Jump to content
Annons

Lämplig reverblåda för sång


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Visst finns det en del man önskar sig till sin lilla inspelningshörna, men handen på hjärtat - är det egentligen något jag MÅSTE ha? Jag kom på en sak som jag nog behöver: ett bra reverb till mina sånginsatser.

På förra plattan som jag håller på och mastrar nu använde jag en Yamaha FX500 (multieffektprocessor för cirka 4000 SEK, för gitarr, bas, keyboards, sång m.m. - och som har reverb, kompressor, flanger, chorus, dist, eq) nästan rakt av på allt och visst fungerar det oftast, men är det något jag skulle vilja ha bättre i den effekten så är det ett NATURTROGET REVERB.

Vad finns i samma prisklass (2000-6000 SEK), men som "bara" innehåller olika kvalitativa REVERB, för sång?

Ge mig exempel är ni snälla.

Sedan finns det ju det som kallas plug-ins och mjukvara också - en djungel som jag inte vet något om. Så exempel på reverb där mottages gärna.

☺️

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag brukar köra med mitt alesis microverb III och jag tycker det är skitbra.. riktigt mustigt gammalt 90tals reverb! köpte det för 500 spänn av en gammal polare för ngra år sen! annars vill jag tipsa om altiverb. där finns tusan i mig ALLT som impulser plus att fokl gör sjukt mkt impulser själva.. så det finns nästintill ALLT att få tag på för impulsreverb!! annars är ju IR en gratisvariant på impulsreverb!! jag har blitt förtjust i impulser i dagarna. skaffade mig nämligen altiverb nyligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står sig Lexicon?

Gjorde inte Alesis ett som hette Midiverb också?

om du kör med altiverb får du lexi EMT och allt du kan tänka dig behöva! dessutom är inte altiverb så himla resurskrävande!!

alesis har gjort massa budgetreverb som jag gillar som tusan. passar kanske inte in på allt, men det är grymt najs att kunna ha ett schysst loendreverb när man är ute efter det. likadant som med en dist. ibland behöver man skit!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vad är grejen med mjukvaruskräcken?

Ingen alls och ge även tips på dessa.

Å andra sidan, med hårdvaruburken kan man ju koppla denna till en comboamp direkt, utan inblandning av dator, datorskärm, tangentbord, pekdon, separat ljudkort osv. Praktiskt med hårdvara.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låda med naturtroget reverb som passar utmärkt att koppla direkt till gitarrförstärkare eller ljudkort.

Accutronics

Naturtroget om man är i england på våren

Ja, vad menas med naturtroget reverb? Är det efterklangen i en mindre grotta man är ute efter då?

Naturtroget måste ju ha med naturen att göra.. alltså bör det inte finnas några halls, plates eller rooms i ett naturtroget reverb.. men kanske woods, cave eller bikupa.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Visst finns det en del man önskar sig till sin lilla inspelningshörna, men handen på hjärtat - är det egentligen något jag MÅSTE ha? Jag kom på en sak som jag nog behöver: ett bra reverb till mina sånginsatser.

På förra plattan som jag håller på och mastrar nu använde jag en Yamaha FX500 (multieffektprocessor för cirka 4000 SEK, för gitarr, bas, keyboards, sång m.m. - och som har reverb, kompressor, flanger, chorus, dist, eq) nästan rakt av på allt och visst fungerar det oftast, men är det något jag skulle vilja ha bättre i den effekten så är det ett NATURTROGET REVERB.

Vad finns i samma prisklass (2000-6000 SEK), men som "bara" innehåller olika kvalitativa REVERB, för sång?

Ge mig exempel är ni snälla.

Sedan finns det ju det som kallas plug-ins och mjukvara också - en djungel som jag inte vet något om. Så exempel på reverb där mottages gärna.

😉

:musik

EQar du dina reverbbussar, blandar du olika reverb och delay, kör vissa i mono och andra i stereo?

Om du inte prövat att jobba lite mer ingående med vad du har först, så är det onödigt att gå och köpa en burk och tro att det ska ordna sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låda med naturtroget reverb som passar utmärkt att koppla direkt till gitarrförstärkare eller ljudkort.

Accutronics

Naturtroget om man är i england på våren

Ja, vad menas med naturtroget reverb? Är det efterklangen i en mindre grotta man är ute efter då?

Naturtroget måste ju ha med naturen att göra.. alltså bör det inte finnas några halls, plates eller rooms i ett naturtroget reverb.. men kanske woods, cave eller bikupa.

😉

😄 Försöker föreställa mig bikupa med 30 ms predelay och 1,2 s decay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låda med naturtroget reverb som passar utmärkt att koppla direkt till gitarrförstärkare eller ljudkort.

Accutronics

Naturtroget om man är i england på våren

Ja, vad menas med naturtroget reverb? Är det efterklangen i en mindre grotta man är ute efter då?

Naturtroget måste ju ha med naturen att göra.. alltså bör det inte finnas några halls, plates eller rooms i ett naturtroget reverb.. men kanske woods, cave eller bikupa.

😉

😎 Försöker föreställa mig bikupa med 30 ms predelay och 1,2 s decay.

Vad då försöker föreställa dig? Menar du att du verkligen aldrig har stoppat in huvudet i en bikupa någon gång för att ta reda på soundet där inne!? Snart är det sommar och då får du chansen! 😄

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Naturtroget betyder naturligt, dvs. utan digitalt fnissel och konstiga ringande metalliska biljud som det kan vara på alltför enkla, billiga reverb, då de klingar ut. Väljer jag läget "Large Hall", så ska det låta så utan konstgheter om jag drar ett ackord på gitarren eller sjunger. Det ska väl finnas "Small Room" också, och allt däremellan.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in TC M-One XL. Den låter riktigt bra för att ligga i prisklassen runt 5000 kr och är ganska svårslagen för dem pengarna. Vill du upp ytterligare ett snäpp i ljudkvalitet så har TC en M2000, men den kostar då runt 10.000 kr och låter bara aningen bättre än M-One XL så prisskillnaden är inte så motiverad anser jag. Ska du upp i ljudkvalitet så att det verkligen märks jämfört med M-One XL så är det i så fall M3000 som gäller, men då rusar slantarna iväg lite eftersom den kostar runt 17.000 kr. Å andra sidan så är den väldigt bra i både ljudkvalitet och i editeringsmöjligheterna. Detta var TC som jag gillar, men även Lexicon har ju en del bra burkar. Det är ju bara att testa sig fram.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det i alla fall. Kolla med "din" butik om du också får låna hem några få dagar. Om de inte har produkten hemma så kan du ringa direkt till TC i Danmark och fråga om du får låna av dem. Jag får låna även av Danmark så det går nog bra för din del också om det är minst en M2000 som det är frågan om. Är det billigare konsumentprodukter som t.ex. en M-One XL så är varken TC eller butikerna lika villiga att låna ut om man inte känner dem, men från butik så är det inte omöjligt alls om de bara har den hemma. Men självklart så ska man ju vara riktigt seriöst intresserad för att ens ställa frågan om att få låna hem och inte bara vara allmänt nyfiken.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Aa...

Jag köpte den där Yamaha-boxen för många år sedan (typ 20?) hos MB för 4000 SEK, vilket var mycket för en liten mini-effektlåda på den tiden. Det var inte tal om att få låna hem för att testa sång t.ex. Det fick räcka med den demo jag fick i butiken av synth kopplad till den.

Oh well...

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...