD-3 modulen, i Cubase ”Trum/midi mapping” eller i EZ drums midi arkiv. Men var börjar jag? Jag antar att jag vill hitta vilka midi program change nr dessa ”sound” har och sen adressera dom till rätt trumma på något vis men jag blir förvirrad och får ingen ordning på tankegångarna här.

Dessutom skulle jag vilja vända på sounden som ligger på cymbalerna då jag på den ena har kina cymbal på framkanten där det är lättast att träffa cymbalen. Där skulle jag vilja ha en vanlig crash istället.

Jag gick in i GM mappen och försökte förändra program change numren där med det blev en enda röra och nu vet jag inte hur man återställerGM mappet till sitt ursprungliga skick. :rolleyes:

Mycket tacksam för eventuell hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag löst problemet. Jag gjorde en egen "GM map" trum map i Cubase och letade på ett ljud jag ville ändra sen bytte jag ut midi program change numren på"midi out" till det trumljud jag ville ha på det ljud som var fel.

Midi "In" fick stå kvar som det var. Eftersom GMmappen ligger som ett filter före själva ljudet så var det ganska lätt att manipulera.

Exempel: jag hade "electric snare" på virvel trummans kant där jag ville ha kantslag. Jag letade på electric snare raden och kollade vilket pgr change nr kanslagsl ljudet hade och skrev in det numret på midi out på electric snare. Då funkade det precis som jag ville.

Hoj

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...