Jump to content
Annons

250K-singelcoil 500K-Humbucker!


Lithium

Recommended Posts

Funderar lite på att byta ut en singelcoil mot en humbucker (i singelcoil format) på en tele, några frågor:

1. Måste jag byta ut volym och tone pottarna mot 500k istället för nuvarande 250k?

2. Hur låter det om jag inte gör det respektive om jag gör det - gissar att det har något med diskanten att göra?

3. Om jag byter pottarna vad händer då med ljudet på singelcoil micken vid hallsen?

4. Räcker det med att byta ut volym potten eller måste jag byta tone potten också?

Tackar för svar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ju högre ohm desto mer diskant släpper en pot igenom. Jag vet dock inte hur ohmskillnaden påverkar ljudet när det gäller tonpotar.

Det kan hända att en 250k pot stryper en humbucker lite väl mycket. Jag har själv beställt 500k volympotar till min SG då Gibsons egna 300k känns tröga och dova. Tonkontrollerna kommer jag koppla ur.

Nu är ju "stackade" humbuckers (2 singlecoil på varann) gjorda för att ersätta just singlecoils så det är möjligt att micktillverkarna specar dem lite diskantigare så att man ska slippa byta potar o krångla.

Jag har givetvis ingen aning om det men det vore ju bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ifrån Joe Bardens site, gäller BÅDE deras single coil och humbucker så de så:

"Joe Barden pickups are designed to work best with 250k audio taper pots. Other pot values can be used and will affect tone slightly. 250k pots tend to give the guitar a warmer sound than pots with higher values. 500k pots are fine for darker guitars such as a Les Paul in which you would want to retain more highs. Teles and Strats are brighter guitars and benefit from the use of a 250k pot to add some warmth.

"

www.joebarden.com

Alltså: Finns ingen gyllene regel för single coil/humbucker. Punkt slut. Det verkar vara gitarren och träet den är gjord av som spelar roll. Och speciellt allra viktigast, märket på micken och modellen. Inte om det är single eller humbucker.

Du kan ju själv tänka dig de konfigurationer som finns när man kan SPLITTA en Humbucker så den blir single coil med en switch. Då skulle man helt plötsligt behöva gå över till en annan pot värde när man switchar till single coil ?! Hur skulle det gå till ?!

☺️

Det är väääldigt minimal skillnad man hör, dessutom. Skillnaden hörs mest, när man han skruvat ner både ton och volymkontroll och spelar på halva volymen hela tiden. Vem gör det? Då kan attacken, och transienten i strängen bli lite fadd. Min åsikt är att det är alltid bra att ha så mycket diskant som möjligt för den kan man alltid dra av med tonkontrollen lite grann. Svårare då att lägga till diskant, när allting är uppskruvat till max, om man tycker tonen är lite "fadd".

Ja men så bra då!

Jag som oroade mig för att jag skulle behöva byta ut mina pottar ifall jag ville byta mick på telen. 😄

Vem är Joe Barden och hur låter de mickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Många trodde att Seymour Duncans mickmodeller som heter J.B. något var en kopia på Joe Barden, men det är Jeff Beck som de initialerna står för.

Nejdu. Många tror att JB står för Jeff Beck men initialerna står faktiskt för Jazz Blues

F.ö har jag bytt potar i min SG och skillnaden är påtaglig milt sagt. Inget mer ludd i ljudet, eller överdrivet basbummel från främre micken.

Klar, tydlig, detaljerad och träig ton!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men faktiskt, Seymour Duncan är mycket bra de med. Det kan aldrig bli fel med ett par Seymour Duncan.

Men lyssnar man på tex. SD hotrails så är den grymt basig och luddig, finns nästan ingen diskant alls. Skulle jag sätt den i min tele så skulle jag garanterat ha bytt till 500k pottar först.

Alla SD`s humbuckers för tele låter extremt basiga och luddiga tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

sitter här med och ska byta pottar eller en, som gick sönder då jag skulle ta bort ratten, fick med hela metal staven/vredet på en av toner kontrollerna.

min gura är en fender kopia, overland, billigt skit som jag köpte för över 10 årsen.

gifmen mikar, antagligen billigt skit det med.

i alla fall, kollade på ebay efter nya pottar tänkte man kan köpa några billiga, kosta lika mycket där som på något annat ställe 50 pix, sken var bara det, att där stod det att volym potten var a250 eller a500, jag har just nu b250 på volymen och a250 på de två tone kontrollerna,

så vad är skilnaden på a och b

och jag tänkte köra en a500k på på min ena toner till mellan miken, ingen aning om det är lönt, men läste att 500k ger mer diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter här med och ska byta pottar eller en, som gick sönder då jag skulle ta bort ratten, fick med hela metal staven/vredet på en av toner kontrollerna.

min gura är en fender kopia, overland, billigt skit som jag köpte för över 10 årsen.

gifmen mikar, antagligen billigt skit det med.

i alla fall, kollade på ebay efter nya pottar tänkte man kan köpa några billiga, kosta lika mycket där som på något annat ställe 50 pix, sken var bara det, att där stod det att volym potten var a250 eller a500, jag har just nu b250 på volymen och a250 på de två tone kontrollerna,

så vad är skilnaden på a och b

och jag tänkte köra en a500k på på min ena toner till mellan miken, ingen aning om det är lönt, men läste att 500k ger mer diskant.

Ja 500k framhäver mickarnas diskant men det vanligaste är att man använder 250k till singlecoil och 500k till humbucker. För att singlecoil micken inte skall bli för diskantrik och humbuckern för diskant fattig.

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter här med och ska byta pottar eller en, som gick sönder då jag skulle ta bort ratten, fick med hela metal staven/vredet på en av toner kontrollerna.

min gura är en fender kopia, overland, billigt skit som jag köpte för över 10 årsen.

gifmen mikar, antagligen billigt skit det med.

i alla fall, kollade på ebay efter nya pottar tänkte man kan köpa några billiga, kosta lika mycket där som på något annat ställe 50 pix, sken var bara det, att där stod det att volym potten var a250 eller a500, jag har just nu b250 på volymen och a250 på de två tone kontrollerna,

så vad är skilnaden på a och b

och jag tänkte köra en a500k på på min ena toner till mellan miken, ingen aning om det är lönt, men läste att 500k ger mer diskant.

Ja 500k framhäver mickarnas diskant men det vanligaste är att man använder 250k till singlecoil och 500k till humbucker. För att singlecoil micken inte skall bli för diskantrik och humbuckern för diskant fattig.

ok kanske skulle hålla sig till en 250 då som orginalet.

men vad står A o B för?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vet inte vad som åsyfta med "b", men "A" brukar betyda "audio-taper", d.v.s. poten har bakvänd logaritm ( i brist på bättre uttryck ), så den uppfattas som jämnare i volym/tonförändringen när du vrider på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...